2016-02-20, 12:25
Medlem
ChristerGardells avatar
Enligt en rekyteringsanons betalar QVARTZ (fd Quartz+Co) 50 tkr i ingångslön.
Citera
2016-02-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Väldigt blandat. A.T. Kearny, Applied, Arthur D. och Quartz är väl ganska bra och har hög lön. Resten är väl ett steg under.

Roland är väl bra på finans

Jag arbetar på en av de du nämner och tänkte att jag kan svara på några frågor som jag sett här i tråden. Saknar för övrigt Oliver Wyman, och jag skulle inte kalla Qvartz internationell, men den ligger i samma status som de övriga du nämner.

Ovanstående ligger i samma lönenivåer som typ MBB. Mellan 42-50k fast + typ 1-2 månadslöner i årsbonus för juniora medarbetare. De andra firmorna jag sett nämnas i tråden skulle jag säga ligger mellan 30-40k fast. Osäker på bonus, men den är ganska varierande i de firmorna. En del har t.ex. debiteringsbaserade bonusar, vilket inte strategifirmorna har.

Vad gäller betygssnitt för MBB så stämmer det att det krävs väldigt höga betyg, men det är inte allt. Jag var top10% från en bra linje + bra skola, och fick ändå "bara" intervju på BCG, men inte intervjuer på t.ex. McK och Bain. MBB får så otroligt många ansökningar så det krävs verkligen att du sticker ut och har något extra som fångar screenarens uppmärksamhet, samtidigt som du har väldigt bra på allt annat (betyg, erfarenheter, engagemang etc.).

Ett hett tips är att nätverka sig in. Det kan för den "oinvigde" låta omöjligt när man kommer från plugget och knappt känner någon i arbetslivet, speciellt inte på MBB eller andra target-firmor. Men tro mig, det går. Jag lyckades till exempel få en intervju på BCG, och jag tror det berodde till stor del på att jag tog kontakt med folk som jobbade där. Och oroa er inte, jag kände inte folk som jobbade där heller. Jag lyckades dock tillslut hitta en studiekompis kusin som jobbade på BCG, och fick lov att ta kontakt med honom. För att styrka min hypotes så kan jag säga att jag saknade kontakter på McK och Bain. Slump att jag inte fick intervju där? Skulle inte tro det.

Jag kan också tillägga att ofta är folk intresserade av att hjälpa, och ibland kan man till och med rätt upp och ner fråga folk om en lunch eller liknande och få ett ja. Så lägg lite extra krut på att hitta folk som jobbar på firmorna ni är intresserade av, ta kontakt med dem och tanka av dem om ALLT. Säkra tips är vad firman lägger vikt vid (t.ex. BCG ser gärna lite entreprenörsanda), be om tips inför ansökan (kanske till och med att personen läser din ansökan innan du skickar), och referera till personen/personerna i ert personliga brev när ni väl söker. Det kommer avsevärt höja era chanser till intervju, eftersom den som läser er ansökan med allra största sannolikhet kommer fråga personen ni refererar till vad de tycker om dig. Då har du kommit längre än de flesta, för du har helt plötsligt blivit en individ som en screenare på MBB eller vilken firma ni än söker pratar om, snarare än ett namn på ett papper bland hundratals andra.

Slutligen, vad gäller val av inriktning att läsa och så vidare, det spelar roll till en viss gräns. Det finns nog folk som inte håller med mig här, men så länge du kommer från bra skola och har bra betyg så spelar det ingen roll om du valt industriell ekonomi, maskinteknik, finans eller någon annan linje.

Däremot blir det kanske lite tufft om du kommer som ekonom från högskolan i Borås, men det är fortfarande inte omöjligt. Sen finns det ju såklart några säkra kort att välja som i alla fall inte kommer sänka dina chanser, och dessa är väl Industriell ekonomi (Kth, LiTH, Chalmers eller Lund), handels i Stockholm eller en kombination av dessa. Det finns dock väldigt många med andra bakgrunder än så (inklusive mig själv). Och som någon också sa tidigare, det kan vara taktiskt att välja någon lite enklare linje (inte teknisk fysik t.ex.), i utbyte mot riktigt bra betyg (>4,5).
Citera
2016-02-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurriboll
Och som någon också sa tidigare, det kan vara taktiskt att välja någon lite enklare linje (inte teknisk fysik t.ex.), i utbyte mot riktigt bra betyg (>4,5).

Hur skulle du säga att chanserna ser ut för någon från teknisk fysik med bra betyg (>4,5) men få andra saker som sticker ut? D.v.s inte varit kårordförande, fått en IPO eller vunnit fotbolls-VM.

Fantastiskt inlägg förresten, tack!
Citera
2016-02-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Hur skulle du säga att chanserna ser ut för någon från teknisk fysik med bra betyg (>4,5) men få andra saker som sticker ut? D.v.s inte varit kårordförande, fått en IPO eller vunnit fotbolls-VM.

Fantastiskt inlägg förresten, tack!

Jättesvårt att säga för jag vet som sagt inte hur de andra sakerna på ditt CV ser ut. Jag hade inte heller bra arbetslivserfarenheter (inget internship på Google eller liknande utan mer klassiska sommarjobb), men däremot hade jag väldigt bra engagemang i studieliv och liknande.

Skulle du skicka in en spontanansökan skulle jag säga att det är tufft, men inte omöjligt. Tyvärr finns det fler än du som har bra betyg från svåra linjer. Men precis som jag skrev i mitt förra inlägg, skulle du hitta någon på nån firma du är intresserad av skulle jag säga att har mycket goda chanser till intervju. MC-firmor gillar smarta människor, och har du höga betyg från teknisk fysik är du smart, och det är en bra start. Spontant skulle jag säga att det du vill visa är att du inte bara är smart, utan du är en skön person också. Det kan vara lättare att visa genom en lunch eller telefonsamtal med någon, än att skriva det i en ansökan.

Tänk också på att de som screenar är individer och inte robotar (vad jag vet iaf ), och olika människor lägger vikt vid olika saker. Om den som läser din ansökan är en person med högsta betyg i allt kommer den sannolikhet lägga större vikt vid att du också ska ha höga betyg för att du ska framstå som intressant, och om den som screenar din ansökan är gammal kårordförande kommer den vilja se att du haft engagemang utanför studierna. That's just how people work.

Slutligen, jag kom på ytterligare en sak som jag kanske missade i mitt förra inlägg också. Återigen finns det folk som inte håller med mig här, men såhär ser jag på saken. Anledningen till att jag lägger vikt vid engagemang vid sidan av studierna när jag screenar ansökningar är att sådana erfarenheter visar att du är en "skön" person. Det är dels viktigt som kollega (man spenderar periodvis vääääldigt mycket tid med sina kollegor och då krävs det att man kan ha kul tillsammans), men också för att konsultbranschen är en relationsbransch. Det är lätt att glömma, men det är faktiskt människor vi jobbar med, och det är människor som köper våra tjänster. Inte företag, utan människor. För att bli en bra konsult krävs det därmed att du kan ta människor på ett bra sätt.
Citera
2016-03-09, 16:42
Medlem
Hej,

Jag har lite frågor angående antällning som MC när man redan har lite erfarenhet, det vill säga runt tre år. Jag har insett att det kan vara en riktig "språngbräda" att göra några år på en byrå för att sedan komma tillbaka till industry. Min fråga till er som redan är inne i branschen är om jag över huvud taget har en chans att komma in. Mina erfarenheter vid ansökningstillfället (tänker mig till nästa höst) kommer vara följande:

Treårigt finance traineeprogram i utlandet på ett multinationellt industriföretag, där jag haft tre tjänster (ett år vardera).

-Internal Audit
-Business Controller
-Operations Finance

Jag anser personligen att min erfarenhet är väldigt stark på finance sidan för mina få år i arbetslivet. Det negativa är väl att jag "bara" har en ek-kand som från en sådär skola..Värt att nämna är att jag precis fått senior analyst titeln, så jag skulle helst vilja komma in som senior.

Självklart förstår jag att jag inte har en chans på toppfirmorna, men om man tänker sig exempelvis Advisory (Finance sidan) på big 4?

Förutsatt att jag har en chans, vad bör jag tänka på vid ansökan? Hur funkar det på senior nivå?
Citera
2016-05-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Enligt en rekyteringsanons betalar QVARTZ (fd Quartz+Co) 50 tkr i ingångslön.
Har också hört det från bekanta, du råkar inte sitta på källa?

Vilka betalar högst i nuläget, egentligen?

Vad ligger ADL och ATK på?
Applied Value ligger under MBBs nivå men har länge kompenserat med bland annat högre lön, stämmer det fortfarande?
Har QVARTZ högst i Sverige med 50k?
Citera
2016-05-11, 22:54
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Har också hört det från bekanta, du råkar inte sitta på källa?

Vilka betalar högst i nuläget, egentligen?

Vad ligger ADL och ATK på?
Applied Value ligger under MBBs nivå men har länge kompenserat med bland annat högre lön, stämmer det fortfarande?
Har QVARTZ högst i Sverige med 50k?

I och med att jag sett dem själva skriva det i en rekryteringsannons vill jag betrakta 50 tkr som en rätt så säker siffra

Skulle för övrigt inte hålla det för omöjligt att någon av MBB betalar över 50, men det är bara mina spekulationer.
Citera
2016-05-12, 23:55
Medlem
Citat:
I och med att jag sett dem själva skriva det i en rekryteringsannons vill jag betrakta 50 tkr som en rätt så säker siffra
Jo, jag betvivlar inte påståendet. Vore bara trevligt att ögna igenom sagda annons. Känns annars lite ... tacky? att skriva ut 50k i en annons men det kanske bara är min uppfattning.

Citat:
Skulle för övrigt inte hålla det för omöjligt att någon av MBB betalar över 50, men det är bara mina spekulationer.
Har hört att QVARTZ ligger högst med 50k, dvs även över MBB (där McK tronar med 47k). Därav mitt intresse.
Citera
2016-09-20, 10:25
Medlem
Blir man kallad till intervju hos Accenture/Cap med en 4:a i snitt från LU eller blir man bortsållad? Handlar om en junior tjänst och inte som "regional management supervisor in development, research and consulting".

Frågar här eftersom folket verkar ha bra koll på läget.
Citera
2016-09-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Blir man kallad till intervju hos Accenture/Cap med en 4:a i snitt från LU eller blir man bortsållad? Handlar om en junior tjänst och inte som "regional management supervisor in development, research and consulting".

Frågar här eftersom folket verkar ha bra koll på läget.

Det har inte bara med det att göra utan helhetsbilden. Du blir inte bortsållad för att du har för låga betyg i alla fall.
Citera
2016-09-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolePatrol
Det har inte bara med det att göra utan helhetsbilden. Du blir inte bortsållad för att du har för låga betyg i alla fall.

Betyder det att de inte går efter betyg eller att mina betyg inte är för låga?
Citera
2016-09-23, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Betyder det att de inte går efter betyg eller att mina betyg inte är för låga?
Dina betyg är inte för låga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in