Citat:
Jag har inte sagt att trafikförseelser räknas som ett grovt brott.Nu kan väl iofs. inte trafikförseelser räknas som ett grövre brott. I så fall vore majoriteten av befolkningen grova brottslingar.
Nej, det är inte okej att missbruka sin position och det skrev jag inte heller. Trafikförseelser kan man se genom fingrarna med, men skulle han begå grövre brott som mord, misshandel etc. har jag extremt svårt att tro att han skulle komma undan med vad som än står i grundlagen.
På ett eller annat sätt skulle han bli straffad för det.
Nej, det är inte okej att missbruka sin position och det skrev jag inte heller. Trafikförseelser kan man se genom fingrarna med, men skulle han begå grövre brott som mord, misshandel etc. har jag extremt svårt att tro att han skulle komma undan med vad som än står i grundlagen.
På ett eller annat sätt skulle han bli straffad för det.
Jag svarade på din kommentar som var:
Nej, men så länge han inte missbrukar sin position så har jag inga problem med det. Jag har dessutom väldigt svårt att tro att han skulle bli särskilt långvarig om han begick något grövre brott.
Två olika saker här således. Den första handlar om missbruk av position. Min poäng var här att kungen redan missbrukar sin position genom att ägna sig åt oansvarig fortkörning där han sätter inte bara sitt eget liv utan även andras liv i fara. Att du väljer att se mellan fingrarna på detta är ju bara ännu ett bevis på hur du väljer att trivialisera allt som kungafamiljen gör. Undrar om du resonerat likadant om någon i din familj hade skadats eller dödats pga kungen, eller någon annan fortkörares, idioti. Det är förövrigt ett väldigt arrogant beteende, just eftersom han vet att han kommer undan med det.
Delen om grövre brott handlade om att du då menade att han inte skulle få behålla sin position i händelse av mord osv. Här visar du din okunskap. Grundlagarna är vår starkaste lagar, överordnade allt. Det går inte att bara ändra på dem hur som helst. Det krävs två beslut av Riksdagen och mellan dessa beslut måste det dessutom hållas ett allmänt val.
En grundlagsexpert säger så här i frågan:
Kungen får gör var han vill - så länge han är protestant.
- Han får begå vilket brott som helst utan att straffas. Bara om han byter religion skulle han avsättas, säger grundlagsexperten Joakim Nergelius. [...]
Finns det undantag?
- Nej. Han kan göra vad som helst. [...]
När kan kungen avsättas?
Han kan inte avsättas. Om kungen begick svåra brott skulle det kunna leda till att han avgick på grund av att han får mycket kritik. Men formell kan kungen inte avsättas på grund av brott.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10652530.ab
Kungen kan således slakta ett helt dagis och komma undan med det. Så säger grundlagen och den står över vad du tror eller hur du anser att det bör fungera.
Citat:
Det var inte vad jag sa. Det jag sa, rent allmänt, var att bara för att något går att modernisera rent funktionellt så betyder det inte att man ska göra det. Dvs att bara för att man kan ta in en nakenbrud i kungahuset rent fysisk och därmed vara ”modern” enligt din definition (= se mellan fingrarna på att olämpliga människor görs till kungligheter) så betyder det inte att det är vad som bör göras. Tvärtom så har jag hela tiden betonat, gång på gång, att kungahuset i grunden inte går att modernisera eftersom det går emot hela dess grundläggande koncept. Jag vet att du flera gånger har påpekat detta, men jag kan fortfarande inte hålla med dig. Du erkände ju att det faktiskt går per definition att modernisera monarkin men att det inte var smart att göra det. Har du ändrat dig nu och är tillbaka på att det inte går igen?
Det du däremot inte svarar på är hur du på något sätt kan se kungahuset som ”modernt” samtidigt som monarkin i sin grund trotsar allt vad demokrati heter. Som sagt, odemokrati anses i västvärlden i allmänhet som förlegat, dvs motsatsen till modernt. Ändå har du inga problem med att stötta ett odemokratiskt statsskick?