Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
5500-6000 i hyra för en 2:a på 55 m2 som brukar vara standard brukvärdeshyra i allmänyttan och i alla år är inga hyror anpassade för fattiga. Det är normal boendekostnad ca 25-30% av en normalinkomstagares nettolön på 21 netto.
vad är det som säger att man måste kunna bo själv på 55 kvadrat? Det är helt orimliga krav du ställer.
Dessutom pratar jag nyproduktion eftersom det är det enda som kommer kunna bli tillgängligt snabbt för de bostadslösa. Och du pratar istället om hyresrätter som aldrig någonsin kommer bli lediga sålänge hyresreglering råder.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det brukar vara en 500-800 kr dyrare i hyresrätt där nettokostnad för dom flesta BR är 5100-5300 i närförort eller förort och det är den prisskillnaden det ska vara.
Vem är du Gud allsmäktig att avgöra vad saker och ting ska kosta och inte kosta. Det mest rimliga är givetvis att den som sparat mest och bor i ägt boende bor billigast.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Bostadsrätten ska inte kosta 5200 i nettokostnad renoverad och fin med medelklass ytskikt oftast medans hyresrätten kostar 8200-15 000 kr beroende på läge!
vad en BR kostar avgörs av hur mycket den är belånad. Att BR-ägare bor billigare än hyresgäster beror på att de avstått konsumtion och på så sätt kunnat få ner sina boendekostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det om något gör arbetare och en del medelklass fattiga att bo i hyresrätt.
Att folk skaffar sig en dyr livsstil är den största boven. Spara kan nästan alla göra. Men den största delen av fattigdomen är inte annat än inbillad.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Direktavkastning ska vara max 3.5-4% på hyresrätter, inte 1% som vänstern vill eller 8-20% som högern vill.
Jaha och hur får du fram just den siffran? Nej politiker ska inte lägga sig i vad någon bransch tjänar och inte tjänar. Är man duktig så ska man få tjäna exakt hur mycket man vill anser jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
hade jag haft kapitalet hade jag köpt en hyresfastighet om jag fick 3.5-4% direktavkastning, en relativt riskfri kul investering som man kan ta på och se. På 30 år har man återbetalat det man lagt ut och kan casha in
Jaha så du tror att man "bara behöver se på"? Det visar ju på din okunnighet...