2008-11-07, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pingeh
Så du väljer att tro på den utan att kritiskt granska den?

Jag kan hjälpa honom.
Ja, centralbanken i USA är privatägd. En intelligent människa kan sen själv förstå vad det betyder, med eller utan Zeitgeist.
Citera
2008-11-07, 19:40
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightWithin
Om jag får lägga en liten analys av filmen så vill jag först o främst säga att jag tycker den är grymt coolt filmad. Väldigt stark upplevelse.

För det andra poängtera att budskapet, så som jag förstår det, är att visa kapitalismens sanna natur och utveckling. Lära ut kritiskt tänkande. Samt att öppna ögonen på stängda sinnen för att få människor att förstå att kärlek är större än rädsla.
Filmen är självklart vinklad, men allt i livet är vinklat åt ett eller annat håll, så folk som ger den kommentaren förstår inte så mycket.

Jag har försökt granska filmen lite grann och om vi börjar med första avsnittet, religion, så har jag inte hittat mycket. Det betyder dock inte att mina icke-fynd har någon som helst betydelse. Budskapet är klart, med eller utan 100% sanning.
De mest intressant jag har hittat är fysiker som berättar att stjärnorna inte ligger exakt så som visas i filmen.. men det är ju pettitesser i det stora hela.
Det är ju historien som är intressant och om samma historia återfinns i många kulturer är det ju väldigt intressant. Om detta stämmer vet jag inte. Jag har hittat en del som forskat i det men ingen av dessa refererar till några primärkällor what so ever.. Med andra ord, utan primärkällor, inget förtroende.

Avsnitt två..
Här finner jag inget som tyder på faktafel.. en del av 9/11 är gissningar givetvis, men i mina ögon väldigt troliga sånna. Det som måste in i människors små hjärnor från denna delen är frågorna som fortfarande finns angående händelserna och varför det är så. Det är för mycket som är mörklagt för att regeringen (läs Bush-administartionen eller centralbanken) inte har något med det att göra. Det är äckligt tydligt. Med andra ord, folk måste börja tänka själva och inte låta någon annan göra det åt dom.

Avsnitt tre..
Hm.. ja vad ska man säga.. detta är vad kapitalism är.
O så länge privata företag lyckas hålla sig mäktigare än alla andra människor tillsammans kommer det att gå åt helvete.. om det nu inte sitter ett litet helgon i toppen, men det gör det ju tyvärr inte. Det som måste hända är att fler människor vaknar upp och ser saker och ting med sina egna ögon och börjar bry sig! Slutar att vara rädda för det okända och istället vandra in i det med kärlek. Men framför allt börja tänka sina egna tankar!!

Fan, folk går omkring och vet inte ens varför dom tror/tycker/tänker som dom gör.. (o det gör mig galen ibland o får mig att tror att det är jag som är sne..)
Om mänskligheten någonsin kommer att bryta sig loss från tankestyrningen är ju en annan fråga..

Filosofin som ligger i grunden om att allt är ett, håller jag med om till 100%.

Jag ger filmen 5/5 i betyg.
Håller med!

...
Citera
2008-11-07, 21:01
Medlem
kornizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Håller med!

...
+1

Kan verkligen rekomendera "uppföljaren" Zeitgeist Addendum som bara fokuserar på tok-kapitalismen, läskig men väldigt sevärd.
Citera
2008-11-08, 04:41
Medlem
Arcturuss avatar
Såg denna ikväll. Klart intressant. Tycker att filmen brister en hel del på fakta fronten, men den levererar och skapar diskussion (som jag tror är hela tanken bakom med filmen). Har filmen någon dold budskap? Jag tolkar som att det är meningen att man ska tänka kritiskt över filmen också, då dem nämner mer eller mindre att allt inte är sant det du läser/ser, borde väl även gälla filmen?

Aja ber om ursäkt för mitt mindre utstuderade inlägg, är lite vimsig i pannan just nu
Senast redigerad av Arcturus 2008-11-08 kl. 05:00.
Citera
2008-11-08, 05:56
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Avsnitt tre..
Hm.. ja vad ska man säga.. detta är vad kapitalism är.
O så länge privata företag lyckas hålla sig mäktigare än alla andra människor tillsammans kommer det att gå åt helvete.. om det nu inte sitter ett litet helgon i toppen, men det gör det ju tyvärr inte. Det som måste hända är att fler människor vaknar upp och ser saker och ting med sina egna ögon och börjar bry sig! Slutar att vara rädda för det okända och istället vandra in i det med kärlek. Men framför allt börja tänka sina egna tankar!!

Fan, folk går omkring och vet inte ens varför dom tror/tycker/tänker som dom gör.. (o det gör mig galen ibland o får mig att tror att det är jag som är sne..)
Om mänskligheten någonsin kommer att bryta sig loss från tankestyrningen är ju en annan fråga..

Filosofin som ligger i grunden om att allt är ett, håller jag med om till 100%.
Ja, upp med kommunismfanan, rädda oss från strypgreppet av fri marknadsekonomi!

Problemet här är att du ser symptomet men du misstolkar källan. Några rader innan hyllar du 9/11-avsnittet men vägrar applicera regeringens inblandning på något så simpelt som corporatocracy. Problemet är INTE "kapitalism", problemet är INTE att företag är giriga, detta är incitamentet för utveckling och effektivitet, problemet är att företagen tillåts lobba hos regeringar för subsideringar och regleringar som gynnar deras intresse. En kartell kan inte existera på det sättet som tex The Federal Reserve gör utan det statliga våldsmonopolet, det är helt omöjligt. En fiat-valuta i sig, hade inte kunnat existera utan det statliga våldsmonopolet. Människan skulle aldrig få för sig att frivilligt byta mat, bilar och arbetskraft frivilligt, mot värdelösa pappersbitar.

Rikta kritiken dit den förtjänas att riktas, vilket är mot världens regeringar. Det är regeringar som gynnar de multinationella superföretagen, det är regeringar som startar krig, det är regeringar kränker våra fri- och rättigheter och det är regeringar som närsomhelst kan ta allt vi äger. Ni är rädda för helt fel sak, den frivilliga ömsesidiga utbytet av tjänster mellan människor. Det ni borde vara rädda för är tvånget, och det kommer ni aldrig slippa om ni vägrar inse att regeringar är mycket, mycket farligare än de såkallade "fiender" de påstår sig skydda oss från.
Citera
2008-11-08, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec

Problemet här är att du ser symptomet men du misstolkar källan. Några rader innan hyllar du 9/11-avsnittet men vägrar applicera regeringens inblandning på något så simpelt som corporatocracy. Problemet är INTE "kapitalism", problemet är INTE att företag är giriga, detta är incitamentet för utveckling och effektivitet, problemet är att företagen tillåts lobba hos regeringar för subsideringar och regleringar som gynnar deras intresse. En kartell kan inte existera på det sättet som tex The Federal Reserve gör utan det statliga våldsmonopolet, det är helt omöjligt. En fiat-valuta i sig, hade inte kunnat existera utan det statliga våldsmonopolet. Människan skulle aldrig få för sig att frivilligt byta mat, bilar och arbetskraft frivilligt, mot värdelösa pappersbitar.

Rikta kritiken dit den förtjänas att riktas, vilket är mot världens regeringar. Det är regeringar som gynnar de multinationella superföretagen, det är regeringar som startar krig, det är regeringar kränker våra fri- och rättigheter och det är regeringar som närsomhelst kan ta allt vi äger. Ni är rädda för helt fel sak, den frivilliga ömsesidiga utbytet av tjänster mellan människor. Det ni borde vara rädda för är tvånget, och det kommer ni aldrig slippa om ni vägrar inse att regeringar är mycket, mycket farligare än de såkallade "fiender" de påstår sig skydda oss från.

Håller verkligen inte med dig.. Inte på en enda punkt..
Usch, jag mår dåligt av människor som du..
Citera
2008-11-08, 16:58
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcturus
Såg denna ikväll. Klart intressant. Tycker att filmen brister en hel del på fakta fronten, men den levererar och skapar diskussion (som jag tror är hela tanken bakom med filmen). Har filmen någon dold budskap? Jag tolkar som att det är meningen att man ska tänka kritiskt över filmen också, då dem nämner mer eller mindre att allt inte är sant det du läser/ser, borde väl även gälla filmen?

Aja ber om ursäkt för mitt mindre utstuderade inlägg, är lite vimsig i pannan just nu

Indeed har folk använt "granska allt kritiskt (...även filmen..?)" som ursäkt för att filmen kommer med grova faktafel.

Håller på att översätta 2'an nu, och det är många anspråk de gör som det finns noll och ingen grund för. Bland annat idioti som att "flygtrafik är dyr, miljöfarlig och LÅNGSAM" och påståenden att det är ekonomisk vinning i att bränna upp diamanter för att pressa priserna. Eller att kyrkans enda funktion är social kontroll från överheten samt "tröst för de svaga", den som påstår det har inte varit in i en svensk frikyrka kan jag tala om. Poängen stämmer, men anspråken gör det inte.

Jag tror att filmen mycket väl skulle kunna ha ett dolt budskap, men dolt (demoniskt?) budskap eller ej, de använder både faktafel och påprackande propaganda, det är fullt med känsloanspelningar och förvridningar av argument för att passa deras syfte, effektivt men inte ärligt. Skulle gillat filmen än mer om man faktiskt kunde "stå för den", men nu är det för mycket falsifiserbar desinformation som anspelar på känslor för att man ska kunna säga att den är "seriös". Huvudsaken tycker även jag, kritiskt, är huvudpoängerna man gör.
Citera
2008-11-08, 19:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Håller verkligen inte med dig.. Inte på en enda punkt..
Usch, jag mår dåligt av människor som du..
vilken tur att du kan motivera din synpunkt så att det överhuvudtaget blir ett inlägg i en debatt..
Citera
2008-11-08, 22:15
Medlem
Såg del två för några timmar sen. Bra film. Gillade ettan starkt framförallt sista delen om pengarna. Älskar nämligen ekonomi=).

En träffande poäng de har är de om "scarcity". Det att de bränner diamanter låter verkligen sjukt, men diamantföretagen styr definitivt tillgången på diamanter för att hålla priset så högt som de gör. Sen kan man fråga sig om det kanske är bra också. Vill man köpa något riktigt fint till sin fru köper man t.ex. en diamant då man vet att detta är något speciellt och dyrt och att den inte kommer tappa i värde. Skulle man slänga ut en massa diamanter hade något nytt kommit istället som var eftertraktad och dyrt.

Att privata företag har monopol på vatten-, el- och värmeförsörjning gör en bara illamående. Sådana ting borde verkligen styras av staten eller en fri marknad. Ting som är ett måste får inte bli monopol eller oligopol.
Citera
2008-11-08, 23:22
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamskis
Såg del två för några timmar sen. Bra film. Gillade ettan starkt framförallt sista delen om pengarna. Älskar nämligen ekonomi=).

En träffande poäng de har är de om "scarcity". Det att de bränner diamanter låter verkligen sjukt, men diamantföretagen styr definitivt tillgången på diamanter för att hålla priset så högt som de gör. Sen kan man fråga sig om det kanske är bra också. Vill man köpa något riktigt fint till sin fru köper man t.ex. en diamant då man vet att detta är något speciellt och dyrt och att den inte kommer tappa i värde. Skulle man slänga ut en massa diamanter hade något nytt kommit istället som var eftertraktad och dyrt.

Att privata företag har monopol på vatten-, el- och värmeförsörjning gör en bara illamående. Sådana ting borde verkligen styras av staten eller en fri marknad. Ting som är ett måste får inte bli monopol eller oligopol.

Diskussion om Zeitgeist 2 finns här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=759788
Citera
2008-11-08, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec

(Ber om ursäkt för mitt korta svar på detta innan idag, men till mitt försvar var jag väldigt bakfull.)

Det man ser på med värdighet idag är inte människan, utan ekonomi och
materialism. Vår ekonomi baseras på att vi ska konsumera oss lyckliga och
ett kapitalistisk samhälle är en arena där individer tävlar mot varandra. Om vi tittar bakåt och jämför med historien ser man att vi tvingas jobba mer och mer med tiden så kapitalismens påstående att man ska arbeta sig fri är bullshit!

Jag sätter ett högre värde i andlighet, gemenskap och samarbete.

Regeringarna är inte de som är farliga, utan det är de företag som sitter på alla pengar som är de riktiga bovarna. De regeringar som startar krig, t ex USA, är manipulerade regeringar, styrda av rika företagspampar, t ex Bush-administrationen.

Om vi ser oss omkring och läser fakta så finner vi att nästan alla stater runt om i världen idag befinner sig i skuld. (Kan läsas på CIA:s hemsida t ex) Det tycker ju inte jag är speciellt trevligt iaf..

Idag har vi till och med tagit bort värdet som fanns i våra pengar förr och sanningen är att pengar bara är en illusion. De har inget som helst värde förrän de sätts i omlopp.
I en FN-rapport visar det sig att 1 procent av världens befolkning äger 40 procent av alla tillgångar (år 2000) och att 10 procent äger närmare 85 procent av alla tillgångarna.
Det ekonomiska systemet är inte så fritt som många verkar tro. Vad som egentligen händer är att omfördelningen av pengar och tillgångar går från de fattiga till de rika, vilket kan sluta med att ett fåtal personer äger allt. Vilket redan nu nästan är fallet. Sanningen är att mänskligheten är förslavade i det kapitalistiska systemet.

Hm.. nej, som sagt.. kapitalism får mig att må dåligt..

Avslutar med en känd bild som speglar kapitalism.
http://www.erzwiss.uni-hamburg.de/Personal/Lohmann/Materialien/capyr.htm
Citera
2008-11-09, 00:14
Medlem
Kaplas avatar
Filmen var lite en tankeställare för mig. Och inledningsvis var jag hänförd, även om jag kände att något inte stod rätt till med filmen. Mycket fultrix.

Citat:
Wikipedia:

Criticism

In addition to attracting significant public interest, it has been criticized for relying too heavily on anecdotal evidence[8] and for using unidentified, undated, and unsourced video news clips, voice-overs, quotes, and book citations without page numbers. In a piece entitled Internet idiocy: the latest pandemic, the Arizona Daily Wildcat refers to the film as "internet bull****" saying that "witty sayings, fear tactics and a cool, assertive air all enable them to convince the unwitting public of their points". The Irish Times called it "unhinged" and accused it of offering nothing but "surreal perversions of genuine issues and debates".

Jordyn Marcellus of The Gauntlet felt it ironic that the film's viewers "have blindly followed the documentary without doing their own research." He states that, though the film is "well-edited and is truly compelling", it "glosses over inconvenient facts," uses "deceptive filmmaking" and that "for a film that rails against deception, there's a lot of deception implicit in its creation."

On March 10 2008, director Peter Joseph removed the 'Clarifications' section from the Film's official site, which The Guardian believed "alluded to dishonest filmmaking tactics that would otherwise help to discredit the film." It was replaced by a 'Q&A Section'. The new section responds to the film's critics stating that "All Part 1 "debunkers" do one or more of the following: (1) They attack/marginalize the messengers. (2) They do no real research. (3) They blindly ask "Where are the 'Primary Sources'?" (4) They projected their own subjective interpretation of a piece of information by using "semantic manipulation""
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in