Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Problemet här är att de använder två olika definitioner av tro när de beskriver ateism.
I den första delen så säger de att ateism är en tro på samma sätt som man kan tro att det inte ska regna imorgon, men i den senare delen så talar de om att ateism inte är en tro i ordets religiösa betydelse.
På samma sätt skulle någon kunna säga "Jag tror att Gud finns men jag tror inte" i betydelsen att personen för det första anser det troligt att gud finns men att personen ändå inte är troende i religiös mening.
Det första handlar om en personlig åsikt, medan det andra handlar om ett fastställt och organiserat sätt att se på världen i religiös mening.
Att blanda dessa båda definitioner i samma uttalande är inte särskilt lyckat.
Tro och religion hör ihop,dvs tron att "gud finns" , det är det som var och fortf. guds-tesen, dvs tron behandlas och bemöts som en tes, med TROVÄRDIGHET.
En enskild som tror på gud, kan fortfarande typ "operera" självständigt och agera som om gud finns, du har bl.a antroposofiska månglare som säger att gud är "arketyper i det, medvetna", en sådan troende betraktar då psyket som en form med innehåll, som alla har.. och beter sig då stereotypt utifrån att hantera sin tro,(men inte religiöst dvvs inte i gemenskap och samförstånd) med en freestyle-metodik, så som det passar och sällar sig mycket riktigt också mer än gärna och väl , med andra som däremot ger sig in i gemenskap/i grupp.. troende tillsammans där man inbördes bekräftar gud, ju... det är samma påstående att man tror på gud,men man vill mest behålla sin individualistiska hantering av gudstron. Freud är en sådan bland flera hundra till , olika kända och jobbar olika fördolt med sina värderingar där gudsfantasin och människosyne och tillhörande påståenden om hjärnan som är psyket, och hur man dåkopplar ihop blodomloppet till det och hur det blev.. av icke-troende-profeter genom tiderna.
Det blev ju fiasko om något. Men otroligt gångbar slags kod, jag-tror-aatt-gud-finns.. och därmed ges man elelr tar sig, en
upphöjd position.
Ateism eller ateister, opponrear sig eventuellt, men teismen är mkt mkt, dominant till sin natur, man vet att det är ett mervärde, om så kvasi, så funkar det bra så länge det är många som tror, så det är som en turbulent tromb eller syklon.. otroligt många sugs in i det.. och med mycket fria händer aatt döma, fördöma och fördriva och bedra , och sko sig fint.
Jag är ateist, jag kände tidigt att det är något jag inte klarar av och där jag senare försökt ge tilltro, haar det fallerat varenda gång, för min delär gud en "mentaal atrapp" för maktförskjutning och maktansamling, därför är pengar så intimt förknippat med gud, hans gåvor.. vad haan ger och taar, hur du bäddar.. får du ligga, för så "vivll" gud, dvs de ockrare som inte ser gränser i bedrägerierna.
Det blir stora ansamlingar till slut. och med deet kan de säga "karaktärstyper" so i psyk är hela näringen och vad de anspelar på.