Citat:
Ursprungligen postat av
ExConvict
Så är det. Det gäller alltid för de högre upp att ha ryggen fri.
Där håller jag inte med. Det blir en mer balanserad och normal stämning när det finns kvinnfolk i närheten. Att sitta år efter år utan kontakt med kvinnor (många får inte ens besök) kan inte vara bra.
Om det handlar om bristande fysisk förmåga så borde i så fall samma urvalsprinciper gälla för män som jobbar inom KV. Let's face it, det är ju inte direkt några rippade kampsporttränade jättegrabbar som jobbar på anstalt för det mesta. De flesta går att sänka med en box om det kommer till det, eller pissar på sig och trycker på larmet bara man höjer rösten.
Dessutom har de flesta intagna klart högre spärrar när det gäller våld mot kvinnor. Killen som gick loss på Huddingehäktet var uppenbart psyksjuk och skulle aldrig suttit där till att börja med.
Har heller inga problem med om kvinnliga plitar ställer upp på sex. Sånt händer på de flesta anstalter speciellt med omsättningen på anställda och alla vikarier som springer på sommaren.
Jag förstår din ståndpunkt och det ligger något i det .
Ändå anser jag att anstalter i sin nuvarande form inte är lämpliga platser för kvinnor .
Upplevde det som att det mest var kvinnor som tryckte på knappen .
När innre säk kommer springandes är det män i alla fall .
Kanske en småsak i sammanhang , men i alla fall en iritationsmoment för egen del.
Hursom - du nämner psykfall . Här har vi i alla fall ett riktigt problem .
Många intagna behöver vård men placeras på fängelse i alla fall .
Det här är något kv är medveten om .
Många fångar är medicinerad , undrar om det finns statistik ?
Som det oftast är med medicinering på institution så handlar det mest om att göra hanteringen enklare för personalen .
Där kommer vi tillbacks till den kroppliga förmåga hos personal .
Det är som du skriver - även de manliga plitar är inga biffar och många är rädda .
Vilken jävla röra av rädslor egentligen och så psykofarmaka på det .
Hej å ho .
Fångarna får knappt träna något - för vi använder kroppen som vapen , som det heter .
Kv fattar inte att det är hjärnan som gör det . Farligheten sitter i huvedet .
Hela tiden begränsas möjligheter för fångar av sk. säkerhetsskäl , vilket i själva verket gör hela situationen än farligare .
Att det sen inte finn någon logik i alla regler får en ytligare att undra .
Till exempel är det helt ok att gå rundt med vässat blyerts .
Jag anser att om man ändå har grabbarna i förvar så burde man passa på att bygga upp dom i konstruktiv riktning . Det vill säga utbilda och träna .
En frigiven behöver ett sammanhang att komma till , boende, arbete .
Alla fångar kommer ut en dag , hur vill vi ha dem . Triggad och hopplös , eller utveklad och motiverat .
Nä , det hela är systemsatt . Engång nere , altid nere .
Fängelse är som samhället i miniatyr.
Det är i samhället förändringen börjar eller snarare uteblir .
Att bara skruva åt tumskruven , elda på under tryckkokaren - det ger resultat därefter .
Det smäller , det brinner och kokar över .
En ond cirkel där fängelset blir soptippen .
Det man glömmer är att där finns många med initiativ förmåga , det kan gå den ena eller andra vägen med det .
Som jag ser det är det kört , nu kan det bara gå åt ett håll .
Trycket måste ut .
Svenne banan fattar noll , politiker låssas att det regnar och pengamakten driver på sitt onda spel .
Men det spelet håller inte . För eller senare kommer verkligheten i fatt.