Citat:
Det finns otal kvinnor som aldrig får någon uppmärksamhet, de som inte ser ut som normen, de som har lika lite att erbjuda i personlighet som de män du indirekt beskriver. Kvinnor som inte ens syns ute på krogen eller liknande. Det är ju alltid individen som kommer i kläm när man inte har det som krävs.
Har läst diverse trådar där män spyr sin galla över de kvinnor de i desperation dragit hem för ett one-night stand och beklagar sig över hur äckliga kvinnorna sett ut, hur feta de varit osv. Hade du varit nöjd med ett sånt ragg? Menar du att alla män funkar så? Menar du att dessa kvinnor är privilegierade? Du kanske menar att dessa kvinnor faktiskt uppskattar att bli dissade dagen efter, de har ju trotts allt fått ett knull!
Att du tycker kvinnor ska vara glada, kåta och tacksamma är befängt. Precis lika befängt som att påstå att alla män ska vara självsäkra med social pondus och ha charm. Livet är inte rättvist, finns lika många som gnäller över det som det finns folk som tillhör de lyckade och ändå aldrig blir nöjd.
Har läst diverse trådar där män spyr sin galla över de kvinnor de i desperation dragit hem för ett one-night stand och beklagar sig över hur äckliga kvinnorna sett ut, hur feta de varit osv. Hade du varit nöjd med ett sånt ragg? Menar du att alla män funkar så? Menar du att dessa kvinnor är privilegierade? Du kanske menar att dessa kvinnor faktiskt uppskattar att bli dissade dagen efter, de har ju trotts allt fått ett knull!
Att du tycker kvinnor ska vara glada, kåta och tacksamma är befängt. Precis lika befängt som att påstå att alla män ska vara självsäkra med social pondus och ha charm. Livet är inte rättvist, finns lika många som gnäller över det som det finns folk som tillhör de lyckade och ändå aldrig blir nöjd.
Jo men det är väl ändå rätt självklart att man inte får uppmärksamhet om man inte gör sig synlig. Det gäller för både kvinnor och män. Skillnaden ligger i att som kvinna är man till 99.9% garanterad uppmärksamhet om man försöker få det. Hur många kvinnor tror du t ex det är som blir avfärdade gång på gång ute på krogen om de börjar prata med en man? Eller hur många kvinnor får 0 svar på sina dejtingprofiler eller 0 kommentarer när de lägger ut en sexig bild på sig själva? Medan dessa saker alla är vardagsmat för många män.
Visst är det som du skriver att ibland handlar det enbart om sex och det finns många män som inte är så nogräknade med vem de försöker få i säng. Vid de tillfällena kanske det mer eller mindre kvittar för kvinnornas del att de har lättare att få till det. Men då ser du ju bara på det negativa utfallet och inte alla positiva utfall. Som många pratat om också så är inte den här fördelen enbart begränsad till just att få sex utan kvinnor har fördel när det gäller att hamna i ett förhållande också.
Jag tycker inte att kvinnor behöver vara glada, kåta och tacksamma över det här. Däremot håller jag med personen du citerade i det han skrev om att man åtminstone kan erkänna hur det är istället för att bagatellisera, förminska och försöka få det till att det minsann inte är någon skillnad mellan kvinnor och män. Jag som vit man född i Sverige går inte runt här i livet och känner mig tacksam varje sekund för att jag är just vit, man eller född i ett hyfsat välbärgat land. Givetvis kan jag vara olycklig ändå. Men jag är väl medveten om att jag är privilegierad på en del sätt. Jag vet att jag har ett mycket bättre utgångsläge än vad en fattig person i Afrika har, vet att jag i praktiken har lättare att få jobb här än vad invandrare har och högre lön än vad en kvinna har, är medveten om att jag är en betydligt mindre måltavla för rasism än vad människor av andra etniciteter är, vet att jag löper väldigt liten risk att bli utsatt för sexuellt våld jämfört med kvinnor osv. Att hävda annat vore inte bara att fara med osanning utan dessutom i mitt tycke väldigt kränkande mot de som får leva med sådant jag slipper uppleva som vit man.
Ändå vägrar majoriteten av er kvinnor att tillstå att ni är privilegierade på ett enda område. Istället ska man antingen skjuta över skulden på männen och hävda att det är deras eget fel pga brister i attityd, personlighet eller utseende. (Vilket det givetvis är ibland också men det betyder inte att man kan avfärda alla per automatik för att det finns ruttna ägg). Eller alternativt så försöker man hävda att man ändå inte har någon användning för sitt privilegium vilket skulle göra det betydelselöst som t ex TS har sagt.
Senast redigerad av R.R 2016-09-12 kl. 10:44.
Senast redigerad av R.R 2016-09-12 kl. 10:44.