2016-09-03, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hamnade Viola i älven så var sannolikheten liten att hon skulle återfinnas.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Om Viola föll eller hoppade i älven (eller, för all del en annan person placerade hennes kropp i en vak) så var sannolikheten för att hennes kropp skulle återfinnas mycket liten, strömmarna tog henne isf och kroppen slogs troligen sönder och fastnade i sjunktimmer eller annat i någon av älvkrökarna.

Men är det sannolikt att hon sprang flera hundra meter genom skogen, i relativt mörker och på snö och is? Det var ingen plogad och sandad väg hon valde isf och hon hade troligen stadsskor, pumps med lite klack, på fötterna och en kappa som hade hämmat hennes rörelser. Var hon dessutom orolig för att Carl skulle komma efter henne måste hon förstått att han skulle rört sig snabbare än hon genom skogen.

Förutsatt att hon lämnade boningshuset tror jag hon valde en annan väg än den mot älven.

Hamnade Viola i älven så var sannolikheten mycket liten att hennes kropp skulle återfinnas. Väl nere i älven under isen så hade hennes kropp ingen möjlighet att komma upp till ytan.

Naturligtvis kan hon även ha valt en annan väg efter att hon hade sprungit ut från föräldrahemmet. Vi vet ju inte om hon lämnade hemmet på detta sätt men det är i a f det jag tror.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-03 kl. 20:56.
Citera
2016-09-11, 15:59
Medlem
Pajosvs avatar
För ett antal månader sedan så skrev jag lite om de olika teorierna om Viola Widegrens försvinnande. Jag beskrev en möjlig teori att hon skulle flytt utomlands med en hemlig älskare eller läkare.

Med tiden har jag sedan allt mer och mer börjat tro på att hon på något sätt ändå förolyckades i älven, antingen pga av olycka eller som ett självmord. Timeouts informativa inlägg om älvar fick mig att allt mer tro på detta scenario.

Ett tag visste jag inte vad jag skulle tro över huvud taget, men nu har jag börjat "vackla" och ändrat mig igen. Kanske har hon ändå rymt...

Polisen har bekräftat att hon hade många utländska brevvänner, troligen nästan mest manliga sådana. Polisen uttryckte också att Viola börjat bli mer utåtriktad, sällskapade med män och "rörde sig i fördomsfria kretsar."

Om man till detta även lägger att Viola var "stursk", närmast mycket arg och uttalade en del "fula saker" så fort hon kom innanför dörren så framträder en kanske en något annorlunda bild (det finns flera källor på detta) av Viola.

I en intervju med pappa Widegren i tidningen SE nr 1955, så berättar han att Viola nyligen blivit "som förbytt" efter att hon vistats i stan en tid. Han ska, enligt egen utsago, försökt att få henne att ta sin realexamen på Hermodskursen till post/bankkassörska. Viola ska t.o.m. fått ett stipendium från Hermods och skulle åka till Hermods i Malmö och bo på internat och ta sin realexamen som kassörska. Viola ville arbeta som vårdbiträde, men pappa Widegren tyckte då att Viola istället skulle läsa till sjuksköterska istället för "bara sjukvårdsbiträde."

Viola vägrade detta och uttalade att hon även kunde tänka sig att bli ett ”vanligt butiksbiträde”.

Nu är detta visserligen pappans uppgifter att detta diskuterades och att Viola reagerade som han berättat. Enligt vad han säger i intervjun så var det någon man som "satt griller i huvudet" på henne. Han visste vem mannen var men ville inte hänga ut honom. Widegren sa också att män utnyttjat Viola. Men vad han menade med "utnyttjat" beskrev han inte.

Så... Är det omöjligt att tro att Viola på något sätt genomgått en mindre "personlighetsförändring" när hon bott borta på egen hand och hamnat i ett helt annat umgänge, ett umgänge som levde ett helt annat liv i stan än det liv Viola levde i Helgum? Hon var tonåring, nästan vuxen, och i den åldern kan relativt drastiska förändringar ske.

Att hon eventuellt inte har kontaktat sin syster via brev eller telefon behöver inte vara så konstigt. Förmodligen var det så att det var föräldrarna som svarade i telefon i hemmet, åtminstone oftast. Och då skulle Viola röja sig…

Viola rymde hemifrån som sexåring efter hennes mamma dött. Viola började att gå till det förra huset som de bodde i.

Var hon inte så oskyldig ändå?

Det finns uppgifter om att Viola tänkt att eventuellt flytta till Stockholm, jag har för mig att det var i ett brev till en väninna som hon nämnde detta, hon längtade nämligen efter vidare vyer i livet.

Klas Kohlström skriver i NKK 2000:

”I så gott som all press gjordes Viola från allra första dagen till en spröd och blyg skogsblomma, ett nunnelikt väsen som aldrig ens i förstulenhet blickat åt en pojke. Graden kan variera, men alla fäder vakar höklikt över just döttrars leverne. Månne var Widegren en smula väl manisk, men det är inte särskilt långsökt att sätta minst lika stor tilltro till familjens omdöme, som till alla de vittnesuppgifter vilka målade upp Violas alla snövita dygder. Widegren visade att flera brev var svar på sådana, i vilka Viola både sagt sig svärma för ”de tjusiga läkarna”, visat sitt intresse för en viss ung, manlig patient samt sagt sig hysa romantiska tankar om att ”rymma till främmande land.”
Citera
2016-09-11, 22:16
Medlem
Raven666s avatar
Hamnade Viola i älven?

Det har tidigare i den här tråden spekulerats i att Viola gett sig ut på isen, bland annat för att ta sig över till den mer trafikerade vägen på andra sidan. Jag tror emellertid att om hon gav sig ut på isen och hamnade i älvens kalla vatten så var det inte frivilligt. Ytterst få människor ger sig ut på en älvis en kolsvart decemberkväll. Viola var uppväxt vid älven och med all säkerhet ytterst medveten om hur riskabelt det skulle vara.
Citera
2016-09-12, 10:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Hamnade Viola i älven?

Det har tidigare i den här tråden spekulerats i att Viola gett sig ut på isen, bland annat för att ta sig över till den mer trafikerade vägen på andra sidan. Jag tror emellertid att om hon gav sig ut på isen och hamnade i älvens kalla vatten så var det inte frivilligt. Ytterst få människor ger sig ut på en älvis en kolsvart decemberkväll. Viola var uppväxt vid älven och med all säkerhet ytterst medveten om hur riskabelt det skulle vara.

Jag läste om Viola-fallet i Nordisk Kriminalkrönika i helgen. Klas Kohlström som skrev artikeln verkar vara den som har mest koll på fallet. Han resonerade i stort sett som du.

Har du möjlighet så läs hans artikel. Kohlström är nog den som känner Viola-fallet bäst.
Citera
2016-09-12, 13:12
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag läste om Viola-fallet i Nordisk Kriminalkrönika i helgen. Klas Kohlström som skrev artikeln verkar vara den som har mest koll på fallet. Han resonerade i stort sett som du.

Har du möjlighet så läs hans artikel. Kohlström är nog den som känner Viola-fallet bäst.

Vilken årgång av NKK är det?
Citera
2016-09-12, 13:36
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Vilken årgång av NKK är det?
NKK 2000.

Jag tycker att han fått med ALLT och dessutom är min uppfattning att vissa "myter" har avlivats.

I veckan ska jag "beta av" Viola-fallet i Brottets Krönika också...
Senast redigerad av Pajosv 2016-09-12 kl. 13:38.
Citera
2016-09-12, 20:29
Medlem
Raven666s avatar
Julklappar?

I en del tidningsartiklar om Violas försvinnande finns uppgifter om att hon skulle haft med sig julklappar hem, åtminstone till systern. Är det någon som vet om den uppgiften stämmer eller inte? Jag har svårt att tro på att det skulle vara så.
Citera
2016-09-12, 21:42
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Julklappar?

I en del tidningsartiklar om Violas försvinnande finns uppgifter om att hon skulle haft med sig julklappar hem, åtminstone till systern. Är det någon som vet om den uppgiften stämmer eller inte? Jag har svårt att tro på att det skulle vara så.

Ingmar Norlén skriver i sin bok Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare från 1995:

"Till sin pappa Carl Widegren hade hon köpt en necessär för 36 kronor och till styvmamman, Agnes, en handväska för exakt samma belopp."

Jag sett detta tidigare någonstans, men det kan ju vara så att det är samma ursprungskälla, dvs Ingmar Norléns bok.

I någon annan källa stod det nog bara att hon hade köpt julklappar till familjen. I samband med att necessären och handväskan nämnts, så har det också nämnts att en docka och docksäng skulle bli en julklapp till lillasyster och att Viola sydde dockkläder och annat till dockan.

I Brottets Krönika del 3 så finns en bild på syster Gerd på Garnisonssjukhuset som står böjd över en docksäng. Så en viss sanning finns det nog när det gäller julklapparna till familjen. (Jag har inte kommit till det eventuella avsnittet i Brottets Krönika III ännu...)

Edit:
Letade upp "avsnittet" i Brottets Krönika III och där står det när pappan har krävt att hon kommer hem:

"- Jag har inte råd att ta en taxi. Jag har köpt julklappar för nästan alla mina pengar, säger Vivi, men det är inte riktigt sant för i handväskan ligger det över etthundra kronor kvar av hennes avlöning."
Senast redigerad av Pajosv 2016-09-12 kl. 21:53.
Citera
2016-09-12, 23:19
Medlem
Raven666s avatar
Ett planerat försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

Klas Kohlström skriver i NKK 2000:

”I så gott som all press gjordes Viola från allra första dagen till en spröd och blyg skogsblomma, ett nunnelikt väsen som aldrig ens i förstulenhet blickat åt en pojke. Graden kan variera, men alla fäder vakar höklikt över just döttrars leverne. Månne var Widegren en smula väl manisk, men det är inte särskilt långsökt att sätta minst lika stor tilltro till familjens omdöme, som till alla de vittnesuppgifter vilka målade upp Violas alla snövita dygder. Widegren visade att flera brev var svar på sådana, i vilka Viola både sagt sig svärma för ”de tjusiga läkarna”, visat sitt intresse för en viss ung, manlig patient samt sagt sig hysa romantiska tankar om att ”rymma till främmande land.”

Även i den här tråden har det förts ett resonemang om den oskyldiga, blyga violen Viola som inte skulle ha klarat sig själv om hon bestämde sig för att rymma sin väg. Att hon bara var 17 år med mera. Jag tror att många har tagit till sig den bilden och låtit sig luras.

Varför skulle inte en 17-årig kvinna kunnat planera sitt försvinnande? I en stor tråd här på Flashback drivs ju tesen att Kjell-Åke Johansson, som vid 16-års ålder försvann med sina vänner i Göteborg fortfarande lever och håller sig undan. Det finns, som jag ser det, inget som säger att en 17-årig kvinna från de ångermanländska skogarna inte hade kunnat göra detsamma.

Jag ska presentera en spekulerande teori som jag tycker är så god som någon annan. Ett scenario som hade kunnat inträffa. Det betyder inte att jag tror på det mer än något annat. Jag låter bara fantasin flöda.

Kan det ha varit så att Viola faktiskt planerade att försvinna? Det finns några citat som är värda att begrunda. Om det är sanna vet vi ju inte, men de kan ju vara det.

Till väninnorna på sjukhuset ska Viola ha sagt: "Om jag får stryk nu kommer jag inte tillbaka." Vad menade hon med det? Jag tror i alla fall inte att hon räknade med att bli ihjälslagen av sin far även om hon var rädd för honom.

Enligt fadern och styvmodern ska Viola ha konfronterat dem när hon kom hem och sagt något i stil med: "Jag ska fara bort och inte komma hem mer." Det finns en betydligt större anledning att tvivla på det citatet än det första men om vi säger att det stämmer så kan det tala för att hon hade en plan att verkligen försvinna.

Hon åkte ju inte med bussen tillbaka till Sollefteå, men det var kanske aldrig meningen. Om hon hade tänkt försvinna så kan mycket väl någon hon kände i Sollefteå ha väntat på henne en avtalad tid och hämtat upp henne i närheten av hemmet. Den här delen av scenariot tycker jag själv haltar allra mest för varför skulle den personen ha hållit tyst i alla år? Men större sensationer än så har ju hänt i världshistorien. Så det kan ändå ha gått till så.

Så kommer vi till det faktum att Viola inte skulle ha haft pass eller pengar. Kan någon garantera att hon inte hade det? Visst hade hon kunnat ordna med ett pass? Det kan inte ses som helt omöjligt. Givetvis fanns det mer än en person som kunde ordna ett förfalskat sådant även i lilla Sollefteå. Och hon kan definitivt ha haft mer pengar än vad de som utrett fallet trott sig veta.

Även utan pass hade hon ändå utan större problem kunnat ta sig utomlands. Den teorin har jag fört fram tidigare. Nämligen att hon skulle ha tagit sig via Jämtland och Östersund till Norge och Trondheim. Det är många som rört sig över gränsen mellan Jämtland och Tröndelag genom åren.

Så har vi då resonemangen om varför hon inte hört av sig till systern? Ja, så länge systern bodde hemma kunde hon knappast göra det via telefon eller brev utan att avslöja sig.

När hennes far hade dött hade det gått över 30 år och dels kanske inte Viola var vid liv då även om levde efter 1948 och när hon dödförklarades, dels kanske hon inte nåddes av den informationen om hon lämnat landet. Kanske räknade hon med att framför allt fadern skulle få ett litet helvete om hon lyckades hålla sig borta - vilket han ju också fick. Det skulle kunna vara ett "straff" som hon ville ge honom.

En sanslös och kanske helt osannolik historia - javisst. Men avfärda den inte med att Viola bara var en oskyldig och oerfaren 17-årig ung kvinna/flicka utan pass och pengar. Det är att göra det för lätt för sig.

Om inte annat så kanske jag gett er en stunds roande läsning i den sena kvällstimman.
Citera
2016-09-13, 00:02
Medlem
Citat:
Så har vi då resonemangen om varför hon inte hört av sig till systern? Ja, så länge systern bodde hemma kunde hon knappast göra det via telefon eller brev utan att avslöja sig.

När hennes far hade dött hade det gått över 30 år och dels kanske inte Viola var vid liv då även om levde efter 1948 och när hon dödförklarades, dels kanske hon inte nåddes av den informationen om hon lämnat landet. Kanske räknade hon med att framför allt fadern skulle få ett litet helvete om hon lyckades hålla sig borta - vilket han ju också fick. Det skulle kunna vara ett "straff" som hon ville ge honom.

Hur vet man att Viola inte har hört av sig till systern? Om hon nu skulle ha lämnat landet kan hon ju ha kontaktat sin syster, men bett henne att hålla tyst om det.
Citera
2016-09-13, 00:07
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ett planerat försvinnande?

Även i den här tråden har det förts ett resonemang om den oskyldiga, blyga violen Viola som inte skulle ha klarat sig själv om hon bestämde sig för att rymma sin väg. Att hon bara var 17 år med mera. Jag tror att många har tagit till sig den bilden och låtit sig luras.

Varför skulle inte en 17-årig kvinna kunnat planera sitt försvinnande? I en stor tråd här på Flashback drivs ju tesen att Kjell-Åke Johansson, som vid 16-års ålder försvann med sina vänner i Göteborg fortfarande lever och håller sig undan. Det finns, som jag ser det, inget som säger att en 17-årig kvinna från de ångermanländska skogarna inte hade kunnat göra detsamma.

Jag ska presentera en spekulerande teori som jag tycker är så god som någon annan. Ett scenario som hade kunnat inträffa. Det betyder inte att jag tror på det mer än något annat. Jag låter bara fantasin flöda.

Kan det ha varit så att Viola faktiskt planerade att försvinna? Det finns några citat som är värda att begrunda. Om det är sanna vet vi ju inte, men de kan ju vara det.

Till väninnorna på sjukhuset ska Viola ha sagt: "Om jag får stryk nu kommer jag inte tillbaka." Vad menade hon med det? Jag tror i alla fall inte att hon räknade med att bli ihjälslagen av sin far även om hon var rädd för honom.

Enligt fadern och styvmodern ska Viola ha konfronterat dem när hon kom hem och sagt något i stil med: "Jag ska fara bort och inte komma hem mer." Det finns en betydligt större anledning att tvivla på det citatet än det första men om vi säger att det stämmer så kan det tala för att hon hade en plan att verkligen försvinna.

Hon åkte ju inte med bussen tillbaka till Sollefteå, men det var kanske aldrig meningen. Om hon hade tänkt försvinna så kan mycket väl någon hon kände i Sollefteå ha väntat på henne en avtalad tid och hämtat upp henne i närheten av hemmet. Den här delen av scenariot tycker jag själv haltar allra mest för varför skulle den personen ha hållit tyst i alla år? Men större sensationer än så har ju hänt i världshistorien. Så det kan ändå ha gått till så.

Så kommer vi till det faktum att Viola inte skulle ha haft pass eller pengar. Kan någon garantera att hon inte hade det? Visst hade hon kunnat ordna med ett pass? Det kan inte ses som helt omöjligt. Givetvis fanns det mer än en person som kunde ordna ett förfalskat sådant även i lilla Sollefteå. Och hon kan definitivt ha haft mer pengar än vad de som utrett fallet trott sig veta.

Även utan pass hade hon ändå utan större problem kunnat ta sig utomlands. Den teorin har jag fört fram tidigare. Nämligen att hon skulle ha tagit sig via Jämtland och Östersund till Norge och Trondheim. Det är många som rört sig över gränsen mellan Jämtland och Tröndelag genom åren.

En sanslös och kanske helt osannolik historia - javisst. Men avfärda den inte med att Viola bara var en oskyldig och oerfaren 17-årig ung kvinna/flicka utan pass och pengar. Det är att göra det för lätt för sig.

Om inte annat så kanske jag gett er en stunds roande läsning i den sena kvällstimman.
Jag utesluter inte att Viola kan ha rymt med någon man, det finns uppgifter om att hon "svärmade" för både en tjusig läkare och en manlig patient. Hon ska ha skrivit om männen i brev till väninnor.

Någonstans, kanske här i tråden, så nämndes en polsk läkare. Viola försvinner drygt tre år efter krigslutet där Polen var drabbat. Hur väl fungerade administrationen och myndigheternas arbete i Polen (eller något annat krigsdrabbat europeiskt land) så nära efter kriget. Det torde inte vara omöjligt att ta sig till Polen, särskilt inte om det nu fanns en polack "med i bilden" som dessutom hade ett "fint arbete" som läkare.

Men, det är mina egna vilda spekulationer... Troligast är kanske att hon trots allt hamnade i älven. Dock tror jag i så fall att det var en olycka och inte något självmord.
Citera
2016-09-13, 00:10
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisklisa
Hur vet man att Viola inte har hört av sig till systern? Om hon nu skulle ha lämnat landet kan hon ju ha kontaktat sin syster, men bett henne att hålla tyst om det.

Det vet man ju inte och visst kan det vara så. Jag ser inget konstigt i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in