Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 19:44
  #9253
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Frågan är som sagt vad som gäller om det skulle vara helt klart och bevisat att kungen har mördat någon. Jag tror att tidigare kungar har avsatts, t ex Gustav IV Adolf för att han var kung när vi förlorade Finland till Ryssland. Skulle det bli klart att kungen har mördat, vilket dock är i stort sett är ca 0,000001 % sannolikhet så borde han kunna bli avsatt, men det är kanske troligare att Sverige blir republik.

Bekräftas av:

Jamen Gustav IV Adolf avsattes ju genom en statskupp. D.v.s. något som i sig var olagligt. Frågan om det skulle gå att avsätta vår nuvarande knug, handlar ju om ifall det skulle vara möjligt att lyfta frågan i Riksdagen, och sedan låta ledamöterna rösta om det. Eller alternativt att hålla en folkomröstning. Och svaret på de frågorna är NEJ - det vore emot grundlagen. Därför krävs det en statskupp igen, och i dagens samhälle är det nästan inte möjligt att få till...
Citera
2016-09-24, 19:50
  #9254
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Så du tror på allvar att kungen de facto skulle komma undan med att slakta ett helt dagis för att grundlagen säger det?




Jag har inte sagt att jag ser kungahuset som modernt. Det jag har sagt är att jag tror att det går att modernisera. Vi har redan gjort det genom att acceptera icke blåblodiga äktenskap. Anser du att det har varit fel att göra det? Hade du hellre velat ha tvångsäktenskap?
Vi har också moderniserat genom att ändra tronföljden. Var det också fel?
Numer kan man också välja bort titlarna om man så önskar. Det har man inte alltid kunnat. Vad är det om inte en modernisering??
Jag tror ytterligare moderniseringar kommer att ske bit för bit, framförallt när Victoria tar över som regent.

Jag tror inte att han skulle straffas, eftersom kungen inte KAN straffas och det inte är möjligt att ändra lagen retroaktivt. (Och så måste det ju vara.) Däremot skulle det bli ett sådant "liv" på alla människor på alla nivåer, att kungen inte skulle kunna sitta kvar därför. Hans medarbetare skulle vägra att tjäna honom, kommuner och företag som bjudit in honom på statsbesök skulle inte ställa upp med några representanter om han ändå åkte dit o.s.v.. Det skulle inte vara praktiskt och logistiskt möjligt för honom att fortsätta sitt "arbete".

Icke-blåblodiga äktenskap är absolut OK, inte minst för att få ner riskerna för recessivt nedärvda sjukdomar (som blödarsjuka och dyslexi), som ju är stora vid incest. MEN det borde aldrig ha blivit OK för en kunglighet att gifta sig med en nakenmodell. Inte under några omständigheter. Utan kraven borde ha kvarstått, att de ingifta kungligheterna besatt en oklanderlig vandel.

Angående tronföljden, så har jag alltid fram till för ett par år sedan tyckt att det var fel att ändra den. Jag har tyckt att det ska vara den äldste sonen till den äldste sonen o.s.v. som ärver tronen. MEN jag ändrade uppfattning när jag insåg vem som skulle ha blivit vår nästa drottning i så fall, om den manliga tronföljden varit kvar... *ryser*.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2016-09-24 kl. 19:56.
Citera
2016-09-24, 23:20
  #9255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Vad lagen säger vet jag mycket väl.

Men om du tror att kungen får sitta kvar på posten tills nästa val efter att ha tagit livet av ett helt dagis så lever du inte i verkligheten. Det finns situationer där inga regelverk gäller, bara bokstavstrogna idioter som inte inser detta.

Man skulle väl kanske kunna få in honom på "sjukhus" som galen eller nåt. Oavsett vad du inbillar dig så kan inte regering och riksdag skita i en grundlag.

edit: inser att de senaste sidorna knappast hör hemma i denna tråd. Får se om en mod dyker upp och städar bort detta.
Citera
2016-09-25, 07:37
  #9256
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att han skulle straffas, eftersom kungen inte KAN straffas och det inte är möjligt att ändra lagen retroaktivt. (Och så måste det ju vara.) Däremot skulle det bli ett sådant "liv" på alla människor på alla nivåer, att kungen inte skulle kunna sitta kvar därför. Hans medarbetare skulle vägra att tjäna honom, kommuner och företag som bjudit in honom på statsbesök skulle inte ställa upp med några representanter om han ändå åkte dit o.s.v.. Det skulle inte vara praktiskt och logistiskt möjligt för honom att fortsätta sitt "arbete".

Icke-blåblodiga äktenskap är absolut OK, inte minst för att få ner riskerna för recessivt nedärvda sjukdomar (som blödarsjuka och dyslexi), som ju är stora vid incest. MEN det borde aldrig ha blivit OK för en kunglighet att gifta sig med en nakenmodell. Inte under några omständigheter. Utan kraven borde ha kvarstått, att de ingifta kungligheterna besatt en oklanderlig vandel.

Angående tronföljden, så har jag alltid fram till för ett par år sedan tyckt att det var fel att ändra den. Jag har tyckt att det ska vara den äldste sonen till den äldste sonen o.s.v. som ärver tronen. MEN jag ändrade uppfattning när jag insåg vem som skulle ha blivit vår nästa drottning i så fall, om den manliga tronföljden varit kvar... *ryser*.

Ordet "statsbesök" är fel använt, ber om ursäkt för det.
Citera
2016-09-25, 12:42
  #9257
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Det finns lag som hanterar situationen då statschefen inte kan utföra sitt uppdrag. Det är mer till för ifall han blir sjuk, men är förstås tillämpligt för dessa mer osannolika fall.
Citera
2016-09-27, 16:45
  #9258
Moderator
Schlesiens avatar
Läs det klistrade moderatormeddelandet för denna tråd när ni postar.

Jag repeterar en del av det:
Ta statsskicket och regler kring avsättning, hur det är eller borde vara, där --> (FB) Valsystemet och statsskicket


I den här tråden diskuterar vi personen, vad han gör och varför.


/ Moderator
Citera
2016-10-20, 23:53
  #9259
Medlem
Kungen har funderat över uttrycket "ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur mycket jag inte vet".
"– Jag vet inte exakt vem som skrev det. Kanske var det Einstein. Han var en bra person, så klart. Men jag sitter här och funderar över de orden - och kanske har han fel för en gångs skull, säger kungen till tidningen."

Skulle inte tro det! CG har väl bara inte lärt tillräckligt för att han skall få den insikten. Det var för övrigt Sokrates bevingade ord.
Citera
2016-12-20, 17:16
  #9260
Medlem
Varför vägrar han överlåta tronen till Victoria? HON hinner ju bli gammal innan hon blir drottning. Är han fortsatt arg för att Carl Philip inte fick bli tronarvinge som han hann födas till innan ordningen ändrades? Jag menar, vad har de lärt upp Victoria för om hon ändå "aldrig" får bli drottning...? De kunde ha skippat hennes utbildningar och gett henne mer frihet och satsas på Estelle istället... Slöseri med resurser med att hålla på och hylla och tjata om KRONPRINSSESAN. Hon kunde ha läst till något annat och gjort en vettig samhällsinsatts istället för att bara vänta, vänta och vänta....
Citera
2016-12-21, 15:24
  #9261
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Varför vägrar han överlåta tronen till Victoria?

Av tradition möjligtvis? Om man ser bakåt tillhör det ovanligheterna i Sverige att en sittande regent avgår.
Citera
2016-12-21, 15:48
  #9262
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Av tradition möjligtvis? Om man ser bakåt tillhör det ovanligheterna i Sverige att en sittande regent avgår.

Ja, visst är det så. Eftersom han inte har förmågan är lyfta tanken från det invanda, så är det enklast för honom att köra den konservativa vägen.
Citera
2016-12-21, 17:34
  #9263
Medlem
Han är ju "bara" 70, lika gammal som USA:s tillträdande president, vilken inte har tillträtt än (https://sv.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump).
Citera
2016-12-21, 18:20
  #9264
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Varför vägrar han överlåta tronen till Victoria? HON hinner ju bli gammal innan hon blir drottning. Är han fortsatt arg för att Carl Philip inte fick bli tronarvinge som han hann födas till innan ordningen ändrades? Jag menar, vad har de lärt upp Victoria för om hon ändå "aldrig" får bli drottning...? De kunde ha skippat hennes utbildningar och gett henne mer frihet och satsas på Estelle istället... Slöseri med resurser med att hålla på och hylla och tjata om KRONPRINSSESAN. Hon kunde ha läst till något annat och gjort en vettig samhällsinsatts istället för att bara vänta, vänta och vänta....

Enligt min mening - för att han är kungen, han har inget annat. Svag begåvning, inte speciellt bra på att ta folk, gör bort sig (och vänder blad). Abdikerar han är han den totala föredettingen och det vet han.

Möjligen är det fortfarande grinigt att prins CP blev fråntagen tronen. Tveksamt om pappa knullkungen begriper att sonen är en katastrof över hela linjen förutom att han är en hygglig och snäll person, fortfarande min personliga åsikt givetvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback