2016-09-16, 18:04
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dock är det både män och kvinnor i statistiken. Betänk då att extremt jävla få män lär erkänna eller ens uppleva det som att de blivit våldtagna eller utsatta för ett sexuellt övergrepp. Feministerna tycker ju det praktiskt taget ska räcka för att en karl nyser i närheten av en kvinna för att det ska räknas som ett övergrepp - medans de flesta män med någorlunda nivåer av testosteron "väntar" nog till dess att de får något uppkört i gryngången, innan de ser det som ett övergrepp.
Titta bara på mörkertalen avgående män som blir misshandlade av sina fruar/flickvänner - hur många vuxna karlar födda tidigare än typ -95 skulle erkänna att de får stryk av frugan?

Tror du uppriktigt och ärligt att det är lika många män som blir våldtagna eller utsatta för sexuella övergrepp som kvinnor?
Citera
2016-09-16, 18:04
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jaha? Att 1% blivit utsatta för brott under 1 år säger ju ganska lite om hur många % som blivit utsatta för övergrepp någon gång under sin livstid. Skulle man bara slå ut det mot medellivslängden skulle det ju varit 80% som blivit utsatta under en livstid, vilket ju dock inte är speciellt troligt.

Att 1% av hela befolkningen blir utsatta för övergrepp VARJE år är ju faktiskt en chockerande hög siffra. Särskilt om vi betänker att det förmodligen inte är ett genomsnitt av alla människor utan att kvinnor i fertil ålder (och hbtq folk) förmodligen är överrepresenterade i den statistiken.
Tja... givet att ett sexuellt övergrepp utgörs av, citat; "Att någon tar på din kropp på mot din vilja, eller på ett sätt som du inte tycker om.
Att någon fäller kommentarer om din kropp, eller pratar med dig på ett sexualiserat sätt mot din vilja.
", slut citat, så verkar det vara svårt för att inte säga omöjligt att inte någon gång vare sig man är man eller kvinna att utsättas för ett sexuellt övergrepp någon gång under sin livstid, som man väljer att inte anmäla, d.v.s. man ingår i kategorin "mörkertalet"... jag som kille har ju t.ex. några gånger blivit erbjuden att mot betalning utföra sexuella tjänster åt homosexuella män, innan de fattade att det inte var ett alternativ, t.ex...
Citat:
Om man räknar med Brås mörkertal, alltså att 2 av 10 sexualbrott anmäls, så landar siffrorna på 90 000 sexualbrott, varav 30 000 våldtäkter, varje år. Det ger närmare 250 sexuella övergrepp eller utnyttjanden på barn eller vuxna, varje dag. I Sverige.
----
Om man istället tittar på egenrapporterade sexualbrott eller på uppgifter som kommer från olika organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter ser man att det förekommer sexuellt våld på alla platser över hela världen. De människor som är allra mest utsatta är [b]kvinnor och barn i konfliktområden.

250 ggr. 365 = 91 250 sexuella övergrepp/år i Sverige

90 000 övergrepp bland 9 miljoner inv. = 9 000 000/90 000 = 0,01 = 1 %

Att sedan RISKEN att utsättas för ett övergrepp någon gång under hela sin livstid är större än 1 % tillhör väl livets realiteter, likaväl som att risken för att dö är 100%, eller risken för att snubbla och bryta benet eller t.o.m. slå ihjäl sig också finns så fort man stiger upp och försöker gå på två ben...

Citat:
Sammantaget under åldern 16 - 79 år blir risken att utsättas för sexualbrott 1 - (0.966)^9*0.99^20*0.993^20*0.999^15 = 0.487, eller 48.7%. Nästan varannan kvinna kommer utsättas för sexualbrott under denna period.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/02/varannan-kvinna-utsatts-for-sexualbrott.html
Citera
2016-09-16, 18:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Utan att gå in för mycket på själva grundkonceptet ska det dock konstateras att idén om att kvinnor skulle ha högre sexuellt kapital är av tveksam betydelse i jämställdhetsdebatten. Värdet på en persons sexuella kapital kommer nämligen under alla omständigheter vara en funktion av det kapital som erbjuds i utbyte mot detta. Dvs. även om vi antar att män och kvinnor söker sex i samma grad så är det ett givet faktum att kvinnors sexuella kapital kommer värderas högre, eftersom männen i alla instanser har mer av övriga sorters kapital att erbjuda i utbyte mot detta. Det är med andra ord en självklarhet att kvinnor har större möjligheter att exempelvis "gifta sig uppåt" på grund av ett fördelaktigt utseende, eftersom kvinnorna själva - oavsett hur intresserade de är av männens utseende - inte kan erbjuda den möjligheten på samma sätt.

Dvs. snedfördelningen av det så kallade sexuella kapitalet är - åtminstone till stor del - en konsekvens av den motsatta snedfördelningen av övriga typer av kapital. Därför upphävs den rimligtvis just genom ökad jämställdhet - för hur man än ser saken så är det inte som att detta sexuella kapital utjämnar maktobalansen.
Fast nu har jag svårt att förstå dig. Vad jag menar är att män som grupp har en fördel av gäller normalt kapital, kvinnor har en fördel i sexuellt kapital. Och att som helhet är de båda grupperna jämlika. När du nu förespråkar jämn (eller jämnare) fördelning av normalt kapital kommer det innebära att kvinnor blir den överordnade gruppen eftersom kvinnors större sexuella kapital är genetiskt betingat och därmed inte går att nämnvärt påverka. Är du beredd att ställa dig bakom en politik som innebär ökad ojämlikhet i samhället, om än till kvinnornas fördel?
Citera
2016-09-16, 18:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ditt inlägg om att kvinnor ska lära sig slåss var så under kritig och så insiktslöst att man baxnar. Varför du sen citerar mig för att jag delger fakta som är ganska lätt att leta upp själv på nätet och även lätt att hämta empiriska exempel både för män och kvinnor, och försöker i en sarkastisk ton påstå att män också råkar ut för tråkigheter talar sitt tydliga språk för din brist på insikt.

Faktum är att Sverige har blivit betydligt osäkrare än vad det var i början av 90-talet, tack vare den totalt ohejdade massimporten av orcher från Tredje Världen. Som framförallt ni kvinnor ohejdat jublar över - och röstar för. Ta nu konsekvenserna av det istället för att gnälla som en femåring - som man raggar får man ligga.

Då får man helt enkelt anpassa sig efter den situationen om man nu känner sig så jävla rädd - varför inte se till att göra sig själv så svårt som möjligt att "lyckas" våldta? Alltså, att kunna försvara sig själv från fysiska angrepp och övergrepp.

Vad är insiktslöst med det?
Senast redigerad av frange 2016-09-16 kl. 18:09.
Citera
2016-09-16, 18:09
Medlem
Alltså det kan fan heller vara så jävla stor skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor så att diskussioner kan urarta så pass som det gör med vissa deltagare här, det måste främst bero på intelligenskvoten, kognitiv förmåga och empatigrader och då är det ett individproblem och inget könsproblem.

Den här tråden är som ett myggbett, man önskar bara att den ska försvinna men man dras hit för att det kliar av nyfikenhet varje gång någon skriver något.
Citera
2016-09-16, 18:12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Tja... givet att ett sexuellt övergrepp utgörs av, citat; "Att någon tar på din kropp på mot din vilja, eller på ett sätt som du inte tycker om.
Att någon fäller kommentarer om din kropp, eller pratar med dig på ett sexualiserat sätt mot din vilja.
", slut citat, så verkar det vara svårt för att inte säga omöjligt att inte någon gång vare sig man är man eller kvinna att utsättas för ett sexuellt övergrepp någon gång under sin livstid, som man väljer att inte anmäla, d.v.s. man ingår i kategorin "mörkertalet"... jag som kille har ju t.ex. några gånger blivit erbjuden att mot betalning utföra sexuella tjänster åt homosexuella män, innan de fattade att det inte var ett alternativ, t.ex...

250 ggr. 365 = 91 250 sexuella övergrepp/år i Sverige

90 000 övergrepp bland 9 miljoner inv. = 9 000 000/90 000 = 0,01 = 1 %

Att sedan RISKEN att utsättas för ett övergrepp någon gång under hela sin livstid är större än 1 % tillhör väl livets realiteter, likaväl som att risken för att dö är 100%, eller risken för att snubbla och bryta benet eller t.o.m. slå ihjäl sig också finns så fort man stiger upp och försöker gå på två ben...

Ja precis, att bli utsatt för mildare former av sexuella övergrepp är vardagsmat, en realitet för dem flesta.

Skillnaden som jag ville pekat ut är att eftersom styrkeförhållandet mellan män och kvinnor skiljer sig, är kvinnor i genomsnitt mer utsatta och sårbara när det sker, och upplever därför en maktlöshet och ett hot som män i genomsnitt inte upplever i dylika situationer. En man vet att han kan freda sig när han vill, en kvinna vet att hon är utelämnad åt mannens vilja, grovt generaliserat.

Därmed vill jag inte påstå att en kvinna aldrig kan våldta en man eller få honom att känna sig maktlös och utsatt vid en våldtäkt/sexuellt övergrepp. Jag menar inte heller att kvinnor alltid känner sig maktlösa eller verkligt hotade för att någon tafsar eller kommer med plumpa sexinviter.

Men på en strukturell nivå är jag ändå övertygad om att kvinnor oftare känner sig maktlösa och utelämnade, och att män oftare känner sig kapabla att freda sig.
Citera
2016-09-16, 18:18
Medlem
Citat:
Faktum är att Sverige har blivit betydligt osäkrare än vad det var i början av 90-talet, tack vare den totalt ohejdade massimporten av orcher från Tredje Världen.

Då får man helt enkelt anpassa sig efter den situationen om man nu känner sig så jävla rädd - varför inte se till att göra sig själv så svårt som möjligt att "lyckas" våldta? Alltså, att kunna försvara sig själv från fysiska angrepp och övergrepp.

Vad är insiktslöst med det?

Jag har aldrig blivit ofredad av någon utlänning personligen, däremot hör jag till dem som upplevt det otal ggr. genom livet. Utlänningar som inte fattar gränser och har annan kultur är ytterligare ett faktum.

Orkar inte gå in i någon diskussion om varför kvinnor ska slåss. Kan ge en kort beskrivning, tycker du 15-åriga lisa ska träna judo från säg...tio-års ålder för att hon ska kunna slå ner sin peddofarbror som väger 100 kilo i muskler, eller inser du tex. att den starkaste kvinnan i världen ändå är svagare än den starkaste mannen i världen, en liknelse. Eller ska en karatesparkande kvinna börja slåss med tre killar som följer efter henne på kvällen och ropar snuskiga ord så hon känner sig osäker...har du den kognitiva förmågan att fantisera ihop tusentals paralleller till varför våld inte löser våld.
Citera
2016-09-16, 18:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men på en strukturell nivå är jag ändå övertygad om att kvinnor oftare känner sig maktlösa och utelämnade, och att män oftare känner sig kapabla att freda sig.

Det är för att de väljer att känna sig maktlösa och utelämnade.
Citera
2016-09-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu har jag svårt att förstå dig. Vad jag menar är att män som grupp har en fördel av gäller normalt kapital, kvinnor har en fördel i sexuellt kapital. Och att som helhet är de båda grupperna jämlika. När du nu förespråkar jämn (eller jämnare) fördelning av normalt kapital kommer det innebära att kvinnor blir den överordnade gruppen eftersom kvinnors större sexuella kapital är genetiskt betingat och därmed inte går att nämnvärt påverka. Är du beredd att ställa dig bakom en politik som innebär ökad ojämlikhet i samhället, om än till kvinnornas fördel?
Fast nu behandlar du ändå det sexuella kapitalet som att det var likställbart med ekonomisk makt, vilket det inte är. Medan män gärna vill köpa kvinnors kroppar så innebär det inte på något sätt att kvinnor är "överordnade" i de situationerna.

Här är poängen, det observerade "värdet" av kvinnors sexuella kapital är en direkt konsekvens av hur de andra kapitaltyperna är fördelade mellan kvinnor och män (eftersom intressentera nästan enbart utgörs av det motsatta könet). Om vi ökar kvinnors "normala" kapital så är den sannolika utkomsten att de kommer värdera sin sexuella integritet högre än ytterligare "normalt" kapital, vilket leder till att den totala mängden sexuellt kapital minskar. Läs gärna vad jag skrev exempelvis här:
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att hon sedan skriver om att kvinnor har lättare att hitta ONS, det är ingenting som jag någonsin har ifrågasatt. Vad jag har ifrågasatt är hur vissa vill beskriva detta som makt. Vissa kanske tycker att det är ett onödigt fokus, men min uppfattning är att det är precis vad som är kärnan i många av dessa gnälltrådar; Att män är mer intresserade av tillfälligt sex är enligt misogynisterna en "makt" kvinnor har, fullt jämförbar med t.ex. mäns större ekonomiska makt och därför är vi egentligen jämställda, kvinnor kan ju strippa och prostituera sig!

Då känner jag mig givetvis tvungen att påpeka att nej, det som händer är att män använder sin ekonomiska makt för att påverka kvinnor till att ge upp sin sexuella integritet. Det som kallas "kvinnors sexuella makt" är egentligen bara exempel på mäns maktutnyttjande mot kvinnor. Det är ingen egentlig makt, eftersom kvinnorna tvärtom är beroende av männens vilja att ha sexuellt samröre med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
En gång till nu:
Det är ingen som pratar om att kvinnor inte skulle ha en egen vilja.
Det är ingen som pratar om att vara ett offer.
Det är ingen som pratar om förtryck.

Vad vi diskuterar är en (1) mycket enkel fråga; Hur är makten fördelad i den här specifika situationen. Då konstaterar vi alltså att en part (männen) får en annan part (kvinnorna) att företa en handling som inte ligger i deras intresse (att klä av sig för andras underhållning) med hjälp av ett maktmedel (pengar).

Lägg märke till Empoisonne explicit statuerar att det är olämpligt att prata om makt. Vag gäller Chippendales är de turnerande showartister, de är inte precis representativa för stripteasedansare i allmänhet.
Citera
2016-09-16, 18:24
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Det är för att de väljer att känna sig maktlösa och utelämnade.

Nej, det är för att män är större och betydligt starkare än kvinnor. Samt en enorm kulturell bias kring kvinnor som offer, män som förövare och att den kvinna som blir våldtagen, har för många sexpartners eller blir oönskat gravid, är förstörd för alltid.
Citera
2016-09-16, 18:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag har aldrig blivit ofredad av någon utlänning personligen, däremot hör jag till dem som upplevt det otal ggr. genom livet. Utlänningar som inte fattar gränser och har annan kultur är ytterligare ett faktum.

Orkar inte gå in i någon diskussion om varför kvinnor ska slåss. Kan ge en kort beskrivning, tycker du 15-åriga lisa ska träna judo från säg...tio-års ålder för att hon ska kunna slå ner sin peddofarbror som väger 100 kilo i muskler, eller inser du tex. att den starkaste kvinnan i världen ändå är svagare än den starkaste mannen i världen, en liknelse. Eller ska en karatesparkande kvinna börja slåss med tre killar som följer efter henne på kvällen och ropar snuskiga ord så hon känner sig osäker...har du den kognitiva förmågan att fantisera ihop tusentals paralleller till varför våld inte löser våld.

Å andra sidan - en rapp spark på smalben, knä eller pung avväpnar eller iallafall markant bromsar ner de flesta män som inte är påverkade av tunga droger, även om de ser ut som Hafþór Júlíus Björnsson. Det krävs inte något jättelikt muskelberg för det, kraften som räcker för att sätta en sådan spark klarar en femåring flicka att bjuda på....
Citera
2016-09-16, 18:27
Medlem
Citat:
Å andra sidan - en rapp spark på smalben, knä eller pung avväpnar eller iallafall markant bromsar ner de flesta män som inte är påverkade av tunga droger, även om de ser ut som Hafþór Júlíus Björnsson. Det krävs inte något jättelikt muskelberg för det, kraften som räcker för att sätta en sådan spark klarar en femåring flicka att bjuda på....

Ska du nu stöpa alla kvinnor i en form och ge dem mentala egenskaper som gör att de alla blir modiga och starka i oförutsedda situationer. Varför klarar inte killar själv av att sänka andra killar med en "enkel pungspark" Hör du hur dumt det låter?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in