Citat:
Ursprungligen postat av
bentebent22
Väldigt blandat. A.T. Kearny, Applied, Arthur D. och Quartz är väl ganska bra och har hög lön. Resten är väl ett steg under.
Roland är väl bra på finans
Jag arbetar på en av de du nämner och tänkte att jag kan svara på några frågor som jag sett här i tråden. Saknar för övrigt Oliver Wyman, och jag skulle inte kalla Qvartz internationell, men den ligger i samma status som de övriga du nämner.
Ovanstående ligger i samma lönenivåer som typ MBB. Mellan 42-50k fast + typ 1-2 månadslöner i årsbonus för juniora medarbetare. De andra firmorna jag sett nämnas i tråden skulle jag säga ligger mellan 30-40k fast. Osäker på bonus, men den är ganska varierande i de firmorna. En del har t.ex. debiteringsbaserade bonusar, vilket inte strategifirmorna har.
Vad gäller betygssnitt för MBB så stämmer det att det krävs väldigt höga betyg, men det är inte allt. Jag var top10% från en bra linje + bra skola, och fick ändå "bara" intervju på BCG, men inte intervjuer på t.ex. McK och Bain. MBB får så otroligt många ansökningar så det krävs verkligen att du sticker ut och har något extra som fångar screenarens uppmärksamhet, samtidigt som du har väldigt bra på allt annat (betyg, erfarenheter, engagemang etc.).
Ett hett tips är att nätverka sig in. Det kan för den "oinvigde" låta omöjligt när man kommer från plugget och knappt känner någon i arbetslivet, speciellt inte på MBB eller andra target-firmor. Men tro mig, det går. Jag lyckades till exempel få en intervju på BCG, och jag tror det berodde till stor del på att jag tog kontakt med folk som jobbade där. Och oroa er inte, jag kände inte folk som jobbade där heller. Jag lyckades dock tillslut hitta en studiekompis kusin som jobbade på BCG, och fick lov att ta kontakt med honom. För att styrka min hypotes så kan jag säga att jag saknade kontakter på McK och Bain. Slump att jag inte fick intervju där? Skulle inte tro det.
Jag kan också tillägga att ofta är folk intresserade av att hjälpa, och ibland kan man till och med rätt upp och ner fråga folk om en lunch eller liknande och få ett ja. Så lägg lite extra krut på att hitta folk som jobbar på firmorna ni är intresserade av, ta kontakt med dem och tanka av dem om ALLT. Säkra tips är vad firman lägger vikt vid (t.ex. BCG ser gärna lite entreprenörsanda), be om tips inför ansökan (kanske till och med att personen läser din ansökan innan du skickar), och referera till personen/personerna i ert personliga brev när ni väl söker. Det kommer avsevärt höja era chanser till intervju, eftersom den som läser er ansökan med allra största sannolikhet kommer fråga personen ni refererar till vad de tycker om dig. Då har du kommit längre än de flesta, för du har helt plötsligt blivit en individ som en screenare på MBB eller vilken firma ni än söker pratar om, snarare än ett namn på ett papper bland hundratals andra.
Slutligen, vad gäller val av inriktning att läsa och så vidare, det spelar roll till en viss gräns. Det finns nog folk som inte håller med mig här, men så länge du kommer från bra skola och har bra betyg så spelar det ingen roll om du valt industriell ekonomi, maskinteknik, finans eller någon annan linje.
Däremot blir det kanske lite tufft om du kommer som ekonom från högskolan i Borås, men det är fortfarande inte omöjligt. Sen finns det ju såklart några säkra kort att välja som i alla fall inte kommer sänka dina chanser, och dessa är väl Industriell ekonomi (Kth, LiTH, Chalmers eller Lund), handels i Stockholm eller en kombination av dessa. Det finns dock väldigt många med andra bakgrunder än så (inklusive mig själv). Och som någon också sa tidigare, det kan vara taktiskt att välja någon lite enklare linje (inte teknisk fysik t.ex.), i utbyte mot riktigt bra betyg (>4,5).