Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-09-07, 11:06
Medlem
Jag tycker att avslutningen av SVTs artikel gör det klart vartåt det lutar:
Citat:
Åklagaren får hård kritik

Det kom till slut en reaktion på Marianne Nys vägran att hålla förhör i London - från andra delar av det svenska rättsväsendet. I november 2014 prövar hovrätten häktningen av Julian Assange. De låter häktningen kvarstå men ger samtidigt åklagaren hård kritik för att inte göra tillräckligt för att föra utredningen framåt. Marianne Ny har inte försökt hitta andra sätt att hålla förhör och det stämmer enligt hovrätten inte överens med åklagarens ”skyldighet att, i alla berördas intresse, driva förundersökningen framåt.”

Först fyra månader efter hovrättens kritik, när Högsta domstolen ska ta upp frågan, agerar hon och ber om att få höra Assange i London. Men hon nekar till att det skulle vara en omsvängning bara för att Högsta domstolen skulle godkänna häktningen.

– Nej, vi vände efter att hovrätten kritiserat oss. Det tog vi till oss, och ställda också inför det faktum att preskriptionen närmade sig.

Åklagarens omsvängning får effekt. Häktningen kvarstår eftersom förhör nu är på gång. Det var ett och ett halvt år sedan.

– Man kan konstatera att åklagarna förmådde Högsta domstolens majoritet att upprätthålla det här beslutet, genom att förutskicka att det inom en snar framtid skulle hållas ett förhör. Det har inte hållits något förhör, säger Thomas Olsson.

Misslyckas med begäran

Trots att åklagaren begärde ett förhör med Assange på ambassaden så blev det aldrig av. Åklagaren misslyckas att i tid skicka en korrekt begäran om rättshjälp till Ecuador.

Idag finns det ett avtal mellan Ecuador och Sverige.

– Kommer hon att göra det den här gången, det vet jag inte… Men baserat på erfarenheten från de senaste sex åren är jag extremt skeptisk, säger Julian Assange.

Under tiden utredningen stått still har de misstänkta brotten mot den ena kvinnan hunnit preskriberas, hennes sak kommer inte att prövas.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-har-missat-flera-chanser-att-forhora-assange-1

Allt detta är ju som sagts välkänt i tråden, men har undanhållits från allmänheten i många år. Både hanteringen av ärendet och rapporteringen om det är förstås jätteskandaler, men kanske går Sveriges Dreyfusaffär nu mot sin upplösning.
Citera
2016-09-07, 11:28
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-har-missat-flera-chanser-att-forhora-assange-1

Allt detta är ju som sagts välkänt i tråden, men har undanhållits från allmänheten i många år. Både hanteringen av ärendet och rapporteringen om det är förstås jätteskandaler, men kanske går Sveriges Dreyfusaffär nu mot sin upplösning.

Ja, glädjande att det nämns att det är ÅM som misslyckades med att skicka korrekt ansökan. Inte det vanliga försöket att skylla uteblivet förhör på Ecuador. Så helt klart är Ny under attack. Kanske träder hon tillbaka kl 14. Men troligare kanske med motattack. TT berättar om saken under rubriken Nya uppgifter väntas i Assangefallet. Kanske släpper Ny något hittills hemligt från de många förhören med SW som får JA att framstå i sämre dager? Det vore dock tveeggat, för ju värre saker han misstänks för desto svårförlåtligare är hennes vägran att föra utredningen framåt och desto värre hennes bristande kompetens i att skriva korrekta ansökningar. Och rörande AA kan hon knappast anföra något, med tanke på att hon underlät åtal trots att förhör fanns.

I juni diskuterade vi UGs Petter Ljunggren angående att han försökte få ut material från Säpo om deras bevakning av JA. Skönt att PL jobbat vidare och att klimatet äntligen tillåter riktig journalistik i saken.
Citera
2016-09-07, 11:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Men troligare kanske med motattack. TT berättar om saken under rubriken Nya uppgifter väntas i Assangefallet. Kanske släpper Ny något hittills hemligt från de många förhören med SW som får JA att framstå i sämre dager?

Högst otroligt. Att propagandafabrikörerna på TT säger "Nya uppgifter väntas" betyder inte att det är för oss i tråden nya uppgifter som kommer fram. När de skriver så kan "nya" lika gärna betyda "av oss förrut aldrig rapporterade uppgifter"; dom är också "nya". Orapporterade av TT bara. Inte okända.

Det syns att de reportrar som gör läxan hamnar någonstans där vi här i tråden har hamnat om hur händelseförloppen sett ut över åren, de reportrar som nu skriver, de svenska advokaterna och vi här i tråden är väl de som kan anses vara mest pålästa i fallet. Och både SVT nu i artiklarna, och Assanges svenska advokater brukar sammanfatta trådkoncensus rätt väl.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-09-07 kl. 11:47.
Citera
2016-09-07, 12:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Ny har nog gjort ett hyfsat jobb under mycket svåra förhållanden. Hon har även utsatts för hot:
http://www.expressen.se/nyheter/hon-sexutreder-assange---utsatt-for-allvarliga-hot-i-natt/

Givet hotbilden mot åklagaren så kan detta mycket väl vara en förklaring till att hon sällan ger enskilda intervjuer eller uttalar sig i media. Hon kan ha fått rådet av den personal och de experter på säkerhet som hjälper henne med skyddet mot galningarna som hatar henne.

Kan hon inte ta hoten mot Assange på allvar bör hon inte förvänta sig att någon ska ta eventuella hot mot henne på allvar. Samma sak gäller faktiskt målsägarna. De har ojat sig så över "näthatare" och folk i trappuppgången, men tror du de bryr sig ett jota om hoten mot JA, och mystiska personer som nattetid klättrar uppför väggen utanför ambassadens fönster?

Som myndighetsperson är Marianne bara patetisk om hon tycker att hennes intervjuoffer ska tåla vilka väldokumenterade, välkända hot som helst, och sen gnäller ängsligt över att hon själv och målsägarna inte känner sig helt trygga, och får livvakter och annat dalt, samtidigt som hon i åratal vägrar förhöra den hotade misstänkte på en för honom tillräckligt trygg plats under för honom rättssäkra förhållanden.

Det gör Marianne patetisk. Dessvärre får det även målsägarna att framstå i dålig dager, om de kan kräva beskydd så fort de ängslas, medan hotbilden kring den misstänkte bagatelliseras med värsta tänkbara feministiska härskartekniker som bara går ut på att håna mannen.

Citat:
Och enligt vad man kan se i vinjetten till UG:s program så verkar JA genuint hata henne. Hon gör bara ett professionellt jobb, han är föremål för en brottsutredning, på goda grunder, och beter sig som en idiot.

Även Marianne borde vid det här laget vara föremål för en brottsutredning, Hon är trots allt polisanmäld sedan en tid tillbaka. Fast polis och åklagare tycks hålla varann om ryggen och polisen struntar förmodligen i anmälningarna mot Marianne, liksom alla övriga inhemska instanser som fått ta emot klagomål om henne.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-09-07 kl. 12:05.
Citera
2016-09-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kl 14:00 idag.
SVT sänder direkt, tippar på SVT 24, men kan också bli sniksändning via deras hemsida, dom verkar ha mindre panik nu med vem som egentligen ska sända
Om rätt frågor ställs är däremot mycket oklart.....
En sak är dock solklar så som medierna nu agerar, det här är lineup för ett nytt drev, och alla 4 stora undanhåller fortfarande mycket vitala detaljer i detta ärende, så hoppas inte för mycket, dom försöker nu köpa tillbaka den lilla trovärdighet dom haft som dom helt sumpat på 4 år av DDR-journalistik.

Var får du det ifrån? Jag har inte sett något om någon utsändning från denna presskonferens.
Citera
2016-09-07, 13:07
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Var får du det ifrån? Jag har inte sett något om någon utsändning från denna presskonferens.

Det nämns på UGs hemsida.

http://www.svt.se/ug/aklagaren-har-missat-flera-chanser-att-forhora-assange

Citat:
I dag klockan 14 håller åklagaren en presskonferens om utredningen.
Åklagaren har missat flera chanser att förhöra Assange
SVT Nyheter kommer att direktsända från presskonferensen.
Julian Assange är jagad....
Citera
2016-09-07, 13:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu

Ny säger alltså
Citat:
– Nej, vi vände efter att hovrätten kritiserat oss. Det tog vi till oss, och ställda också inför det faktum att preskriptionen närmade sig.

Så i och med att preskriptionen närmar sig så anser Ny att ett förhör kan föra utredningen framåt, men ett förhör 4 år tidigare hade inte gjort detta?!

Är inte detta ett uttalande, som i sig, ger underlag för åtal om tjänstefel?
Senast redigerad av DikT 2016-09-07 kl. 13:15.
Citera
2016-09-07, 13:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är inte upp till oinitierade amatörer att bedöma om brott kan ha begåtts, detta har istället bedömts på en professionell nivå av juridiskt skolade personer som har tillgång till relevant information inklusive sekretessbelagd sådan.

Hela ditt försvar för skeendet under 6 år bygger på din förhoppning om att det finns starka bevis som är hemliga. Hur det var med den saken för de nedlagda åtalspunkterna har vi blivit varse. Jag är beredd att slå vad om att det inte finns ett skit mer än det som redan är känt.

Om jag frågar dig såhär:
Om man utgår ifrån att det som skett är precis det som är allmänt känt. Tycker du då att det kan ha begåtts ett brott? Vad i så fall?
Citera
2016-09-07, 13:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Kl 14:00 idag.
SVT sänder direkt, tippar på SVT 24, men kan också bli sniksändning via deras hemsida, dom verkar ha mindre panik nu med vem som egentligen ska sända
Om rätt frågor ställs är däremot mycket oklart.....
En sak är dock solklar så som medierna nu agerar, det här är lineup för ett nytt drev, och alla 4 stora undanhåller fortfarande mycket vitala detaljer i detta ärende, så hoppas inte för mycket, dom försöker nu köpa tillbaka den lilla trovärdighet dom haft som dom helt sumpat på 4 år av DDR-journalistik.
Ja media har varit jävligt blek när det gäller att bevaka ärendet och har av någon outgrundlig anledning tassat på tå för MN.
Tror inte att pressträffen kommer att innehålla något revolutionerande utan mest bli ett uttalande från kärringen att vi arbetar oförtrutet
Citera
2016-09-07, 13:24
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det nämns på UGs hemsida.

http://www.svt.se/ug/aklagaren-har-missat-flera-chanser-att-forhora-assange

Det här har iaf jag missat.
Assange:s överklagan är visst uppe för ny prövning med domslut nu på fredag den 9/9, då handlar det alltså om att dels försöka med damage control och samtidigt försöka övertyga domarna via pressen att Julian ska vara fortsatt häktad i sin frånvaro.

Alltså en form av otillbörlig påverkan på domarna....

Uppgifterna är från Wikileaks: https://twitter.com/wikileaks/status/773466698557091840?lang=sv
Citera
2016-09-07, 13:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Assange:s överklagan är visst uppe för ny prövning med domslut nu på fredag den 9/9, då handlar det alltså om att dels försöka med damage control och samtidigt försöka övertyga domarna via pressen att Julian ska vara fortsatt häktad i sin frånvaro.

Jag såg att Assange överklagat häktningsbeslutet. Det skedde samma dag som Ecuador beviljade att svensk ÅKM förhörde Assange på ambassaden. Dock köper jag inte Wikileaks "amerikaniserade" syn på vårt fina rättssystem. Det luktar lite "Your honor, this jury has been tampered with!" - jag menar bara att det vore en omväg i svenskt rättsystem att påverka domstolen genom media.

Det enda som behövs är en hänvisning till "hemliga SMS" så går domstolen på det, och det är en totalt onödig omväg att gå via "påtryckningar i media". Så ser jag det iallafall. Att ÅKM skulle trassla in sig i häktningsgrunder och SMS på den här pressträffen idag håller jag för osannolikt.

Den här tonändringen som vi ser nu är initierad av #DNCLeaks och Clinton Foundation-leaksen som jag bedömer det. Då gick proppen för amerikanerna. Nu jävlar är det nog! Lite läckor från några skitkrig som ändå ingen bryr sig om kan dom tåla och Marianne har fått hållas i 6 år. Nu hotar han Clintons precidency - och då är det dax att Sverige backar.

Att det skulle vara behövligt att gå via svensk media för att som svensk åklagare påverka domstolen är trams. Dock tror jag hela häktningen hänger på "flyktrisk" och iom. Ecuadors medgivande till MLA så tror jag det blir svårt för domstolen att hålla uppe häktningen nu när allting går mot sitt slut i detta för Sveriges vidkommande.

Men hon får det hett om öronen från många hålla samtidigt nu, åklagarinnan Ny.

EDIT:
Frågan är, med tolken till engelska om det kommer internationell press. Då kan det bli roligt med frågebatterierna.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-09-07 kl. 13:42.
Citera
2016-09-07, 13:41
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Alltså en form av otillbörlig påverkan på domarna....

Uppgifterna är från Wikileaks: https://twitter.com/wikileaks/status/773466698557091840?lang=sv

Min fetning understrykning: det skulle väl i så fall stämma väl överens med hur fallet har hanterats till dags dato . Ny kärringen drar sig inte för någonting när det gäller Julle Assange
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in