2007-06-01, 23:09
Medlem
Hej!

Jag pluggar Maskinteknik på KTH och har under de senaste året fått upp ögonen för managementkonsultyrket. Jag kommer inte gå ut med toppbetyg, men inte heller bottenbetyg. Jag är amerikansk och svensk medborgare och är duktig på båda språken i tal och skrift. Jag är social och utåtriktad, alltså motsatsen till många på KTH. Hur ska jag gå tillväga för att komma in i branschen? För att jobba på Mckinsey eller BC krävs toppbetyg? Eller kan personligheten väga upp? Om inte, vad har jag för andra möjligheter? Vill helst jobba i New York, London eller Stockholm.

Tack
Citera
2007-06-02, 00:12
Medlem
Sartres avatar
Pros:
hög status
hög lön
mycket freebies
flashig titel som brudjävlarna kan relatera till

cons:
dåligt med pröjs per timme
konkurrensen om platserna/internships hård, skulle nog fila på ditt snitt
MÅNGA timmar jobbade
verkar inte så stimulerande (dock är det väl den punkten jag har fel, men rätta mig gärna)
Citera
2007-06-02, 12:23
Medlem
Du låter som en typisk kandidat för managementkonsult så du har alla möjligheter. Betygen är inte det kritiska - personligheten väger upp mest. Dock ska du försöka få in något bra betyg i något ämne eller visa att du gjort annat än studera så du kan motivera de dåliga betygen.

Citat:
Ursprungligen postat av erkilajjnen
Hej!

Jag pluggar Maskinteknik på KTH och har under de senaste året fått upp ögonen för managementkonsultyrket. Jag kommer inte gå ut med toppbetyg, men inte heller bottenbetyg. Jag är amerikansk och svensk medborgare och är duktig på båda språken i tal och skrift. Jag är social och utåtriktad, alltså motsatsen till många på KTH. Hur ska jag gå tillväga för att komma in i branschen? För att jobba på Mckinsey eller BC krävs toppbetyg? Eller kan personligheten väga upp? Om inte, vad har jag för andra möjligheter? Vill helst jobba i New York, London eller Stockholm.

Tack
Citera
2007-06-02, 12:35
Medlem
spontant låter managementkonsult som att man kommer att tvingas spendera mycket tid med ointressanta människor.
Citera
2007-06-02, 13:05
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
spontant låter managementkonsult som att man kommer att tvingas spendera mycket tid med ointressanta människor.
Du får gärna utveckla.
Citera
2007-06-02, 13:17
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Hej!

Tack
Jag funderade på branschen ganska länge, men valde bort den för finans. En stor nackdel med management consulting är att det är mycket resa. Väldigt mycket resa. Att veckopendla till Wasa lockade inte mig.

Nyckeln för att komma in är att sticka ut. Om du går maskin måste du antingen ha 5.0 i snitt, eller bra betyg och en ekonomexamen. Ett sista alternativ återstår också, det är att du skaffar dig andra "unika" meriter som inte nödvändigtvis är studierelaterade. Var snowboardinstruktör i Sydamerika, kapten på en katamaran i Västindien, led galna projekt i Afrika, var kårordförande eller bara nånting liksom.

Du måste kort sagt på nåt sätt skilja dig från den stora massan av ansökningar som firmorna får in.
Citera
2007-06-02, 14:08
Medlem
Tack

Tack för era svar!

Jag läste ett par trådar om finans och då kom även konsultyrket upp. Både i de trådarna och i era svar, verkar det som att många tycker att det inte är så "stimulerande", "roligt", o.s.v. Varför är det så? Om man jobbar på något kontor i Stockholm, reser man utomlands eller är det mest inrikes?
Citera
2007-06-02, 17:19
Medlem
Sartres avatar
När du förlorar geisten genom att jobba för mycket, vad är kul då? rätt svar ska vara inget alls. Men vissa stirrar sig blinda på pengarna, låt de sålda och köpta köttskallarna stirra sig blinda på sitt bankkonto medans vi vanliga människor skaffar oss värda erfarenheter, allt är inte ett stort cv som du ska visa upp för din framtida arbetsgivare, har du den attityden till livet så kan du komma långt, även inom management-consulting.
Citera
2007-06-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Du får gärna utveckla.

tänker på vilka som generellt sett blir managementkonsulter.
Citera
2007-06-02, 17:56
Medlem
anledningen

Anledningen till att jag vill jobba som managementkonsult är inte huvudsakligen pengar, jag har det redan så bra som jag behöver för tillfället. Däremot vill jag upp till toppen av näringslivet för att det har varit ett mål och har nöts in så länge jag kan minnas. Hur gör man det på ett bättre sätt än att jobba som konsult åt företagsledningar?
Citera
2007-06-02, 18:23
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Anledningen till att jag vill jobba som managementkonsult är inte huvudsakligen pengar, jag har det redan så bra som jag behöver för tillfället. Däremot vill jag upp till toppen av näringslivet för att det har varit ett mål och har nöts in så länge jag kan minnas. Hur gör man det på ett bättre sätt än att jobba som konsult åt företagsledningar?
Det finns ingen snabbare väg. Om det finns en bättre väg beror helt på dig. Inte många klarar av de krav som ställs. De som klarar av det skulle dock inte välja bort det, iaf inte utan att prova.

Man bör vara medveten om att de allra bästa studenterna från de bästa skolorna ofta inte klarar mer än några år på omtalade firmor. Att en del ändå fortsätter antyder, för den med några hästar hemma, att det handlar om ganska bra kompensation av olika slag. Pengar är ofta sekundärt och inget man fokuserar på. Trots det går man från CSN till omkring dubbla medellönen i Sverige och den lönen ökar mycket kraftigt med tiden. Det ger väl också en fingervisning om både krav och vad man får tillbaka (om så mkt lön anses sekundärt).

Vissa gör nog bäst i att intala sig att man håller sig borta pga ointressanta människor i branschen. Sanningen kan vara både jobbig och svår att förstå.
Citera
2007-06-03, 17:41
Medlem
En av dem sa: - Pengar kostar.

Själva jobbet är ju mest att göra power points de första par åren innan du kommit upp dig, urval, kanske får du hjälp vidare, kanske blir du kvar ett par år till, går vidare. Inte jättekul, vad jag förstått. Alla har nån sorts stolthet över jobbet som vid djupare diskussion snarare är nån sorts hat-kärlek.

Samtliga har haft det svårt att få privatlivet att fungera pga jobbet.
Kanske kul när man är under 30 men inte sen, när man plötsligt vaknar upp kallsvettig och inser att alla vänner har renoverade lägenheter, sambor och bulle i ugnen. Bra lön, visst, men du har inte riktigt tid att spendera den på annat än hyra och sprit.

BCG:
1. Toppbetyg indek+ kontakter
2. Bra betyg indek (inte top of the line) + 2 år i London (glömt var)
3. Toppbetygindek+ nästan (-20p) examen från handels

McKinsey:
1. Toppbetyg indek
2. Toppbetyg handels+ extrakurser SU+ 1 år i London (har nu en asful flickvän f ö )

Nyckeln är väl som någon annan så klokt sade att sticka ut, inte vara för gammal och faktiskt lite utplåna sin personlighet, inte ha för mycket andra intressen - du ska vara där för att jobba. Gärna singel också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in