Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-21, 03:06
  #1261
Medlem
karlsoons avatar
Filmen är intressant absolut.
Men tror man på allt så gör man bort sig.
Citera
2015-03-07, 17:13
  #1262
Medlem
Hängde inte riktigt med på en del utav avsnittet om religion (kanske för att jag inte kan något om religion)...

Slutsatsen är ju att ex Kristendom har så många liknande attribut som den Egyptiska religionen att den bara måste ha inspirerats utav den Egyptiska (som uppenbarligen föregick(?) kristendomen). Är paradoxen som ger upphov till att hela kristendomen etc fallerar att alla ex kristna menar att deras Gud var först, att inget annat fanns före eller vadå? Trots att jag redan framlagt mina bristande kunskaper kring religion så har jag aldrig ansett religion som något rationellt men om det är så (att alla ex kristna menar att deras Gud var först, att inget annat fanns före), och så vet man att Egyptisk religion är äldre en Kristendom, hur fan kan man fortfarande tro? Det som sägs här borde man väll ha vetat ett tag.

Som sagt: Nr 1 kan nada om religion.
Nr 2: Vilken slutsats är rimlig att dra utav vad som enligt min tolkning är religionsdelens kontenta dvs att ex Kristendom har så många liknande attribut som den Egyptiska religionen att den bara måste ha inspirerats utav den Egyptiska som föregick Kristendomen?
Nr 3: Vad menas egentligen med att den Egyptiska föregick Kristendomen?
Citera
2015-03-12, 14:47
  #1263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Hängde inte riktigt med på en del utav avsnittet om religion (kanske för att jag inte kan något om religion)...

Slutsatsen är ju att ex Kristendom har så många liknande attribut som den Egyptiska religionen att den bara måste ha inspirerats utav den Egyptiska (som uppenbarligen föregick(?) kristendomen). Är paradoxen som ger upphov till att hela kristendomen etc fallerar att alla ex kristna menar att deras Gud var först, att inget annat fanns före eller vadå? Trots att jag redan framlagt mina bristande kunskaper kring religion så har jag aldrig ansett religion som något rationellt men om det är så (att alla ex kristna menar att deras Gud var först, att inget annat fanns före), och så vet man att Egyptisk religion är äldre en Kristendom, hur fan kan man fortfarande tro? Det som sägs här borde man väll ha vetat ett tag.

Som sagt: Nr 1 kan nada om religion.
Nr 2: Vilken slutsats är rimlig att dra utav vad som enligt min tolkning är religionsdelens kontenta dvs att ex Kristendom har så många liknande attribut som den Egyptiska religionen att den bara måste ha inspirerats utav den Egyptiska som föregick Kristendomen?
Nr 3: Vad menas egentligen med att den Egyptiska föregick Kristendomen?

Filmen består av en massa skitsnack och har blivit debunkad fullständigt.

Skulle man attackera kristendomen på detta sätt finns det egentligen bara Osiris man kunde ta till, inte Horus. Men de vill ha Horus eftersom de för tesen att kristendomen är soldyrkan.

Alla de andra exemplen på Jesuslikhet är gudar som fått dessa karakteristika först efter att Jesus dog och återuppstod. Orsaksförhållandet är i själva verket omvänt.
Citera
2015-04-23, 10:53
  #1264
Medlem
ZEITGEIST KRISTENDOMS-TEORI MOTBEVISAD?

https://vimeo.com/115869806

Har inte tid att läsa igenom alla tidigare kommentarer, så risk att någon redan postat detta.

Som i de flesta konspirationsteorier tror jag det alltid handlar mycket om vad man VILL tro på, vilket används som argument på båda sidorna, troende som ateister. Men i detta fallet är nog zeitgeist teori byggd på alldeles för lösa grunder.

Man får se länken ovan som ett komplement från andra sidan, även om den verkar otroligt mycket mer neutral, och beskriver sina källor tydligare. Till stor del är också kritikerna ateister, vilket ger ännu större skäl till att ta det på allvar.
Se den, tänk kritiskt men rationellt!

Bara för att zeitgeists teori skulle vara ute och cykla behöver det ju inte betyda att gud finns right?
Citera
2015-04-23, 23:14
  #1265
Medlem
Apologists avatar
Zeitgeist är en film(er) producerad av Illuminati själva. Det är precis samma sak med David Icke, Jordan Maxwell och Alex Jones.
Citera
2015-04-25, 10:21
  #1266
Medlem
Dornroschens avatar
Ang. jesus.
Nu har jag inte sett filmen på ett tag, men det som slår mig när jag bläddrar i denna tråd är att ingen (vad jag sett) nämner astrologin. Alla verkar tro att olika sorters religion kopierar och inspireras av varandra. Jag kan givetvis inte bevisa någonting, men i filmen nämnde de att just den 25 december kan de utläsa att Jesus föddes. Dessutom finns det tre stjärnor i rad den 24 december (=tre vise män). Det bildas också ett kors i himelen när solen "stannar upp" på samma plats i tre dagar (=jesus korsfästes och återuppstod efter tre dagar). Med stjärnbilder kunde de få ut siffran tolv, detta var ju alltså lärjungarna (och en återkommande siffra i bibeln).

Jag säger inte att olika myter inte kan ha inspirerat varandra, men för mig känns astrologin som det självklara om man undrar över existentiella frågor och vetenskapen inte hade några rimliga svar. På någon nivå det enda man har att forska i borde ju ha varit zodiaken.

Och detta även på Horus tid, och alla andra liknande gudar.

Argument som "det är lätt att hitta paraleller till något så omfattande som bibeln", absolut. Men om man frågar en random vad de vet om Jesus, hade nog just dessa saker kommit fram. Jag måste erkänna att jag nog inte vet mycket mer om Jesus än vad de tar upp i Zeitgeist.

Jag vet inte vad som stämmer, ville bara dela med mig mina tankar. Gillar inte ens filmen, tycker den har så obehagliga effekter.
Citera
2015-05-07, 22:41
  #1267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornroschen
Ang. jesus.
Nu har jag inte sett filmen på ett tag, men det som slår mig när jag bläddrar i denna tråd är att ingen (vad jag sett) nämner astrologin. Alla verkar tro att olika sorters religion kopierar och inspireras av varandra. Jag kan givetvis inte bevisa någonting, men i filmen nämnde de att just den 25 december kan de utläsa att Jesus föddes. Dessutom finns det tre stjärnor i rad den 24 december (=tre vise män). Det bildas också ett kors i himelen när solen "stannar upp" på samma plats i tre dagar (=jesus korsfästes och återuppstod efter tre dagar). Med stjärnbilder kunde de få ut siffran tolv, detta var ju alltså lärjungarna (och en återkommande siffra i bibeln).

Jag säger inte att olika myter inte kan ha inspirerat varandra, men för mig känns astrologin som det självklara om man undrar över existentiella frågor och vetenskapen inte hade några rimliga svar. På någon nivå det enda man har att forska i borde ju ha varit zodiaken.

Och detta även på Horus tid, och alla andra liknande gudar.

Argument som "det är lätt att hitta paraleller till något så omfattande som bibeln", absolut. Men om man frågar en random vad de vet om Jesus, hade nog just dessa saker kommit fram. Jag måste erkänna att jag nog inte vet mycket mer om Jesus än vad de tar upp i Zeitgeist.

Jag vet inte vad som stämmer, ville bara dela med mig mina tankar. Gillar inte ens filmen, tycker den har så obehagliga effekter.
Tror inte det finns så värst mycket mer om Jesus än vad de tar upp i Zeitgeist.. Allt som är skrivet om honom finns endast i bibeln och är om jag kommer ihåg rätt många sagor som inte har något med Jesus att göra
Citera
2015-08-07, 15:08
  #1268
Avstängd
Dalakilles avatar
En snubbe som erbjuder 1000 dollar i sann James Randi anda, till den som kan hitta alla likheter med Jesus som nämns i Zeitgeist, med en trovärdiga historiska källor.

http://zeitgeistchallenge.com/
Citera
2015-09-29, 14:36
  #1269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
En snubbe som erbjuder 1000 dollar i sann James Randi anda, till den som kan hitta alla likheter med Jesus som nämns i Zeitgeist, med en trovärdiga historiska källor.

http://zeitgeistchallenge.com/


Det känns som kritiken till filmen är ofta att man inte kan lita på källan men källorna som används som motbevis blir ju i princip samma sak,blir ju ord mot ord

Jag tror inte på allt i filmerna, vissa delar ja,det verkliga beviset är ju att världen ser ut som den gör ,de som styr världsekonomin är mer eller mindre skyldiga till det

Själva grejjen med filmen är att världen är fucked up,folk måste vakna upp och tillsammans kan vi bygga ett bättre sammhälle.poängen me filmen är kritiskt tänkande

80%av mänskligheten lever på under 50kr om dagen

Tänk 3miljarder människor lever på under 20 kr om dan,1miljard människor svälter,

Det är uppenbart att systemet inte är till allas fördel och många av oss blir mer eller mindre slavar och offer för systemet.

Och självklart är all religion lögn,det förstår dom flesta kritiskt tänkande människor,jävla får altså,ni snackar om pålitliga referenser och blint tror på flera tusen år gammla böcker?
Citera
2015-09-30, 18:01
  #1270
Avstängd
bumpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumi
Hur sann är den här konspirationen?

http://zeitgeistmovie.com/
Den är mer än sann, mycket bra film, en bra dokumentär för skeptiker och alla andra religions troende.
Citera
2016-09-06, 20:47
  #1271
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag hade lite svårt att hänga med Zeitgeist, det jag förstod var väldigt intressant, har jag tre över kan jag ju se filmen igen och få bättre förståelse.

Vad var viktigast som Zeitgeist tog upp?
Citera
2016-09-06, 21:46
  #1272
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag hade lite svårt att hänga med Zeitgeist, det jag förstod var väldigt intressant, har jag tre över kan jag ju se filmen igen och få bättre förståelse.

Vad var viktigast som Zeitgeist tog upp?
WTC 7 och vad pengar är och hur de skapas. Men hellre än att se om Zeitgeist bör du ta en titt på 9/11: Explosive Evidence: Experts Speak Out för en klarare bild över World Trade Center under 9/11-attacken, och End of the Road: How Money Became Worthless som förklarar allt du behöver veta om pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback