Kan man vara säker på att man alltid får skriva om ekvationer på differentialform? Exempel:
A(x) + B(y)* dy/dx = 0
A(x)dx + B(y)dy
Rent praktiskt förlänger man väl båda led med dx, men är detta en självklart accepterbar manipulation? I någon mening är väl dy/dx vid B(y)-termen för att man ska få hela uttycket i vänster led beroende av x. Är det en smaksak bara? Är det helt säkert likställt med att till exempel förlänga med dx/dy och istället skriva:
A(x)dx/dy + B(y)dy = 0
så att uttrycket i vänster led endast är beroende av y?
Rent spontat tänker jag nej. Det förutsätter att det är "snälla" funktioner A, B så att det säkert existerar en punkt vars omgivning inte uppvisar något skumt beteende, typ asymptotiskt eller hoppande. (Men å andra sidan kanske inte derivatan hade existerat där ändå från första början om det inte var så). Mer matematisk härledning låter jag svaret i denna länk stå för, där någon visat vad en differential är (en linjär mappning).
http://math.stackexchange.com/questi...eulers-theorem
Kan man säga att uttrycken (*), (**) är samma om den linjära mappningen är bijektiv, men inte annars? Jag tänker att mappningen "kan gå åt båda hållen" från/till x till/från y.