2014-02-16, 17:42
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8
Iranierna är värdelösa på flygplansbygge men med den fantasi de uppvisar skulle de kunna bli världsledande på plastbyggsatser och animerade TV-serier.
Har har vi exempel på sånt som skulle göra att jag tog dem på allvar.

Amerikanskt hemmabygge anno 1990-tal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wainfan_Facetmobile

Det är vad en person, visserligen ingenjör, kunde göra i sitt garage. Hade motorn t.ex varit dubbla takmonterade J85 med en fet grill så skulle ju likheterna med Northrops XST vara slående. Men nu har inte Iran några flygingenjörer... uppenbarligen.

Hur svårt kan det vara att skicka iväg 3 wunderkinder i Iran till en amerikansk eller rysk högskola, se till att de får prao hos någon flygtillverkare och sedan nyttja deras kunskaper till att bygga någonting flygvärdigt?
Citera
2014-07-13, 22:20
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har redan skrivit att denna uppvisning inte är något att titta på, för att en 1a prototyp har en del kvar.
Jag förstår inte vad du menar.Håller du med om att planet är en mock-up?Vad ska man titta på då?
Varför har Iran så dåliga uppvisningar?
Senast redigerad av Bahram 2014-07-13 kl. 22:25.
Citera
2014-11-16, 03:14
Medlem
Ghan11s avatar
När är den flyg klart?
Citera
2015-11-08, 17:52
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Ett år sen senaste inlägget gjordes i den här tråden.

Nu har IR-ligan chansen att knäppa alla på näsan!

Var är filmerna på en lyftande och flygande F-313? kanske några manövrar?

Citera
2015-11-08, 22:30
Medlem
paecmakers avatar
De har så bra stealth att ingen har sett dom flyga.
Citera
2016-08-23, 02:52
Medlem
Moderatorernasugers avatar
nu har det snart gått ett år till!

Var är filmerna på det flygande super stealthplanet?
Citera
2016-08-23, 09:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
nu har det snart gått ett år till!

Var är filmerna på det flygande super stealthplanet?
Iran har nyss visat en flygmotor så vänta bara, snart så, dvärgpiloten skall bara lära sig landa först.
Citera
2017-04-15, 16:25
Medlem
Årene går, og nå er det klart for et nytt steg i utviklingen av Qaher F313.
Videoen denne gangen viser taxi tester.

https://theaviationist.com/2017/04/15/new-photos-and-video-of-irans-homemade-f-313-qaher-stealth-jet-have-just-emerged-and-heres-a-first-a nalysis/
Citera
2017-04-15, 17:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

https://theaviationist.com/2017/04/15/new-photos-and-video-of-irans-homemade-f-313-qaher-stealth-jet-have-just-emerged-and-heres-a-first-a nalysis/
Den får Gripen att se ut som en jätte, måste vara världens minsta radarantenn och motorerna känns som de vore i SK60 klass om ens det.
Citera
2017-04-15, 17:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Hm, i flera scener där planet rör sig på marken så kan inte jag se att luften dallrar bakom maskinen som den brukar göra till följd av jetmotorers varma utblås. Är det fler än jag som finner det märkligt? I ett par scener kanske man kan skönja ett visst daller men det kan eventuellt vara pålagt i filmen bara. Konstigt att de inte gjort det i alla scener i så fall.
Citera
2017-04-15, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, i flera scener där planet rör sig på marken så kan inte jag se att luften dallrar bakom maskinen som den brukar göra till följd av jetmotorers varma utblås. Är det fler än jag som finner det märkligt? I ett par scener kanske man kan skönja ett visst daller men det kan eventuellt vara pålagt i filmen bara. Konstigt att de inte gjort det i alla scener i så fall.

Som någon skrev, motorstyrkan kan inte vara mer än i klass med Sk60, som inte heller ger mycket daller i luften på tomgång. Men var får de plats med vapen i den där lilla kärran? Påhängda vapen utanpå är ju ganska dåligt för stealth-egenskaperna.
Citera
2017-04-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Irans forsvarsminister påsto i mars at flyet snart er klart for prøveflyging. I så fall får vi bare ønske piloten lykke til.

Hele historien side 2013, og hva vi har sett rundt dette flyet tilsier at det kun er ment for intern propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in