2018-02-01, 11:13
Medlem
t3x5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerChang
Ersboda är en av de bättre klass 2, grattis. Hyffsat gym och inte så överpopulerat med MENA-folk.

Kommer inte att vara några problem. Säger som andra har sagt tidigare i tråden, hälsa och ta i hand när du kommer som ny. Var ärlig med vad du sitter för.

Sitter du på en längre volta? Har du möjlighet med utsluss? Ersboda samarbetar med Sörbyn, en 3:a strax söder om Umeå. Om du har möjlighet, sök dig dit. En av dem absolut bästa/friaste klass 3 i landet.

Lycka till.

Tack för infon. Det är alltid nervöst att komma till nytt ställe men det är inte min första gång så jag kan rutinerna.

Det är en kaffevolta så jag ska inte gnälla något. Jag var mest nyfiken på anstalten i sig.
Citera
2018-02-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Har du läst allt ovan i denna tråd och kräker upp som ditt eget som du brukar göra?
Googlade och fann att du ljugit ihop en dunderstory om att du suttit på de värsta kåkarna i USA, fick värsta skrattanfallet.

Så jag lärde mig av ditt misstag och skrev istället hur det är, på riktigt.

Kommer aldrig glömma dina jävla lögner om dina film-voltor på säk-kåkar i USA
Citera
2018-02-01, 13:47
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Googlade och fann att du ljugit ihop en dunderstory om att du suttit på de värsta kåkarna i USA, fick värsta skrattanfallet.

Som man känner sig själv känner man andra.

Du har ingen aning om hur det är på riktigt för du lever i en fantasivärld där grisar kan smälta tänder ( ), ta info från Internet nästan ordagrannt och kräker upp som sin egen info (jag hittade din källa men då höll du käften) och inte ens när du är blir överbevisad så vägrar du erkänna det som i Paul Mardirossian tråden där du tydligen inte kunde Googla fram dig till hur det fungerar, eller förstå för det blev för komplicerat för dig, så det slog slint och du försvann.

Precis som i andra trådar där du följer samma modell hela tiden.

Jag gillar speciellt att du försöker lära mig hur det var på insidan i USA där du till och med tillrättavisade mig på hur man benämner en medlem av kartellen.

Tydligen så sa man inte "he is cartel" utan, enligt dig, så sa man "he is Medellin cartel" eller "he is Cali cartel" för det fanns flera cartels och då sa man så enligt dig och därför, bland så många andra grejer som du visste bättre än vad jag visste, så var jag en lögnare.

Ett exempel av många.

Du är bara pinsam.

Håll dig till Samhall för här tar ingen dig på allvar.
Citera
2018-02-01, 15:01
Medlem
Du kan mycket mer om kåken än mig för du har suttit mycket påstår du och det är ju en jävla merit att man varit så korkad och torskat
Senast redigerad av xtroverto 2018-02-01 kl. 15:46.
Citera
2018-02-01, 15:59
Medlem
Novus4212s avatar
Nedan är svar på Fittovertos försök till att spela viktigpetter och som svar på dennes frågor (eller vad man skall kalla det) på att sitta i USA.

Större börsmäklare, Ex-President (ja, för ett land), Poliser, Doktorer, mfl. Det flesta satt inne för olika typer av bedrägerier, penningtvätt och liknande.
Låter troligt, det där vanliga kåk-klientelet

Svar:
- https://www.reuters.com/article/us-guatemala-portillo/guatemalan-ex-president-extradited-to-u-s-on-money-laundering-charges-idUSBRE94N0SX20130524
- https://nypost.com/tag/cannibal-cop/

Bägge satt för övrigt i samma pod i New York (Manhattan) och ja, jag har träffat bägge.

Citat:
Dom oskrivna reglerna är lika många som dom skrivna reglerna.
Berätta

Svar:
Gör som du brukar, Googla dig fram.

Citat:
Sträck aldrig dig över en annan mans matbricka. Det straffades mycket hårt.

Åh fy fan, kan tänka mig det. Alla står och pekar på en och skriker fula ord på rastgården sen. Usch

Svar:
Inte precis. Trodde du kunde Googla fram saker.
https://books.google.no/books?id=Ii78AgAAQBAJ&pg=PA62&lpg=PA62&dq=reach+ov er+another+mans+tray+prison&source=bl&ots=pChGNtbY 39&sig=W6pBVKZya8eGFyQjvcuIstvRDzI&hl=sv&sa=X&ved= 0ahUKEwi_ksjB84TZAhUELVAKHZ8VB84Q6AEINTAF#v=onepag e&q=reach%20over%20another%20mans%20tray%20prison& f=false

Citat:
Knacka i bordet när du sätter dig. Andra knackar tillbaka som ett tecken på respekt. Knacka i bordet igen när du reser dig men ny betyder knackningen kolla min rygg för nu skall jag gå och lämna brickan.
Jobbigt bara när en reser sig och en sätter sig samtidigt och alla missförstånds-knackningar som haglar i bordet då

Svar:
Kan förstå att det är jobbigt för dig att gå och tugga tuggummi samtidigt om du blir förvirrad av för mycket rörelse med ett bord som brukar vara fyra stolar eller sex stolar.

https://www.inmateaid.com/pages/details/prison-terminology-slang-16

Citat:
Ta aldrig mat från någon annan ras bricka även om det erbjuds dig Vilket i sig är en synd också.
Exakt, ta bara maten från din egen ras, även om det inte erbjuds. Det blir ingen sur över

Svar:
Om du blir erbjuden mat ja. Tråkigt att du inte förstod det men nu fick du det förklarat som andra förstod utan djupare förklaring.

Citat:
Ta med dig gympaskorna till duschen för om det blir bråk så måste du alltid vara beredd. Denna regel mestadels på s.k USP nvå. Dvs högsäkerhet.
Glöm inte heller att ha dina special-skor med bra grepp i sulan för det är jävligt halt på golvet i duschen

Svar:
Ja du Horoverto. Du fortsätter spela/vara dum men även du förstår att man inte står med gympa dojjorna i duschen men är ganska svårt att slåss i duschtofflor. Det förstår väl även du?

Citat:
Ta alltid med dig en kamrat om du skall snacka med en CO eller liknande annars tror andra att du kanske är en snitch.
Ta helst med dig flera kompisar, ju fler desto bättre. Så absolut ingen kommer misstänka nåt.

Svar:
Då förklarar vi att har du någon med dig så kan det intygas att du inte har sagt något som inte skall sägas. Svårt att förstå?

Citat:
Har suttit i ett antal Amerikanska fängelser och kan till en viss del svara på frågan.
Ja, du påstår ju att du har gjort det

Svar:
Ja, jag gör det.

Citat:
Mycket är att vända kappan efter vinden.
Precis, var inte rak utan ändra åsikt ofta och ta aldrig ställning. Så vet du att det går åt helvete

Svar:
Du tar ställning när du måste ta ställning annars så gör du bäst i att vara så neutral som möjligt. Helt korrekt. Men det fattar inte du.

Citat:
Dels att tillhöra någon grupp som trots allt ger ett beskydd men som nödvändigtvis inte innebär mycket våld och en massa problem.
Precis, och iom alla dina USA-voltor så har ju du varit med i väldigt många grupper

(Undra vilken film han menar )

Svar:
Det är inte så "väldigt" många grupper du har att välja på när du är vit. Sen att det finns vita grupperingar är en annan sak. Men jag har alltid tillhört dom vita utan att tillhöra någon sub-grupp.

Citat:
Ibland blir vissa utkastade ur gruppen för att kärnan ser igenom skådespelet. Händer ganska ofta.
Du menar de som följer rekommendationen att vända kappan efter vinden? Ja, de är filmtittande wannabes som inte vet ngt om ngt.

Svar:
Det får stå för dig. Du hade väl klarat dig ca 10 mins i ett fängelse i USA med den attityden som du har. Jag tror till och med att dina egna (för du var väl Mexikan?) hade fått dig att checka in fortare än kvickast.

Citat:
Dels handlar det om att tillhöra någon. Att ha ett syfte. Att fylla all meningslös tid.
Jo just det.

Svar:
Jaha?

Citat:
Iranierna konverterade till kristendomen. Allt för att undvika att bli deporterade efter avtjänat straff.
Jo, eller hur, som om det skulle spela roll din dumma jävel.

Svar:
För att iranierna inte ville bli deporterade efter avslutat straff och om du tillhör kristendomen så riskerar du i värsta fall döden i Iran. Idiot.

https://www.worldwatchmonitor.org/2017/01/iranian-and-afghan-christian-converts-face-deportation-from-germany-after-clueless-questioning/

"Converts from Islam to Christianity in countries such as Iran, Pakistan and Afghanistan face rejection by their communities and in some cases death threats, since they have, in the eyes of Islam, committed the ultimate treachery of apostasy."

Citat:
De svarta hittade Allah och blev muslimer. Mycket för tillhörigheten och undvika våldsammare grupperingar. Dock så var kärnan oftast djupt troende men det var oftast livstidare eller folk med mycket långt straff.
Ras är deras tillhörighet, inte religion. Du säger ju emot dig själv gång på gång.

Svar:
Det finns sub-grupperingar men det är inget du fattar ändå. Och i dessa grupperingar finns olika värderingar som respekteras mer/mindre men detta fattar du heller inte så låt oss bara säga att jag säger emot mig själv så du inte skvätta tårar.

Citat:
De kristna konverterade till judendomen. Allt för att få bättre mat. Gick ibland. Ibland inte.
Detta kan vara det mest korkade jag hört.

Satt du på nån jävla bibelskola eller?

Svar:
Så du menar att allt med religion försvinner bara för att du sitter inne? Din polare Paul Mardirossian gick i bibelgrupper i New York en gång i veckan. Om du nu känner honom så jävla bra så fråga honom.

Och skulle jag då ha rätt så kan du vänligen kläppa igen käften för det bevisar då att jag har suttit där jag säger att jag har suttit.

Och ja, det fanns dom som konverterade till judendomen för att de fick överlag bättre mat. Svårt att förstå?

https://www.haaretz.com/jewish/1.5218249

- Som om alla mexare, vit-makt-grupper, MC-klubbar, skulle konvertera. "De kristna", du är ju inte nådigt pinsam .D

Svar:
Har jag sagt masskonvertering någonstans? Har jag sagt "alla"?

Citat:
Rätta mig någon om jag har fel men alla kåkar jag satt i hade jag ensam cell.
Alla kåkar du satt i, ja. Du verkar vara en ruskigt misslyckad kriminell som fått sitta av allt du gjort.

Svar:
Suttit ensam i Sverige. Var vänlig att sätt det du rapar upp i rätt kontext när du copy/paste från olika trådar. Men snyggt försök.

Citat:
Jag har helt sjuka historier att berätta men gör det inte av olika orsaker.
Berättar du inte sjuka saker, skojar du eller? Inte ens på film sker detta du säger.

Svar:
Korrekt. För det du ser i filmer är ALLTID verkligheten som speglas helt korrekt? Då blir du nog besviken när jag säger att filmen Avatar inte har hänt på riktigt.
Senast redigerad av Novus4212 2018-02-01 kl. 16:05.
Citera
2018-02-01, 16:00
Medlem
Novus4212s avatar
(forts)

Citat:
Dels så hade jag nog blivit anklagad för att överdriva eller ljuga och dels blivit anklagad för att jag inte ens har suttit i USA
Fan vad konstigt

Svar:
Du bekräftar bara det jag har sagt ovan.

Citat:
Det har varit uppe på tapeten innan därav denna post i denna del av forumet om hur det var att sitta i USA.

Har kollat på sex avsnitt av dokumentären "60 days in" och den fängelsepolitiken som förs där är exakt så det är.

En väldigt bra dokumentär och ett riktigt intressant socialt experiment.

Bra att du kollar på sånt så du kanske lär dig hur det verkligen är

Svar:
Har varit där. Men det har inte du. Och det mesta jag skrev om gällande mina erfarenheter i USA kom innan 60 days in som kom först 2016.

Citat:
Gör du det så blir det ett raskrig och du kan till och med bli utstött av dina egna med isolering som följd.

Raskrig? Men du menade ju på att alla bytte religion, men det är alltså rasbaserat? Svammelskalle.

Svar:
Du vrider och vänder på saker och ting men du kommer ingenstans med ovan. Din härskarteknik fungerar inte riktigt och jag tror att du spelar dum för att försöka scora points. Men det fallerar totalt.

Citat:
Listan kan bli väldigt lång men har sett en vakt som fått knytnävsslag så att tänderna har gått igenom läppenoch blivit helt vanställd.

Klart att du, av alla, har sett detta.

Svar:
Helt korrekt.

Citat:
Har sett en annan vakt som fått ansiktet inslaget med ett järnrör.
Åh fan, inget mer?

Svar:
Jodå. Mycket mer.

Citat:
Tunga ryssar har man träffat en del av under min tid i utlandet.
Mycket tatueringar och jävligt intressanta historier när dom väl öppnar upp sig

Kan tänka mig det, och just att dessa tunga ryssar valde att öppna sig just för dig också. Det låter troligt

Svar:
Åter igen försöker du spela dum. Men historierna rör inte direkt vilka brott dom har gjort eller var dom har begravt Jimmy Hoffa. Men det finns väl andra typer av historier och anekdoter?

Du av alla borde väl vara familjär med historier av många olika slag så?
Citera
2018-02-01, 16:03
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Ja du Horoverto.

Nu har jag svarat på alla dina frågor och anmärkningar i separata inlägg för de blev för långa och skjutit ner dig ganska så rejält men böla inte för det.

Det är inte första gången, och absolut inte den sista gången, du blir bortgjord.

Peace out!
Citera
2018-02-03, 10:11
Medlem
Hej, är kåkarna i USA som de i Sverige, jag antar att skillnaderna kan vara stora och isåfall vad är den främsta? Jag fattar ju att ingen här har suttit på de värsta kåkarna där men kanske att nån har insyn via jobb eller annat.

Kan man kalla de som säger sig ha suttit mycket för misslyckade iom att de torskat upprepade gånger, det tyder väl på en viss idioti?

Har hört att mexikanerna har mycket makt på kåkarna och att man som ex mexikan eller ex latinamerikan har turen eller fördelen att kunna joina rätt grupp, man är en hermano iom samma folkgrupp. Större fördel kan inte finnas.

Så en latinamerikan och en svennebanan har ju ruskigt olika förutsättningar för att få en bra volta over there
Senast redigerad av xtroverto 2018-02-03 kl. 10:23.
Citera
2018-02-03, 10:51
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Kan man kalla de som säger sig ha suttit mycket för misslyckade iom att de torskat upprepade gånger, det tyder väl på en viss idioti?

Glömde att nämna att det är inte många voltor som jag satt utan EN volta det handlar om i mitt fall.

Och ja, du kan bli skyfflad omkring ganska så rejält i USA.

Finns även något som heter "Diesel Therapy" som du kan Googla fram.
Citera
2018-02-04, 01:48
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Har hört att mexikanerna har mycket makt på kåkarna och att man som ex mexikan eller ex latinamerikan har turen eller fördelen att kunna joina rätt grupp, man är en hermano iom samma folkgrupp. Större fördel kan inte finnas.

Som om det inte var illa nog med att vara dömd och inlåst så ska man svära livslång trohet till ett nationellt brottsnätverk. Arma satar.
Citera
2018-02-09, 22:09
Medlem
swimmingpools avatar
Saker Kriminalvården borde förbättra:

* Skaffa hundar som sniffar på besökarna

Det är så lätt att smuggla in knark i fängelserna. På sluten anstalt kan man lätt lägga knark i en liten påse eller folie och lägga i trosorna. Och när man som intagen måste klä av sig naken för visitation efter besöket håller man i påsen innanför trosorna när man drar ner trosorna till knäna, dom behöver man aldrig ta av sig nämligen.

* Ge dom intagna deras medicin

En del får inte ta sin medicin alls. Jag vet inte varför och det verkar inte dom heller veta. Om man tar stark medicin brukar man få ta den på expeditionen så vakterna ser att man sväljer den, till skillnad från dom som har sin medicin på sitt rum och får sköta den själv. Dom som tas ifrån sin medicin får inte ens trappa ner. Ibland kan det hända att dom slarvar bort medicinen. Man har ju fått medicinen utskriven (på utsidan) av en anledning. Blir inte läkarna på utsidan förnärmade förresten?

* Tvinga inte sjuka att arbeta

I fängelse måste alla jobba 100% förutom ålderspensionärer. Men varför måste sjukpensionärer göra det? Gör du inte det får du varningar som kan leda till att du måste stanna längre i fängelse. Man kan alltså få fängelse för sina sjukdomar. Om man har en tillfällig sjukdom typ maginfluensa måste man gå ner till matsalen och äta och smitta dom andra istället för att man får in maten på sitt rum.

* Inför hjälp till funktionshindrade

I Sverige kan man få eller få köpa något som heter boendestöd genom Socialtjänsten om man har en diagnos. Boendestöd kan i princip vara vad som helst som du behöver hjälp med, behöver inte just ha med hushållsarbete att göra. Den rätten finns inte i fängelserna. Så då kan du som sagt få straff för det du inte klarar av, så kallad misskötsamhet.

* Brotta inte ner intagna i onödan

Om en intagen är arg och viftar till en vakt behöver dom inte brotta ner personen i fråga. Lämna dom i fred så dom kan lugna ner sig istället. Dom intaga är inte farliga, dom blir bara så irriterade när ingenting fungerar i fängelserna och dom inte får respekt av personalen. Det är jobbit att sitta i fängelse och det är bättre att prata om problemen istället för att flera vakter ger sig på en intagen. Vakterna vet dessutom vad dom intagna sitter inne för, så sitter man inte inne för ett våldsbrott är man nog inte så farlig. Skulle man vara så farlig skulle man nog inte ens få sitta med andra intagna. Den enda anledning till att en intagen är farlig är väl om dom är drogpåverkade eftersom det är så lätt att smuggla in knark, men det borde dom ju som sagt också åtgärda.

* Skaffa ett fungerande rapportsystem

Det borde finnas ett intranet där vakterna kan skriva in det som dom intagna har bett om. T.ex om nån behöver en tröja så står det där så dom kommer ihåg det och kan fixa det innan dom går hem för dagen, eller att en annan vakt kan ta tag i det när dom kommer till jobbet. Vakterna glömmer nämligen nästan alltid det dom ska göra och eftersom dom jobbar i skift måste man be flera olika vakter om samma sak. Dom skulle också kunna ha ett litet block med tillhörande penna som sitter fast i deras bälte på uniformen så dom skriver upp allt direkt som dom ska göra. I framtiden blir väl allt digitalt, men än så länge kan dom ha ett block, precis som en servitör. Det är inte ovanligt att man måste be om något 5-10 gånger under en tidsperiod på flera veckor innan det blir av. Det är värst på stora fängelser.

* Mjukare sängar

Sängarna är egentligen bara plankor med en madrass på. Värst är på häkten, arrest och i isoleringscell. Där är det stålplatta med madrass på. Man kan ansöka om att få en extra madrass, men det är inte alls säkert att man får. Det låter kanske löjligt, men en säng är faktiskt viktig, man behöver något ställe där man riktigt kan slappna av rent psykiskt. Tänk att man sover där i flera månader eller år. Det är inte OK att behöva ha ont i ryggen, speciellt inte så fruktansvärt ont man kan få när det bara är stål under. På häkten kan man bara sitta på en pall så där skulle behövas en skönare stol så man kan räta ut ryggen någon gång.

* Fler aktiviteter

Jag stod i kö för att få studera i ett halvår utan att det hände nåt. Jag ville även vara med på yoga och keramik. Man är med på vad som helst för att få tiden att gå. Vid högtider var det gudstjänst och det är typ alla intresserade av. Det är som sagt olika i olika fängelser men i Ystad fanns det typ ingenting, bingo nån gång och vid jul julpyssel. Det är otroligt tråkigt att sitta i fängelse så man behöver något lite kul att göra. Det blir också en helt annan stämning mellan dom intagna då, man har lite mysig ihop istället för att sitta och snacka skit om varandra eller bråka.

* Fotboja istället för närvarokontroll

På sluten anstalt är det alltid stängt mellan olika avdelningar och man måste jämt köa och vänta tills vakterna låser upp om man ska till ett annat rum. Hade alla haft fotboja på sig istället hade man kunnat röra sig fritt i fängelset men dom har ändå koll på var man befinner sig i fall det börjar brinna t.ex. Och man kan ha nån slags stämpelklocka till arbetet, det kanske också kan bli digitalt inbyggt i fotbojan i framtiden. På detta sätt behövs knappt några vakter eftersom närvarokontroller är det mesta dom sysslar med.

* Informera

Man får ingen information om någonting. Allt får man ta reda på själv. Man måste vara väldigt driven. Man kan undra hur dom som mår riktigt dåligt ska orka engagera sig i allt. Man får som ny ibland inte ens information om dom enklaste saker, typ vilka tider det är jobb och mat t.ex. Det finns alltid ett informationsblad på rummen med regler osv, men där står nog bara ca 30% av vad man behöver få veta. Ibland kan det hända att någon i personalen inte vet det exakta svaret på en fråga, men om dom kan gissa på ett ungefär borde dom våga berätta det. Det är t.ex. viktigt att få veta när man kommer ut ur isoleringscellen. Ovissheten är värst som man brukar säga. Detta är också något vakterna får lida av eftersom vi intagna skäller på vakterna när saker och ting inte fungerar. För det är ju bara vakterna vi träffar fast det oftast är ledningens fel att det inte är nån ordning på saker och ting.

* Lyssna

Det enklaste sättet att få ett fängelse att fungera är att lyssna på dom intagna och respektera dom. Om dom säger att dom vill ha sin medicin borde man lyssna och förstå det, istället för att följa massa idiotiska regler, detsamma om att skriva ner det dom behöver så man inte behöver skrika ut det en tionde gång. Bara för att vi har begått brott behöver det inte betyda att vi ljuger om allt. Att lyssna och lita på varandra är mycket enklare, smidigare och mer ekonomiskt än att skaffa sig utbildning om t.ex. sjukvård. Sunt förnuft helt enkelt.

http://brottochstraff.simplesite.com
Citera
2018-02-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Som om det inte var illa nog med att vara dömd och inlåst så ska man svära livslång trohet till ett nationellt brottsnätverk. Arma satar.
Eller så kan man vända på det, när det väl är så illa nog att det nästan inte kan bli värre, varför inte försöka göra helvetet mindre illa genom att trygga sin tillvaro maximalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in