2016-08-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Till skillnad mot du som är neutral?
Har inget alls emot ateism och ateister som sådana, kanske t o m själv är en sån, men bland religionsbasharna på nätet härjar en speciell sorts pseudoakademisk typ som t ex du själv som det bara är alltför frestande att driva med. Mea maxima culpa!

Din försök till hemgjorda klassificeringar är iaf roande.

Så vad har du egentligen själv kommit fram till efter hela 713 inlägg i den här tråden?
Det jag tror Bogomil kommit fram till, är att vissa har väldigt svårt att förstå vad "ateist" och "ateism" betyder. Skrämmande att det ska behöva ta 713 inlägg för att få folk att förstå det, det håller jag med om.
Citera
2016-08-30, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det jag tror Bogomil kommit fram till, är att vissa har väldigt svårt att förstå vad "ateist" och "ateism" betyder. Skrämmande att det ska behöva ta 713 inlägg för att få folk att förstå det, det håller jag med om.

Du har tolkat mig rätt vad angår mitt startpunkt.
Citera
2016-08-30, 11:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, och det är av den anledning att jag förespråker specificerande istället för generaliserande.

Religionsdebatten är avsevärd mera komplex än det fåniga "väderkvarnskrig" vissa pådyvlande teister vill reducera den till att vara.
Ja att specificera kan vara att teism och önskan om att förmaktliga den moral man menar är gudomlig och som gud sänder åt dem som känner hur gud förädlar deras vilja intention och interaktiva förmåga att detta med sina högre upplevda värden och äkta egenkänsla - att det specificeras i den gemenskap teister känner sig obegränsade, i kyrkor i församlingar i de rum där dessa upplevelser om sina högre människovärden ine behöver nötas och slitas utan frodas och växa, där.. där man är överens om varandras gemensamme gud och guds vilja.

Nu är det inte så att teister inte har viljor som kan vara också så krävande att man vill ha teokratiskt präglade ramverk i också samhället i stort, i juridik.. där egenupplevda och för varandra teistiskt bekräftade högre människovärdet ska kunna ges ett mervärde också lite varstans, men det är där man satt gräns om att någonstans övertar humanistiska värden med andra principer det som teister annars skulle säkert kunna tänka sig att också diktera. Så i teismens domäner är tron en sanning, men där domänerna övergår till sekulär demokratisk pluralistisk medbestämmanden på andra villkor än guds högra hand att sträckas ned och visa.. så har det i modern tid gått sådär med det, men beror på vad som diskuteras, själv tycker jag nog att präktig luthersk moralism som rätt många ändå fått sig inpräntat inte varit direkt särskilt finkänslgt, etersom olika frikyrkor och gudsmoralister givits tolkningsrätt, men så finns också utrymmen där humanism i realiteten också mer bastant och grundläggande varit genomgående och det är enl mig ofta där fantasier och jämmerlighet och offermentalitet och förväntan pm priviligierat bemötande visat att humanistisk atmosfär i sig nästan neutraliserat osunda habegär och varit det enda som kunnat hålla människor kvar i närvaron här och nu och för att förstånd inte förskingras till fantasier och mentala lekar.

VAd jag inte förstår är , varför det är så svårt att acceptera humanism och varför man utsätter humanism att jämföras med föreställningsvärldens värdesystem där moralen tolkas av bibelförkunnare inann den sedan omplementerades i samhällen, men kan vara för att de kommersialiserade teeisterna känner på sig, att det skull betyda att kyrkan tappar och tappar ju utifrån att kanske aldrig ha varit så tark som man försökt.. samtidigt som man snabbt insett, att industri med katekesens mmoralism elelr med bibbliskt patos det är lite för svårt att förverkliga, bättre då att juridiskt skaa privilegium och låta det religiösa enbart på sin höj skymta lite men helst inte, som fallet är med judendom och judar, meda islam och muslimer.. mer obarmhärtigt får ar och en fronta... så som kristna fick fronta och agera slagpåsar på samhällsestradens olika plattformar, det finns ingen nåd där ekularismen inte heller uppnår tyvärr den humaistiska medvetenheten, och utifrån det tror jag att humaismen därför lidit sina nederlag i att kunna fånga upp fler , men istälelt fått muslimer att bli nästan islamistiskt rabiata istället, den kristna nåden.. finns enbart inom kristna kontexten.. den humanistiska har rationalism i industrialiserad form som blev övermäktig och svek det humana värdet.. så hur är det konstigt att muslimer som gör sig lite insatta, skulle orka skilja sig från sin modersideologi föra tt börja anamma industrialistiska effektivitetsparametrar när de kan gå enbart till religionsfrihetslagen, och få en typ nåd, där.. att ges mer omedelbar bekräftelse där iställt för att bli markant decimerade i den fria kommersialistiska humanismen som så ofta byggger på ständigt mervärde.. egenvärdet var inte nog och är fortf. inte nog, men så finns säkert också fler slags humanistiska linjer.. där något betonas och annat nedtonas. Jag är inte insatt elelr drillad i detta alls och vill betona det. Men det ses ju tendenser, jag har under många år märkt att muslimer föredrar kristna.. och det utifrån troligtvis att industrialismen är så irrationellt uppbyggd där muslimer levt, innan de möter denna mkt utvecklade välfärden som bygger på samma råkapitalism som usa, och att de garanterat fått en massa propaganda innan de antingen tvingades fly eller medvetet drog.. istälelt för att orka bygga där man är. det är ju så olika öde, för varje teist för varje antiteist och humanister också, vissaa så flummiga att de kunde lika gärna beskriva sig som fundamentala muslimer med alal de fördomar som det medför att ha i sin mentalitet el.livsuppfattning och sätt att värdera.
Citera
2016-08-30, 13:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Och ändå verkar det vara så att vissa här föredrar Humpty Dumpty-stilen, där de själva kan bestämma vad ett ord ska betyda. Skillnaden mellan den stilen mot att följa ordboksdefinitionerna är att Humpty Dumpty-stilen kan orsaka att andra inte förstår det de säger/skriver så som de själva avsett att det skulle betyda (och att de då ibland kan göra sig till åtlöje).
Citera
2016-08-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och ändå verkar det vara så att vissa här föredrar Humpty Dumpty-stilen, där de själva kan bestämma vad ett ord ska betyda. Skillnaden mellan den stilen mot att följa ordboksdefinitionerna är att Humpty Dumpty-stilen kan orsaka att andra inte förstår det de säger/skriver så som de själva avsett att det skulle betyda (och att de då ibland kan göra sig till åtlöje).
Jag tror att det bottnar i rädsla ibland. En teist säger oftast vllken religion hen tillhör, vilken Gud hen tror på och vilken helig skrift hen följer. När jag då svarar "jag är ateist", så finns det inget att "attackera". Därför hittas det på extra betydelser för "ateist". Detta är min lilla teori...
Citera
2016-08-30, 16:59
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Att inte ha Gud är som att ha sex utan en orgasm, Gud tillför mening och gör vårt liv drägligt. Orgasmen är en perfekt bild av Himmelriket.

Tänk er ateister.

Jag tror inte på Orgamser!!! Bevisa först för mig!
Citera
2016-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Att inte ha Gud är som att ha sex utan en orgasm, Gud tillför mening och gör vårt liv drägligt. Orgasmen är en perfekt bild av Himmelriket.

Tänk er ateister.

Hur går den liknelsen ihop? Finns det alltså dom som tror på helt andra orgasmer än dig? Vissa tror på flera olika orgasmer? Vissa tror på onda orgasmer, vissa på goda orgasmer?
Varför är det just ateister du riktar dig till? Det finns massa teister som inte tror som dig.
Citera
2016-08-30, 17:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Tänk er ateister.

Att tro på Gud är som att ha sex utan en orgasm, Gud påstås tillföra mening och göra vårt liv drägligt, men orgasmen kommer aldrig. Orgasmen påstås vara en perfekt bild av Himmelriket, men den uteblir under hela livet.

Tänk er det, ni troende.

Jag tror inte på Gud som en Orgams!!! Bevisa först för mig!
Citera
2016-08-30, 17:23
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att tro på Gud är som att ha sex utan en orgasm, Gud påstås tillföra mening och göra vårt liv drägligt, men orgasmen kommer aldrig. Orgasmen påstås vara en perfekt bild av Himmelriket, men den uteblir under hela livet.

Tänk er det, ni troende.

Jag tror inte på Gud som en Orgams!!! Bevisa först för mig!

Bara för himmelriket uteblir så så betyder inte det att detta rike inte existerar. På samma sätt som Planck inte kunde förklara delar av kvantmekaniken så krävdes Einstein för att förklara det. På liknande sätt krävs ett visst mått av vishet för att kunna nå detta Himmelrike.
Citera
2016-08-30, 17:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Bara för himmelriket uteblir så så betyder inte det att detta rike inte existerar. På samma sätt som Planck inte kunde förklara delar av kvantmekaniken så krävdes Einstein för att förklara det. På liknande sätt krävs ett visst mått av vishet för att kunna nå detta Himmelrike.
Riktigt så dramatiskt är det inte att vandra på jorden utan att behöva skapa sig pseudovärldar, det är nog så mystiskt som det är. Men är det händelsefattigt och inte så mycket som väcker lust, så får man ju söka i världen långt utanför jorden... där gud enl. sagan ska kunna bry sig om olustiga själar.
Citera
2016-08-31, 04:15
Medlem
Så här skriver humanisterna om frågan
Är inte ateism också en tro?
Ateism är en tro i samma mening som alla uppfattningar vi har om verkligheten är en tro. För att tala i kunskapsteoretiska termer; ateism är ett kognitivt försanthållande med avseende på guds existens. Detsamma gäller att tro att enhörningar existerar eller att de inte existerar, eller att jorden är rund etc. Alla dessa uppfattningar är trossatser i denna mening. Ateism är dock ingen tro i religiös mening. Det vore som att säga “att inte spela fotboll är också en sport”.
Citera
2016-08-31, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Tänk er ateister.

Falsk analogi (så lär dig elementär logik).

Och desutom har det inte särskild mycket med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in