2016-08-29, 22:43
Medlem
Ja, snart..mycket snart "smäller obligationsränte-bubblan".. Den största bubbla vi haft sedan de Holländska tulpanerna. Jag är YTTERST FÖRVÅNAD av hur intet ont anande folk är...ser ni inte vad som kommer hända ? Den som inte säljer illa kvickt får räkna med en halvering (minst) av värdet...och detta under en lång tid....Smällen blir grym. Centralbankerna kör ända in i kaklet ! Sälj lägenheten/huset nu ! klockan är en minut i tolv askungen.. Sätt er i en hyreslägenhet...investera försäljningspengarna i fysiskt Guld ! ( för glöm bank-garantin, När bankerna börjar gå i KK en efter en och staterna stänger ner både banker och börser....tror ni att de pappers-pengar ni får tillbaka på bankgarantin kommer vara värda vad motsvarande belopp var som ni satte in ??..Glöm det. papper-valutorna kommer haverera...ALLA kommer avsky dem....ni får vara glada om ni kan få 50% värde av hundralappen ni satte in !!)..Detta är garanterat !! Fly fältet NU !! tiden är knapp....Snart börjar super-racet på obligations-räntorna...och då tvingas bankerna höja boräntorna kraftigt...sedan är katastrofen ett faktum med det skuldberg som finns..Banker kommer gå under och förstatligas....Pappersvalutorna kommer visa sig vara lyckopapper,skräp..
2016-08-29, 22:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Bor man i hyresrätt så kan man ju iofs investera ett par miljoner i aktier istället för en bostad och då får man ju en inflationsförsäkring och historiskt sett en hög tillväxt på sitt kapital. En del av avkastningen kan läggas på den något ökade boendekostnaden.

Fördelen med detta är att aktier är mindre av ett nollsummespel än bostäder, företag skapar ju faktiskt värde till skillnad från din bostad. Det hela förutsätter såklart att man har pengarna från början och inte behöver ta hänsyn till olika lånekostnader i sin kalkyl.

Jag tänker på hyreskostnaden som en ganska billig försäkring. Man slipper risken för prisras. Man slipper risken för oförutsedda kostsamma reparationer. Man slipper en del försäkringar. Man slipper risken för återinförd fastighetsskatt. Enda risken är en hyreshöjning och hyreshöjningen är faktiskt reglerad, och då menar jag inte av lagar utan av de gråa massornas faktiska betalningsförmåga. Hyrorna kan inte öka mer än folk har råd att betala, det finns ett tak där.

Investera i aktier när ni bubbelbabblare skyr allt som heter risk, det låter märkligt för att komma från er. Nu kommer du få alla dina kompisar emot dig, de kommer åtminstone skrikande varje gång jag förespråkar månadssparande i börsen istället för amortering.

Men du missar också några saker, dels innebär inte bostadsägande ett nollsummespel som du säger. Även om du inte tror på prisökningar högre än KPI, vilket kan ifrågasättas, så innebär bostadsägande lägre bokostnader och därmed en regelbunden avkastning på investeringen.

Du kan heller inte investera "investera ett par miljoner i aktier istället för en bostad" om du inte har dessa pengar i kontanter, vilket de flesta inte har. Själv har jag däremot betydligt mer än så men väljer då att både äga bostäder och aktier.

Sedan berör du inte alls riskerna med hyresrätter, dessa kan t.ex. utsättas för kraftiga hyreshöjningar med tiden.
2016-08-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är lika många som säljer som köper. Så alla som säljer pressar ned priserna. Nettopressen är 0.

Det som driver upp priserna är kostnaden för nyproduktion. Begagnatpriser styrs alltid av nyproduktionspriserna, med undantag för när samlare är i farten.

Skulle du kunna övertala facken om att lönenivån i Sverige för byggjobbare skulle justeras till den finska nivån, skulle priserna för nyproduktion falla. Och då skulle priserna på befintliga bostäder också falla lika mycket.

Ja situationen är helt klart lite speciell.
Från byggjobbarnas löner måste även skatt för att invandrarna ska kunna bo gratis räknas med.

Skulle inte byggjobbarna behöva betala invandringen skulle skatten på deras löner räknas bort o därmed bostäderna bli billigare att bygga hehehehehehe :PppPpPP
2016-08-29, 23:59
Medlem
Citat:
Bor man i hyresrätt så kan man ju iofs investera ett par miljoner i aktier istället för en bostad
Har du ett par miljoner liggandes gör du nog bättre i att köpa boende med hög insats för att få låga månadsutgifter och sedan använda den budget för ökad ränta, samt eventuellt skillnaden mot vad du betalat i hyra, till ett månadssparande i aktier, fonder eller vad du nu föredrar.

Citat:
och då får man ju en inflationsförsäkring och historiskt sett en hög tillväxt på sitt kapital.
Det är även ganska volatilt, vilket innebär att utspritt inköp för långsiktigt sparande är att föredra för de flesta.

Citat:
En del av avkastningen kan läggas på den något ökade boendekostnaden.
Eller så kan man ha lägre boendeutgifter från dag ett, använda skillnaden till att öka sitt innehav av avkastningsaktier och efter ett tag både vara obelånad (låga boendeutgifter) och ha ett stabilt sparkapital.

Citat:
Fördelen med detta är att aktier är mindre av ett nollsummespel än bostäder, företag skapar ju faktiskt värde till skillnad från din bostad. Det hela förutsätter såklart att man har pengarna från början och inte behöver ta hänsyn till olika lånekostnader i sin kalkyl.
Skulle börsen gå åt helvete och du förlorar allt du har, skulle du föredra att äga en lägenhet och ha låga utgifter, eller att ha ett hyreskontrakt med (jämfört med första alternativet) hög hyra?

Citat:
Jag tänker på hyreskostnaden som en ganska billig försäkring. Man slipper risken för prisras.
Själv tänker jag på insatsen som en ganska billig försäkring mot höga löpande kostnader.

Citat:
Man slipper risken för oförutsedda kostsamma reparationer. Man slipper en del försäkringar. Man slipper risken för återinförd fastighetsskatt.
Tror du att hyresgäster slipper betala för detta så vet jag inte riktigt vad du gör i en diskussion om bostadsmarknaden.

Citat:
Enda risken är en hyreshöjning och hyreshöjningen är faktiskt reglerad, och då menar jag inte av lagar utan av de gråa massornas faktiska betalningsförmåga. Hyrorna kan inte öka mer än folk har råd att betala, det finns ett tak där.
Sen att "folk" kan ha råd att betala mer än du har, det struntar du i?
2016-08-30, 00:28
Medlem
Citat:
Nej, rapportera honom inte. Utan Svenne-i-Banans outtröttliga arbete dygnet runt, året runt skulle den här tråden inte vara vad den är. Det är fascinerande att se hur man kan lägga så mycket energi på att argumentera för att det inte finns en bostadsbubbla, att priserna inte kommer att rasa snart och att det helt enkelt inte finns någonting att oroa sig för alls. När det då och då känns lite meningslöst att gå till jobbet och vända på papper så tänker jag på Svenne-i-Banans ihärdighet, det motiverar mig, han är ett föredöme.

Han är ju ett avskräckande exempel, jag menar om svenne och hans argument är representativt för majoriteten av folket som köper bostadsrätt så då bör vi verkligen vara oroliga.
2016-08-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låt oss gå igenom riskerna, för prisfall.

a) Internationell lågkonjunktur som driver upp arbetslösheten och pressar ned bostadspriserna.

b) Byggjobbarna halverar sina löner. Produktionskostnaderna faller och därmed pris på existerande bostäder.

c) V+S+SD går i koalition och driver vänsterpolitik så vi drar iväg mot en situation som i Venezuela.

d) (S)taten förbjuder Bostadsrätter och konfiskerar dessa.

Du får ansätta sannolikheter för dessa händelser och försöka bedöma om Risken blir för stor. Risken finns alltid. I viss mån kan du hedga bort den. Till ett pris. För fall a) skulle du kunna ha permanenta blankningar på bygg och fastighetsbolag. Dessa lär rasa i ett sådant fall.
Just fall a) är troligen en temporär nedgång. Då kan du passa på och byta upp dig. Efter en tid när konjunkturen hämtat sig kommer nyproduktionen att driva upp priserna igen. Så a) är en möjlighet snarare än ett problem.

e) räntorna går upp

f) Staten hittar på nya regler som exempelvis avskaffade räntebidrag.

g) Det blir problem på räntemarknaden och svenska banker börjar betraktas som högriskobjekt

... Ytterligare en lång rad av exempel på som vi inte ens tror ska hända som tex 11e september.

ö) olika kombinationer av alla dessa exempel.
2016-08-30, 08:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
e) räntorna går upp
Finns en annan tråd om detta. Summan i den tråden är att det inte händer.
Citat:
f) Staten hittar på nya regler som exempelvis avskaffade räntebidrag.
Du menar att staten genom inkompetens/avsiktligt kollapsar Sveriges ekonomi? Tveksam snarlikhet men för visso möjligt.
Citat:
g) Det blir problem på räntemarknaden och svenska banker börjar betraktas som högriskobjekt
Så aktievärdet på banker sjunker. Vem bryr sig?
Citat:
... Ytterligare en lång rad av exempel på som vi inte ens tror ska hända som tex 11e september.

ö) olika kombinationer av alla dessa exempel.
Många saker kan även hända som trollar bort skuld problemet.
2016-08-30, 08:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Ja, snart..mycket snart "smäller obligationsränte-bubblan".. Den största bubbla vi haft sedan de Holländska tulpanerna. Jag är YTTERST FÖRVÅNAD av hur intet ont anande folk är...ser ni inte vad som kommer hända ? Den som inte säljer illa kvickt får räkna med en halvering (minst) av värdet...och detta under en lång tid....Smällen blir grym. Centralbankerna kör ända in i kaklet ! Sälj lägenheten/huset nu ! klockan är en minut i tolv askungen.. Sätt er i en hyreslägenhet...investera försäljningspengarna i fysiskt Guld ! ( för glöm bank-garantin, När bankerna börjar gå i KK en efter en och staterna stänger ner både banker och börser....tror ni att de pappers-pengar ni får tillbaka på bankgarantin kommer vara värda vad motsvarande belopp var som ni satte in ??..Glöm det. papper-valutorna kommer haverera...ALLA kommer avsky dem....ni får vara glada om ni kan få 50% värde av hundralappen ni satte in !!)..Detta är garanterat !! Fly fältet NU !! tiden är knapp....Snart börjar super-racet på obligations-räntorna...och då tvingas bankerna höja boräntorna kraftigt...sedan är katastrofen ett faktum med det skuldberg som finns..Banker kommer gå under och förstatligas....Pappersvalutorna kommer visa sig vara lyckopapper,skräp..
Hur kan värdet på något halveras när valutan kollapsar? Värdet i relation till vad? I relation till valutan så går värdet mot oändlighet.

Ska man spekulera i att valutan kollapsar så är skulder något av det bästa du kan ha.
Låna max och köp fysiska tillgångar. Visst är guld bra men praktiska saker som en bostad mark etc är minst lika bra att sitta på.
När valutan blir värdelös så raderas din skuld och du har bara fysiska tillgångar kvar.
2016-08-30, 08:39
Medlem
http://news.cision.com/se/sbab-bank/r/de-som-ager-sin-bostad-mer-nojda-an-de-som-hyr,c2067458
2016-08-30, 08:50
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Sjukt...

https://samtiden.nu/26122/studentlyor-stockholm-blir-hem-nyanlanda/

"– Den frågan kan jag inte kommentera. Staden har fått ett uppdrag att ta fram bostäder och jag kommer inte att kommentera om det är rätt eller fel, säger Karin Stener."

Mao: "Jag har inte möjlighet att säga det öppet, men detta är givetvis helt sinnessjukt."
2016-08-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
"– Den frågan kan jag inte kommentera. Staden har fått ett uppdrag att ta fram bostäder och jag kommer inte att kommentera om det är rätt eller fel, säger Karin Stener."

Mao: "Jag har inte möjlighet att säga det öppet, men detta är givetvis helt sinnessjukt."

Verkligen. Stå i kö 5-15 år för att få en lägenhet.. så kommer någon och gå före. Känns verkligen inte rätt.
2016-08-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Finns en annan tråd om detta. Summan i den tråden är att det inte händer.

Du menar att staten genom inkompetens/avsiktligt kollapsar Sveriges ekonomi? Tveksam snarlikhet men för visso möjligt.

Så aktievärdet på banker sjunker. Vem bryr sig?

Många saker kan även hända som trollar bort skuld problemet.

Sannolikheten för allt ovan ligger alltid mellan noll och ett, men aldrig precis noll eller ett som du tror. Du väljer att ignorera alla risker och se allt i ett rosaskimrande moln. Du kan inte direkt benämnas som objektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in