2023-09-10, 13:12
  #9841
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Kungen har åtalsimmunitet, i sin egenskap av statschef.
Tror att det är så i de flesta republiker också, att presidenten har åtalsimmunitet.
Det är en statsrättslig fråga.

Vår kung sköter sitt värv bra tycker jag.

Det är en skvallertråd, har inget skvaller, men de som har träffat honom har till mig sagt att han är en trevlig prick med rätt mycket humor.

Han har skött det så pass bra att han gjorde en billig slampa till en prinsessa.

Måste vara jättesvårt att vara trevlig och rätt mycket humor när man har tjänstefolk etc. etc. etc. i kombination med att han träffat dina personer i sekunder av deras liv där de står slickar hans skor och nästan kissar på sig av lycka. Låt fanskapet ha ett riktigt jobb så ska du se hur många vill ha honom som arbetskamrat mer än 2 skift med villkoret att de i förhand inte ska veta att det är en kung det handlar om. Så trevlig är din kung och så rätt mycket humor har han.

Önskar honom och alla hans barn samt barnbarn all olycka!
Citera
2023-09-10, 14:31
  #9842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Kungen har åtalsimmunitet, i sin egenskap av statschef.
Tror att det är så i de flesta republiker också, att presidenten har åtalsimmunitet.
Det är en statsrättslig fråga.

Vår kung sköter sitt värv bra tycker jag.

Det är en skvallertråd, har inget skvaller, men de som har träffat honom har till mig sagt att han är en trevlig prick med rätt mycket humor.

Ja, de har åtalsimmunutet. Ett bra exempel är Trump som nu kämpar för att bli president, och därmed undvika åtal.

Skillnaden är att kungen har immunitet för livet. Och inte bara jag, utan hela hans familj. Till exempel det uppenbara mutbrottet när Hakan och Prins Ockelbo fick en lyxsemester i bröllopsgåva.
Citera
2023-09-10, 15:27
  #9843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
At han inte dödat sig själv är jag nästan helt säker på. Hur du är med andra är en annan sak. Som bekant körde Prins Bertil ihjäl någon. Hovet, (skattepengar), betalade och dalen tystades ner.

Du har rätt i att kungen har åtalsfrihet. Men visst kan han misstänkas, och i princip kallas till förhör. Som i mitt tidigare exempel, om man skulle hitta La Camilla död i någon buske på Drottningholm. Självklart är polisen skyldig att utreda detta, och om kungen är misstänkt kommer åklagare att kopplas in.

Man kommer fram till att kungen smet ut från frugan för ett litet instick på kvällskvisten. Men att La Camilla blev hysterisk och krävde att bli drottning, varpå kungen får spel och stryper henne.

Det blir en presskonferens där en generad polismästare förklarar att fallet är löst, men att mördaren (som ska förbli anonym), inte kan åtalas.

Självklart skulle det inte hända eftersom en livvakt skulle ta hand om den saken.

Sen är det förstås helt osannolikt att mordet skulle utredas ändå. Den tidigare överåklagaren bor numera ståndsmässigt i en bostad som disponeras av kungen. Vi behöver inte gå in på detaljerna här, vilket uppdrag granskning redan gjort. Annat än att notera att överåklagare också tillhör den privilegierade, (och med Göseta sannolikhet korrumperade), skaran.

Gissningsvis skulle nuvarande överåklagare snabbt se till ärendet läggs ner, du han kanske också vill bo fint. Och att La Camilla inte for någon upprättelse i döden. Dock ska jag tillägga att det här sista stycket är en spekulation från min sida,

Massa sådana mord eller åtminstone olyckor av olika slag som slutat illa (riktigt illa) har redan ägt rum i generationer, dock löser de inte dessa problem som du tror här, snarare exakt så som Lena Andersson skriver i sin roman om Palme-mordet.

Med makt, pengar, status, kontaktnät och hot har de redan, utan minsta tvekan från min sida åtminstone, har massa svåra konstigheter rättats till generation efter generation efter generation.
Citera
2023-09-10, 15:38
  #9844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Massa sådana mord eller åtminstone olyckor av olika slag som slutat illa (riktigt illa) har redan ägt rum i generationer, dock löser de inte dessa problem som du tror här, snarare exakt så som Lena Andersson skriver i sin roman om Palme-mordet.

Med makt, pengar, status, kontaktnät och hot har de redan, utan minsta tvekan från min sida åtminstone, har massa svåra konstigheter rättats till generation efter generation efter generation.

Nej, jag har inga som helst illusioner om att ett kungligt mord på La Camilla skulle utredas på vederbörligt vis.

Att liket skulle hittas av någon som kontaktar polisen i stället för den lokala Säpo finner jag som otroligt. Och om polisen mitt förmodan skulle komma dit, skulle aldrig få tillträde av Säpo. Och in mot ännu mera förmodan Säpo skulle sova på sin post, skulle det hela snabbt tystas ner, och La Camillas keep skulle diskret hamna i komposten, eller kanske ännu mera spårlöst som mat till hundarna.

Polisen vågade ju inte ens få kungen att blåsa för att utreda en simpel bilolycka!
Citera
2023-09-10, 19:00
  #9845
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Ja, de har åtalsimmunutet. Ett bra exempel är Trump som nu kämpar för att bli president, och därmed undvika åtal.

USAs president har inte åtalsimmunitet, dock kan presidenten benåda sig själv om han blir dömd för federala brott eller lägga ner federala utredningar.
Citera
2023-09-10, 19:44
  #9846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
USAs president har inte åtalsimmunitet, dock kan presidenten benåda sig själv om han blir dömd för federala brott eller lägga ner federala utredningar.

Att presidenten kan benåda sig själv anses juridiskt tveksamt. Men har av naturliga skäl aldrig prövats eller varit aktuellt innan Trump.

Presidenten har åtalsimmunitet så länge han innehar ämbetet. Men jag tror, med betoning på just tror, att senaten och kongressen kan upphäva den. Kolla gärna den som kan!

Riksdagsledamöterna har väl något liknande. De kan inte bli anhållna, och inte heller åtalade så länge de sitter i riksdagen. Detta för att polisen inte ska kunna påverka politiska beslut. Riksdagen kan, och gör det regelmässigt, godkänna att rättvisan har sin gång.
Citera
2023-09-10, 21:09
  #9847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Ja, de har åtalsimmunutet. Ett bra exempel är Trump som nu kämpar för att bli president, och därmed undvika åtal.

Skillnaden är att kungen har immunitet för livet. Och inte bara jag, utan hela hans familj. Till exempel det uppenbara mutbrottet när Hakan och Prins Ockelbo fick en lyxsemester i bröllopsgåva.

Kungen har åtalsimmunitet. Inte hans familj.
Citera
2023-09-11, 23:13
  #9848
Medlem
picapicans avatar
I SVT's dokumentär "Kungen och jag", får man ju verkligen svart på vitt att gubben är lite svagbegåvad eller i alla fall alltid ansetts så.
Citera
2023-09-12, 13:47
  #9849
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
I SVT's dokumentär "Kungen och jag", får man ju verkligen svart på vitt att gubben är lite svagbegåvad eller i alla fall alltid ansetts så.

Vad får dig att tycka det.
Själv tycker jag att han klarar sig ganska bra och har sett två avsnitt med behållning.

Tredje avsnittet blir väl det mest intressanta. Får se hur mycket af Klintberg vågar beröra de sk. "skandalerna"
Citera
2023-09-12, 14:08
  #9850
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Vad får dig att tycka det.
Själv tycker jag att han klarar sig ganska bra och har sett två avsnitt med behållning.

Tredje avsnittet blir väl det mest intressanta. Får se hur mycket af Klintberg vågar beröra de sk. "skandalerna"

Jag tror kanske mer på autism. Han ger ju ett mycket avvikande intryck.
Citera
2023-09-12, 17:02
  #9851
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Vad får dig att tycka det.
Själv tycker jag att han klarar sig ganska bra och har sett två avsnitt med behållning.

Tredje avsnittet blir väl det mest intressanta. Får se hur mycket af Klintberg vågar beröra de sk. "skandalerna"

Inte minst det som framkom i dokumentären. T.ex. det journalisten Åke Ortmark skrev om kungen; "sent utvecklad, hämmad av blyghet och lite bakom, samt hans farfars vädjan till Erlander om att skjuta fram kungamyndighetsåldern från 21 till 25 år. Detta eftersom han var efter i utvecklingen och hade "klena fattningsgåvor". Även under skoltiden skulle uppgifter om kungens intellekt mörkas.

Lägg därtill att kungen själv inte ger något vidare klarsynt och stabilt intryck, utan framstår som lite lätt efterbliven och förvirrad när han blir intervjuad och håller tal.
Citera
2023-09-13, 12:01
  #9852
Medlem
Hegamons avatar
https://www.svd.se/a/3E3jRP/kungen-vet-inte-om-man-ska-skratta-eller-grata

Kungen säger i den låsta artikeln ”Vet inte om man ska skratta eller gråta”. Är det bara som vanligt att media vill ifrågasätta och förlöjliga kungahuset? Eller finns det någon sanning bakom, att kungen ser på sin ekonomi med mycket stor förundran, vilket leder till skatt och gråt enligt denne själv?

Ibland undrar jag om kungen är så korkad som han anses vara. Han verkar stamma lätt och har dyslexi. Folk jag träffat med dyslexi och stamning är ofta inte full så kokade som de verkar. Mest att de inte klarat av att tillägna sig saker via skrift och tal, vilket iofs skapar ett resultat där personen är efter andra i förståelse och tolkning av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in