Citat:
Ursprungligen postat av Nageln
Att hon var blyg och inte varit på dans behöver inte betyda något. Även blyga flickor rymmer iväg/ har hemliga pojkvänner. Hade hon en hemlig pojkvän? Som hon inte berättade för någon om? Inte ens sina vänner? I rädsla för att pappan skulle få reda på det? Eller av någon annan anledning? Följde pojkvännen med henne hem och väntade på henne utanför huset? Var det därför hon sa att hon aldrig mer kommer tillbaka? För hon visste att någon stod en bit bort och väntade på henne? Var han en läkare? En läkare med kontakter och som kunde ta henne utomlands?
Det gick rykten om att Viola var förälskad i en läkare på lasarettet i Sollefteå - och det kanske var sant. Men det är väldigt väldigt långt från en ungflicksförälskelse till att rymma med den utvalde! Sannolikt var de yngsta läkarna på sjukhuset i 30-årsåldern. Varför skulle en nästan dubbelt så gammal (eller ännu äldre) man riskera sitt rykte och sin karriär för en flicka ung nog att vara hans dotter och som ännu var långt ifrån fullvuxen? Dessutom hade inte Viola arbetat i Sollefteå så länge. Måste varit en hastigt uppblossande förälskelse om den skulle leda till något livsavgörande för både henne och läkaren! Vad jag vet försvann ingen av läkarna samtidigt som Viola. Och vad skulle det vara för mening om Viola var undangömd någonstans men läkaren kvar i Sollefteå?
Självklart har även blyga flickor hemligheter. Men Viola bodde på lasarettets elevhem med kamrater omkring sig dygnets alla timmar och med en husmor som säkert hade koll på sina skyddslingar, hon måste känt stort ansvar för en så ung flicka som Viola. Ingen av dessa rapporterade något annat än att Viola arbetade hårt, sydde eller studerade samt någon gång hälsade på släkt i Sollefteå. Visst kan hon haft möjlighet till några oredovisade minuter här eller där men knappast så det räckte för en allvarlig kärlekshistoria. Och på sjukhuset
arbetade hon, där lär det inte ha funnits många sekunder över för romantik.
Jag har själv inte läst Lönnerstrands bok om Viola men har för mig att denne författare tror att hon rymde. Boken heter Sanningen om Viola Widegren och är tyvärr ganska svår att få tag i.