2016-09-12, 10:41
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det finns otal kvinnor som aldrig får någon uppmärksamhet, de som inte ser ut som normen, de som har lika lite att erbjuda i personlighet som de män du indirekt beskriver. Kvinnor som inte ens syns ute på krogen eller liknande. Det är ju alltid individen som kommer i kläm när man inte har det som krävs.

Har läst diverse trådar där män spyr sin galla över de kvinnor de i desperation dragit hem för ett one-night stand och beklagar sig över hur äckliga kvinnorna sett ut, hur feta de varit osv. Hade du varit nöjd med ett sånt ragg? Menar du att alla män funkar så? Menar du att dessa kvinnor är privilegierade? Du kanske menar att dessa kvinnor faktiskt uppskattar att bli dissade dagen efter, de har ju trotts allt fått ett knull!

Att du tycker kvinnor ska vara glada, kåta och tacksamma är befängt. Precis lika befängt som att påstå att alla män ska vara självsäkra med social pondus och ha charm. Livet är inte rättvist, finns lika många som gnäller över det som det finns folk som tillhör de lyckade och ändå aldrig blir nöjd.

Jo men det är väl ändå rätt självklart att man inte får uppmärksamhet om man inte gör sig synlig. Det gäller för både kvinnor och män. Skillnaden ligger i att som kvinna är man till 99.9% garanterad uppmärksamhet om man försöker få det. Hur många kvinnor tror du t ex det är som blir avfärdade gång på gång ute på krogen om de börjar prata med en man? Eller hur många kvinnor får 0 svar på sina dejtingprofiler eller 0 kommentarer när de lägger ut en sexig bild på sig själva? Medan dessa saker alla är vardagsmat för många män.

Visst är det som du skriver att ibland handlar det enbart om sex och det finns många män som inte är så nogräknade med vem de försöker få i säng. Vid de tillfällena kanske det mer eller mindre kvittar för kvinnornas del att de har lättare att få till det. Men då ser du ju bara på det negativa utfallet och inte alla positiva utfall. Som många pratat om också så är inte den här fördelen enbart begränsad till just att få sex utan kvinnor har fördel när det gäller att hamna i ett förhållande också.

Jag tycker inte att kvinnor behöver vara glada, kåta och tacksamma över det här. Däremot håller jag med personen du citerade i det han skrev om att man åtminstone kan erkänna hur det är istället för att bagatellisera, förminska och försöka få det till att det minsann inte är någon skillnad mellan kvinnor och män. Jag som vit man född i Sverige går inte runt här i livet och känner mig tacksam varje sekund för att jag är just vit, man eller född i ett hyfsat välbärgat land. Givetvis kan jag vara olycklig ändå. Men jag är väl medveten om att jag är privilegierad på en del sätt. Jag vet att jag har ett mycket bättre utgångsläge än vad en fattig person i Afrika har, vet att jag i praktiken har lättare att få jobb här än vad invandrare har och högre lön än vad en kvinna har, är medveten om att jag är en betydligt mindre måltavla för rasism än vad människor av andra etniciteter är, vet att jag löper väldigt liten risk att bli utsatt för sexuellt våld jämfört med kvinnor osv. Att hävda annat vore inte bara att fara med osanning utan dessutom i mitt tycke väldigt kränkande mot de som får leva med sådant jag slipper uppleva som vit man.

Ändå vägrar majoriteten av er kvinnor att tillstå att ni är privilegierade på ett enda område. Istället ska man antingen skjuta över skulden på männen och hävda att det är deras eget fel pga brister i attityd, personlighet eller utseende. (Vilket det givetvis är ibland också men det betyder inte att man kan avfärda alla per automatik för att det finns ruttna ägg). Eller alternativt så försöker man hävda att man ändå inte har någon användning för sitt privilegium vilket skulle göra det betydelselöst som t ex TS har sagt.
Senast redigerad av R.R 2016-09-12 kl. 10:44.
Citera
2016-09-12, 11:10
Medlem
Roxanas avatar
Hur yttrar sig denna makt? Kvalité går före kvantitet och då fallerar detta med "makt". Vad hjälper väl det att vara tjej på valfri kontaktsida (dejt/sex) om man ändå bombarderas med kukbilder,trams och snusk? Ett annat bra exempel på det från andra hållet är när en snäll kille beklagar sig över att de är de kriminella skitstövlarna som minsann får alla tjejer. Men titta då på vilket klientel av tjejer de får. Jag har själv blivit bedragen, dumpad, varit olyckligt kär o.s.v. Jag har varit långt ifrån förskonad från emotionell smärta enbart för att jag är kvinna. Sex och bekräftelse tar dig inte långt och är knappast utvecklande på sikt. Att kunna ge och få mental stimulans i sällskap är det essentiella. Att som kvinna klamra sig fast vid att man kan få hur mycket sex och uppmärksamhet som helst, det är att vara råttan som vägrar överge det sjunkande skeppet. Till syvende och sist står sig inte den s.k. sexuella makten.
Senast redigerad av Roxana 2016-09-12 kl. 11:16.
Citera
2016-09-12, 11:21
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Jo men det är väl ändå rätt självklart att man inte får uppmärksamhet om man inte gör sig synlig. Det gäller för både kvinnor och män. Skillnaden ligger i att som kvinna är man till 99.9% garanterad uppmärksamhet om man försöker få det. Hur många kvinnor tror du t ex det är som blir avfärdade gång på gång ute på krogen om de börjar prata med en man? Eller hur många kvinnor får 0 svar på sina dejtingprofiler eller 0 kommentarer när de lägger ut en sexig bild på sig själva? Medan dessa saker alla är vardagsmat för många män.

Visst är det som du skriver att ibland handlar det enbart om sex och det finns många män som inte är så nogräknade med vem de försöker få i säng. Vid de tillfällena kanske det mer eller mindre kvittar för kvinnornas del att de har lättare att få till det. Men då ser du ju bara på det negativa utfallet och inte alla positiva utfall. Som många pratat om också så är inte den här fördelen enbart begränsad till just att få sex utan kvinnor har fördel när det gäller att hamna i ett förhållande också.

Jag tycker inte att kvinnor behöver vara glada, kåta och tacksamma över det här. Däremot håller jag med personen du citerade i det han skrev om att man åtminstone kan erkänna hur det är istället för att bagatellisera, förminska och försöka få det till att det minsann inte är någon skillnad mellan kvinnor och män. Jag som vit man född i Sverige går inte runt här i livet och känner mig tacksam varje sekund för att jag är just vit, man eller född i ett hyfsat välbärgat land. Givetvis kan jag vara olycklig ändå. Men jag är väl medveten om att jag är privilegierad på en del sätt. Jag vet att jag har ett mycket bättre utgångsläge än vad en fattig person i Afrika har, vet att jag i praktiken har lättare att få jobb här än vad invandrare har och högre lön än vad en kvinna har, är medveten om att jag är en betydligt mindre måltavla för rasism än vad människor av andra etniciteter är, vet att jag löper väldigt liten risk att bli utsatt för sexuellt våld jämfört med kvinnor osv. Att hävda annat vore inte bara att fara med osanning utan dessutom i mitt tycke väldigt kränkande mot de som får leva med sådant jag slipper uppleva som vit man.

Ändå vägrar majoriteten av er kvinnor att tillstå att ni är privilegierade på ett enda område. Istället ska man antingen skjuta över skulden på männen och hävda att det är deras eget fel pga brister i attityd, personlighet eller utseende. (Vilket det givetvis är ibland också men det betyder inte att man kan avfärda alla per automatik för att det finns ruttna ägg). Eller alternativt så försöker man hävda att man ändå inte har någon användning för sitt privilegium vilket skulle göra det betydelselöst som t ex TS har sagt.

Det är väl just att kalla det för "makt" som är knepigt. Känner du att du har "makt" när du får ett jobb med schysst lön efter att du skaffat dig meriterna för det? Att du då utnyttjar en orättvis "makt" gentemot afrikaner, invandrare och kvinnor?
Citera
2016-09-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Har sett en del trådar om ämnet, men ingen ur det här perspektivet. Det verkar förekomma en uppfattning om att kvinnor sitter på den sexuella makten, att vi har något männen vill ha men som vi då kan använda som något slags maktmedel gentemot män.

Jag tycker att resonemanget är skevt, och utgår ifrån hur vissa män resonerar kring sex. För mig är det inte en makt att själv få välja att tacka ja, eller tacka nej i sexuella situationer. Att kvinnor får fler förslag än män är inte heller en makt som jag ser det.

Ställer frågan till Flashbacks kvinnliga användare.

Anser ni att ni har en sexuell makt? Och isåfall på vilket sätt gagnar det er? Andra reflektioner är självfallet välkomna.

Nu kommer jag ge ett sådant där jobbigt svar igen.
Att kvinnor har sexuell makt märks när män väljer att träffa kvinnor från andra kulturer. Då anser kvinnor att dom är misslyckade, det är slaveri, tvång, utnyttjande osv osv eftersom de inte kan "få" en svensk kvinna (Alla vill inte ha svenska kvinnor) medan kvinnor som träffar män från andra kulturer ses som fria och det är kärlek osv osv.

Sen har vi ju i relationer så sitter oftast kvinnor på den sexuella makten i de flesta vaniljrelationer och bestämmer när det blir sex och inte.
Citera
2016-09-12, 11:33
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nu kommer jag ge ett sådant där jobbigt svar igen.
Att kvinnor har sexuell makt märks när män väljer att träffa kvinnor från andra kulturer. Då anser kvinnor att dom är misslyckade, det är slaveri, tvång, utnyttjande osv osv eftersom de inte kan "få" en svensk kvinna (Alla vill inte ha svenska kvinnor) medan kvinnor som träffar män från andra kulturer ses som fria och det är kärlek osv osv.

Sen har vi ju i relationer så sitter oftast kvinnor på den sexuella makten i de flesta vaniljrelationer och bestämmer när det blir sex och inte.
Folk får enligt mig träffa vem dom vill. Sen om jag kanske tänker att kärlek i vissa fall inte är själva motivet får vara deras sak.

Det sista stycket tror jag är lite av en myt.

I övrigt så tycker jag att Roxanas inlägg är on point.
Citera
2016-09-12, 11:34
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är väl just att kalla det för "makt" som är knepigt. Känner du att du har "makt" när du får ett jobb med schysst lön efter att du skaffat dig meriterna för det? Att du då utnyttjar en orättvis "makt" gentemot afrikaner, invandrare och kvinnor?

Man kan förstås diskutera vad det bör kallas för, absolut.

Jag skulle inte direkt välja att sätta likhetstecken mellan makt och kvinnors privilegium utan hakade mer på TS formulering i den mån jag använt ordet makt i den här tråden. Det är ett ganska brett område som diskuteras men vad gäller just kvinnor och män som är i förhållanden och dynamiken där skulle jag säga att det är mer en form av makt än vad det t ex är om jag får ett bra jobb eller slipper bli våldtagen.
Citera
2016-09-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Folk får enligt mig träffa vem dom vill. Sen om jag kanske tänker att kärlek i vissa fall inte är själva motivet får vara deras sak.

Det sista stycket tror jag är lite av en myt.

I övrigt så tycker jag att Roxanas inlägg är on point.

Du är inte den enda kvinnan på planeten.
Men du anar inte vilka fördomar ni kvinnor besitter mot män som träffar kvinnor som inte är svenskar, och då menar jag även kvinnor som har gjort det till en sak att bara träffa araber/negrer själva.

Det sista stycket är kanske en myt eller så är det inte men alla mina vänner (anekdotiska bevis) som lever i vaniljrelationer så är det så. Enbart i BDSM relationer verkar det vara annorlunda.

Det hon skrev 11:10 menar du? Isf så tycker jag hon gör en stor miss i sitt tänkande då hon utgår ifrån att alla män vill ha tjejer som är psykiskt/fysiskt skadade av tidigare relationer.
Citera
2016-09-12, 12:37
Bannlyst
Citat:
Men du anar inte vilka fördomar ni kvinnor besitter mot män som träffar kvinnor som inte är svenskar, och då menar jag även kvinnor som har gjort det till en sak att bara träffa araber/negrer själva.

Det sista stycket är kanske en myt eller så är det inte men alla mina vänner (anekdotiska bevis) som lever i vaniljrelationer så är det så. Enbart i BDSM relationer verkar det vara annorlunda.

Det hon skrev 11:10 menar du? Isf så tycker jag hon gör en stor miss i sitt tänkande då hon utgår ifrån att alla män vill ha tjejer som är psykiskt/fysiskt skadade av tidigare relationer.

Största möjliga loserstämpeln får man av att ha en thai. MEn du har rätt samtidigt är en syriskt nyligen anländ lite yngre man inget de ens tar upp. För dessa är svenskar. Japp så tänker de.
Citera
2016-09-12, 12:54
Medlem
Innan jag träffade min kvinna var jag nyfiken på hennes förra sexliv och hon berättade att när hon horade runt så var alltid hennes män som hundar efter henne vilket fick henne att tröttna totalt på sex och inte se någon njutning i det.
Citera
2016-09-12, 12:58
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:

Och du är inte den ende mannen...men jag svarar ju utifrån vad jag själv tycker.
Jag tror en del i det är att man tänker sig att det finns en beroendeställning i den sortens relation som, tja, för vissa är problematisk.

Min erfarenhet är att i långa relationer så är det många gånger kvinnan som vill ha ett aktivt sexliv. Har för mig att det kommer att komma en statlig undersökning om svenskars sexvanor under nästa år (jag kan ha fel), vilket kanske kan vara informativ,

Jag vet inte vad du menar med det, annat än att vi alla går genom livet med varierade erfarenheter av det.
Citera
2016-09-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Största möjliga loserstämpeln får man av att ha en thai. MEn du har rätt samtidigt är en syriskt nyligen anländ lite yngre man inget de ens tar upp. För dessa är svenskar. Japp så tänker de.

Man är ju öppensinnad och mångkulturell om man som kvinna tar sig an en nyanländ man från MENA, + poäng och allt sådant trams.
Citera
2016-09-12, 13:28
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Man är ju öppensinnad och mångkulturell om man som kvinna tar sig an en nyanländ man från MENA, + poäng och allt sådant trams.
Det där är kraaaaftigt överdrivet. Och en flashbacksmyt om jag någonsin sett en. Jag gissar att jag umgås med fler feminister än både dig och papegojan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in