Citat:
Ursprungligen postat av
niktiart
Det här blir delvis i grunden en filosofisk eller organisationspsykologisk diskussion. Vad menas med makt?
För mig har en person makt över en annan när han eller hon tvingar/hotar en annan att göra något mot dennes vilja, eller ur en starkare ställning förmår annan att ändra sitt beteende så att denne handlar i strid med sina egna intressen eller vilja.
Ur min egen tolkning kan läsas att "jag har inte lust att knulla med dig eftersom jag inte är attraherad av dig/jag känner inte för att knulla just nu" inte har med makt att göra. Däremot har alla ofrivilliga samlag det. Hårdrar man det kan man konstatera att det huvudsakligen är män som sitter på den sexuella makten, då män i högre utsträckning än kvinnor tilltvingar sig sex, med exempelvis våld eller hot om våld.
Den som anser något annat måste äga en annan definition av ordet makt. Frågan är vilken?
Håller med. En man har i tex ett monopol på styrka och kraft jämfört med mig. Man kan se det
Som en slags makt att en man, teoretiskt sett, kan tvinga sig på en svagare kvinna. Och det är ju ett fåtal män som faktiskt använder den makten, ändå är det något som mänga kvinnor, i varierad grad erfarit. Skalan fullbordad våldtäkt, till att någon anser sig ha rätt till ens kropp för att den råkar vara där är vid men inte frånkopplade varandra.