Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Du menar att det här är skäl nog att inte undersöka om några sprängämnen använts vid attackerna? Att det stora antalet vittnesrapporter om mycket kraftiga explosioner KAN har varit något annat än resultaten av exploderande sprängämnen?
Är det inte därför som man normalt faktiskt undersöker vad som var källorna till explosionerna, om inte annat än för att kunna utesluta att sprängmedel använts?
Med tanke på det jag skrev i inlägget ovan samt att explosionerna som rapporterades respektive uppmättes inte var i närheten av så kraftfulla att de kunnat orsaka raset, samt att de inte skedde i direkt anslutning till rasen samt att NIST redan hade funnit tillfredsställande förklaringar på vad som skedde så anser jag att det vore närmast ansvarslöst att börja om utredningen ur ett helt annat perspektiv så länge ingenting reellt pekade på en CD.
Citat:
Nej, jag talar fortfarande om samtliga tre byggnader, WTC 1-2-7.
Ok, NIST angav som skäl till att inte leta efter rester från sprängmedel/incendiaries, att (1.) frånvaron av ljudupptagning av explosioner på tillgängliga videoinspelningar, samt att (2.) frånvaron av seismologiska registreringar av en storleksordning som de menar måste ha funnits där om sprängmedel faktiskt använts:
1. Håller du med NIST om att det här är ett giltigt skäl?
2. Håller du med NIST om att det här är ett giltigt skäl?
NIST angav ljudupptagningar som
ett skäl av många. Det är därför de skriver "in addition". Hade det varit det enda exklusiva skälet skulle jag lättare kunna förstå ditt ifrågasättande - men så var ju inte fallet (se ovan t.ex.).
Citat:
Är inte den normala proceduren att man undersöker brandresterna och rasmaterialet efter eventuella kemiska rester från sprängämnen/incendiaries, inte att man endast tittar på spridda videoupptagningar av brandförlopp tagna utifrån byggnaderna?
Jo, vid misstänkta anlagda bränder är det så - det här scenariot räknades väl inte dit.
Citat:
Vad jag förstår så kan svavlet i gipsplattor inte frigöras på ett sätt som gör att metallbalkarna kan påverkas på det sätt som är synligt i ett antal fotografier.
Du håller inte med
Du får förtydliga vad du menar här. Vilka bilder? Hur kan svavlet inte frigöras? Hur påverkades balkarna av svavel?
Citat:
Vidare, är det inte hyfsat enkelt att generera kemiska signaturer från diverse brand- och explosionsrester och därmed avgöra om t.ex. thermate använts?
Antagligen inte ifall Harritt och co inte lyckats enligt i stort sett resten av alla experter som tittat på saken.
Citat:
Tja, att ett antal mindre explosioner kan göra samma jobb som EN större.
Håller du med NIST om att en DC av de tre tornen måste ha varit av en magnitud som registreras seismiskt?
Ett "antal"? Hur många hundratusen bomber skulle det krävas för att det inte skulle registreras av seismografer och hur skulle man lyckas smälla av dem sekventiellt så tornen rasade - eller menar du att man endast initierade rasen med smällare? Hur lyckades man i sådant fall hålla så många småbomber/smällare intakta när flygplanen kraschade in i våningsplanen de befann sig på? Det hela blir så osannolikt så jag knappt tycker det behöver besvaras om jag ska vara ärlig..
Citat:
Nja, det var nog du som pratade om nedåtriktade explosioner, inte jag:
Videon jag länkade till visar att en DC visst kan genomföras top-down, något som jag fick intrycket att du ifrågasatte.
Nedåtriktade explosioner är KlokOchSnyggs teori om hur tornen kunde falla så fort trots att han påstår sig ha räknat ut att de inte kunde det. En sådan sekventiell rivning som du länkade till skulle snarare stoppa upp raset ännu mer som jag skrev, ledsen om det blev missförstånd där.
Citat:
Nja, NIST fick i uppdrag att ta reda på hur HELA kollapsen fortskred. Som bekant så är det första gången i världshistorien som EN skyskrapa totalkollapsar ner i sitt eget 'fotavtryck', för att inte tala om att TRE stycken gör det på en och samma dag.
Det är inte alls intressant att ta reda på hur kollapserna av WTC 1-2 faktiskt gick till, menar du? Trots att NIST själva i sin rapport skriver att det ingick i deras uppdrag?
Efter att en byggnad nått Point of no return* när rörelsemassan från den nedkraschande toppsektionen mångdubbelt överstiger hållfastheten i våningsplanet den landar på ser jag föga nytta med att plöja ner ytterligare hundratals miljoner dollar i att kalkylera hur varenda sten och bult föll.
* Once the collapse had begun, the propagation of the collapse was readily explained without the same complexity of modeling