2016-08-29, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu ljuger du också, du kan inte styrka det du påstår och undviker därför i vanlig ordning att komma med citat.

Vad ljuger jag om?
2016-08-29, 18:43
Medlem
oVERGROWs avatar
https://www.swedbank.se/om-swedbank/swedbank-insikt/index.htm?contentid=CID_2092595

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Breman chefekonom på Swedbank

– Det var nog få som trodde i årets början att Storbritannien skulle rösta för att lämna EU och att Donald Trump skulle ha en ärlig chans att bli president i USA. Det påverkar även den ekonomiska utvecklingen. Svensk tillväxt är god, men det finns tecken att svensk ekonomi håller på att bromsa in.

Svensk tillväxt ser bra ut i genomsnitt. Den underliggande utvecklingen visar dock på en ökad tudelning då tjänster utvecklas starkt medan industrin går kräftgång. Skillnaden i arbetslöshet ökar mellan olika grupper. Pristrycket stiger för inhemska varor och tjänster medan den importerade inflationen fortsätter att vara låg. Byggandet har ökat, men bostadsbristen är fortfarande akut.

– Ett ökat byggande och en minskad skuldsättning – det är en omöjlig ekvation. Ett högt bostadsbyggande är en förutsättning för en god arbetsmarknadsutveckling. Bostadsbristen drabbar främst yngre och nyanlända som behöver kunna söka sig till jobb och utbildning, säger Anna Breman.
2016-08-29, 18:43
Medlem
Citat:
Det är få som betalar sin bostad kontant och det gäller hyresvärdar också. Av någon outgrundlig anledning tycker du att man tar större ansvar om man låter någon annan finansiera sin bostad än om man själv gör det och du klarar inte av att berätta varför, du är svarslös.

Var tycker jag detta? Lögnare.
2016-08-29, 18:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad ljuger jag om?

I stort sett hela ditt inlägg bestod av lögner som du int ekan styrka men försök gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Var tycker jag detta? Lögnare.

Du har ett flertal gånger nu sagt att jag som förespråkar att man köper sin bostad inte tar samhällsansvar, däremot riktar du ingen sådan kritik mot de som förespråkar HR. Det förnekar du väl ändå inte, eller hur?
2016-08-29, 18:52
Medlem
Citat:
Du har ett flertal gånger nu sagt att jag som förespråkar att man köper sin bostad inte tar samhällsansvar,

Är du förvirrad?, det är mertillen du diskuterar med, inte mig.
2016-08-29, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Är du förvirrad?, det är mertillen du diskuterar med, inte mig.

Ja okej ni är lika tokiga båda två så jag blandade väl ihop er, ursäkta för det. Det är bra om du åtminstone inte på denna punkt delar din stolliga Mertillens åsikter.
2016-08-29, 19:48
Medlem
ytterligare räntan i september
2016-08-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, ibland lyckas du ju underhålla oss i varje fall. Vi anade såklart att du lider av grav myopi, men det är ändå underhållande.
Har du blivit lat?
Detta var ett av dina kortaste personangrepp.

Det har aldrig fallit dig in att du kanske skulle skriva något som har med trådens ämne att göra?
2016-08-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Nyprod har t ex 2014-2015 sålts betydligt under marknadspris.
Har bl a köpt 5 st och sålt på ritning. Alla med en riktigt riktigt fin avkstning.
Finns fortfarande dessa möjligheter men nu behöver man hitta guldkornen!
Har blivit svårare iom att köerna nu är via anmälan på en hemsida. Förra året var det fysiska köer. Kunde sova i en kö i en vecka för att kunna tjäna 1 mille. Rätt fin timlön :-)
Det var möjligen inte så att det är prisuppgången man tjänat på då?
2016-08-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Oh Contraire så har invandringen haft stor del av prisutveckling.
White flight har trissat upp priserna, och det har inte med rasism att göra utan att folk vill bo tryggt där skolorna t.ex fortfarande är bra och man kan vara ute utan att bli överfallen
Fast när jag tittar på priserna i t ex Ärvinge i Stockholm som har mycket utomeuropeiska invandrare så kan jag inte se att de skiljer mot andra områden i Stockholm med samma avstånd till centrum.

Man borde se en prisskillnad om White flight har trissat upp priserna.
2016-08-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag läste tills jag insåg att han hade glömt bort att lönerna ökat sen 1996. Han utgår i hela sin kalkyl ifrån vad en person som är villig att betala 100 000 kr om året i bostadskostnad kan erlägga för köpeskilling, sen antar han att betalningsviljan ökat med en faktor om 1,5 för att visa ökad betalningsvilja för boende idag jämfört med 1996. När han gör det säger han att en prisökning om 5 ggr är motiverad men priserna har ökat 6 gånger. Släng på löneökningar och sätt betalningsviljan till procent av disponibel inkomst så ser prisökningen plötsligt liten ut...

1996 snittlön tjänstemän nominellt = 250 900 kr
2015 snittlön tjänstemän nominellt = 492 900 kr

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Med en antagen ökning av "betalningsviljan" med 50% så har man effektivt sänkt sin boendekostnad som andel av inkomst med 25% i hans räkneexempel och då är man ändå på 5 ggr priset jämfört med 1996 och alltså nära 2015 års prisnivå.

Justera istället så att betalningsviljan idag motsvarar samma andel av disponibel inkomst som 1996 så är bostadsmarknaden alltså underprissatt enligt hans resonemang.

Jag förstår inte riktigt hur han tänkt faktiskt.
Skulle kunna tänka mig att det handlar om något slags vad om hur mycket man kan lura VA och andra. Det är därför den är postad anonymt.

Det är fullt med stolligheter i artikeln som ingen insatt skulle skriva.
T ex passagen om obebyggd mark. Verkligheten är däremot så att byggbolagen vågar inte bygga BRF där för dom räknar inte med att kunna få betalt. Det blir en förlustaffär.
2016-08-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Det är som du märkt 15 års kö till bostäder idag därför tvingas många köpa som hellre skulle hyrt etc. Driver priserna upp..
Det är lika många som säljer som köper. Så alla som säljer pressar ned priserna. Nettopressen är 0.

Det som driver upp priserna är kostnaden för nyproduktion. Begagnatpriser styrs alltid av nyproduktionspriserna, med undantag för när samlare är i farten.

Skulle du kunna övertala facken om att lönenivån i Sverige för byggjobbare skulle justeras till den finska nivån, skulle priserna för nyproduktion falla. Och då skulle priserna på befintliga bostäder också falla lika mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in