Citat:
Ursprungligen postat av erkilajjnen
Hej!
Jag pluggar Maskinteknik på KTH och har under de senaste året fått upp ögonen för managementkonsultyrket. Jag kommer inte gå ut med toppbetyg, men inte heller bottenbetyg. Jag är amerikansk och svensk medborgare och är duktig på båda språken i tal och skrift. Jag är social och utåtriktad, alltså motsatsen till många på KTH. Hur ska jag gå tillväga för att komma in i branschen? För att jobba på Mckinsey eller BC krävs toppbetyg? Eller kan personligheten väga upp? Om inte, vad har jag för andra möjligheter? Vill helst jobba i New York, London eller Stockholm.
Tack
Jag funderade på branschen ganska länge, men valde bort den för finans. En stor nackdel med management consulting är att det är mycket resa. Väldigt mycket resa. Att veckopendla till Wasa lockade inte mig.
Nyckeln för att komma in är att sticka ut. Om du går maskin måste du antingen ha 5.0 i snitt, eller bra betyg och en ekonomexamen. Ett sista alternativ återstår också, det är att du skaffar dig andra "unika" meriter som inte nödvändigtvis är studierelaterade. Var snowboardinstruktör i Sydamerika, kapten på en katamaran i Västindien, led galna projekt i Afrika, var kårordförande eller bara nånting liksom.
Du måste kort sagt på nåt sätt skilja dig från den stora massan av ansökningar som firmorna får in.