2016-08-31, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Om Sydsvenskans uppgifter stämmer så fick vi 40 miljoner för Kjartansson plus en inbakad vidareförsäljningsklausul. Ifall dessa uppgifter så är det inget snack om saken Danne har gjort en riktigt bra affär.

Jag förstår inte heller snacket om att vi kan gå med en förlust denna säsong bara för att vi har gott om pengar i banken. Varför skulle man vilja göra det? Så att vi till slut hamnar i samma situation som Göterborg och Helsingborg. Folk verkar ha glömt bort hur det var innan CL-tiden.

Sydsvenskan gör säkert samma fel som alla tomtar som likställer köpesumma med netto transfersumma, när dom talar om "övergångssumma".

En stor del i dessa 35 miljoner skulle ju kunna vara sign on för Kjartansson?

Räknar inte med att folk (inklusive media) någonsin skall förstå den vitala skillnaden i detta...
Senast redigerad av se_där... 2016-08-31 kl. 10:26.
2016-08-31, 10:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Men herregud. Jag undrar när folk skall lära sig att vad köpande klubb betalar inte är likställt med vad säljande klubb får.

MFF betalade ju tex 11 miljoner för en viss Kjartansson, men bara 3 av miljoner var transfer fee.

Det är sant men det skrevs att vi skulle sålt honom billigare nu. Summan som nu nämns är 25 mille och den högsta summan som hörts innan var 25 mille så oavsett vad andra skall ha (exempelvis skall ju Färjestaden ha en mille, agenter etc sitt) så var det inte billigare nu.
Det är skillnad i "Vad säljaren får" och vad "köparen betalar" ja men det är ju en annan sak än det som jag nämnde.
2016-08-31, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är sant men det skrevs att vi skulle sålt honom billigare nu. Summan som nu nämns är 25 mille och den högsta summan som hörts innan var 25 mille så oavsett vad andra skall ha (exempelvis skall ju Färjestaden ha en mille, agenter etc sitt) så var det inte billigare nu.
Det är skillnad i "Vad säljaren får" och vad "köparen betalar" ja men det är ju en annan sak än det som jag nämnde.

Vadå inte billigare?

Om ifk blev erbjudna 15 miljoner tidigare, och nu säljer honom för tex 12 miljoner så har ju IFK sålt honom billigare? Vi vet liksom inte vad ifk fick tidigare, och vad dom sålde honom för nu, så det är svårt att säga något om saken.

Den som ursprungligen kommer med påståendet att IFK sålde honom billigare, kanske sitter på info som berättigar det påståendet, vad vet jag?

Det enda vi vet är att Stoke verkar betala 25 miljoner totalt för denna övergång.
2016-08-31, 10:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Vadå inte billigare?

Om ifk blev erbjudna 15 miljoner tidigare, och nu säljer honom för tex 12 miljoner så har ju IFK sålt honom billigare? Vi vet liksom inte vad ifk fick tidigare, och vad dom sålde honom för nu, så det är svårt att säga något om saken.

Den som ursprungligen kommer med påståendet att IFK sålde honom billigare, kanske sitter på info som berättigar det påståendet, vad vet jag?

Det enda vi vet är att Stoke verkar betala 25 miljoner totalt för denna övergång.

De uppgifter som finns och som kommer folk som brukar ha rätt säger att vi får 25 mille inte att det kostade det totalt. Stoke erbjöd oss det enligt ryktet och han går till Bristol City för den summan. Sedan skall hans personliga avtal med sign on etc ligga ovanpå det.
2016-08-31, 10:53
Avslutad
Citat:
De uppgifter som finns och som kommer folk som brukar ha rätt säger att vi får 25 mille inte att det kostade det totalt. Stoke erbjöd oss det enligt ryktet och han går till Bristol City för den summan. Sedan skall hans personliga avtal med sign on etc ligga ovanpå det.

Vis av erfarenhet så brukar det snarare vara så att när resultat redovisningarna kommer så är verkligheten närmare hälften av den summa som det tidigare.
2016-08-31, 10:55
Medlem
Citat:
Sydsvenskan gör säkert samma fel som alla tomtar som likställer köpesumma med netto transfersumma, när dom talar om "övergångssumma".

En stor del i dessa 35 miljoner skulle ju kunna vara sign on för Kjartansson?

Räknar inte med att folk (inklusive media) någonsin skall förstå den vitala skillnaden i detta...
Så kan det vara men när det gäller MFF så brukar det som rapporteras i media stämma bra överens med vad som senare står i årsredovisningen.
2016-08-31, 11:46
Medlem
Det skall bli intressant att se vad det blir för Engvall. Pengarna i England är sjuka och de har precis sålt en anfallare för 160 miljoner, deras fönster stänger nu, så har Gren spelat ut korten på ett exemplariskt vis så kan det vara en mer än bra affär. I vilket fall som helst är 15 och uppåt helt ok för mig.
2016-08-31, 12:30
Medlem
girigfans avatar
då var tydligen johan elmander klar för öis, har uttryckt sig tidigare att hem var öis och inte djurgårn. men kan inte vara annat än glad över det, 6 mål på 50 matcher i danska senaste åren är inget som lockar.
2016-08-31, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
då var tydligen johan elmander klar för öis, har uttryckt sig tidigare att hem var öis och inte djurgårn. men kan inte vara annat än glad över det, 6 mål på 50 matcher i danska senaste åren är inget som lockar.
Läste att han tacka nej till Galatasaray för att komma till ÖIS. Hur sanningsenligt det är vet jag inte.
2016-08-31, 12:41
Medlem
girigfans avatar
Läste att han tacka nej till Galatasaray för att komma till ÖIS. Hur sanningsenligt det är vet jag inte.[/quote]
som assisterande då eller? , men johan har ju nämnt otaliga gånger under karriären att han velat spela i öis någon gång igen
2016-08-31, 12:58
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Vis av erfarenhet så brukar det snarare vara så att när resultat redovisningarna kommer så är verkligheten närmare hälften av den summa som det tidigare.

Ja givet att det är från journalister man tar infon. Från folk man litar på stämmer det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det skall bli intressant att se vad det blir för Engvall. Pengarna i England är sjuka och de har precis sålt en anfallare för 160 miljoner, deras fönster stänger nu, så har Gren spelat ut korten på ett exemplariskt vis så kan det vara en mer än bra affär. I vilket fall som helst är 15 och uppåt helt ok för mig.

Gren gör faktiskt otroligt mycket rätt. Får han en större pengapåse värvar han mycket bra utifrån den, får han en mindre/obefintlig värvar han bra utifrån den med. Verkar även ta bra betalt vilket sannerligen saknats innan i de flesta fall...

Skall bli intressant att se vad han kan åstadkomma i vinter om än med en fortsatt begränsad pengakista.
2016-08-31, 13:02
Avslutad
Citat:
Ja givet att det är från journalister man tar infon. Från folk man litar på stämmer det bättre.

Ja, och jag har fått siffrorna från media, så jag tar det med ett par nypor salt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in