Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-23, 19:01
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den historiska forskningen är bunden vid skriftlig dokumentation, själv söker jag enligt heuristiska riktlinjer väl medveten om att jag kan hamna fel. Men när jag upptäcker felen kan jag alltid korrigera. Det är en fördel att ha ett detaljerat scenario att placera in olika uppgifter i, men man måste vara medveten om att scenariot är en fiktion.
Og hvor ifra tar du faktagrunnlaget for din heuristiske metode?
Ikke fra skrevne kilder? Ikke fra historisk materiale?
Jeg er ingen ekspert på heuristikk, men jeg har en ph.d i vitenskapsteori og metode,
og din uttalelse om metode virker amatørmessig.
Det du gjør er å veksle mellom "brainstorming" og rollen som "djevelens advokat".
Begge posisjoner kan være fruktbare i visse faser av en prosess,
men villedende og utmattende i andre faser.
Når det gjelder metodebruk, så kan man ikke rendyrke en retning.
Det fleste innser det, så denne diskusjonen blir OT og jeg lar den ligge.
Citera
2016-09-23, 19:07
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
...morden på Gustaf III och Axel von Fersen är bra exempel på hur Sveriges ekonomiska elit är beredd att mörda.

Är inte mordet på von Fersen snarare ett exempel på motsatsen, pöbelvåldet?
Citera
2016-09-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

Jo de slet väl kroppsdelar av honom. Men var väl officerare som höll tillbaka sina soldater för att ej orsaka ett blodbad.
Citera
2016-09-23, 19:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Og hvor ifra tar du faktagrunnlaget for din heuristiske metode?
Ikke fra skrevne kilder? Ikke fra historisk materiale?
Jeg er ingen ekspert på heuristikk, men jeg har en ph.d i vitenskapsteori og metode,
og din uttalelse om metode virker amatørmessig.
Det du gjør er å veksle mellom "brainstorming" og rollen som "djevelens advokat".
Begge posisjoner kan være fruktbare i visse faser av en prosess,
men villedende og utmattende i andre faser.
Når det gjelder metodebruk, så kan man ikke rendyrke en retning.
Det fleste innser det, så denne diskusjonen blir OT og jeg lar den ligge.
Det är väl klart att jag försöker snappa upp de olika uppgifter som kommer fram, men jag ska inte skriva en avhandling och kan forma mina riktlinjer själv och behöver inga skriftliga bevis för mina åsikter. Jag söker, men inte enligt andras direktiv.
Citera
2016-09-23, 19:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jo de slet väl kroppsdelar av honom. Men var väl officerare som höll tillbaka sina soldater för att ej orsaka ett blodbad.
På vilket sätt var inte MOP pöbelvåld? Uppmuntrat och understött av de som ville se OP död.
Citera
2016-09-23, 19:18
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Det är väl klart att jag försöker snappa upp de olika uppgifter som kommer fram, men jag ska inte skriva en avhandling och kan forma mina riktlinjer själv och behöver inga skriftliga bevis för mina åsikter. Jag söker, men inte enligt andras direktiv.
Når du spør om en sak (f.eks. SB i Italia og Belgia), så forventer jeg at du svarer med annet enn å devaluere min metodebruk. I tillegg ser det ut til at du ikke kan så mye om metode.
Forlangte ingen avhandling. Bare redelighet og en viss vilje til å føre debatten framover.
Citera
2016-09-23, 19:21
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

De kanske försökte följa order? Karl XIII hade också beordrat att inte skjuta skarpt under sorgeprocesionen. Därtill försökte Silfversparre rädda von Fersen undan folkets vrede.

Detta är iofs off-topic. Att von F gick hädan var ingen större förlust, gustavian som han var. Snacka om att vara i otakt med tiden!
Citera
2016-09-23, 19:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Når du spør om en sak (f.eks. SB i Italia og Belgia), så forventer jeg at du svarer med annet enn å devaluere min metodebruk. I tillegg ser det ut til at du ikke kan så mye om metode.
Forlangte ingen avhandling. Bare redelighet og en viss vilje til å føre debatten framover.
Jag är övertygad om att du vet betydligt mer än mig om underrättelseverksamhet och att dina metoder är relevanta. Jag har aldrig ifrågasatt detta utan bara redovisat mina idéer och infall.
Citera
2016-09-23, 19:22
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
På vilket sätt var inte MOP pöbelvåld? Uppmuntrat och understött av de som ville se OP död.

Jag vet inte. Men jag sätter pöbel i kontrast mot elit. Det ligger så att säga i dessa sakers natur.
Citera
2016-09-23, 19:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag vet inte. Men jag sätter pöbel i kontrast mot elit. Det ligger så att säga i dessa sakers natur.
Okay, jag sätter pöbel i kontrast till anständighet och fredlighet.
Citera
2016-09-23, 19:36
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Jag är övertygad om att du vet betydligt mer än mig om underrättelseverksamhet och att dina metoder är relevanta. Jag har aldrig ifrågasatt detta utan bara redovisat mina idéer och infall.
Takk. Kan ikke mye om etterretning, men leser og lærer.
Spennende å følge de som virkelig har jobbet og kan sine saker her i tråden.
All respekt.
Du kan jo mye, men tror du bruker det lite konstruktivt noen ganger.
Citera
2016-09-23, 21:17
Medlem
Citat:

Tyvärr är det nog utsiktslöst att hoppas. Rent metodisk håller nog de flesta av oss med om att nu bör man kanske inte koncentrera sig på "infall" och resonemang som synes långsökta och istället undersöka sådant som kan få praktiska bitar på plats.

Där finns gott om indikationer kring var man skall leta och olösta frågetecken att reda ut kring sådant som Barbrogruppens roll i det hela. Vilka de var och vilka av dem som representerar WT iakttagelser. Hemlighetsmakeriet kring det etc etc.

Jag är övertygad om att man kan söka i arkiv etc för att förbättra bilden av skeendet före, vid och efter mordet och komma till tydliga hypoteser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in