Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Bor man i hyresrätt så kan man ju iofs investera ett par miljoner i aktier istället för en bostad
Har du ett par miljoner liggandes gör du nog bättre i att köpa boende med hög insats för att få låga månadsutgifter och sedan använda den budget för ökad ränta, samt eventuellt skillnaden mot vad du betalat i hyra, till ett månadssparande i aktier, fonder eller vad du nu föredrar.
Citat:
och då får man ju en inflationsförsäkring och historiskt sett en hög tillväxt på sitt kapital.
Det är även ganska volatilt, vilket innebär att utspritt inköp för långsiktigt sparande är att föredra för de flesta.
Citat:
En del av avkastningen kan läggas på den något ökade boendekostnaden.
Eller så kan man ha lägre boendeutgifter från dag ett, använda skillnaden till att öka sitt innehav av avkastningsaktier och efter ett tag både vara obelånad (låga boendeutgifter) och ha ett stabilt sparkapital.
Citat:
Fördelen med detta är att aktier är mindre av ett nollsummespel än bostäder, företag skapar ju faktiskt värde till skillnad från din bostad. Det hela förutsätter såklart att man har pengarna från början och inte behöver ta hänsyn till olika lånekostnader i sin kalkyl.
Skulle börsen gå åt helvete och du förlorar allt du har, skulle du föredra att äga en lägenhet och ha låga utgifter, eller att ha ett hyreskontrakt med (jämfört med första alternativet) hög hyra?
Citat:
Jag tänker på hyreskostnaden som en ganska billig försäkring. Man slipper risken för prisras.
Själv tänker jag på insatsen som en ganska billig försäkring mot höga löpande kostnader.
Citat:
Man slipper risken för oförutsedda kostsamma reparationer. Man slipper en del försäkringar. Man slipper risken för återinförd fastighetsskatt.
Tror du att hyresgäster slipper betala för detta så vet jag inte riktigt vad du gör i en diskussion om bostadsmarknaden.
Citat:
Enda risken är en hyreshöjning och hyreshöjningen är faktiskt reglerad, och då menar jag inte av lagar utan av de gråa massornas faktiska betalningsförmåga. Hyrorna kan inte öka mer än folk har råd att betala, det finns ett tak där.
Sen att "folk" kan ha råd att betala mer än du har, det struntar du i?