2016-09-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
För den statistikbitne: så här såg den svenska passningsprocenten ut.
Den holländska
Källa: SVT Text-TV

Åh herre min skapare. Värre än känslan när man såg matchen. Jfr Sneijder vs Forsberg.
Citera
2016-09-07, 17:37
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Har du sett honom spela vänsterback i en fyrbackslinje i Tyskland?
De har nästan alltid spela fyrbackslinje. Relativt nyligen de började testa på trebacklinje.
Citera
2016-09-07, 17:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det hade kanske varit perfekt. Men han hade nog även funkat rätt bra i ett 4-4-2, då jag tror Andersson kommer hålla fast vid det, och det är ju synd om vi måste offra antingen defensiven eller hans offensiva kvalitéer, för det besitter han ju. Spelar dom 4-3-3 i hans klubblag?

Nej, men han var ju så offensiv i MFF. Han var nästan en tredjeanfallare som utgick från vänster. Han gjorde också 14 mål sista säsongen i Malmö. Så offensiv var han.

Han kanske borde testas som ren anfallare i landslaget. Tanken är inte dum. Frågan är bara om det är värt experimentet istället för att spela ihop några av de andra.
Citera
2016-09-07, 18:41
Medlem
Delokrats avatar
Efter att ha sett matchen igår är jag lite kluven. Här är mina åsikter:

Målvakt
Känns oerhört skönt att ha Olsen i mål. Räddade Sverige och var matchens tveklöst bästa spelare.

Försvar
VNL och Granqvist känns inte lika samspelta som Granqvist och Johansson var under EM. Båda gjorde dock en helt klart godkänd match. Wendt fick en hel del att göra, men klarade sig väl ändå helt okej. Han måste få mer hjälp av mittfältet.

Mittfält
Här sprack det tyvärr. Albin Ekdal saknas enormt mycket. Hans rutin, hunger efter boll och trygghet behövdes verkligen i denna match då bollen måste förvaltas varje gång man får tillgång till den. Förhoppningsvis är han tillbaka till nästa match. Forsberg känns som förlorad potential. Gillar honom starkt men igår var det verkligen inte hans bästa kväll. Rohden och Fransson var nästintill osynliga.

Anfall
Marcus Berg visar återigen vilken målskytt han är. Hoppas han kommer igång rejält i landslaget nu då Zlatan är borta. Guidetti kändes osynlig. Kanske testa med Kujovic nästa?
Citera
2016-09-07, 18:52
Medlem
Inte en chans att Sverige når VM i Ryssland. Hade man stulit den här matchen så hade man faktiskt haft en liten fördel i och med att Frankrike floppade. Men nu har man bränt den här chansen som jag ser det. Man hade behövt en trepoängare igår. Spelet var rent utsagt bedrövligt. Å andra sidan så handlar det om att göra mål och det lyckades man faktiskt med trots att man spelade uselt. Fast det är väldigt svårt att se detta laget ta sig till ett VM när man har Frankrike och Nederländerna i gruppen, som säkerligen kommer att spela upp sig.
Citera
2016-09-07, 19:52
Medlem
Signaturums avatar
Börjar nästan fundera på en 4-3-1-2 formation med Forsberg som offensiv centermittfältare.
Vi såg i matchen igår att Foppa gärna sökte sig mot mitten och lämnade därför sin kant helt fri, då kan han lika gärna flyttas in och upp i banan.
Släng sedan in Martin Olsson på vänsterkanten istället. Ekdal centralt och högerplatsen är oviss.
Durmaz har kombinerat finfint med Lustig ett flertal gånger, men klarar han av det defensiva jobbet ett tremannamittfält kräver?
Kan Hiljemark spela HM?

Mot Frankrike ser jag gärna ett 4-1-4-1 med Lewicki som sopkvast/extraförsvarare-extramittfältare.
Tycker nästan att vi hade behövt honom igår då han har varit bra i matcher där vi förväntas att bli utrullade.
Han är grym på att stänga en mitt när det är fokus på defensiven.
Senast redigerad av Signaturum 2016-09-07 kl. 19:58.
Citera
2016-09-07, 21:05
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Börjar nästan fundera på en 4-3-1-2 formation med Forsberg som offensiv centermittfältare.
Vi såg i matchen igår att Foppa gärna sökte sig mot mitten och lämnade därför sin kant helt fri, då kan han lika gärna flyttas in och upp i banan.
Släng sedan in Martin Olsson på vänsterkanten istället. Ekdal centralt och högerplatsen är oviss.
Durmaz har kombinerat finfint med Lustig ett flertal gånger, men klarar han av det defensiva jobbet ett tremannamittfält kräver?
Kan Hiljemark spela HM?

Mot Frankrike ser jag gärna ett 4-1-4-1 med Lewicki som sopkvast/extraförsvarare-extramittfältare.
Tycker nästan att vi hade behövt honom igår då han har varit bra i matcher där vi förväntas att bli utrullade.
Han är grym på att stänga en mitt när det är fokus på defensiven.
Hiljemark har spelat som "ytter" i ett 4-3-1-2 i Palermo så han skulle klara det.

Men Forsberg vill väl utgå från kanten och söka sig inåt, skulle han klara en 10 roll? I ett 4-3-1-2 skulle han som COM med ett ganska centrerat mittfält kunna få röra sig mer fritt och även dra sig till en kant om han vill men hur skulle balansen bli, kanske fungerar mot sämre lag.
Citera
2016-09-07, 21:32
Medlem
Korders avatar
Jag tror ni kan glömma tankar på andra formationer än 4-4-2, åtminstone det närmsta året. Party-Janne tror stenhårt på den formationen och det ska mycket till för att han ska överge den.
Citera
2016-09-07, 22:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Jag tror ni kan glömma tankar på andra formationer än 4-4-2, åtminstone det närmsta året. Party-Janne tror stenhårt på den formationen och det ska mycket till för att han ska överge den.

Jag håller med dig. Skulle vara intressant om Sverige spelade 3-5-2 som lätt kan bli 5-3-2.
Citera
2016-09-07, 22:25
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Hiljemark har spelat som "ytter" i ett 4-3-1-2 i Palermo så han skulle klara det.

Men Forsberg vill väl utgå från kanten och söka sig inåt, skulle han klara en 10 roll? I ett 4-3-1-2 skulle han som COM med ett ganska centrerat mittfält kunna få röra sig mer fritt och även dra sig till en kant om han vill men hur skulle balansen bli, kanske fungerar mot sämre lag.

Vi såg igår hur öppen vänsterkanten blev när han sökte sig inåt i banan.
Hollands attacker kom nästan enbart ifrån denna och mycket berodde på att Wendt inte fick hjälp av Forsberg som befann sig långt borta ifrån bollen då han hade lämnat sin position på kanten.
Mot sämre lag kan det absolut funka där bollinnehavet kommer att vara jämnare, mot bättre lag MÅSTE vi nästan lira med ett femmannamittfält alt. med en DIM som Lewicki t.ex.
Igår blev vi sönderpressade direkt när vi kom över mittcirkeln och vi sjönk ihop.
Det får inte hända och är passningsmöjligheterna fler är risken för detta mindre.

Nu tror jag också som Korder säger, 4-4-2 kommer köras stenhårt av Janne och inte en massa hippa formationer.
Dock kul att teoretisera och fundera samt bolla tankar med andra.
Alla fotbollsfans är ju experter, trots allt
Citera
2016-09-07, 23:33
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
För den statistikbitne: så här såg den svenska passningsprocenten ut.
Den holländska
Källa: SVT Text-TV
Understryker min rant om den klappusle Rohden, 37% skulle t. o. m undertecknad klara av.
Citera
2016-09-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Understryker min rant om den klappusle Rohden, 37% skulle t. o. m undertecknad klara av.

visst är det synd att zengin slutat i landslaget för att pappa zlatan inte är med och kan hålla honom i handen längre. annars hade vi haft ett mäktigt alternativ att slänga in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in