Ett planerat försvinnande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Klas Kohlström skriver i NKK 2000:
”I så gott som all press gjordes Viola från allra första dagen till en spröd och blyg skogsblomma, ett nunnelikt väsen som aldrig ens i förstulenhet blickat åt en pojke. Graden kan variera, men alla fäder vakar höklikt över just döttrars leverne. Månne var Widegren en smula väl manisk, men det är inte särskilt långsökt att sätta minst lika stor tilltro till familjens omdöme, som till alla de vittnesuppgifter vilka målade upp Violas alla snövita dygder. Widegren visade att flera brev var svar på sådana, i vilka Viola både sagt sig svärma för ”de tjusiga läkarna”, visat sitt intresse för en viss ung, manlig patient samt sagt sig hysa romantiska tankar om att ”rymma till främmande land.”
Även i den här tråden har det förts ett resonemang om den oskyldiga, blyga violen Viola som inte skulle ha klarat sig själv om hon bestämde sig för att rymma sin väg. Att hon bara var 17 år med mera. Jag tror att många har tagit till sig den bilden och låtit sig luras.
Varför skulle inte en 17-årig kvinna kunnat planera sitt försvinnande? I en stor tråd här på Flashback drivs ju tesen att Kjell-Åke Johansson, som vid 16-års ålder försvann med sina vänner i Göteborg fortfarande lever och håller sig undan. Det finns, som jag ser det, inget som säger att en 17-årig kvinna från de ångermanländska skogarna inte hade kunnat göra detsamma.
Jag ska presentera en spekulerande teori som jag tycker är så god som någon annan. Ett scenario som hade kunnat inträffa. Det betyder inte att jag tror på det mer än något annat. Jag låter bara fantasin flöda.
Kan det ha varit så att Viola faktiskt planerade att försvinna? Det finns några citat som är värda att begrunda. Om det är sanna vet vi ju inte, men de kan ju vara det.
Till väninnorna på sjukhuset ska Viola ha sagt: "Om jag får stryk nu kommer jag inte tillbaka." Vad menade hon med det? Jag tror i alla fall inte att hon räknade med att bli ihjälslagen av sin far även om hon var rädd för honom.
Enligt fadern och styvmodern ska Viola ha konfronterat dem när hon kom hem och sagt något i stil med: "Jag ska fara bort och inte komma hem mer." Det finns en betydligt större anledning att tvivla på det citatet än det första men om vi säger att det stämmer så kan det tala för att hon hade en plan att verkligen försvinna.
Hon åkte ju inte med bussen tillbaka till Sollefteå, men det var kanske aldrig meningen. Om hon hade tänkt försvinna så kan mycket väl någon hon kände i Sollefteå ha väntat på henne en avtalad tid och hämtat upp henne i närheten av hemmet. Den här delen av scenariot tycker jag själv haltar allra mest för varför skulle den personen ha hållit tyst i alla år? Men större sensationer än så har ju hänt i världshistorien. Så det kan ändå ha gått till så.
Så kommer vi till det faktum att Viola inte skulle ha haft pass eller pengar. Kan någon garantera att hon inte hade det? Visst hade hon kunnat ordna med ett pass? Det kan inte ses som helt omöjligt. Givetvis fanns det mer än en person som kunde ordna ett förfalskat sådant även i lilla Sollefteå. Och hon kan definitivt ha haft mer pengar än vad de som utrett fallet trott sig veta.
Även utan pass hade hon ändå utan större problem kunnat ta sig utomlands. Den teorin har jag fört fram tidigare. Nämligen att hon skulle ha tagit sig via Jämtland och Östersund till Norge och Trondheim. Det är många som rört sig över gränsen mellan Jämtland och Tröndelag genom åren.
Så har vi då resonemangen om varför hon inte hört av sig till systern? Ja, så länge systern bodde hemma kunde hon knappast göra det via telefon eller brev utan att avslöja sig.
När hennes far hade dött hade det gått över 30 år och dels kanske inte Viola var vid liv då även om levde efter 1948 och när hon dödförklarades, dels kanske hon inte nåddes av den informationen om hon lämnat landet. Kanske räknade hon med att framför allt fadern skulle få ett litet helvete om hon lyckades hålla sig borta - vilket han ju också fick. Det skulle kunna vara ett "straff" som hon ville ge honom.
En sanslös och kanske helt osannolik historia - javisst. Men avfärda den inte med att Viola bara var en oskyldig och oerfaren 17-årig ung kvinna/flicka utan pass och pengar. Det är att göra det för lätt för sig.
Om inte annat så kanske jag gett er en stunds roande läsning i den sena kvällstimman.