Vad har/ska du läsa för inriktning?
På rakarm kommer jag på 4 från min studietid som jobbar på dessa firmor. 3 av dem har dubbelexamen civ.ing./civ.ek, KTH samt Su/Handels.
3 maskin med inritning, Inek, AFM och en energi, till saken hör att personen som läst energi är den som har enkelexamen. Denna rekrytering kändes som en total överraskning för mig, personen ifråga hade inte goda betyg men arbetslivserfarenhet samt en far på en hög position, dock inte inom konsultfirman. De övriga har mycket goda betyg på båda sina examen samt utlandsstudier och ett CV utöver det vanliga i övrigt.
Tror dina chanser utan goda betyg är mycket små, fråga är om du ens kommer bli kallad till intervjuer. Satsa på att få en rekommendation, vissa av dessa firmor betalar en premie till de medarbetare som tipsar om kandidater som blir antagna. Barbastark fick en sådan rekommendation men avstod från intervjun, kanske inte jätte smart men det kändes inte intressant. Har jag fått ett annat ”riktigt” jobb? Nej, inte än
Vad gäller att jobba på dessa firmor så tror jag det kan vara en god ide. Även om man kanske inte vill stanna på dessa i alla framtid. Man kan få bra jobb inom många företag om man lyckas som management konsult en tid på ett ansett företag.