2016-09-07, 01:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nej, HV är lokalmilis.

Klargöra Gripen? En vägbas är mycket mera än några gubbar som tankar bränsle och ammunition. Finska flygvapnet som har 62 jaktplan har en krigsorg på 30k. Det är för att ha manskap till det decentraliserade bassystemet som innebär spridning till civilfält och vähbaser, och för deras närskydd.

Direkt idiotiskt att tänka sig att blanda en organisation som är till för att övervaka lokala objekt och i viss mån försvara dem, med en organisation som har helt annan inriktning. Bilda istället en flyfvapenreserv, som organiskt tillhör flygvapnet. Men grundproblemet är ju att den svenska organisationen är IO14, som var planerad för utlandsinsatser och att den nu skall användas till territorialförsvar. Utan hemvärnets nominella styrka ca. 22k blir det ju kvar sammanlagt 30k till Armén, Flottan o Flygvapnet.

Vilken tur att finnarna vet vad som är precis rätt då. Övervaka och i viss mån försvara?
Citera
2016-09-07, 05:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vilken tur att finnarna vet vad som är precis rätt då. Övervaka och i viss mån försvara?
Du verkar ha noll koll.
Citera
2016-09-07, 05:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, HV är lokalmilis.

Klargöra Gripen? En vägbas är mycket mera än några gubbar som tankar bränsle och ammunition. Finska flygvapnet som har 62 jaktplan har en krigsorg på 30k. Det är för att ha manskap till det decentraliserade bassystemet som innebär spridning till civilfält och vähbaser, och för deras närskydd.

Direkt idiotiskt att tänka sig att blanda en organisation som är till för att övervaka lokala objekt och i viss mån försvara dem, med en organisation som har helt annan inriktning. Bilda istället en flyfvapenreserv, som organiskt tillhör flygvapnet. Men grundproblemet är ju att den svenska organisationen är IO14, som var planerad för utlandsinsatser och att den nu skall användas till territorialförsvar. Utan hemvärnets nominella styrka ca. 22k blir det ju kvar sammanlagt 30k till Armén, Flottan o Flygvapnet.
Just därför man tittar på att börja med plikttjänstgöring i liten skala igen, Sverige är ett exempel på hur en militär organisation inte skall utformas och beväpnas.
Maken till impotent organisation får man leta efter.
Citera
2016-09-07, 09:09
Moderator
T-80Us avatar
Då var det en intressant avstickare som nu är färdigdiskuterad. Tillbaka till topic!

//Mod
Citera
2016-09-07, 13:40
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Då var det en intressant avstickare som nu är färdigdiskuterad. Tillbaka till topic!

//Mod
OK, men kontentan är egentligen att 24 archerpjäser som tillägg till organisationen är inte bara att ställa in dem i ett eller flera bergsrum, och köra ut dem om de behövs.

De är ett vapensystem med krav på utbildad personal, underhåll och en organisatorisk uppgift. De ska tillhöra någonstans och chefen för den enheten de tillhör, och nu menar jag inte artilleriförbandets chef, utan brigdens eller stabens etc chef ska veta att de har utbildad personal, logistikmedel underhåll etc och han ska veta vhur de kan prestera.

Så slängar med att några HV- gubbar kan bemanna dem visar att man inte riktigt har förstått att militären är ett system av system.

Denna oförståelse grundar sig sannolikt på att a) personer aldrig varit i en militär organisation eller b) erfarenheten av en militär organisation ligger på grupp/plutonnivå, där man inte ser större sammanhang o krav som ställs på organisationen för att den ska kunna fungera.
Citera
2016-09-07, 13:47
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
OK, men kontentan är egentligen att 24 archerpjäser som tillägg till organisationen är inte bara att ställa in dem i ett eller flera bergsrum, och köra ut dem om de behövs.

De är ett vapensystem med krav på utbildad personal, underhåll och en organisatorisk uppgift. De ska tillhöra någonstans och chefen för den enheten de tillhör, och nu menar jag inte artilleriförbandets chef, utan brigdens eller stabens etc chef ska veta att de har utbildad personal, logistikmedel underhåll etc och han ska veta vhur de kan prestera.

Så slängar med att några HV- gubbar kan bemanna dem visar att man inte riktigt har förstått att militären är ett system av system.

Denna oförståelse grundar sig sannolikt på att a) personer aldrig varit i en militär organisation eller b) erfarenheten av en militär organisation ligger på grupp/plutonnivå, där man inte ser större sammanhang o krav som ställs på organisationen för att den ska kunna fungera.

Nja. Det är inte hela kontentan. Kontentan torde vara att det enda raka på kort sikt är att köpa in pjäserna, konservera dem och ställa dem torrluftat i förråd i väntan på en vettigare försvarspolitik där dessa kan föras in i organisationen. Vi kommer ju att få betala för pjäserna oavsett om de byggs eller inte, bättre då att ta chansen att få 24 pjäser i materielreserven.
Citera
2016-09-07, 19:54
Avslutad
Artilleri är inget jag är särskilt kunnig inom, men hur är det egentligen med traditionellt draget artilleri numer? Vi har skrotat våra, så mycket vet jag.

Det är ju klart att jag begriper att Archer är sju resor värre, men är det verkligen helt ute med draget?

Vore det någon idé att ha någon hyfsat modernt pjäs som säg M777, Pegasus eller Panter för att komplettera Archer?
Citera
2016-09-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Artilleri är inget jag är särskilt kunnig inom, men hur är det egentligen med traditionellt draget artilleri numer? Vi har skrotat våra, så mycket vet jag.

Det är ju klart att jag begriper att Archer är sju resor värre, men är det verkligen helt ute med draget?

Vore det någon idé att ha någon hyfsat modernt pjäs som säg M777, Pegasus eller Panter för att komplettera Archer?

Jag föreställer mig att det vore bättre att komplettera med AMOS monterat på lämpligt fordon som komplement till Archerpjäserna.
Citera
2016-09-07, 20:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Jag är ingen hejare på militära grejer men ur ett mer politiskt perspektiv:

Det tar ju tid att få systemet operativt. Sett till när det blivit operativt och under systemets livstid så känns det väl sådär att pynta ut pengar på draget artilleri. För nyinköpta grejer lär vi få leva med ett bra tag då vi inte satsar på försvaret.Hade vi haft kvar något draget så hade det fått hänga med tills vi så småningom ersatt det med något självgående artilleri.
Citera
2016-09-07, 22:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Nja. Det är inte hela kontentan. Kontentan torde vara att det enda raka på kort sikt är att köpa in pjäserna, konservera dem och ställa dem torrluftat i förråd i väntan på en vettigare försvarspolitik där dessa kan föras in i organisationen. Vi kommer ju att få betala för pjäserna oavsett om de byggs eller inte, bättre då att ta chansen att få 24 pjäser i materielreserven.

Merkostnaden för att få dessa extra 24 är nog ganska låg. Tillverkaren får ju ersättning för sina kostnader/förluster ändå, så i ljuset av det så handlar det om ett riktigt kanonpris för dessa pjäser.

Jag vet inte om de behöver konserveras - vanlig militär torrluftning räcker väl? Och de kan ju stå på lite olika ställen så skickar man personalen mellan dessa ställen.

Gotland är ju ett förslag, och det gillar jag. Om man har ett par stycken där och ser till att HV-bataljonen därstädes har eldledningskompetens så har vi höjt ribban ordentligt. För då krävs det framgångsrik förbekämpning med attackflyg innan ryssarna vågar sig dit med sina Mistral.
Citera
2016-09-07, 23:01
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:

Draget artilleri är alldeles för långsamt att fira omgruppera efter skott och därmed alldeles för känsligt för bekämpning vid krig mot modern fiende. Lämpligt för kolonialpolisuppgifter eller för prio 3 förband. I Sverige har vi inga prio 3 förband, därför är draget artilleri helt olämpligt för oss. Beställ 120 ytterligare Archer istället. Inte särskilt dyra Per pjäs. Är utvecklingskostnaden är avskriven.
Citera
2016-09-07, 23:54
Medlem
Citat:
Allt ska bytas ut förr eller senare.

Att allt skulle vara för förberedda eldstationer är ju direkt strunt.

Var har du följt med utvecklingen av finsk artilleridoktrin?

När-pv har alltid funnits i massor i den finska organisationen. Lätta pansarskott från Norge finns i tiotusental, av vilka de äldsta utfasats för länge sedan och nyare modeller införts successivt. Nu håller man på att utfasa tunga pansarskottet Apilas, och skolning ges för SAABs NLAW. de är redan placerade in i krigsorganisationen och ersätter Apilas när skolningen ges för nya kullar.

Även MANPADS har funnits i decennier. I tiderna var det sovjetiska modeller, men numera finns stingers.

Jag tror inte jag påstod rakt ut att det inte finns när-pv eller manpads i Finland. Däremot vet jag att det finska artilleriet fungerar ungefär enligt det jag beskrev pga bland annat att artilleriet är oskyddat eller helt enkelt för gammalt, vilket ger lite förutsättningar till förflyttningar. Därav en av orsakerna till att det ska förnyas en hel del. Men som jag antydde, det blir en utmaning eftersom det kommer saknas resurser. Lite modernt finns det men problemen liknar då Sveriges dvs det är för lite. Speciellt med tanke på anståndet till motståndaren. Såvisst du kan väl hoppas på ett artillerireglemente som ska förlösa underverk, påminnande om de gyllene åren för ungefär 15 år sedan då det skulle förlösas med enormt dynamiska koncept även i Sverige. Sedan kom verkligheten och det blev tystare och tystare. Idag har grannen i öster relativt väl fungerande dynamiska koncept... Den absoluta mängden av det finska artilleriet kan möjligen omgruppera några gånger men är främst förberett för djupförsvar i linjer. Det är draget och oskyddat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in