2016-09-10, 09:59
  #9925
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
5500-6000 i hyra för en 2:a på 55 m2 som brukar vara standard brukvärdeshyra i allmänyttan och i alla år är inga hyror anpassade för fattiga. Det är normal boendekostnad ca 25-30% av en normalinkomstagares nettolön på 21 netto.
Det brukar vara en 500-800 kr dyrare i hyresrätt där nettokostnad för dom flesta BR är 5100-5300 i närförort eller förort och det är den prisskillnaden det ska vara. Bostadsrätten ska inte kosta 5200 i nettokostnad renoverad och fin med medelklass ytskikt oftast medans hyresrätten kostar 8200-15 000 kr beroende på läge! Det om något gör arbetare och en del medelklass fattiga att bo i hyresrätt.

Direktavkastning ska vara max 3.5-4% på hyresrätter, inte 1% som vänstern vill eller 8-20% som högern vill.
hade jag haft kapitalet hade jag köpt en hyresfastighet om jag fick 3.5-4% direktavkastning, en relativt riskfri kul investering som man kan ta på och se. På 30 år har man återbetalat det man lagt ut och kan casha in

Varför skall en ensamstående med låg lön bo så extremt stort som 55m2 ?
Vill man bo så stort så får man givetvis betala för det.

Har själv bott på 17m2, det räcker bra om man vill spara pengar.
Citera
2016-09-10, 10:43
  #9926
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
5500-6000 i hyra för en 2:a på 55 m2 som brukar vara standard brukvärdeshyra i allmänyttan och i alla år är inga hyror anpassade för fattiga. Det är normal boendekostnad ca 25-30% av en normalinkomstagares nettolön på 21 netto.
vad är det som säger att man måste kunna bo själv på 55 kvadrat? Det är helt orimliga krav du ställer.

Dessutom pratar jag nyproduktion eftersom det är det enda som kommer kunna bli tillgängligt snabbt för de bostadslösa. Och du pratar istället om hyresrätter som aldrig någonsin kommer bli lediga sålänge hyresreglering råder.


Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det brukar vara en 500-800 kr dyrare i hyresrätt där nettokostnad för dom flesta BR är 5100-5300 i närförort eller förort och det är den prisskillnaden det ska vara.

Vem är du Gud allsmäktig att avgöra vad saker och ting ska kosta och inte kosta. Det mest rimliga är givetvis att den som sparat mest och bor i ägt boende bor billigast.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bostadsrätten ska inte kosta 5200 i nettokostnad renoverad och fin med medelklass ytskikt oftast medans hyresrätten kostar 8200-15 000 kr beroende på läge!
vad en BR kostar avgörs av hur mycket den är belånad. Att BR-ägare bor billigare än hyresgäster beror på att de avstått konsumtion och på så sätt kunnat få ner sina boendekostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det om något gör arbetare och en del medelklass fattiga att bo i hyresrätt.

Att folk skaffar sig en dyr livsstil är den största boven. Spara kan nästan alla göra. Men den största delen av fattigdomen är inte annat än inbillad.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Direktavkastning ska vara max 3.5-4% på hyresrätter, inte 1% som vänstern vill eller 8-20% som högern vill.

Jaha och hur får du fram just den siffran? Nej politiker ska inte lägga sig i vad någon bransch tjänar och inte tjänar. Är man duktig så ska man få tjäna exakt hur mycket man vill anser jag.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
hade jag haft kapitalet hade jag köpt en hyresfastighet om jag fick 3.5-4% direktavkastning, en relativt riskfri kul investering som man kan ta på och se. På 30 år har man återbetalat det man lagt ut och kan casha in

Jaha så du tror att man "bara behöver se på"? Det visar ju på din okunnighet...
Citera
2016-09-10, 10:45
  #9927
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bostadsbidrag ökar efterfrågan och överkonsumtionen av bostadsytor samt minskar marknadsanpassningen av utbudet. Knappast en moderat bostadspolitik. Sosse!

Inte om man ställer krav på vad som erbjuds den som är på absolut noll rent ekonomiskt.

Problemet är bara att tack vare hyresregleringen så är även de billigare hyresrätterna låsta.

En bostad måste dock alla ha och då måste det också bli möjligt för alla att få hjälp till att kunna efterfråga en också givetvis.
Citera
2016-09-10, 12:47
  #9928
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Och ja, jag tycker kurt-sune borde kunna samla på sig 30 års bostadskö till en hyresrätt med dräglig hyra till pensionen. Han är inte mer/mindre värd än någon annan. Köande är rättvisst.
När man har en kö med samma villkor för alla skulle det vara rättvist, dock är just kön ett tydligt tecken på att något inte fungerar.
Citera
2016-09-10, 14:41
  #9929
Medlem
Intressant tecken på att nu smäller det när som helst om det inte redan gjort det bara att det tar några månader innan man märker. Det finns fortfarande en del som inte hajjat att priserna börjar gå ner

"Min kille och jag köper ibland lite lägenheter"

Sverige har världens snabbaste prisökning på bostäder senaste två åren om jag tolkat det hela rätt.
Citera
2016-09-10, 15:20
  #9930
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Intressant tecken på att nu smäller det när som helst om det inte redan gjort det bara att det tar några månader innan man märker. Det finns fortfarande en del som inte hajjat att priserna börjar gå ner

"Min kille och jag köper ibland lite lägenheter"

Sverige har världens snabbaste prisökning på bostäder senaste två åren om jag tolkat det hela rätt.

Inte riktigt rätt tråd, men det finns vissa anledningar till att priserna stigit mest här.

Vi har totalt havererad hyresmarknad som trissar upp priserna på ägt boende in absurdum och så lär det fortsätta om inget görs åt saken från politiskt håll.

Lägg där till en rekordlåg ränta och det är inte svårt att förstå prisbilden på ett ytterst begränsat utbud av bostäder i Sthlms innerstad.

Den där cornucopia ger jag inte mycket för. Han verkar mest skriva i affekt och är mest avundsjuk på folk som hittat en genväg till att tjäna pengar snabbare än honom.
Citera
2016-09-10, 15:30
  #9931
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Intressant tecken på att nu smäller det när som helst om det inte redan gjort det bara att det tar några månader innan man märker. Det finns fortfarande en del som inte hajjat att priserna börjar gå ner

"Min kille och jag köper ibland lite lägenheter"

Sverige har världens snabbaste prisökning på bostäder senaste två åren om jag tolkat det hela rätt.
Ökningen avstannade i våras, möjligen tack vare de nya amorteringskraven.
Priserna kommer med största sannolikhet att vara rätt stabila de närmsta åren eller möjligen lite nedåt.
Jag tror inte på någon krasch före 2020.

Kring 2020 kommer vi in i en rejäl lågkonjunktur, då kan det möjligen bli en rejäl nedgång eller rent av en krasch.
Citera
2016-09-10, 17:03
  #9932
Medlem
Ariosofis avatar
Snabbaste sättet är troligen att elda upp sitt ID och pass och söka asyl i sitt eget land för kunna få bostad. Då de inte kräver någon identitetshandlingar alls kan man massa på få ny identitet och bli 20 år yngre på köpet det är ju bara säga vilken ålder som helst då de inte vågar ifrågasätta någonting en invandrare säger. Är ju perfekt om man har ett stort brottsregister bakom sig man vill bli av med och bli clean.
__________________
Senast redigerad av Ariosofi 2016-09-10 kl. 17:06.
Citera
2016-09-10, 17:42
  #9933
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte om man ställer krav på vad som erbjuds den som är på absolut noll rent ekonomiskt.

Problemet är bara att tack vare hyresregleringen så är även de billigare hyresrätterna låsta.

En bostad måste dock alla ha och då måste det också bli möjligt för alla att få hjälp till att kunna efterfråga en också givetvis.

Man blir aldrig riktigt klok på dig hur du vill ha det? Du brukar hävda att avreglering löser alla problem men hur då, det blir inte fler bostäder bara får den sakens skull!? Nu har du börjat prata om bostadsbidrag, men det hjälper inte heller.

Om alla ska ha någonstans att bo måste många tränga ihop sig vare sig de får bostadsbidrag eller inte. Men om de tränger ihop sig slipper staten en massa extra utgiften som kanske i stället kan bli stöd till nyproduktionen.
Man kan anta att då räcker de samlade socialbidraget, flyktingersättningen, sjukersättningen, eller vad det nu är, från de som delar kvart.
Då bortser jag från Marockanska gatubarn och EU medborgare som tigger. Deras bostadsbehov kan ju lösas om aktivisterna öppnar sina hem och sina hjärtan.
Citera
2016-09-10, 18:36
  #9934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Ökningen avstannade i våras, möjligen tack vare de nya amorteringskraven.
Priserna kommer med största sannolikhet att vara rätt stabila de närmsta åren eller möjligen lite nedåt.
Jag tror inte på någon krasch före 2020.

Kring 2020 kommer vi in i en rejäl lågkonjunktur, då kan det möjligen bli en rejäl nedgång eller rent av en krasch.

Enligt en kompis som är mäklare i innerstaden i Stockholm så gick priserna ner precis vid amorteringskraven men har sedan fortsatt att öka. Det var lite av samma reaktion som hände vid brexit. Man upptäckte att det inte var så farligt som man hade trott och så kör man på med kraft som innan.
Citera
2016-09-10, 23:09
  #9935
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Enligt en kompis som är mäklare i innerstaden i Stockholm så gick priserna ner precis vid amorteringskraven men har sedan fortsatt att öka. Det var lite av samma reaktion som hände vid brexit. Man upptäckte att det inte var så farligt som man hade trott och så kör man på med kraft som innan.

Den statistik som jag brukar förlita mig på är http://www.maklarstatistik.se/media/20451/f%c3%b6rdjupad_statistik_201608.pdf

I denna statistik ser det ut som att bostadsrättspriserna i Stockholm stått still i ett år ungefär.
Det är möjligt att det för den attraktiva innerstaden ser annorlunda ut.
Citera
2016-09-11, 00:51
  #9936
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man blir aldrig riktigt klok på dig hur du vill ha det? Du brukar hävda att avreglering löser alla problem men hur då, det blir inte fler bostäder bara får den sakens skull!? Nu har du börjat prata om bostadsbidrag, men det hjälper inte heller.

Vid avreglering kommer massvis med hyresrätter att frigöras genom att folk bor som de har råd och har lust att betala för. Då kommer det bli mycket enklare att hjälpa de som verkligen har det tufft på bostadsmarknaden. Och de får såklart hålla till godo med det absolut billigaste bostäderna som marknaden kan skaka fram.Den stora fördelen med detta system är att alla får åtminstone rätt till en bostad. Och så är det inte idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om alla ska ha någonstans att bo måste många tränga ihop sig vare sig de får bostadsbidrag eller inte. Men om de tränger ihop sig slipper staten en massa extra utgiften som kanske i stället kan bli stöd till nyproduktionen.
Det kommer bli mycket lättare för staten att hjälpa bostadslösa vid marknadshyror, eftersom det kommer finnas lediga hyresrätter enligt samma princip som det finns lediga BR till salu på hemnet. Stöd till nyproduktion borde inte finnas alls. Det är mycket bättre att använda pengarna till bostadsbidrag åt de som har det tuffast istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man kan anta att då räcker de samlade socialbidraget, flyktingersättningen, sjukersättningen, eller vad det nu är, från de som delar kvart.
Då bortser jag från Marockanska gatubarn och EU medborgare som tigger. Deras bostadsbehov kan ju lösas om aktivisterna öppnar sina hem och sina hjärtan.
Ja Alpha har ju redan räknat ut vad en marknadshyra skulle kunna tänkas landa på och det borde även de som har det sämst ha råd att betala givet att de också får bostadsbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in