2016-08-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hur kan värdet på något halveras när valutan kollapsar? Värdet i relation till vad? I relation till valutan så går värdet mot oändlighet.

Ska man spekulera i att valutan kollapsar så är skulder något av det bästa du kan ha.
Låna max och köp fysiska tillgångar. Visst är guld bra men praktiska saker som en bostad mark etc är minst lika bra att sitta på.
När valutan blir värdelös så raderas din skuld och du har bara fysiska tillgångar kvar.

Vad som händer med dina lån under en krasch ska du nog vara försiktig att spekulera i, banken kanske hävdar force majeure och drar in dina lån med omedelbar verkan och sedan står du där utan hus men skulder i en valuta som du inte får tag på, eller omväxlade till en växelkurs som banken valt helt godtyckligt.
2016-08-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Sjukt...

https://samtiden.nu/26122/studentlyor-stockholm-blir-hem-nyanlanda/

Där ser man vad politikerna prioriterar. Flyktingar före utbildning av de som ska leda landet i framtiden.
2016-08-30, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
ytterligare räntan i september
??? Svenskspråkig?
2016-08-30, 10:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja det gjorde jag. Du gick för långt off topic, att inte hålla sig till ämnet. Jag kan inte hålla reda på vad du svamlar om i detalj hela tiden, men svamla är det enda du gör. Det jag vet däremot är att du är ansvarslös.

Du verkar tro att du är moderator här och vad reglerna säger om det kan du läsa här: https://www.flashback.org/regler

Citat:
1. Du vill att bankerna inte ska stärka sina balansräkningar. istället vill du att de ska låna ut mera, öppna kreditkranen ytterligare, så att skuldsättningarna ökar än mer och bopriserna stiger med dessa.

Halmgubbe!

Varför kan du aldrig bemöta något jag faktiskt skriver istället för att tillskriva mig åsikter som jag inte har uttryckt?

Citat:
2. Du använder tråden till att locka människor att köpa bostäder. Du vill låta bubblan växa sig större.

BR eller HR eller annan boendeform kan man verkligen prata om men till ämnet hör det inte. Ämnet är huruvida boprisbubbla existerar i Sverige eller inte. Ämnets syfte har legat fast hela tiden.

Jag argumenterar för det jag tror på och det är att BR är bättre än HR. Du säger motsatsen men känner hela tiden behov av att hitta på saker om vad andra tycker. Känner du att din argumentation är så svag att du inte kan hålla dig till vad vi andra faktiskt säger istället för att kör med ständiga halmgubbar?
2016-08-30, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vad som händer med dina lån under en krasch ska du nog vara försiktig att spekulera i, banken kanske hävdar force majeure och drar in dina lån med omedelbar verkan och sedan står du där utan hus men skulder i en valuta som du inte får tag på, eller omväxlade till en växelkurs som banken valt helt godtyckligt.
Detta skulle aldrig kunna ske eftersom det skulle ställa over 1 miljon svenskar i ett prekärt läge. Finns ingen regering som skulle tillåta det.
2016-08-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Detta skulle aldrig kunna ske eftersom det skulle ställa over 1 miljon svenskar i ett prekärt läge. Finns ingen regering som skulle tillåta det.

Regeringen är inte lika allsmäktig som gud fader själv. Om kronan kraschar totalt så kommer naturligtvis statens förtroende vara noll och regeringen kan inte göra mer än att ropa sitt still i båten.
2016-08-30, 10:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Regeringen är inte lika allsmäktig som gud fader själv. Om kronan kraschar totalt så kommer naturligtvis statens förtroende vara noll och regeringen kan inte göra mer än att ropa sitt still i båten.

Om kronan kraschar, kraschar också värdet av lånet. Dvs. i ett sådant läge blir lånet värdelöst och kvar är bara bostaden som du köpt för de lånade pengarna.
2016-08-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om kronan kraschar, kraschar också värdet av lånet. Dvs. i ett sådant läge blir lånet värdelöst och kvar är bara bostaden som du köpt för de lånade pengarna.

Om du har tur, eller så går det som jag skrev nyss.
2016-08-30, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du har tur, eller så går det som jag skrev nyss.

Om det går som du skrev blir lånet värdelöst och kvar är bara bostaden som du äger. Banken har då en fordran på att få tillbaks lånebeloppet som är noterat i SEK och i ditt scenario är dessa SEK värdelösa.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-30 kl. 10:37.
2016-08-30, 10:38
Medlem
Citat:
Om det går som du skrev blir lånet värdelöst och kvar är bara bostaden som du äger.

Jag skrev ett annat alternativ men du behagar inte att läsa utan fortsätter mala på och repetera vad du redan skrivit.
2016-08-30, 10:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag skrev ett annat alternativ men du behagar inte att läsa utan fortsätter mala på och repetera vad du redan skrivit.

Pratar du inte om en valutakrasch av den svenska valutan SEK?

Att den skulle bli värdelös är inget jag tror på men en del här i tråden verkar tro på dessa extrema scenarior och om vi hypotetiskt antar att de har rätt då blir förstås alla lån värdelösa. Det är inget du kan tänka bort.
2016-08-30, 11:12
Medlem
Citat:
Pratar du inte om en valutakrasch av den svenska valutan SEK?

Att den skulle bli värdelös är inget jag tror på men en del här i tråden verkar tro på dessa extrema scenarior och om vi hypotetiskt antar att de har rätt då blir förstås alla lån värdelösa. Det är inget du kan tänka bort.

Och vägen dit kanske inte är så spikar som du tror vilket jag redan förklarat för mindre än två timmar sedan men du behagar ju inte läsa och föra en saklig diskussion, du plockar istället bara fram små enkla sanningar ur större resonemang och varje gång bara sådana som talar för din agenda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in