2007-06-03, 19:43
Medlem
Apelsinjuices avatar
Var på en företagspresentation med McKinsey för någon månad sedan där representanterna uppgav att 62 % av de anställda var civilingenjörer. Och av dessa var 37 % "vanliga" civilingenjörer, dvs civilingenjörer utan någon extra examen. Detta skulle innebära att ungefär 23 %, dvs 1/4 av McKinseys anställda "endast" har en utbildning till civilingenjör i bagaget. Så man behöver ju inte ha trippla examen för att bli erbjuden en tjänst där, även om det underlättar.
Citera
2007-06-04, 02:53
Bannlyst
Tråkigt att alla välbetalda jobb kräver att man jobbar häcken av sig. Å andra sidan är det fullt förståeligt att att de gör så,för efterfrågan finns.
Citera
2007-06-04, 09:55
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Jag funderade på branschen ganska länge, men valde bort den för finans. En stor nackdel med management consulting är att det är mycket resa. Väldigt mycket resa. Att veckopendla till Wasa lockade inte mig.

Nyckeln för att komma in är att sticka ut. Om du går maskin måste du antingen ha 5.0 i snitt, eller bra betyg och en ekonomexamen. Ett sista alternativ återstår också, det är att du skaffar dig andra "unika" meriter som inte nödvändigtvis är studierelaterade. Var snowboardinstruktör i Sydamerika, kapten på en katamaran i Västindien, led galna projekt i Afrika, var kårordförande eller bara nånting liksom.

Du måste kort sagt på nåt sätt skilja dig från den stora massan av ansökningar som firmorna får in.

Precis samma sak för mig. Jag hade erbjudande från McKinsey från ett europeiskt land men valde bort det för finans istället.

Tidigare så hade jag jobbat i en managementkonsultliknande funktion på ett annat företag och det som var jobbigast för mig var resandet. Att jobba länge var inga problem, men att vara borta från det egna hemmet, flickvän, vänner, playstation över längre perioder var inte acceptabelt för mig, inte med den lönen de erbjöd mig.

Vill du ändå göra det så kan jag intyga samma sak som LikaShing, du måste skilja dig från mängden på något vis. Unika meriter är väldigt bra...och som jag har upprepat i andra trådar så fick jag uppfattningen att svenska McKinsey var väldigt kåta på studenter med dubbla examen (ingenjör/ekonom) och att man har varit involverade i kåren eller alla dessa rekryteringsmässorna. (jätte)Bra betyg är en självklarhet, som medelmåtta har du liten chans.
Citera
2007-06-04, 21:27
Medlem
Vad har/ska du läsa för inriktning?

På rakarm kommer jag på 4 från min studietid som jobbar på dessa firmor. 3 av dem har dubbelexamen civ.ing./civ.ek, KTH samt Su/Handels.

3 maskin med inritning, Inek, AFM och en energi, till saken hör att personen som läst energi är den som har enkelexamen. Denna rekrytering kändes som en total överraskning för mig, personen ifråga hade inte goda betyg men arbetslivserfarenhet samt en far på en hög position, dock inte inom konsultfirman. De övriga har mycket goda betyg på båda sina examen samt utlandsstudier och ett CV utöver det vanliga i övrigt.

Tror dina chanser utan goda betyg är mycket små, fråga är om du ens kommer bli kallad till intervjuer. Satsa på att få en rekommendation, vissa av dessa firmor betalar en premie till de medarbetare som tipsar om kandidater som blir antagna. Barbastark fick en sådan rekommendation men avstod från intervjun, kanske inte jätte smart men det kändes inte intressant. Har jag fått ett annat ”riktigt” jobb? Nej, inte än

Vad gäller att jobba på dessa firmor så tror jag det kan vara en god ide. Även om man kanske inte vill stanna på dessa i alla framtid. Man kan få bra jobb inom många företag om man lyckas som management konsult en tid på ett ansett företag.
Citera
2007-06-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Vad har/ska du läsa för inriktning?

På rakarm kommer jag på 4 från min studietid som jobbar på dessa firmor. 3 av dem har dubbelexamen civ.ing./civ.ek, KTH samt Su/Handels.

3 maskin med inritning, Inek, AFM och en energi, till saken hör att personen som läst energi är den som har enkelexamen. Denna rekrytering kändes som en total överraskning för mig, personen ifråga hade inte goda betyg men arbetslivserfarenhet samt en far på en hög position, dock inte inom konsultfirman. De övriga har mycket goda betyg på båda sina examen samt utlandsstudier och ett CV utöver det vanliga i övrigt.

Tror dina chanser utan goda betyg är mycket små, fråga är om du ens kommer bli kallad till intervjuer. Satsa på att få en rekommendation, vissa av dessa firmor betalar en premie till de medarbetare som tipsar om kandidater som blir antagna. Barbastark fick en sådan rekommendation men avstod från intervjun, kanske inte jätte smart men det kändes inte intressant. Har jag fått ett annat ”riktigt” jobb? Nej, inte än

Vad gäller att jobba på dessa firmor så tror jag det kan vara en god ide. Även om man kanske inte vill stanna på dessa i alla framtid. Man kan få bra jobb inom många företag om man lyckas som management konsult en tid på ett ansett företag.

Jag tänkte läsa Industriell Ekonomi som inriktning och sedan även läsa ytterligare ett par kurser på SU. En annan fundering jag har är att läsa någon "unikare" inriktning, till exempel energi. I takt med att oljan försvinner kommer företagen inom förnyelsebar energi växa enormt. Har man då läst energi och ekonomi måste man ju vara attraktiv?

Vad finns det för fler nyttiga saker man kan ha i sitt CV?
Citera
2007-12-10, 22:29
Medlem
Jag pluggar I-linjen på KTH. Och kommer nog utan problem landa min examen på över 4 i snitt, har några år kvar dock.

Jag undrar nu till era mera vetande vad man har för chanser att få jobb som managementkonsult med de förutsättningarna om man inte har någon speciell merit på arbetsfronten (Har alltså bara några sommarjobb som merit). Jag skulle anse att jag har en väldigt hög social kompetens också,

Undrar också hur förutsättningarna ändras om man landar en till master. Hur ändras kraven på höga betyg?
Citera
2008-09-06, 19:26
Medlem
SvaMp_s avatar
Hej jag har en fråga till de som har lite insikt i hur dessa företag tänker när de rekryterar.

Läser just nu fjärde året på Kth, min linje är maskinteknik och min inriktning systemteknik vilket i princip är mkt tillämpad matematik.

Hur kan en examen i säg maskin/indek + lite ekonomikurser t.ex. väga tyngre än en examen i teknisk fysik eller en svårare inriktning. Jag har läst två indek orienterade kurser på kth och dessa var fanemig ett skämt i jämförelse mot de riktiga ingenjörskurserna. Min erfarenhet är att doms om väljer indek inriktningen generellt sätt är de som inte pallar med ingenjörsämnena.
Har respekt för två av I:s inriktningar, mekatronik och finans matte.
Men jag förstår inte hur dessa allmänna kurser i ekonomi kan ses som "driftigare" än svåra ingejörskurser, hur resonerar företagen där?

Är lite intresserad av management konsulting, verkar va ett väldigt krävande och utmanande jobb, vilka olika firmor finns det?
Citera
2008-10-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hej jag har en fråga till de som har lite insikt i hur dessa företag tänker när de rekryterar.

Läser just nu fjärde året på Kth, min linje är maskinteknik och min inriktning systemteknik vilket i princip är mkt tillämpad matematik.

Hur kan en examen i säg maskin/indek + lite ekonomikurser t.ex. väga tyngre än en examen i teknisk fysik eller en svårare inriktning. Jag har läst två indek orienterade kurser på kth och dessa var fanemig ett skämt i jämförelse mot de riktiga ingenjörskurserna. Min erfarenhet är att doms om väljer indek inriktningen generellt sätt är de som inte pallar med ingenjörsämnena.
Har respekt för två av I:s inriktningar, mekatronik och finans matte.
Men jag förstår inte hur dessa allmänna kurser i ekonomi kan ses som "driftigare" än svåra ingejörskurser, hur resonerar företagen där?

Är lite intresserad av management konsulting, verkar va ett väldigt krävande och utmanande jobb, vilka olika firmor finns det?

Alla problem kan inte lösas med matematik.

"high roller": Utbildning är inte det viktigaste för de här firmorna. Utbildningen och betygen används bara för att bevisa att du kan prestera. Vad du har läst är vanligtvis inte intressant.

När jag var inbjuden till en kväll med McKinsey avrådde till och med en av deras rekryterare från att läsa dubbelt. Du har redan bevisat att du kan plugga, så varför göra det igen? Varför inte lägga tiden på att visa att du kan göra något annat också?

Edit: Ett exempel. Jag känner två personer som under sin studietid från ingenstans har blivit uppringda och erbjudits jobb. Bägge har snitt på C och nedåt. Deras CV:n är dock nog för att ge vem som helst mindervärdeskomplex.
Senast redigerad av xyzi 2008-10-13 kl. 01:51.
Citera
2008-10-13, 10:10
Medlem
Bör man inte ha jobbat ett tag inom "management" för att bli management konsult?

Dom management konsulter som har hjälpt oss har tidigare haft höga positioner.
Citera
2008-10-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzi
Edit: Ett exempel. Jag känner två personer som under sin studietid från ingenstans har blivit uppringda och erbjudits jobb. Bägge har snitt på C och nedåt. Deras CV:n är dock nog för att ge vem som helst mindervärdeskomplex.

Du bör följa detta upp med exempel på vad som ingick i deras CV, annars blir ditt inlägg mest irriterande.

EDIT: Kan dock tillägga att jag tycker att det låter helt rimligt och vettigt att dubbla utbildningar inte är bra. Utbildning är i mångt och mycket en signal om att man kan tänka, läsa och skriva hyffsat samt inordna sig i samhälleliga strukturer. Den som skaffar dubbla utbildningar visar på så sätt att han missförstått utbildningens syfte.
Senast redigerad av stardeath 2008-10-13 kl. 16:35.
Citera
2008-10-13, 18:11
Medlem
Vet inte om det finns någon här med djupare insikt i managementkonsultbranschen i allmänhet och McKinsey i synnerhet, men kanske någon annan har några tankar om detta. Jag kommer till julen ta min MSc-examen i teknisk fysik med goda betyg (4,7), vilket har tagit mig 3,5 år. Jag har börjat titta lite på jobb som alternativ till att börja doktorera, och letar då efter ett företag där de anställda är högpresterande. Således har jag sneglat lite på MC-branschen. Jag vet dock inte hur pass stimulerande och roligt det är. Vidare är jag osäker på om de ens är intresserade, då jag varken engagerat mig i kåren eller jobbat extra under terminerna, utan istället ägnat mig åt mina intressen.
Citera
2008-10-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Du bör följa detta upp med exempel på vad som ingick i deras CV, annars blir ditt inlägg mest irriterande.

Det är sant. Det var oklokt skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in