2019-08-21, 13:49
Medlem
Donanobispacems avatar
Det finns en fin Amarone från 2012 på Systemet till fint pris. Kan rekommenderas. Russintonerna markanta och mycket fat.
Citera
2019-08-22, 18:40
Medlem
Bästa pinoten är Bassus, spansk och finns i beställningssortimentet. Gärna tidigare än 2017 som jag ser att de har nu. 249 kr och värd varje krona!
Citera
2019-08-24, 21:30
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montrachet
Gillar du Schubert kommer du att gilla jänkar pinot, förslagsvis från Oregon eller Cali.
Calera, Black Stallion, Au bon climat o fler kan tipsas om.

Låter bra, jag beställde en flaska pinot (Cali). Har korkat upp den i skrivande stund, och den verkar vara ett ljust tips.

Ska spana in de andra alternativen när jag har tid.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Kanske Tokara Directors Reserve, ungefär 200 kr. Alternativt Rust en Vrede (Cab sauv eller Estate).

Haken med sydafrikanska rödviner är att de ofta känns eldiga pga hög och påtaglig alkoholhalt samt ofta har rökig karaktär och känns inte riktigt som sällskapsviner. De blir bättre med ungefär 20 års lagring, men det kan ju bli svårt att få till i närtid.

Okej. Som du säger.
Jag har rätt breda smaklökar om jag får säga det själv. Så vore intressant att testa något Sydafrikanskt.

Har beställt en flaska Rust en Vrede från Systembolaget beställningssortiment, så ska bli kul att jämföra den med den amerikanska Cab.

Citat:
Från USA är Pinot från Marimar eller Anthill Farms trevliga, men något dyra (>420 kr).
En helt ok pinot från Tyskland är Becker Family för knappt 150 kr.

Ska kolla in de dyrare alternativen när plånboken tillåter det.

Citat:
Amerikansk pinot i lite högre pris är ok, i lägre regionerna tenderar de att ha "extra allt".

Noterat.
Citera
2019-08-24, 21:31
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zap16GB
Bästa pinoten är Bassus, spansk och finns i beställningssortimentet. Gärna tidigare än 2017 som jag ser att de har nu. 249 kr och värd varje krona!

Hade varit kul att testa. Får hoppas mina beställningar kommer till nästa helg.
Citera
2019-08-25, 15:07
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donanobispacem
Det finns en fin Amarone från 2012 på Systemet till fint pris. Kan rekommenderas. Russintonerna markanta och mycket fat.

Vilken? https://www.systembolaget.se/sok-dry...llassortment=1
Citera
2019-08-28, 17:00
Medlem
Gullegubbens avatar
Julia Bertram, Ahr, finns i beställningssortimentet. Rejält uppskriven av Finare Vinare och varmt rekommenderad av en kompis som bor i Trier.

https://www.systembolaget.se/dryck/r...ertram-7986201

http://vinare.blogspot.com/2015/08/j...am-dernau.html
Citera
2019-08-29, 18:32
Medlem
Jag har druckit vin i italien och det är alltid helt annorlunda smak jämfört med bolagets flaskor, då pratar jag främst om det lokala vinet man får på restaurangen, någon här som vet ett vin på bolaget som kan mäta sig med den där smaken av fresh? ni som vet vad jag menar.
Eller är det så att vin som fraktas smakar annorlunda?
Citera
2019-09-16, 20:55
Medlem
Tar tacksamt emot tips på en lättillgänglig halvtorr riesling för max 300 kronor.
Citera
2019-09-17, 09:30
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressford
Tar tacksamt emot tips på en lättillgänglig halvtorr riesling för max 300 kronor.

Zilliken, Prüm eller Karthäuserhof, Wegeler Gehimrat J brukar vara pålitliga producenter. Några ligger strax över 300-strecket, men inte med särskilt många kronor.
Citera
2019-09-17, 09:33
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Jag har druckit vin i italien och det är alltid helt annorlunda smak jämfört med bolagets flaskor, då pratar jag främst om det lokala vinet man får på restaurangen, någon här som vet ett vin på bolaget som kan mäta sig med den där smaken av fresh? ni som vet vad jag menar.
Eller är det så att vin som fraktas smakar annorlunda?

Har du druckit samma vin i Italien som det som finns att köpa på sovjetbolaget?

Normalt brukar tid och plats påverka upplevelsen; tex är det inte riktigt samma sak att sitta i ett novemberregnigt Sverige och dricka Retsina jämfört med en varm solnedgång i Grekland.
Citera
2019-09-19, 21:40
Medlem
Citat:
Har du druckit samma vin i Italien som det som finns att köpa på sovjetbolaget?

Normalt brukar tid och plats påverka upplevelsen; tex är det inte riktigt samma sak att sitta i ett novemberregnigt Sverige och dricka Retsina jämfört med en varm solnedgång i Grekland.

Nej det har oftast varit närproducerat på mindre orter i Lombardiet.
Citera
2019-10-13, 01:33
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montrachet
Gillar du Schubert kommer du att gilla jänkar pinot, förslagsvis från Oregon eller Cali.
Calera, Black Stallion, Au bon climat o fler kan tipsas om.

Jag har provat Calera, Au bon klimat, och Rust en Vrede nu.

Au bon klimat och Rust en Vrede, var svår druckna som sällskapsvin. Speciellt den först nämnda. Inte riktigt i min smak, dock köpte jag bara en flaska av varje.

Calera gick an.

Tänkte köpa Black Stallion till nästa helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in