2016-08-26, 02:21
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Kommer få sitta för grov fridskränkning, mindre kul...... då jag faktiskt är helt oskyldig! Mitt ex är psyksjuk.
Sysslar med brottl men håller absolut inte på med den typen av kriminalitet, aldrig något våldsbrott i registret

första gången på kåken vad kan ja förvänta mig? Är bitig o tar inte skit från någon bör tilläggas.

1 år blir det.

Tar inte skit från någon??? om du hamnar bland vanliga fångar,inte på avdelningen för pedofiler och golare,,så kommer du få stryk och stryk och stryk varje dag tills du begär självisolering. du borde gå o säga att de ska sätta dig på isoleringen direkt hela voltan, för kmr du in på avdelningen och dom kollar alltid upp ditt brott och då kommer du få så stryk. Kvinnomisshandlare på kåken är nåt dom längtar efter för att få slå ut sina agressioner på
Citera
2016-08-26, 02:27
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
Vad är det för arbete man får utföra?

kan va montering, snickeri, tvätteriet, städare på avdelningen om du har otur.
beror också på var du sitter
Citera
2016-08-26, 05:41
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkflowers
Om man blivit dömd till livstid, så är det ju först efter tio år som man ens kan få tidsbestämt. Men efter att man söker för det, hur lång tid tar det att få besked? När kan man få ensamma permissioner (dygnspermis)?
Känns som att jag har tusen frågor, men de här är de jag kommer på just nu...

För det första, ingen får tidsbestämt efter 10 år, oavsett vad som står i lagen. Och därför är det knappast någon som söker första gången förrän de suttit 12-14 år. Det vanligaste är tidsbestämning efter ca 18 år avtjänat, och då lägger man på en utslussning på 2-3 år. Så effektiv tid drygt 20 år, men det är inte ovanligt att det knallar upp mot 25.

I speciella högprofil-case, som Ausonius, Arklöv, Myris m fl så är det ännu svårare, och varken KV, åklagare eller Örebro tingsrätt (som avgör i tidsbestämningsärenden) vill ta på sig risken att släppa ut för tidigt, mest för att det ser illa ut och är medialt känsligt. Så dessa fall lär hamna runt 30 år avtjäning, ibland mer (Myris).

Undantag finns dock, massmördaren Mattias Flink satt bara 20 år vill jag minnas, något som får betraktas som rekordkort tid med tanke på att han sköt ihjäl 7 pers med automatkarbin pga dåligt ölsinne. Han hade dock ingen kriminell bakgrund med sig och var noga med att vara en duktig soldat på insidan som slickade plitröv konstant.

Citat:
Men oj, hur gör man då för att få igenom dygnspermis? Om man i dagsläget har tillsynspermission.

En livstidare går inte raka vägen från tillsynspermis till 24 timmars, det blir 8or först, därefter 24or. Alla livstidare (och nästan alla som är dömda till 4 år eller mer) har särskilda villkor. Det betyder att anstalten själv inte kan avgöra permisar och annat som har med utsluss att göra. Den intagne får söka om sina villkor på HK (KVs huvudkontor) som då kommer tillbaka efter ca 6 veckor med beslut för nästa permissionsperiod.

Hur det går i denna bedömning har att göra med en jävla massa grejer, t ex hur den intagne ställer sig till vad han/hon är dömd för (KV förväntar sig att man ska ångra sig och helst gråta en skvätt över allt ont man gjort).

Andra viktiga faktorer är utlåtande från rättspsyk och hur rena ens papper är. De kan dra upp grejer från 20 år tillbaka och hänvisa till när de nekar nedklassning. Har suttit med livstidare som var med i gäng på 1990-talet och fortfarande har problem pga det (de sitter fortfarande).

Obevakade permisar är ett tydligt tecken på att den intagne snart kommer att få igenom tidsbestämt, så det hänger ihop.
Citera
2016-08-26, 14:11
Medlem
ExConvicts avatar
En aning OT men direkt kopplat till mitt föregående inlägg. Tommy Zethraeus nekad tidsbestämt av hovrätten efter att fått beviljat i Örebro tingsrätt (åklagaren överklagade):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6504353

Hade han fått beviljat skulle han varit ute efter 24 år. Ganska kort i detta sammanhang, och jag blev väldigt förvånad när det gick igenom i TR.

Motiveringen från HR är "återfallsrisk", men har betydligt mer att göra med vad han gjort tidigare, både utanför och innanför murarna.

1994 var Tommy 100% gangster och gjorde även grova grejer på insidan i början av sitt straff som ligger honom till last fortfarande. Det ligger långt tillbaka nu, men KV glömmer aldrig. Åklagaren klarade inte heller trycket trots att Tommy har skött sig mycket bra på senare år.
Senast redigerad av ExConvict 2016-08-26 kl. 14:14.
Citera
2016-08-26, 15:12
Medlem
Pinkflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
För det första, ingen får tidsbestämt efter 10 år, oavsett vad som står i lagen. Och därför är det knappast någon som söker första gången förrän de suttit 12-14 år. Det vanligaste är tidsbestämning efter ca 18 år avtjänat, och då lägger man på en utslussning på 2-3 år. Så effektiv tid drygt 20 år, men det är inte ovanligt att det knallar upp mot 25.

I speciella högprofil-case, som Ausonius, Arklöv, Myris m fl så är det ännu svårare, och varken KV, åklagare eller Örebro tingsrätt (som avgör i tidsbestämningsärenden) vill ta på sig risken att släppa ut för tidigt, mest för att det ser illa ut och är medialt känsligt. Så dessa fall lär hamna runt 30 år avtjäning, ibland mer (Myris).

Undantag finns dock, massmördaren Mattias Flink satt bara 20 år vill jag minnas, något som får betraktas som rekordkort tid med tanke på att han sköt ihjäl 7 pers med automatkarbin pga dåligt ölsinne. Han hade dock ingen kriminell bakgrund med sig och var noga med att vara en duktig soldat på insidan som slickade plitröv konstant.

En livstidare går inte raka vägen från tillsynspermis till 24 timmars, det blir 8or först, därefter 24or. Alla livstidare (och nästan alla som är dömda till 4 år eller mer) har särskilda villkor. Det betyder att anstalten själv inte kan avgöra permisar och annat som har med utsluss att göra. Den intagne får söka om sina villkor på HK (KVs huvudkontor) som då kommer tillbaka efter ca 6 veckor med beslut för nästa permissionsperiod.

Hur det går i denna bedömning har att göra med en jävla massa grejer, t ex hur den intagne ställer sig till vad han/hon är dömd för (KV förväntar sig att man ska ångra sig och helst gråta en skvätt över allt ont man gjort).

Andra viktiga faktorer är utlåtande från rättspsyk och hur rena ens papper är. De kan dra upp grejer från 20 år tillbaka och hänvisa till när de nekar nedklassning. Har suttit med livstidare som var med i gäng på 1990-talet och fortfarande har problem pga det (de sitter fortfarande).

Obevakade permisar är ett tydligt tecken på att den intagne snart kommer att få igenom tidsbestämt, så det hänger ihop.

Tack för dina svar!
Han har ansökt om nedklassning och anstalten han sitter på har även skrivit att de tycker att han bör få det.
Det här är snurrigare än något annat jag varit med om. Fast det kanske bara talar för hur skyddat mitt liv varit, vad vet jag

Ang Zettreus så trodde jag att han fick tidsbestämt till slut, och ska frigivas 2018? Kan ha fel dock
Citera
2016-08-26, 15:19
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Tack för dina svar!
Han har ansökt om nedklassning och anstalten han sitter på har även skrivit att de tycker att han bör få det.
Det här är snurrigare än något annat jag varit med om. Fast det kanske bara talar för hur skyddat mitt liv varit, vad vet jag

Ang Zettreus så trodde jag att han fick tidsbestämt till slut, och ska frigivas 2018? Kan ha fel dock

Snurrigt är bara förnamnet, folk tror sig veta en massa om svensk kriminalvård utan att ha en susning om hur det egentligen går till. Det är rejält snurrigt även för intagna, normal logik fungerar inte inom KV eller rättsväsendet.

Att anstalten tillstyrkt är givetvis bra, men inte avgörande i ärenden som gäller tidsbestämning. Nu vet jag inte om han sökt just det eller bara nerklassning till lägre säkerhetsklass.

Tommy Z fick tidsbestämt i tingsrätten men det överklagades och han fick inget.
Senast redigerad av ExConvict 2016-08-26 kl. 15:27.
Citera
2016-08-26, 17:34
Medlem
Pinkflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Snurrigt är bara förnamnet, folk tror sig veta en massa om svensk kriminalvård utan att ha en susning om hur det egentligen går till. Det är rejält snurrigt även för intagna, normal logik fungerar inte inom KV eller rättsväsendet.

Att anstalten tillstyrkt är givetvis bra, men inte avgörande i ärenden som gäller tidsbestämning. Nu vet jag inte om han sökt just det eller bara nerklassning till lägre säkerhetsklass.

Tommy Z fick tidsbestämt i tingsrätten men det överklagades och han fick inget.

Han har bara sökt nedklassning än så länge Jag vill gärna hjälpa till, men är helt novis inom ämnet så jag ber om ursäkt om jag är skitjobbig!

Jag har träffat Tommy ett par gånger, och jag vet att han har permission utan övervakning. Han har ju gjort en helomvändning om någon, pluggat på högskola de senaste åren. Hoppas allt går bra för honom!
Citera
2016-08-27, 00:05
Medlem
TonyLamborghinis avatar
1. Vilka anstalter sitter man på för narkotikabrott, våldsbrott, rån?

2. Hur ser fördelningen mellan svenskar och blattesvin ut?

3. Går det att själv att få önska sig vilken anstalt man vill sitta på?

4. Är det smart att inte ta någon skit när man väl sitter inne och låt säga smälla till babbejäveln så fort han försöker kaxa?

5. Vad för elektroniska prylar får man ta med sig?

6. Ska man hålla sig till dom vita endast?

7. Är plitarna lika korrupta som man ser på filmerna?

8. Har varje anstalt en doktor som man kan gå till för att få sina mediciner man behöver eller hur fungerar det?

9. Hur är det att dela cell med någon? som jag har förstått det så är det kytum i svenska fängelset

10. Knyter man viktiga kontakter där som kan förse en med vapen och liknande när man väl är ute?

11. Är det trevligt gemenskap på kåken? som jag har förstått det så är det en ända stor
skvallerstuga

12. Talar man högt om vad man sitter för?

/T
Senast redigerad av TonyLamborghini 2016-08-27 kl. 00:08.
Citera
2016-08-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyLamborghini

/T

Lol. Du har sett alldeles för mkt på filmer du. Sköt dig, var inte otrevlig utan skön och med respekt mot alla så kommer allt gå bra ska du se.
Citera
2016-08-27, 10:07
Medlem
Pinkflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyLamborghini

4. Är det smart att inte ta någon skit när man väl sitter inne och låt säga smälla till babbejäveln så fort han försöker kaxa?

8. Har varje anstalt en doktor som man kan gå till för att få sina mediciner man behöver eller hur fungerar det?

9. Hur är det att dela cell med någon? som jag har förstått det så är det kytum i svenska fängelset

10. Knyter man viktiga kontakter där som kan förse en med vapen och liknande när man väl är ute?

11. Är det trevligt gemenskap på kåken? som jag har förstått det så är det en ända stor
skvallerstuga

/T

Lol, har du kollat på repriser Oz eller?
Jag kan bara svara på några av dina frågor. Ställer du till med bråk så får du snällt vandra ner till isol, och så får du en varning. Flera varningar leder till slut till extra dagar bakom murarna.
Mig veterligen så delar man inte cell i svenska fängelser, du har ett eget rum med ett handfat men oftast ingen toa. Du har en säng, väggfast bokhylla och ett skrivbord.
Citera
2016-08-27, 11:56
Medlem
Novus4212s avatar
* Beror nog på hur allvarligt brottet ifråga var och med vilken straffpåföljd.

* Beror på var du skall sitta. Kan vara övervägande utlänningar om du sitter i Malmö t.ex.

*Önska kan man alltid med KV tar oftast inte hänsyn till det men man kan alltid pröva.

* Var dig själv och håll en lugn profil. Blir det kaxning så är det oftast du själv som har satt dig i en situation som gör att motparten börjar kaxa sig. Då får du själva avgöra vad du skall göra och inte göra och navigera därefter. Alla handlingar får konsekvenser så tänk noga innan du gör/säger något.

* Det får andra svara på.

* Som andra säger, du har kollat för mycket på filmer. Så är det i USA i vissa fängelser och rent generellt men du lever i Sverige. Slappna av.

* Nej.

* Det finns doktorer på plats av varierande kvalitet och intresse. Har inte själv haft mediciner men har hört av andra att det kan bli mycket diskussioner kring mediciner, etc.

* Oftast så delar du inte cell med någon. Finns få undantag.

* Du bör nog tänka om lite grann. Du åker in för något som du har gjort. Är det inte dags att tänka tvärtom? Hur som helst, beror givetvis på var och vem du sitter med.

skvallerstuga
* Beror helt på vem du sitter med. Dynamiken ändras hela tiden beroende på vem som kommer och går.

* Frågar någon så är det bara att svara men svara ärligt. Annars kan det bli problem. Sitter du för vissa saker som inte är populära så kommer du kanske få problem oavsett.
Citera
2016-08-28, 07:55
Medlem
TonyLamborghinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Lol. Du har sett alldeles för mkt på filmer du. Sköt dig, var inte otrevlig utan skön och med respekt mot alla så kommer allt gå bra ska du se.
Vadå var skön? har du suttit i fängelset eller ens varit kriminell själv? det är inte högstadiet vi talar om! varför ska jag behandla ett svin med respekt då anses jag ju vara vek kommer försökas köras med!
Senast redigerad av TonyLamborghini 2016-08-28 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in