2016-08-29, 20:29
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är lika många som säljer som köper. Så alla som säljer pressar ned priserna. Nettopressen är 0.

Det som driver upp priserna är kostnaden för nyproduktion. Begagnatpriser styrs alltid av nyproduktionspriserna, med undantag för när samlare är i farten.

Skulle du kunna övertala facken om att lönenivån i Sverige för byggjobbare skulle justeras till den finska nivån, skulle priserna för nyproduktion falla. Och då skulle priserna på befintliga bostäder också falla lika mycket.

Nähä för alla som fattar nåt vet att byggbolagen skär guld med smörkniv. De tjänar typ flera miljarder på ett skjul utanför Hallstavik. Trots att deras årsredovisningar säger annat och att SCB byggindex visar att det kostar multum att bygga. men det vet ju alla att det bara är humbug, skattefiffel och dotterbolag som man gömmer sina miljardvinster i, så det så!

Priserna måste rasa för en påstådd bankchef i VA skarvade ihop något fullt med faktahål, halvsanningar och antaganden där priset kunde falla med 60%.

Du fattar ju ingenting osv!
2016-08-29, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I stort sett hela ditt inlägg bestod av lögner som du int ekan styrka men försök gärna.?

Du påstår att jag ljuger och utvecklar inte vad lögnerna består av. Nähä.

Citat:
Du har ett flertal gånger nu sagt att jag som förespråkar att man köper sin bostad inte tar samhällsansvar, däremot riktar du ingen sådan kritik mot de som förespråkar HR. Det förnekar du väl ändå inte, eller hur?

Din avsaknad av samhällsansvar har hela tiden bestått av att du vill att de svaga bankerna ska sänka sina marginaler samt att du vill locka in folk i bolånekarusellen. Det är ju hela din vits med att deltaga i tråden. Jag har skrivit det här flera gånger och du vet ju att det stämmer. Men för all del, vi kan väl säga att jag bara missförstår dig ifall du surar över mina anklagelser.
2016-08-29, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu rapporterar jag dig. Jag antar att några inlägg försvinner nu för detta hör inte till ämnet.

1. Du påstår att jag ljuger.
2. Jag frågar vad jag ljuger om.
3. Du ger bara ett allmänt svar som inte betyder någonting. Jag avfärdar ditt svar.
4. Ditt nya svar blir god dag yxskaft: jag kan inte styrka mina påståenden för att....men din tomte. Skriv något matnyttigt för tråden istället.

Rapportera hur mycket du vill tramspelle. När du kommer med påståenden om vad jag har sagt eller tycker får du tamesjutton styrka detta genom citat, men det kan du inte eftersom det är rena fantasier från din sida.

Följ ditt eget råd och skriv något matnyttigt istället för att producera en massa lögner och rent trams.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-29 kl. 21:15.
2016-08-29, 21:35
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu rapporterar jag dig. Jag antar att några inlägg försvinner nu för detta hör inte till ämnet.

1. Du påstår att jag ljuger.
2. Jag frågar vad jag ljuger om.
3. Du ger bara ett allmänt svar som inte betyder någonting. Jag avfärdar ditt svar.
4. Ditt nya svar blir god dag yxskaft: jag kan inte styrka mina påståenden för att....men din tomte. Skriv något matnyttigt för tråden istället.
Nej, rapportera honom inte. Utan Svenne-i-Banans outtröttliga arbete dygnet runt, året runt skulle den här tråden inte vara vad den är. Det är fascinerande att se hur man kan lägga så mycket energi på att argumentera för att det inte finns en bostadsbubbla, att priserna inte kommer att rasa snart och att det helt enkelt inte finns någonting att oroa sig för alls. När det då och då känns lite meningslöst att gå till jobbet och vända på papper så tänker jag på Svenne-i-Banans ihärdighet, det motiverar mig, han är ett föredöme.
2016-08-29, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, rapportera honom inte. Utan Svenne-i-Banans outtröttliga arbete dygnet runt, året runt skulle den här tråden inte vara vad den är. Det är fascinerande att se hur man kan lägga så mycket energi på att argumentera för att det inte finns en bostadsbubbla, att priserna inte kommer att rasa snart och att det helt enkelt inte finns någonting att oroa sig för alls. När det då och då känns lite meningslöst att gå till jobbet och vända på papper så tänker jag på Svenne-i-Banans ihärdighet, det motiverar mig, han är ett föredöme.

Och nu ljuger du också, kan ni ingenting annat i bubbelbabblarklubben?
Ni visar genom detta att ni inte anser att sanningen talar till er fördel eftersom ni inte kan hålla er till den, därmed underkänner ni er själva.

Jag har åtskilliga gånger sagt att det alltid finns risker på kort sikt men att risken avtar med tiden, och bor gör man på lång sikt. Därför bör man också agera långsiktigt när det gäller bostadsaffärer.
2016-08-29, 21:56
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Och nu ljuger du också, kan ni ingenting annat i bubbelbabblarklubben?
Ni visar genom detta att ni inte anser att sanningen talar till er fördel eftersom ni inte kan hålla er till den, därmed underkänner ni er själva.

Jag har åtskilliga gånger sagt att det alltid finns risker på kort sikt men att risken avtar med tiden, och bor gör man på lång sikt. Därför bör man också agera långsiktigt när det gäller bostadsaffärer.
På 5 års sikt då till exempel. Tycker du att risken är hög eller låg för närvarande?
2016-08-29, 21:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På 5 års sikt då till exempel. Tycker du att risken är hög eller låg för närvarande?

Ju längre perspektiv desto lägre risk.
Hur länge tänker du bo?
2016-08-29, 22:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ju längre perspektiv desto lägre risk.
Hur länge tänker du bo?
Hur jag bor är ganska ointressant för diskussionen. Jag är nöjd med min lösning och köper ingenting just nu. Skickar ett PM till dig så kan du ju läsa det om du är intresserad.

Men för diskussionen: 5 år, fin bostad relativt centralt. Är risken hög eller låg just nu?
2016-08-29, 22:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur jag bor är ganska ointressant för diskussionen. Jag är nöjd med min lösning och köper ingenting just nu. Skickar ett PM till dig så kan du ju läsa det om du är intresserad.

Men för diskussionen: 5 år, fin bostad relativt centralt. Är risken hög eller låg just nu?

Ju längre perspektiv desto lägre risk skrev jag, läste du inte det?
"Hög-" respektive "låg risk" är väldigt subjektiva begrepp som du låter vara helt odefinierade.

Hur stor risken för förluster på 5 års sikt kan du få en känsla för genom att se på prishistoriken för bostäder. Ser du t.ex. över den tid valueguard har statistik för, dvs. från 2005 har de kriser som hänt under den tiden tagit betydligt kortare tid att hämta igen. Men naturligtvis kan man aldrig utesluta att större kriser inträffar någon gån i framtiden än vad som skett historiskt. Letar du kan du också hitta längre historik än från 2005 vilket förstås är bra.

Samtidigt är 5 år betydligt kortare tid än de flesta av oss kommer att bo så det är fullt rimligt att se på risken ur betydligt längre perspektiv även om de flesta kriser blåser över klart snabbare än så. Negligera heller inte risken med att bo dyrt i HR under hela livet för att man aldrig vågar utsätta sig för en risk på kort sikt.
2016-08-29, 22:30
Medlem
Citat:
Låt oss gå igenom riskerna, för prisfall.

a) Internationell lågkonjunktur som driver upp arbetslösheten och pressar ned bostadspriserna.

b) Byggjobbarna halverar sina löner. Produktionskostnaderna faller och därmed pris på existerande bostäder.

c) V+S+SD går i koalition och driver vänsterpolitik så vi drar iväg mot en situation som i Venezuela.

d) (S)taten förbjuder Bostadsrätter och konfiskerar dessa.

Du får ansätta sannolikheter för dessa händelser och försöka bedöma om Risken blir för stor. Risken finns alltid. I viss mån kan du hedga bort den. Till ett pris. För fall a) skulle du kunna ha permanenta blankningar på bygg och fastighetsbolag. Dessa lär rasa i ett sådant fall.
Just fall a) är troligen en temporär nedgång. Då kan du passa på och byta upp dig. Efter en tid när konjunkturen hämtat sig kommer nyproduktionen att driva upp priserna igen. Så a) är en möjlighet snarare än ett problem.
2016-08-29, 22:33
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ju längre perspektiv desto lägre risk skrev jag, läste du inte det?
"Hög-" respektive "låg risk" är väldigt subjektiva begrepp som du låter vara helt odefinierade.

Hur stor risken för förluster på 5 års sikt kan du få en känsla för genom att se på prishistoriken för bostäder. Ser du t.ex. över den tid valueguard har statistik för, dvs. från 2005 har de kriser som hänt under den tiden tagit betydligt kortare tid att hämta igen. Men naturligtvis kan man aldrig utesluta att större kriser inträffar någon gån i framtiden än vad som skett historiskt. Letar du kan du också hitta längre historik än från 2005 vilket förstås är bra.

Samtidigt är 5 år betydligt kortare tid än de flesta av oss kommer att bo så det är fullt rimligt att se på risken ur betydligt längre perspektiv även om de flesta kriser blåser över klart snabbare än så. Negligera heller inte risken med att bo dyrt i HR under hela livet för att man aldrig vågar utsätta sig för en risk på kort sikt.
Bor man i hyresrätt så kan man ju iofs investera ett par miljoner i aktier istället för en bostad och då får man ju en inflationsförsäkring och historiskt sett en hög tillväxt på sitt kapital. En del av avkastningen kan läggas på den något ökade boendekostnaden.

Fördelen med detta är att aktier är mindre av ett nollsummespel än bostäder, företag skapar ju faktiskt värde till skillnad från din bostad. Det hela förutsätter såklart att man har pengarna från början och inte behöver ta hänsyn till olika lånekostnader i sin kalkyl.

Jag tänker på hyreskostnaden som en ganska billig försäkring. Man slipper risken för prisras. Man slipper risken för oförutsedda kostsamma reparationer. Man slipper en del försäkringar. Man slipper risken för återinförd fastighetsskatt. Enda risken är en hyreshöjning och hyreshöjningen är faktiskt reglerad, och då menar jag inte av lagar utan av de gråa massornas faktiska betalningsförmåga. Hyrorna kan inte öka mer än folk har råd att betala, det finns ett tak där.
2016-08-29, 22:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låt oss gå igenom riskerna, för prisfall.

a) Internationell lågkonjunktur som driver upp arbetslösheten och pressar ned bostadspriserna.

b) Byggjobbarna halverar sina löner. Produktionskostnaderna faller och därmed pris på existerande bostäder.

c) V+S+SD går i koalition och driver vänsterpolitik så vi drar iväg mot en situation som i Venezuela.

d) (S)taten förbjuder Bostadsrätter och konfiskerar dessa.

Du får ansätta sannolikheter för dessa händelser och försöka bedöma om Risken blir för stor. Risken finns alltid. I viss mån kan du hedga bort den. Till ett pris. För fall a) skulle du kunna ha permanenta blankningar på bygg och fastighetsbolag. Dessa lär rasa i ett sådant fall.
Just fall a) är troligen en temporär nedgång. Då kan du passa på och byta upp dig. Efter en tid när konjunkturen hämtat sig kommer nyproduktionen att driva upp priserna igen. Så a) är en möjlighet snarare än ett problem.
Nu är du väl lite väl optimistisk? Det finns fler parametrar som kan utlösa en prisnedgång och det vet du. Det som är lite oroväckande just nu är att i princip alla parametrar ganska länge gett ett tryck uppåt. Det finns inte mycket luft kvar att blåsa in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in