Citat:
Ursprungligen postat av
ImpAuster
Vetefasen hur man ska få reda på det dock. Men det är ju ett intressant inslag om inget annat. Som jag förstod det så är säkert 50% ekologiskt, vilket är en enorm siffra gentemot vad som marknadsförs.
Fortsätter på billiga-men-bra-viner-tråden. Helvete vad bra vin nedanstående är. Det är slående välbalanserat. Fungerar både likväl som sällskaps- som matvin. Härliga milda träiga/jordiga toner lever i samklang med svenska skogsbär, med en medellång asbra finish. Vad har ni andra druckit i veckan?
http://www.systembolaget.se/dryck/ro...emonte-7278201
I övrigt. Hur många här luftar sin viner innan de dricker?
Barbera är en druva som är lite underskattad generellt känner jag. Den hamnar (med viss rätt) i skuggan av storebror Nebbiolo, lite på samma sätt som Gamay hamnar i skuggan av Pinot Noir i Bourgogne. Både Barbera och Gamay har potential att ge upphov till riktigt goda, drickvänliga viner i händerna på en kunnig vinmakare med tillgång till förnäm odlingsmark, och det rör sig ofta om viner i gynnsamt prisläge. Har dock inte testat den där, får göra det snart.
Här har det bara inmundigats en flaska Xavier Grenache Vieilles Vignes i veckan, lite av husets röda här hemma. Tyckte dock kanske att senaste årgången var snäppet sämre än den förra, men det kan mycket väl vara en mognadsfråga. Har inte så mycket koll på Rhône, men jag har märkt att de ofta följer Bordeaux i årgångarna, och om så är fallet även denna gång så borde ju 2015 vara betydligt vassare än 2014.
Dekanterar nästan alltid viner om det inte är något synnerligen enkelt. Dock dekanterar jag sällan Champagne, jag är för kär i bubblorna för att göra det, men praxisen att dekantera även Champagne får fler och fler förespråkare. Min åsikt är att ett ungt vin bör dekanteras för att få lufta och öppna upp sig, ett gammalt vin bör dekanteras av respekt för vinet, och för att avlägsna alla fällningar.