2016-08-20, 23:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
ang 2, så blir det en vilotid då jag gärna lägger upp istället för att servera direkt från spettet. Har inte märkt att det blivit sämre i alla fall, blir naturligt en vilotid för köttet då allt skall placeras på en tallrik och det kanske är några till som käkar.

Finns det inte nån tumregel som säger att vila lika länge som du lagar (tja om det nu inte är julskinka vi pratar om). Så nån minut på grillen och sen innan det förtärs så går det nån minut. Spetten går ju runt 3-4 minuter per sida och ibland inte ens det. Jag har faktiskt inte alls koll på klockan, känner när dom är färdiga eller så mäter jag men just spett mäter jag inte. Det verkar omöjligt att mäta rätt.
Ja, vi verkar vara överens. Alltså viloperioden har ju att göra med storleken på köttbiten och typen av styckningsdetalj (gris, lamm, nöt, vilt kontra vilken del av djuret som tillagas).

En köttbit av entrecote i marshmallow-storlek eller mindre behöver av självklara orsaker inte lika lång vilotid som en fransyska tagen ur ugnen.

När det gäller det aktuella grillspettet så är det som sagt entrecote i mindre bitar som skall tillredas. För att köttet skall vara klart samtidigt med grönsakerna så bör man därför anpassa storleken på dessa (grönsaker) så att grönsakerna inte kallnar i onödan.

Jag går inte in på överstrålning av värme i det här fallet men det är något som man också bör ta hänsyn till .

~Paul~
Citera
2016-08-20, 23:16
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Serverar du med svamp så kan soja/soya istället för salt vara kul att ha på köttet. Nam plah (fisksås thaistyle) har jag kört när jag wookar men faktiskt inte testat det på grillspett.

Skulle vara lite försiktig med köttet och istället servera en sås vid sidan om faktiskt. Jag skulle inte röra köttet mer än nödvändigt, lite S&P och sen en god sås till vid sidan av.

Skulle jag göra den nu, direkt, idag, på stubben så skulle jag gjort en väldigt mild sås på lite vitlök, cf och paprika (och kanske lite cayenne eller paprikapulver rostat) som fått gå på ett spett det åxå. Tja inte crème fraichen eller kryddorna dock, men en klyfta vitlök och lite paprika som får gå med på grillen binder liksom ihop rätten. Men ta inte för mycket av vitlöken - den blir mildare då man grillar den men börja med halva och smaka av.

Fundera själv, det är din gom som bestämmer.

Blir nog s&p bara då!
Såsen, gör du den varm/kall?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om köttet är av fin kvalitet, vilket man får förmoda med tanke på inköpspriset så behöver du inte göra annat än salta och peppra.

~Paul~

PS Ber om ursäkt för svar på en fråga som var ställd till en annan inläggare

Frågan var ställd till er båda
Härligt. Blir spett m s&p bara!
Citera
2016-08-20, 23:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Blir nog s&p bara då!
Såsen, gör du den varm/kall?

Kall såklart om jag får välja (men CF går att köra varm åxå, jag gillar inte det riktigt i en sån sås), rör ner paprika och piffa upp med vitlöken till önskad styrka, smaka av med kryddor om det känns vettigt.

Här kan du faktiskt börja leka lite och dela upp såsen i 2 delar/skålar och tillsätta chili eller sambal olek i en tex för att få lite mer drag och kanske rostad/rökt paprikapulver (passar bra eftersom du redan har paprika i såsen) eller/och en nypa cayenne i den andra eller låt den vara som den är.
Citera
2016-08-24, 22:03
Medlem
christerys avatar
Attans, nu har jag fått hjärnsläpp för vad jag skall göra imorgon. Käkat chili con carne nu i några dagar så det går bort. Kyckling är jag inte heller sugen på och inte fisk. Återstår nåt med kött och helst billigt.

Funderat kring fläskkotlett eller nåt med lövbiff, men vad sjutton - en köttsoppa skulle inte sitta helt fel. Fast ändå, det är inte nåt som tänder upp mig och som jag vill laga/käka.

Köpte häromdagen gammeldags makaroner som jag tänkt stuva i mjölk och servera med passande korv. Men inte ens det lockar just nu.

Ser att dom säljer salami 100g/10kr och den skulle ju gå att göra en pasta på i nödfall. Men går det ihop med makaroner (stuvade), jag har bara käkat dessa med stekt falukorv.

Månne chilin är fördummande, jag kommer inte på nåt bra alls som jag är sugen på.

EDIT: Hittar jag inte på nåt bättre så får det bli https://www.youtube.com/watch?v=F2pd8mKI5FE
Senast redigerad av christery 2016-08-24 kl. 22:31.
Citera
2016-08-24, 23:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Attans, nu har jag fått hjärnsläpp för vad jag skall göra imorgon. Käkat chili con carne nu i några dagar så det går bort. Kyckling är jag inte heller sugen på och inte fisk. Återstår nåt med kött och helst billigt.

Funderat kring fläskkotlett eller nåt med lövbiff, men vad sjutton - en köttsoppa skulle inte sitta helt fel. Fast ändå, det är inte nåt som tänder upp mig och som jag vill laga/käka.

Köpte häromdagen gammeldags makaroner som jag tänkt stuva i mjölk och servera med passande korv. Men inte ens det lockar just nu.

Ser att dom säljer salami 100g/10kr och den skulle ju gå att göra en pasta på i nödfall. Men går det ihop med makaroner (stuvade), jag har bara käkat dessa med stekt falukorv.

Månne chilin är fördummande, jag kommer inte på nåt bra alls som jag är sugen på.

EDIT: Hittar jag inte på nåt bättre så får det bli https://www.youtube.com/watch?v=F2pd8mKI5FE

Souvlaki?
Korvsoppa?
Makaronipudding med bacon och salami?
Kålpudding?
Kålsoppa?
Minestronesoppa med makaroner?
Citera
2016-08-25, 01:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Souvlaki?
Korvsoppa?
Makaronipudding med bacon och salami?
Kålpudding?
Kålsoppa?
Minestronesoppa med makaroner?
Makaronipudding lät ju faktiskt riktigt gott. Varför tänkte jag inte på det, tackar. Sist var den på korv och gången före på kassler - men lite (några paket) bacon och salamin blir nog perfekt.
Citera
2016-08-25, 02:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Makaronipudding lät ju faktiskt riktigt gott. Varför tänkte jag inte på det, tackar. Sist var den på korv och gången före på kassler - men lite (några paket) bacon och salamin blir nog perfekt.

De nada! Glöm inte att ha i rikligt med lök!
Citera
2016-08-25, 04:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
De nada! Glöm inte att ha i rikligt med lök!
Har redan fått tips om hur man skall behandla löken - stek med lite socker så den karamelliseras. Måste testas. Sockret ger inte sötman utan den startar bara processen.
Citera
2016-09-10, 10:27
Avslutad
Har av någon anledning rimmad fläskbog i kylskåpet och funderar lite vad jag ska göra med den. Observera att jag inte har tillgång till ugn...
Citera
2016-09-13, 17:55
Medlem
skippers avatar
Vi gillar falukorv här hemma. Solna Korv och Sorunda korv är favoriter. Det brukar bli:

Falukorv i ugn: Gör snittar i falukorven, fylld med ketch/senap/ost/äpple och som är gott. Serveras oftast med potatismos men ibland med någon penne-pasta etc

Stekt falukorv. Stek tunna falukorvsskivor. Servera med macaroner (ibland stuvade), eller potatismos.

Korvgryta, här blir det lite tråkigt med bara falukorv utan man vill ha annan korv med också, förutom korv srtoganoff som åker äts en hel del här.

Men, är det någon som testat något oortodoxt med falukorven, något som ingen skulle komma på tanken men som blir bra. Här är det betoning på att du skall ha lagat eller iaf ätit rätten själv, det funkar inte med förslag som hemgjord vaniljglass med rå falukorvsbitar etc
Citera
2016-09-13, 17:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Har redan fått tips om hur man skall behandla löken - stek med lite socker så den karamelliseras. Måste testas. Sockret ger inte sötman utan den startar bara processen.

Det blir sött o gott utan socker också. Jag läste i någon bok av Lisa Förare-Winbladh att man kan skynda på processen med bikarbonat dock, det har jag inte testat. Jag låter löken ta sina modiga 30-40 minuter.
Citera
2016-09-14, 15:30
Medlem
Internhumors avatar
Jag har ett storpack frysta grönsaker (ärtor, majs, paprika) som ligger i frysen. Har provat lite och de var jättetråkiga att äta tinade. Smakar ingenting och har ingen kvalité.

Kan man göra någonting kul med grönsakerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in