Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-23, 22:27
  #78913
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Därför är det idag svårt att kunna diskutera vidare angående denna teori. Det finns helt enkelt ingen substans. Inga kopplingar eller historiska paralleller eller någon kultur som visar att finansmän, eller näringsliv, löser sina problem med kontraktsmord eller med konspirationer. Man har inte ens historiskt avrättat sina konkurrenter eller opolitiska fiender.

/../

Det krävs alltså en annan miljö och ett starkare motiv för att gå från ord till handling. En miljö där avlivning är ett tänkbart/naturligt alternativ.

Dom här raderna håller jag med om, och den fetade är briljant.

En miljö där avlivning är tänkbar, är inom terrorism. FRA, PKK och Utasja har vi strukit.
En andra miljö är den undre världen. Vi har strukit CP.
En tredje miljö skulle kunna vara inom militär, säkerhetspolis eller Stay Behind, men att öva och att verkställa är två olika saker, vilket gör att jag fallit för den fjärde miljön.

Den fjärde miljön huserar i den neurotiske gärningsmannens huvud. Byggstenarna till den kan han ta direkt ur sin samtid, t ex marinofficerarnas upprop, lösa hotelser mot Palme etc.

Nu ser jag inget hinder för att GM skulle kunna tillhöra den undre världen, SÄPO eller t o m SB, men jag tror att han är galen, och att han agerar utanför alla agendor. Det finns liten fog för stora sammansvärjningar. Hade saken varit ordnad, hade man lämpligen skjutit från en bil, från ett tak, eller åtminstone på distans. Här har vi istället en person som befinner sig på och springer från mordplatsen.

Just ordet miljö är inte alls dumt skrivet av dig, motivet tror jag är underordnat. Det framstår nästan komiskt när komplicerade teser framkastas, att CP skulle hämnas Tingström, eller att företagsledare lejt en mördare. Bra där Andersson!
Citera
2016-09-23, 22:37
  #78914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Istället för att ha på er sådana ytliga glasögon som Iheso t ex har när han spekulerar om Säpo kontra Und kan det vara värt att se saker lite mera nyanserat och realistiskt.

Ta dessa påståenden om att Säpo raderat stasisponernas mappar med en insinuant underton.

Verkligheten bakom detta är t ex den av Almgren beskrivna kvinnliga Nr6.

Kvinnan i fråga var aktiv i lottarörelsen och hade tillgång till vitala uppgifter för rikets säkerhet genom det.



Vad kan vi lära oss av detta?

* Det var SSI som låg bakom att allt material raderades! Säpo hade ingen kunskap om att de utförda misstänkta resorna till öst var på deras uppdrag. Som grädde på moset beskylls Säpo för att skydda samma stasispioner när de tvingas destruera spaningsmaterial.

*SSI och förmodligen deras föregångare använde sig av underrättelseutbildade lottor som ej syntes i organisationen.

*SSI och förmodligen deras föregångare "vände" och värvade misstänkta östspioner för egna uppgifter utan att säpo och kontraspionaget kände till det. Ställer t ex turerna kring Bergling i nytt ljus.

Ger det inte anledning att kontemplera om Barbro S inte blir mer trolig som den som skulle kunna ha jobbat för und i samband med att Säpo ombads inte lägga sig i Barbrogruppens aktiviteter t ex.

Vill man få grepp om spegellandet och dess eventuella inblandning i händelserna kring palmemordet krävs mer än svepande slutsatser typ de som så ofta tillgrips. Vi talar om verksamheter där inte ens initierade inom underrättelsevälden hade full koll. Verksamheter med makt att mörklägga effektivt till och med sådant Säpo spanade fram.

Frågan är om staziagenten dog en naturlig död i somras eller om det gamla kalla kriget fortfarande skördar offer?http://www.helahalsingland.se/slakt-...arianne-ersson
Citera
2016-09-23, 22:53
  #78915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Hade saken varit ordnad, hade man lämpligen skjutit från en bil, från ett tak, eller åtminstone på distans.

Ok vilka är dina referensramar. Dåliga spionthrillers med en Bourne Identity som agerar?

Ditt antagande om vad som kännetecknar sådana här händelser saknar vetenskaplig grund. Det finns en hel del politiska attentat att gräva i och av dem ser vi att man inte kan se sådana mönster. Enligt dem så sköts Kennedy med gevär från en byggnad av en politisk galning utan konspiration, brodern sköts på nära håll med revolver mitt i en folkmassa av en så vitt man kan förstå ensam galning osv osv. Det finns inga sådana mönster.

Det man kan utläsa av händelseförloppet är att GM är lugn, systematisk och kompetent utan tvekan och att det är svårt att få ihop att det var någon ensam hatisk person som kunde genomföra det hela ensam än mindre förklara iakttagelser av flera personer som under relativt lång tid övervakat Palme. En sådan hade ensam GM flera enklare möjligheter än att invänta vid dekorima. Inte heller liknar det terrorism.

Därmed är det sannolika att mordet var en del av en konspiration. Till detta kan läggas 30 års efterspel med bortförklaringar och lögner som denne ensamme ej kunnat iscensätta.

I det ljuset återstår väldigt få möjliga grupperingar.
Citera
2016-09-23, 23:11
  #78916
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ok vilka är dina referensramar. Dåliga spionthrillers med en Bourne Identity som agerar?

Ditt antagande om vad som kännetecknar sådana här händelser saknar vetenskaplig grund. Det finns en hel del politiska attentat att gräva i och av dem ser vi att man inte kan se sådana mönster. Enligt dem så sköts Kennedy med gevär från en byggnad av en politisk galning utan konspiration, brodern sköts på nära håll med revolver mitt i en folkmassa av en så vitt man kan förstå ensam galning osv osv. Det finns inga sådana mönster.

Det man kan utläsa av händelseförloppet är att GM är lugn, systematisk och kompetent utan tvekan och att det är svårt att få ihop att det var någon ensam hatisk person som kunde genomföra det hela ensam än mindre förklara iakttagelser av flera personer som under relativt lång tid övervakat Palme. En sådan hade ensam GM flera enklare möjligheter än att invänta vid dekorima. Inte heller liknar det terrorism.

Därmed är det sannolika att mordet var en del av en konspiration. Till detta kan läggas 30 års efterspel med bortförklaringar och lögner som denne ensamme ej kunnat iscensätta.

I det ljuset återstår väldigt få möjliga grupperingar.

Ja, jag går långsamt igenom en del tips på likartade händelser som jag fått av Mvagrippa.

JFK vågar man väl inte uttala sig om, det är väl ungefär lika klart som korvspad, men där skjuts det just på distans. Broderns död däremot, liknar ju till viss del MOP, faktiskt kommer det väldigt nära.

Vilka är dina referenser? Vilken politiker har mördats av ett nästintill påsittande skott i ryggen, där det funnits en konspiration bakom?

Du brukar orera om att John Lennons mördare greps på platsen. Ungefär på samma sätt skulle man kunna tänka sig SE exempelvis, flera i tråden har ju varit inne på att han kan ha valt att gå tillbaka. Och om han är GM så har inte övervakningen av OP med mordet att göra. Men kan du inte berätta, tålmodigt och noga, vad du vet om övervakningen, så jag lär mig?

Jag kan ha fel. Händer det att du funderar på om du har det?
Citera
2016-09-23, 23:20
  #78917
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ok vilka är dina referensramar. Dåliga spionthrillers med en Bourne Identity som agerar?

Ditt antagande om vad som kännetecknar sådana här händelser saknar vetenskaplig grund. Det finns en hel del politiska attentat att gräva i och av dem ser vi att man inte kan se sådana mönster. Enligt dem så sköts Kennedy med gevär från en byggnad av en politisk galning utan konspiration, brodern sköts på nära håll med revolver mitt i en folkmassa av en så vitt man kan förstå ensam galning osv osv. Det finns inga sådana mönster.

Det man kan utläsa av händelseförloppet är att GM är lugn, systematisk och kompetent utan tvekan och att det är svårt att få ihop att det var någon ensam hatisk person som kunde genomföra det hela ensam än mindre förklara iakttagelser av flera personer som under relativt lång tid övervakat Palme. En sådan hade ensam GM flera enklare möjligheter än att invänta vid dekorima. Inte heller liknar det terrorism.

Därmed är det sannolika att mordet var en del av en konspiration. Till detta kan läggas 30 års efterspel med bortförklaringar och lögner som denne ensamme ej kunnat iscensätta.

I det ljuset återstår väldigt få möjliga grupperingar.


Beslutsamheten från GMs sida är total och har han ett stort personligt hat låter han inte det störa sitt handlande. Så långt ifrån en hämnande pundare man kan komma.

Hans handlande tyder på en van spanare. Enligt principen är Defensiv-Offensiv-Defensiv.

Defensiv: Väntar på rätt tillfälle. Syns inte såpass att han bestämt kan sägas vara iakttagen, undantag Inge Morelius. Kan dock finnas några vittnen som inte är kända, utredningstekniska skäl.
Offensiv : Bilr han blixtsnabbt när Olof o Lisbet Palme kommer fram i Dekorimahörnan, har full kontroll på läget, siktar, skjuter, dödar OP och skadar LP.
Defensiv : Direkt efter skotten tillbaka i defensivt läge som han behåller resten av tiden han kan sägas vara synlig.

Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget är han blixtsnabb. Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.

Vilket blir en bra formel för en spanare, vare sig han är militär,paramilitär, polisiär eller tillhörande de hemligaste tjänsterna. Därtill bör GM ha mycket god lokalkännedom. Så god att han vågar springa in i de trånga passagerna mellan baracker och byggnadsställningar. Det talar för att han är svensk, även om det givet finns möjlighet att han kan vara en utlänning som vistats en tid i Stockholm.
Citera
2016-09-23, 23:33
  #78918
Medlem
Tidningen Inblick har litet nyheter om debriefingen av Kegö och Barrling. Kegö antyder att Palmegruppen motarbetats av högre chefer och att det är därför de slutat. Enda kvarvarande utredare däremot låter inte alls imponerad av Kegö och Barrlings materiel.

http://www.inblick.se/nyheter/2016/0...-i-princip-ner
Citera
2016-09-23, 23:51
  #78919
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Beslutsamheten från GMs sida är total och har han ett stort personligt hat låter han inte det störa sitt handlande. Så långt ifrån en hämnande pundare man kan komma.

Hans handlande tyder på en van spanare. Enligt principen är Defensiv-Offensiv-Defensiv.

Defensiv: Väntar på rätt tillfälle. Syns inte såpass att han bestämt kan sägas vara iakttagen, undantag Inge Morelius. Kan dock finnas några vittnen som inte är kända, utredningstekniska skäl.
Offensiv : Bilr han blixtsnabbt när Olof o Lisbet Palme kommer fram i Dekorimahörnan, har full kontroll på läget, siktar, skjuter, dödar OP och skadar LP.
Defensiv : Direkt efter skotten tillbaka i defensivt läge som han behåller resten av tiden han kan sägas vara synlig.

Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget är han blixtsnabb. Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.

Vilket blir en bra formel för en spanare, vare sig han är militär,paramilitär, polisiär eller tillhörande de hemligaste tjänsterna. Därtill bör GM ha mycket god lokalkännedom. Så god att han vågar springa in i de trånga passagerna mellan baracker och byggnadsställningar. Det talar för att han är svensk, även om det givet finns möjlighet att han kan vara en utlänning som vistats en tid i Stockholm.

Vet du, jag vill köpa det du skriver, och du är ju inte ensam, LGWP är ju inne på samma spår.

Men vad är fakta, och hur mycket bygger man upp sitt favoritscenario? Vad är mytbildning och vad är sant i MOP? Jag borde stort sett kunna komma undan med samma meningar som du använder, även om jag beskriver mordet på Anna Lindh, begånget av en grovt störd individ.

Där OP's gärningsman blev iakttagen av IM, blev MM iakttagen av kameran, det är en skillnad. Vittnen gav ingenting i det fallet heller.

En annan skillnad är att MM släpper mordvapnet, det är dock ingen besvärande omständighet, om man vill jäklas, för en revolver kostar en hel del pengar. Kepsen i papperskorgen är värre, även om jag läst skrämmande uppgifter om att man inte kontrollerat papperskorgen invid MOP.

Men Defensivt-Offensivt-Defensivt som bevis för att det skulle vara en van spanare i MOP? Alla mord är väl sådana? Ja det är klart att man kan slåss före, som i CP's dråpfall, men det gör ju inte MM.

Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget är han blixtsnabb. Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.

Om det inte varit för kameran och DNA-bevis i kepsen hade vi väl kunnat mytologisera MM på samma sätt?

Jag är inte ute efter att bråka med varken dig eller Bobo. Jag bara undrar hur ni kan vara så säkra!

Det vore jäkligt bra om GM är en van spanare, då har vi ju ringat in honom; flera vet troligen vem det är!
Citera
2016-09-24, 00:26
  #78920
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Beslutsamheten från GMs sida är total och har han ett stort personligt hat låter han inte det störa sitt handlande. Så långt ifrån en hämnande pundare man kan komma.

Hans handlande tyder på en van spanare. Enligt principen är Defensiv-Offensiv-Defensiv.

Defensiv: Väntar på rätt tillfälle. Syns inte såpass att han bestämt kan sägas vara iakttagen, undantag Inge Morelius. Kan dock finnas några vittnen som inte är kända, utredningstekniska skäl.
Offensiv : Bilr han blixtsnabbt när Olof o Lisbet Palme kommer fram i Dekorimahörnan, har full kontroll på läget, siktar, skjuter, dödar OP och skadar LP.
Defensiv : Direkt efter skotten tillbaka i defensivt läge som han behåller resten av tiden han kan sägas vara synlig.

Han inväntar troligen läge att vara offensiv och när han ser läget är han blixtsnabb. Exploderar. Sen lugnt och metodiskt skubbar han iväg. Är van att inte synas, van att kliva fram ur skuggorna göra sin insats och sen återgå till skuggorna. Kan verkligen hantera ett ansenligt adrenalin påslag.

Vilket blir en bra formel för en spanare, vare sig han är militär,paramilitär, polisiär eller tillhörande de hemligaste tjänsterna. Därtill bör GM ha mycket god lokalkännedom. Så god att han vågar springa in i de trånga passagerna mellan baracker och byggnadsställningar. Det talar för att han är svensk, även om det givet finns möjlighet att han kan vara en utlänning som vistats en tid i Stockholm.

Jag ansluter helt till din analys av GM. En professionell person. Min enda undran är vad du rent konkret menar med "spanare" ?
Citera
2016-09-24, 00:49
  #78921
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo men det kvarstår fortfarande att det inte finns några konkreta indikationer på någon som helst inblandning eller agerande kring händelserna eller de 30 år som förflutit av på stället marsch. Snarare kan väl tecknen på mörkläggning peka mot helt andra håll.

Flera öppet engagerade i detta med IB-bakgrund. Saker som drivs mera medialt är juridiskt korrekt med "journalistik" i högsätet där "den gamle" själv så sent som 88 deklarerar sin förkärlek att värva journalister.

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du menar. "Flera öppet engagerade i detta med IB-bakgrund".

"Saker som drivs mera medialt är juridiskt korrekt med "journalistik" i högsätet där "den gamle" själv så sent som 88 deklarerar sin förkärlek att värva journalister".

Vem är den gamle? Vilka är de öppet engagerade med IB-bakgrund? Vad menar du med att saker drivs mera medialt än juridiskt korrekt?

Sorry, you lost me.

Beträffande konkret koppling mellan "marknadsekonomi-paradigmet" och mordet kan jag bara säga att det som i en normal miljö är en diskussion mellan meningsmotståndare i en extrem miljö blir motiv för mord.

Det är alltså tänkbart att extrema personer (med extrem värdering av samhällsutvecklingen) totalt missförstod läget och menade att det var dags att dra fram en revolver och skjuta Palme. Medan normala människor menade att sakdiskussionen skulle ha räckt.

Och nu över till något helt annat (som givetvis bara är en lista över personer):

Åke J Ek, CGÖ, Carl Armfelt, Carl Göran Edqvist, Patrick Haemers, Philippe Lacroix, Basri Bajrami, Robert Darville, Murat Kaplan, Claude Hilger, Frederic Hilger, Stellan Åkebring, Per Arvidsson, Birger Hagård, Bertil Häggman, Hans von Hofsten, Lyndon LaRouche, Ulf Sandmark, "J", "K", Stig Johansson, Alf Karlsson. CG Holm, Arvo Horm, Benoit de Bonvoisin etc.

Låt oss bli konkreta. Vad tror du om det?
Citera
2016-09-24, 01:01
  #78922
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlanda123
Vad tror du om Bertil Wedins ev roll i Palmemordet?

Hm, jag har förstått så mycket som att Bertil Wedin var Sydafrika-agent och inblandad i en bombattack mot ANC-kontoret i London och att han avskydde Palme.

Bertil Wedin beundrade också den finske greven och CIA-agenten Carl Armfelt vilket visar sig i den Contra-artikel han skrev om Armfelt.

Var Wedin inblandad?

Nej, jag tror inte det. Han var för "naiv" och "förvirrad" och därmed opålitlig. Tror jag.

Men jag har haft fel förr.

Då är jag betydligt mer intresserad av Armfelt. En centralfigur i det högerextrema nätverket i Sverige och Belgien, Tyskland, USA på 1980-talet. Nära vän med Åke J Ek och Birger Hagård. Djupa kontakter med nazister i Belgien som Benoit de Bonvoisin, Paul Latinus, Francis Dossogne m fl.

Här borde polisen gräva djupare.

Det kan trots allt tänkas att de som ville se Palme död engagerade utländska personer för den operativa insatsen. Exempelvis Haemers och hans gäng som fanns i Armfelts nätverk.

Om jag ska vara riktigt djärv kan jag säga att Basri Bajrami (kosovoalbansk gangster) och Philippe Lacroix (belgisk psykopat och rånmördare) kan vara aktuella som GM.

Men det är min bedömning. Andra menar att det snarare fanns svenska personer som var mer aktuella som GM.

Men jag har, som svar på din fråga, svårt att se Bertil Wedin som inblandad.
Citera
2016-09-24, 02:14
  #78923
Medlem
Verkistos avatar
Vet vi något om i vilken grad CP sannolikt var påverkad av diverse droger den sena kvällen då OP blev skjuten till döds?
Citera
2016-09-24, 05:19
  #78924
Medlem
ieshos avatar
Naturligtvis är det en bättre metod att söka bland OPs fiender än bland hans vänner.

Och det är inte det minsta långsökt att nazisterna i Säpos och Stockholmspolisens ledning var inblandade. Det har vittnats om att många poliser fick sitta och fika på polisstationerna kvällen för mordet och att de inte ens fick reda på vad som hänt, medan baseballigan och andra var mycket aktiva redan innan mordet. Uppgiften från Bo Ståhl gör gällande att just Säpo skulle mörda OP. Och uppgifterna om nazipoliserna är välkända.

Det är mycket långsökt att Barbrogruppen skulle vara knuten till ett socialdemokratiskt IB03, som boboslacke flera gånger har försökt med.

Ulf Dahlsten däremot är intressant. Just därför att han under förberedelserna blev ansvarig för kontakterna med Säpo och därför att jag tror att konspiratörerna placerade personer i OPs närhet, som också vissa uppgifter gör gällande. Att han höll tyst om sin vetskap om WT-observationer i 30 år tycker jag är mindre misstänkt, för så reagerar alla som har (och blir kvar på) en maktposition. Men jag har svårt att förstå varför han plötsligt började berätta om han hade något att dölja. Och jag tror inte att han var socialdemokrat, snarare marknadsliberal som K-O Feldt, med tanke på hur han agerade efter Olof Palmes död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback