2016-09-05, 14:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Antar att du är allergisk mot what ifs, och det är rimligt, men vi hade det helt i egna händer förra året, vi var i princip överlägsna första halvan av säsongen, sedan kom sommar dippen där vi inte pallar att kriga på två fronter. En anledning till det är ju att Jörgen hellre mal ner startspelarna till köttfärs än låter andra i truppen ta en start så att gubbarna får vila.

Det börjar osa Spurs om oss, vi faller fan på målsnöret jämnt.
Mjo lite så, att säga "vi skulle ha gjort det" när man inte alltid är särskilt nära (ert uttåg mot Belenenses var nära play-off, inte ett dugg mer än så) låter bara fel. Visst borde ni ha vunnit guldet förra året med försprånget ni hade vid sommaruppehållet men när andra lag bevisligen gör det bättre kan man inte gräma sig alltför mycket.
Citera
2016-09-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Mjo lite så, att säga "vi skulle ha gjort det" när man inte alltid är särskilt nära (ert uttåg mot Belenenses var nära play-off, inte ett dugg mer än så) låter bara fel. Visst borde ni ha vunnit guldet förra året med försprånget ni hade vid sommaruppehållet men när andra lag bevisligen gör det bättre kan man inte gräma sig alltför mycket.

Jo det går att gräma sig då det delvis beror på aktiva beslut av ledarstaben/Jörgen. Det värsta är Jörgens 30 sekunders byten.
Citera
2016-09-05, 16:28
Medlem
Citat:
Jo det går att gräma sig då det delvis beror på aktiva beslut av ledarstaben/Jörgen. Det värsta är Jörgens 30 sekunders byten.

håller ändå med att det är direkt felaktigt att hävda att man var nära europa bara för man kanske borde vunnit/var nära att vinna i kvalrunda 3 (!) när vad som på förhand troligtvis är den svåraste kvalrundan av dom alla (EL-playoff utan någon "league route" som i CL-playoffen) återstår...
Citera
2016-09-05, 17:17
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Fråga till Blåvitt fans: Hur ser ni på Lennartsson vara eller inte vara inte IFK efter den här säsongen? En säsong där man missat att kvalificera sig till EL trots relativt lätt motstånd och förmodligen en missad guldstrid? Stahre fick ju sparken trots en tredjeplats.

Att han måste bort, prio ett.

Han har visat tydliga brister i ett flertal punkter jag anser som alldeles för viktiga för att vi kan ha kvar honom såvida inte dessa direktiv kommer ovanifrån och han helt enkelt tvingas följa Grens ord.

Men som jag ser det är hans användande av 2 mittfältare utan defensiva egenskaper helt huvudlöst och något som typ funkar på FM mot dåliga lag på hemmaplan. Att han konsekvent spelat med Seb i snart 2 år utan att han egentligen fått någon utväxling är ännu en grej.

Vissa spelare ryker ur startelvan trots bra form, andra kan spela oavsett hur dåliga de är.

Hans totala negligering av bänken och framförallt de unga spelarna, att typ vid en 3-0 ledning INTE sätta in Billy Nordström med 20 min kvar eller så och istället typ spela MSD är sådant jag kan tycka sänder så värdelösa signaler.

Att han kört på med samma lag på exakt samma sätt två år i rad och mer eller mindre dödat truppen inför viktigaste perioden per säsong i form av EL-spel är ännu en sån grej.

Som exempel kan man ju nämna att Qarabag efter mötet med oss (0-1) vilade 9 ordinarie spelare trots att de säkerligen var rätt säkra på att de skulle kunna slå oss hemma, vi vilade typ 1-2 i vad kan anses vara typ vår viktigaste match på 15 år är ännu en sån grej.

Att han vid underläge 2-0 byter ut BÅDA våra anfallare (en skadad, en bara dålig) mot en ny anfallare och en mittfältare istället för att ta ut den skadade anfallaren och låta de tillgängliga resterande anfallare vara kvar på plan. Att han dessutom inte när vi redan är ute (2-1 Qarabag totalt.) går ner på 3-4-3 eller 3-5-2 eller något sådant är också som att han inte orkar försöka eller inte fattar att vi är ute vid det resultatet.

Jag kan fortsätta rabbla exempel i år.

Gubben måste bort. Han är 20 år efter i tiden trots allt jävla snack om att han var tjänstledig ett år och glodde på tysk fotboll och skulle få inspiration och insikter i det moderna.

Det är egentligen Stahre 2.0 på honom, extremt lite skillnader, bara att vrida lite på ett par rattar lite grann. De tänker fotboll på exakt samma sätt och Blåvitt måste börja tänka på tvären mot hur man tänkt fotboll sen 90-talet, det har hänt en del sen vi sist var framgångsrika av annat än en enstaka bra generation utan pga vårt långsiktiga arbete.

Nu med Jörgen finns det ingenting i vår verksamhet som tyder på att vi tar steg närmare ett SM-guld genom att vi satsar rätt och bygger laget, utan snarare pga att vi helt enkelt värvar oss så nära ett guld vi kan pga att pricka rätt spelare 1 fönster eller 2 i kombination med att konkurrenterna går bort sig. Och det har ju fått sina följder att om vi gör det ett år till utan prispengar/vinster i form av EL/CL/Sm-guld går vi mer eller mindre i konkurs.

Då har jag inte ens kommit in på det spelmässiga över tid att han vi är sämre spelmässigt som en helhet i år kontra förra året.

Jag är av den åsikten att jag tror vi idag hade varit bättre om vi behållt Stahre ytterligare 1-2 år efter att han fick igång spelet där sista hösten än vad vi är idag.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-09-05 kl. 18:07.
Citera
2016-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
håller ändå med att det är direkt felaktigt att hävda att man var nära europa bara för man kanske borde vunnit/var nära att vinna i kvalrunda 3 (!) när vad som på förhand troligtvis är den svåraste kvalrundan av dom alla (EL-playoff utan någon "league route" som i CL-playoffen) återstår...

Jo, visst kan man säga så, även om jag tyckte det portugisiska laget var skit, vi gjorde en ganska bra match på bortaplan(försvarsmässigt och resultatmässigt), där de får till två mål på långskott, det var i princip allt dom hade som jag kommer ihåg det, över 2 matcher. Sedan gör vi en av årets sämsta matcher på hemmaplan.

De gick till gruppspelet, så de kanske var bättre än vad man fick intrycket av, för dom hade inte mycket till offensiv.

Jag tycker Jörgen bär ett stort ansvar för "fiaskot" framförallt i år, och det var det som frågan handlade om, hans feghet är kostsam. Vansinne att anställa honom när Stahre gjorde det lika bra. Vi behöver fräscha idéer, vi behöver växla upp och utvecklas, vi behöver inte en gubbe från småland som alltid är glad.

Får man tro Jörgen så har vi inte gjort en kass match under honom.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-05 kl. 18:03.
Citera
2016-09-05, 18:11
Medlem
Citat:
De gick till gruppspelet, så de kanske var bättre än vad man fick intrycket av, för dom hade inte mycket till offensiv.

ja, fast de var seedade i play-offen (tack vare poäng från liga-koefficienten antar jag) och fick möta nåt skitlag från österrike... motståndet ni hade fått i en EL-playoff hade nästintill garanterat varit bra mycket svårare.

kollar man här så har jag faktiskt svårt att se att IFK ens hade varit favorit mot ett enda seedat lag, möjligtvis något polskt lag. resterande potentiella motståndare varierar mellan svårt och nästintill omöjligt.
Senast redigerad av M.S 2016-09-05 kl. 18:15.
Citera
2016-09-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
ja, fast de var seedade i play-offen (tack vare poäng från liga-koefficienten antar jag) och fick möta nåt skitlag från österrike... motståndet ni hade fått i en EL-playoff hade nästintill garanterat varit bra mycket svårare.

kollar man här så har jag faktiskt svårt att se att IFK ens hade varit favorit mot ett enda seedat lag, möjligtvis något polskt lag. resterande potentiella motståndare varierar mellan svårt och nästintill omöjligt.

Aha, det kan ju förklara en del ja.

I vilket fall som helst så orkar jag inte riktigt med Jörgen och jag ser inte hur han skall göra det för oss som tränare, sedan att han har irriterande glättig personlighet(gillar, och är själv en ganska så happy-go-lucky typ av snubbe men kom igen....) är det som gör att bägaren rinner över fullständigt, det blir mycket tysk marchtechno i lurarna för att balansera det kan jag lova! Mörker!

Komm und träum den Mitternachtstraum!
Komm und träum mit mir den Mitternachtstraum!
Citera
2016-09-06, 07:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Fråga till Blåvitt fans: Hur ser ni på Lennartsson vara eller inte vara inte IFK efter den här säsongen? En säsong där man missat att kvalificera sig till EL trots relativt lätt motstånd och förmodligen en missad guldstrid? Stahre fick ju sparken trots en tredjeplats.

Stahre blev sjua, trea, tvåa samt vann en otrolig cupfinal.
Jag skrev det igår att Stahre fick gå en hel del p.g.a. sitt korkade kontrakt där man var tvungen att inför 2015 (med ett år kvar) förlänga över 2017 direkt. Det var ett beslut man inte ville ta och därmed valde man att gå skilda vägar. Trots det gjorde han ett mycket bra jobb på slutet.

Beträffande JL så är jag kluven även om jag som bekant är kritisk mot mycket av det han gör. Han borde rotera mer i laget när vi som de senaste åtta veckorna haft spel tors-sön och så gott som fortsätter så resten av säsongen. Det är givetvis inte så att vi garanterat hade slagit Qarabag för det då det var ett mycket bra fotbollslag (att påstå annat är direkt okunnigt) men att han inte ställde upp med ett rent b/junislag mot Bajen borta blev lite av droppen.
Dock så har mina arbetsår lärt mig att man kan vråla om förändringar men man måste ha ett bättre alternativ redo innan man skeppar iväg det man vill ha bort. Visst att det i vissa lägen kan vara en vakans för att bli av med ett problem men det krävs ju en tränare i ett lag... Dessutom är det inte ett läge där JL är ett direkt problem.

Vem skulle vi ta in istället? Finns det egentligen några vettiga förslag? (nej, det är meningslöst att folk slänger fram Gud själv eller Roger G som alltid är de två som kommer upp.)
Jag vill inte sparka JL för att vi missar EL ty det hade varit extremt svårt för vilket allsvenskt lag som helst att klara av Qarabag, dock måste han lära sig rotera, ge fler yngre chansen (när dessa har kvalitén, det är ingen idé att spela yngre bara för siffran i passet) och VÅGA.
Går det åt h-e i en match så gör två byten i paus nån gång, visa att du vågar agera innan minut 65-70...

Kort sagt: Innan vi har ett bättre alternativ får vi ha kvar JL men jag är ändå kritisk mot hans coachning och hade vi hittat en drömpartner till klubben som tränare hade jag gärna tagit det.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det gäller alla lag. Jag ser ingen riktig poäng i att jämföra vilka motståndare man har kvar. Ingen motståndare är lätt och man kan tappa poäng mot vilket som.

Man måste ju skilja på "lätta" motståndare och "lättare matcher än motståndaren".
Ingen kan ju hävda att det är lika svårt att möta Falkenberg/Gefle hemma som ditt MFF borta.
Sedan kan man som du säger givetvis tappa poäng i alla matcher men det är ju idrottens själva väsen att man aldrig kan förutse vad som sker.
Senast redigerad av kostymnisse 2016-09-06 kl. 07:45.
Citera
2016-09-06, 11:25
Medlem
Ograsts avatar
På tal om Lennartssons vara eller inte vara. Vad har hänt med Elfsborg? Tabellplaceringar de fem senaste åren: 3,1,6,4,4. I år hamnar man förmodligen någonstans i mittens rike.
Citera
2016-09-06, 11:36
Medlem
junkbords avatar
Citat:
På tal om Lennartssons vara eller inte vara. Vad har hänt med Elfsborg? Tabellplaceringar de fem senaste åren: 3,1,6,4,4. I år hamnar man förmodligen någonstans i mittens rike.
Avsaknaden av Andess Svensson.
Citera
2016-09-06, 11:48
Medlem
Aleopas avatar
Citat:

Är väl en hel del "onödiga" kryss å torskar?
Totalt ett poäng mot Jsödra, dubbeltorsk mot Häcken, uddamålsförluster mot Örebro, Malmö, AIK och så vidare. Känns för ojämna för att ligga högre. Blir de mer stabila är de uppe i toppen igen nästa år
Citera
2016-09-06, 11:59
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Är väl en hel del "onödiga" kryss å torskar?
Totalt ett poäng mot Jsödra, dubbeltorsk mot Häcken, uddamålsförluster mot Örebro, Malmö, AIK och så vidare. Känns för ojämna för att ligga högre. Blir de mer stabila är de uppe i toppen igen nästa år
Det var väl det som var Elfsborgs styrka förut. Kändes alltid sjukt stabila och oövervinnliga på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in