Oddballs avatar

Moderatormeddelande

Postat av Oddball 2017-04-17, 20:54
Medlem
Ge fan i att babbla om Gripen, USA:s militär, horungar och annat ovidkommande.

Topic är den iranska flygfarkosten, inget annat.

Oddball
Moderator
2017-04-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Jag tror aldrig att 9G svängar var tanken med denna farkost, inte överljudsfart heller, eller transsonisk fart för den delen. Den är som du pedagogiskt belyst fundamentalt felbyggt och den är mest bara ett bevis på hur långt ifrån Iran är att kunna bygga ett modernt stridsplan.

Det hade varit kul att se den riktiga kravspec:en för detta projekt, jag betvivlar starkt att den innehåller så värst mycket högre krav än att den ska kunna lyfta i fint väder, innehåller den 9G svängar och överljudsfart, ja då behöver de nog tänka om ifall de ska nå dit.
Den person som intervjuas i en av videorna ser lite ut som om det är ett april-skämt och han har just lite problem att hålla sig allvarlig.

Rent praktiskt har jag väldigt svårt att förstå vad jag ser - om det är en tidig spin av en demonstrator där målet är att träna upp den inhemska flygindustrin. Eller om det är en ren propagandaploy.

Visa bilder är hel uppenbart mockup medan det rullande planet som redan nämnts beter sig som om det hade rimlig massa.
Citera
2017-04-17, 22:47
Medlem
Har vi sett den flyga? Bilder eller film på den?
Citera
2017-04-18, 00:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad gäller de omdiskuterade luftintagen på flygplanets ovansida så är det naturligtvis inte en optimal placering alls, men bland annat F-117 samt en hel del UAV'er har eller hade den designlösningen!

Finns dock naturligtvis en massa annat som talar emot någon större flygduglighet. Det räcker väl nästan med att titta på skapelsen? Ser det inte bra ut kanske det heller inte är bra..

Det här med osäkerheten över antalet motorer för ju bara det att varningsklockorna ljuder högt liksom!

De första bilderna på flygplanet var ju uppenbarligen en i storlek nedskalad mock-up, så den skapelsen kan vi skratta åt men de senaste bilderna visar något som i alla fall rullar på marken.
Visst finns det fler flygplan som haft luftintag på vingens ovansida, B-2 Spirit är ju ett välkänt exempel. Jag skulle inte säga att främsta problemet med sådan placering är flygning vid hög hastighet utan det är vad som händer vid hög anfallsvinkel. En bombtruck behöver ju inte manövrera så häftigt men den här Qaher 313 ska väl vara snabb i svängarna enligt dess troende och då lär luftintagens placering vara väldigt suboptimal för att inte säga katastrofal. Plus att de är så små då...

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Spaningsplan alltså? Rent okulärt dessutom. Lätt attack är väl tveksamt eftersom det inte verkar finnas utrymme för vapenbalkar i nämndvärd omfattning. Sikten verkar, som vissa redan påpekat, begränsas av en balk som är placerad mitt i pilotens horisontella siktlinje.

Tror snarare att allt handlar om att man lyckats värmeisolerat tillräckligt stora motorer för att få "flygkroppen" att röra sif i stilla mak på en rullbana enbart för inrikespolitiska poängers skull
Det märkliga att skrovet sticker ut en bit bakom utblåsen kvarstår ju som tidigare och det kan man ju undra hur det går med de heta avgaserna. Jag är lite tveksam till om det ens har provrullat för egen maskin, de kan ha bogserat det, släppt taget och låtit det rulla för att filma några sekunder.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Har vi sett den flyga? Bilder eller film på den?
Flyga, nej nej, inte alls. En radiostyrd liten modell av planet har flugit bara, det är allt.
Citera
2017-04-18, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst finns det fler flygplan som haft luftintag på vingens ovansida, B-2 Spirit är ju ett välkänt exempel. Jag skulle inte säga att främsta problemet med sådan placering är flygning vid hög hastighet utan det är vad som händer vid hög anfallsvinkel. En bombtruck behöver ju inte manövrera så häftigt men den här Qaher 313 ska väl vara snabb i svängarna enligt dess troende och då lär luftintagens placering vara väldigt suboptimal för att inte säga katastrofal. Plus att de är så små då...

Det märkliga att skrovet sticker ut en bit bakom utblåsen kvarstår ju som tidigare och det kan man ju undra hur det går med de heta avgaserna. Jag är lite tveksam till om det ens har provrullat för egen maskin, de kan ha bogserat det, släppt taget och låtit det rulla för att filma några sekunder.

Flyga, nej nej, inte alls. En radiostyrd liten modell av planet har flugit bara, det är allt.

Tänker inte ta samma runda igen!

Både F117 och B2 ser annorlunda ut!

Varken du eller eller Macke85 vet något om hur virvlarna löper på en flygplankropp!

B2 luftintag ligger uppskattat 3 m in på vingen,

F117 luftintag är förhöjt i förhållandet till framkanten. (gissar dock att dom har problem med denna)

I övrigt så är båda maskinerna precis som ni pratar om bombtruckar.

Om ni läser noggrant så har jag inte påstått att 313 inte kan flyga på grund av placeringen.

Dock hävdar jag att överljud med ovan placerade luftintag i vingens framkant är att glömma.

Du kommer att få problem med stötvågorna i överljud på en B2 eller F117.

Vad tror ni med tanke på att båda kärrorna (B2 och F117) ligger på en max hastighet av ca 1000 km/h

Jag gissar att dessa kärror aldrig har passerat ljudvallen.

Nu orkar jag inte skriva till självlärda MÖPar på vapen och militär. Det var ett misstag att öppna näbben här inne.

Edit:

Fanns en bild här tidigare där någon sa att det såg ut som om flygplanet dumpade bränsle. Hade inte tid att förklara den bilden då. Gör ett försök nu istället:

Den bilden visar hur luftvirvlarna över vingen bryts sönder. Flygmaskinen helt enkelt tappar lyft förmågan och stallar.

Ibland testar man detta för att träna att ta sig ur okontrollerat flygläge. Bilden är häftig men det borde finnas fler om du söker på stall.
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-18 kl. 02:20.
Citera
2017-04-18, 05:30
Medlem
Jag skrev bara att F-117 hade luftintagen på ovansidan.

Inte att det var optimalt eller bra på något sätt!

Någon mer kunnig fick gärna förklara mer i detalj, så som också skedde (men denne verkar ha haft en dålig dag och svarade i en omogen ton.)

(Ärligt talat? Hur många promille av Sveriges befolkning har några som helst kunskaper i avancerad aero- dynamik m.m?

Sackade med en släkting som är civilingenjör i maskinteknik och han hade trots många års yrkeserfarenhet hade han enligt egen utsago NOLL kunskaper om utformningen av flygplans luftintag.
)

Jag tar inte på något sätt Irans Qaher-313 i försvar men att de om några år får upp nånting i luften som liknar flygplanet vi idag ser på bild ser jag inte som omöjligt! Mindre troligt ja.. Men omöjligt?

Om det man nån gång lyckas få upp i luften (om man gör det) blir särskilt flygdugligt när det gäller avancerade flygning tvivlar jag ännu mer på!
Senast redigerad av Macke85 2017-04-18 kl. 05:33.
Citera
2017-04-18, 06:01
Bannlyst
Citat:
Jag skrev bara att F-117 hade luftintagen på ovansidan.

Inte att det var optimalt eller bra på något sätt!

Någon mer kunnig fick gärna förklara mer i detalj, så som också skedde (men denne verkar ha haft en dålig dag och svarade i en omogen ton.)

(Ärligt talat? Hur många promille av Sveriges befolkning har några som helst kunskaper i avancerad aero- dynamik m.m?

Sackade med en släkting som är civilingenjör i maskinteknik och han hade trots många års yrkeserfarenhet hade han enligt egen utsago NOLL kunskaper om utformningen av flygplans luftintag.
)

Jag tar inte på något sätt Irans Qaher-313 i försvar men att de om några år får upp nånting i luften som liknar flygplanet vi idag ser på bild ser jag inte som omöjligt! Mindre troligt ja.. Men omöjligt?

Om det man nån gång lyckas få upp i luften (om man gör det) blir särskilt flygdugligt när det gäller avancerade flygning tvivlar jag ännu mer på!

Jag får be om ursäkt då jag är en surgubbe!

Såg att jag inte ens läst inlägget med läsförståelsen inkopplad.

Trött och grinig helt enkelt. Eller som min fru suckande brukar säga när jag kommenterar på nätet. Nu har du för mycket fritid igen. Gå och gör något nyttigt istället.

Tror jag ska lyssna på henne idag.

Väl mött och ännu en gång ursäkta mig för mitt dåliga humör.
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-18 kl. 06:05.
Citera
2017-04-18, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Jag får be om ursäkt då jag är en surgubbe!

Såg att jag inte ens läst inlägget med läsförståelsen inkopplad.

Trött och grinig helt enkelt. Eller som min fru suckande brukar säga när jag kommenterar på nätet. Nu har du för mycket fritid igen. Gå och gör något nyttigt istället.

Tror jag ska lyssna på henne idag.

Väl möt och ännu en gång ursäkta mig för mitt dåliga humör.

Jag tror att de persiska flygingenjörerna kämpar febrilt med att försöka göra vissa höjdare i Teheran nöjda! De jobbar med begränsade medel och med begränsad erfarenhet i bagage.

Statsledningen vill ha en "stealthfighter" och under rådande omständigheter försöker man göra sitt bästa. Slutresultatet så här långt verkar va en rullande prototyp av Sk 60 klass ungefär. Flygduglig i nuläget? Osäkert!

Ambitionen verkar dessutom va att minska flygplanets signatur. You can't blame them for trying :-)

Det här är min gissning! Och jag erkänner vilken dag i veckan som helst att jag inte är någon flygingenjör med någon som helst insikt i Qaher-313 programmet!
Senast redigerad av Macke85 2017-04-18 kl. 06:13.
Citera
2017-04-18, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Absolut!

Ville bara poängtera att det har gått att göra flygande föremål med luftintag på ovansidan..

Qaher-313 ser inte ut som någonting överdrivet kapabelt i flygplansväg, oavsett luftintagens placering eller storlek :-)

Amatörgissar för övrigt att flygplanet inte har särskilt kraftfulla motor/er..? Det skulle väl kunna ursäkta dimensionen på luftintagen något?
Citera
2017-04-18, 08:37
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
ISR och lätt attack?

Man har väl försökt göra en low-observability kärra snarare än en renodlad stealthmaskin.
Signaturanpassar man så är det för att man tänkt uppträda där det finns fientliga sensorer, och då kan det ju vara trevligt med lite egna sensorer så man har någon slags uppfattning om var fienden befinner sig, annars flyger man blint in i ett skitargt getingbo.

Även motmedel kan vara bra att ha, då speciellt i rollen som lätt attack då man vill kasta facklor hej vilt kors och tvärs. Men de persiska superforskarna kanske har lyckats signaturanpassa så bra att värmesökande robotar inte kan låsas på... eller så väljer man att uppträda med sin senaste supermaskin där det inte finns några hot (läs, parader och youtube-filmer).
Citera
2017-04-18, 10:15
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den person som intervjuas i en av videorna ser lite ut som om det är ett april-skämt och han har just lite problem att hålla sig allvarlig.

Rent praktiskt har jag väldigt svårt att förstå vad jag ser - om det är en tidig spin av en demonstrator där målet är att träna upp den inhemska flygindustrin. Eller om det är en ren propagandaploy.

Visa bilder är hel uppenbart mockup medan det rullande planet som redan nämnts beter sig som om det hade rimlig massa.
Det är detta jag undrar med, om det är frågan om en demonstrator så har de gått lite väl långt och redan börjat taxa med en så pass ofärdig design, det känns dock som att de saknar möjlighet till de avancerade vindtunneltester och modelleringar som behövs för att detta ska ge något användbart.

Om det bara är en propagandaploj så är frågan hur mycket mer vi kommer se av denna farkost, den lär ju inte serietillverkas i så fall, det borde i så fall bli en propaganda förlust istället när man tvingas lägga ner projektet, vilket man rimligtvis någon gång i så fall måste göra. Denna får ju HAL Tejas att se näst intill problemfri ut.
Citera
2017-04-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Men de persiska superforskarna kanske har lyckats signaturanpassa så bra att värmesökande robotar inte kan låsas på... Eller så väljer man att uppträda med sin senaste supermaskin där det inte finns några hot (läs, parader och youtube-filmer).

Jag tror det är där flygplanet kommer att tjänstgöra mest!

Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Denna får ju HAL Tejas att se näst intill problemfri ut.

Tejas är nog ljusår före Qaher-313 på alla plan.
Senast redigerad av Macke85 2017-04-18 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in