Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Ja, upp med kommunismfanan, rädda oss från strypgreppet av fri marknadsekonomi!
Problemet här är att du ser symptomet men du misstolkar källan. Några rader innan hyllar du 9/11-avsnittet men vägrar applicera regeringens inblandning på något så simpelt som corporatocracy. Problemet är INTE "kapitalism", problemet är INTE att företag är giriga, detta är incitamentet för utveckling och effektivitet, problemet är att företagen tillåts lobba hos regeringar för subsideringar och regleringar som gynnar deras intresse. En kartell kan inte existera på det sättet som tex The Federal Reserve gör utan det statliga våldsmonopolet, det är helt omöjligt. En fiat-valuta i sig, hade inte kunnat existera utan det statliga våldsmonopolet. Människan skulle aldrig få för sig att frivilligt byta mat, bilar och arbetskraft frivilligt, mot värdelösa pappersbitar.
Rikta kritiken dit den förtjänas att riktas, vilket är mot världens regeringar. Det är regeringar som gynnar de multinationella superföretagen, det är regeringar som startar krig, det är regeringar kränker våra fri- och rättigheter och det är regeringar som närsomhelst kan ta allt vi äger. Ni är rädda för helt fel sak, den frivilliga ömsesidiga utbytet av tjänster mellan människor. Det ni borde vara rädda för är tvånget, och det kommer ni aldrig slippa om ni vägrar inse att regeringar är mycket, mycket farligare än de såkallade "fiender" de påstår sig skydda oss från.
(Ber om ursäkt för mitt korta svar på detta innan idag, men till mitt försvar var jag väldigt bakfull.)
Det man ser på med värdighet idag är inte människan, utan ekonomi och
materialism. Vår ekonomi baseras på att vi ska konsumera oss lyckliga och
ett kapitalistisk samhälle är en arena där individer tävlar mot varandra. Om vi tittar bakåt och jämför med historien ser man att vi tvingas jobba mer och mer med tiden så kapitalismens påstående att man ska arbeta sig fri är bullshit!
Jag sätter ett högre värde i andlighet, gemenskap och samarbete.
Regeringarna är inte de som är farliga, utan det är de företag som sitter på alla pengar som är de riktiga bovarna. De regeringar som startar krig, t ex USA, är manipulerade regeringar, styrda av rika företagspampar, t ex Bush-administrationen.
Om vi ser oss omkring och läser fakta så finner vi att nästan alla stater runt om i världen idag befinner sig i skuld. (Kan läsas på CIA:s hemsida t ex) Det tycker ju inte jag är speciellt trevligt iaf..
Idag har vi till och med tagit bort värdet som fanns i våra pengar förr och sanningen är att pengar bara är en illusion. De har inget som helst värde förrän de sätts i omlopp.
I en FN-rapport visar det sig att 1 procent av världens befolkning äger 40 procent av alla tillgångar (år 2000) och att 10 procent äger närmare 85 procent av alla tillgångarna.
Det ekonomiska systemet är inte så fritt som många verkar tro. Vad som egentligen händer är att omfördelningen av pengar och tillgångar går från de fattiga till de rika, vilket kan sluta med att ett fåtal personer äger allt. Vilket redan nu nästan är fallet. Sanningen är att mänskligheten är förslavade i det kapitalistiska systemet.
Hm.. nej, som sagt.. kapitalism får mig att må dåligt..
Avslutar med en känd bild som speglar kapitalism.
http://www.erzwiss.uni-hamburg.de/Personal/Lohmann/Materialien/capyr.htm