2016-08-21, 23:27
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Tackar för detta.
Dåligt med ekologiska portugiser på systemet f.ö.

Så lite så! Testa det och återkom vet jag. Känns som ett bra jäkla husvin. Faktiskt aldrig druckit något portugisiskt. Är det att rekommendera? Tips är alltid välkommet.

När jag var på vinprovning på systembolaget berättade hon som höll i det att många av vinerna som säljs är ekologiska, bara att det har inte varit så särskilt högt aktat att marknadsföra sig som ett ekologiskt vin, så många har helt enkelt skitit i det.

Dricker as we speak Gardo & Morris pinot noir och tänker att fan, nae. Detta var ingen hit alls. Smakar typ jordgubbar, hockeypulver/vitpeppar och typ rosmarin och tokmycket fat. Det känns typ obalanserat. Men någon gillar det kanske Drack deras rosécremant för ett par dagar sedan och den smakade redbull. På riktigt alltså. Redbull.
Citera
2016-08-22, 12:05
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Så lite så! Testa det och återkom vet jag. Känns som ett bra jäkla husvin. Faktiskt aldrig druckit något portugisiskt. Är det att rekommendera? Tips är alltid välkommet.

Roquette & Cazes 2012 från Douro är helt ok att klunka i sig till det mesta i köttbaserad gryt- och grillväg.
Citera
2016-08-22, 18:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

När jag var på vinprovning på systembolaget berättade hon som höll i det att många av vinerna som säljs är ekologiska, bara att det har inte varit så särskilt högt aktat att marknadsföra sig som ett ekologiskt vin, så många har helt enkelt skitit i det.

Dricker as we speak Gardo & Morris pinot noir och tänker att fan, nae. Detta var ingen hit alls. Smakar typ jordgubbar, hockeypulver/vitpeppar och typ rosmarin och tokmycket fat. Det känns typ obalanserat. Men någon gillar det kanske Drack deras rosécremant för ett par dagar sedan och den smakade redbull. På riktigt alltså. Redbull.

Stämmer gällande ekologiska viner.
Många vinproducenter, en hel del franska men även andra har bara kört på och framställt sina viner som de alltid har gjort, ofta i generationer. De började aldrig med "det nya" när insektsgifter o.likn. blev vanligt från runt 60-talet och framåt utan fortsatte som sagt bara som de alltid hade gjort. De är följdaktligen också (ofta) ekologiskt framställda, även om de inte alltid marknadsför sig så. Ekologiskt sågs tidigare bland vissa som något konstigt och ev. sämre och därför använde inte de gamla fina vinproducenterna sig av detta. Det här har nog börjat vända nu men inte alla viner framställda utan gifter skriver ut ordet ekologiskt på etiketten.
Citera
2016-08-24, 11:08
Bannlyst
Jag blev riktigt kass igår efter vindrickandet, men gott var det och en trevlig känsla i kroppen innan jag började känna illamående. Nu är jag återhämtad, jag har inte ens huvudvärk. Jag drack The Black Shiraz (rekommenderar den starkt).

Det är gott med rött vin tycker jag, men jag har lite svårt för vitt vin.

Blir ni också dålig av förmycket vin?
Citera
2016-08-25, 13:45
Bannlyst
Nu dricker jag Selvarossa, och den var bättre för magen märker jag. Syrlig och smakrik, kan rekommendera den också.
Citera
2016-08-25, 14:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag blev riktigt kass igår efter vindrickandet, men gott var det och en trevlig känsla i kroppen innan jag började känna illamående. Nu är jag återhämtad, jag har inte ens huvudvärk. Jag drack The Black Shiraz (rekommenderar den starkt).

Det är gott med rött vin tycker jag, men jag har lite svårt för vitt vin.

Blir ni också dålig av förmycket vin?

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Nu dricker jag Selvarossa, och den var bättre för magen märker jag. Syrlig och smakrik, kan rekommendera den också.

P.g.a. en forumsammanslagning förr i tiden är det lite otydligt, men dina inlägg passar bättre här: (FB) Vin-tråden
Citera
2016-08-30, 13:13
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stämmer gällande ekologiska viner.
Många vinproducenter, en hel del franska men även andra har bara kört på och framställt sina viner som de alltid har gjort, ofta i generationer. De började aldrig med "det nya" när insektsgifter o.likn. blev vanligt från runt 60-talet och framåt utan fortsatte som sagt bara som de alltid hade gjort. De är följdaktligen också (ofta) ekologiskt framställda, även om de inte alltid marknadsför sig så. Ekologiskt sågs tidigare bland vissa som något konstigt och ev. sämre och därför använde inte de gamla fina vinproducenterna sig av detta. Det här har nog börjat vända nu men inte alla viner framställda utan gifter skriver ut ordet ekologiskt på etiketten.
Intressant det du och ImpAuster skriver.
Gäller att man känner till vilka dessa vinproducenter är då.
Citera
2016-08-30, 23:01
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Intressant det du och ImpAuster skriver.
Gäller att man känner till vilka dessa vinproducenter är då.

Vetefasen hur man ska få reda på det dock. Men det är ju ett intressant inslag om inget annat. Som jag förstod det så är säkert 50% ekologiskt, vilket är en enorm siffra gentemot vad som marknadsförs.

Fortsätter på billiga-men-bra-viner-tråden. Helvete vad bra vin nedanstående är. Det är slående välbalanserat. Fungerar både likväl som sällskaps- som matvin. Härliga milda träiga/jordiga toner lever i samklang med svenska skogsbär, med en medellång asbra finish. Vad har ni andra druckit i veckan?

http://www.systembolaget.se/dryck/ro...emonte-7278201

I övrigt. Hur många här luftar sin viner innan de dricker?
Senast redigerad av ImpAuster 2016-08-30 kl. 23:03.
Citera
2016-08-30, 23:21
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Vetefasen hur man ska få reda på det dock. Men det är ju ett intressant inslag om inget annat. Som jag förstod det så är säkert 50% ekologiskt, vilket är en enorm siffra gentemot vad som marknadsförs.

Fortsätter på billiga-men-bra-viner-tråden. Helvete vad bra vin nedanstående är. Det är slående välbalanserat. Fungerar både likväl som sällskaps- som matvin. Härliga milda träiga/jordiga toner lever i samklang med svenska skogsbär, med en medellång asbra finish. Vad har ni andra druckit i veckan?

http://www.systembolaget.se/dryck/ro...emonte-7278201

I övrigt. Hur många här luftar sin viner innan de dricker?

Barbera är en druva som är lite underskattad generellt känner jag. Den hamnar (med viss rätt) i skuggan av storebror Nebbiolo, lite på samma sätt som Gamay hamnar i skuggan av Pinot Noir i Bourgogne. Både Barbera och Gamay har potential att ge upphov till riktigt goda, drickvänliga viner i händerna på en kunnig vinmakare med tillgång till förnäm odlingsmark, och det rör sig ofta om viner i gynnsamt prisläge. Har dock inte testat den där, får göra det snart.

Här har det bara inmundigats en flaska Xavier Grenache Vieilles Vignes i veckan, lite av husets röda här hemma. Tyckte dock kanske att senaste årgången var snäppet sämre än den förra, men det kan mycket väl vara en mognadsfråga. Har inte så mycket koll på Rhône, men jag har märkt att de ofta följer Bordeaux i årgångarna, och om så är fallet även denna gång så borde ju 2015 vara betydligt vassare än 2014.

Dekanterar nästan alltid viner om det inte är något synnerligen enkelt. Dock dekanterar jag sällan Champagne, jag är för kär i bubblorna för att göra det, men praxisen att dekantera även Champagne får fler och fler förespråkare. Min åsikt är att ett ungt vin bör dekanteras för att få lufta och öppna upp sig, ett gammalt vin bör dekanteras av respekt för vinet, och för att avlägsna alla fällningar.
Senast redigerad av Feadog 2016-08-30 kl. 23:24.
Citera
2016-08-30, 23:35
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Barbera är en druva som är lite underskattad generellt känner jag. Den hamnar (med viss rätt) i skuggan av storebror Nebbiolo, lite på samma sätt som Gamay hamnar i skuggan av Pinot Noir i Bourgogne. Både Barbera och Gamay har potential att ge upphov till riktigt goda, drickvänliga viner i händerna på en kunnig vinmakare med tillgång till förnäm odlingsmark, och det rör sig ofta om viner i gynnsamt prisläge. Har dock inte testat den där, får göra det snart.

Här har det bara inmundigats en flaska Xavier Grenache Vieilles Vignes i veckan, lite av husets röda här hemma. Tyckte dock kanske att senaste årgången var snäppet sämre än den förra, men det kan mycket väl vara en mognadsfråga. Har inte så mycket koll på Rhône, men jag har märkt att de ofta följer Bordeaux i årgångarna, och om så är fallet även denna gång så borde ju 2015 vara betydligt vassare än 2014.

Dekanterar nästan alltid viner om det inte är något synnerligen enkelt. Dock dekanterar jag sällan Champagne, jag är för kär i bubblorna för att göra det, men praxisen att dekantera även Champagne får fler och fler förespråkare. Min åsikt är att ett ungt vin bör dekanteras för att få lufta och öppna upp sig, ett gammalt vin bör dekanteras av respekt för vinet, och för att avlägsna alla fällningar.

Läste någon gång att "Barolo is for drinkers but Barbera is for lovers" vilket känns rätt passande. Barberaviner är oftast ena riktiga mysviner. Sitta-på-balkongen-och-bara-ha-det-gött-viner. Nej men en serrio så var detta faktiskt ett riktigt bra vin som ändå känns representativt för Barberadruvan.

Jag tabbade mig rätt friskt och dekanterade en Cremant, vilket totalsabbade moussen. Ahja. Så kan det gå. Mousserande går ju generellt ner ändå.

Tänker lämna en rätt tråkig recension med. Drack nedanstående vin och hade efter ett flertal höga recensioner på goda grunder höga förväntningar på vinet, men icke. Det föll rätt platt. Liknelserna med Barolo är oerhört överskattade och det var inte alls den fylligheten jag hade väntat mig. Det fungerade helt okej till grytan vi käkade, men det kändes rätt mjäkigt, vilket var helt i opposition till det som jag fått beskrivet. Plommon, lakrits, gummi och mörka körsbär är de smaker som utmärkte sig mest, och på något jävla vänster fick jag det till att smaka såsen från korv stroganoff. Gick absolut ner men levde inte alls upp till ryktet.

http://www.systembolaget.se/dryck/ro...vulture-463401
Citera
2016-09-02, 14:01
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
I början av sommaren testade vi billiga Rhônare för att avgöra vilket som skulle bli sommarens grillvin. Körde Xavier Grenache Vieilles Vignes 2015, Mont-Redon Côtes du Rhône Réserve Rouge 2014, Château de Saint Cosme Côtes-du-Rhône 2015 och Guigal Côtes-du-Rhône 2012. Den första kostade 89:- (92:- nu) medan de övriga ligger på 109:-. Xavier Grenache är ett bra vin i sin klass, men den hade inte en chans mot de tre andra. Utväxlingen man får när man lägger på 20:- på ett Rhônevin i den här prisregionen är stor. Saint Cosme är ung, örtig och fräsch, massor med örter och kryddor, Guigal har en djupare frukt och är betydligt mognare, vilken som är bättre beror på tillfälle och sammanhang: Cosme är roligare, men Guigal är kanske mer användbar och mer publik. Mont-Redon är en kompromiss som ligger mittemellan.
Citera
2016-09-04, 23:55
Medlem
Någon annan som tycker det är lite småsorligt att dricka viner som är för unga? tar emot att dricka viner som är 2010 och senare. Anser dom bör ligga till sig i vinkällaren 4-5 år till innan dom avnjutes.

Är ingen finsmakare dock, dricker mest Lat 42, en spansk Gran Reserva från 2008 som legat 3 år på ekfat samt 4 år på flaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in