Citat:
Ursprungligen postat av
ExSumo
Hej,
Ny på forumet och mer än ny inom yrket då jag inte ens utbildat mig ännu utan tänker gå en vuxenutbildning som startar i mars. Den är på ca 35 veckor och ger C+E, Yrkeskompetensbevis, truckintyg för A1-A4 samt B1-B4, ADR Grund styckegods och Hjärt-lungräddning. Det enda jag betalar själv är läkarundersökning samt varselkläder (väst eller jacka, byxor, handskar och skyddsskor). Totalt 1800-2500 kr.
Har några frågor som ni gärna får svara på.
1. Hur ser arbetsgivarna på att anställa någon som närmar sig 40-årsåldern utan erfarenhet inom yrket och som har några extrakilon att gå ner? Väger i dag 122 kg men ska ner till minst 90 kg. Kommer fokusera på utbildningen i första hand men kommer förhoppningsvis att väga under 100 kg när jag blir klar med den och anställningsbar. Är relativt lång, 190 cm, så jättetjock kommer jag inte vara då.
2. Hur svårt är det att få fast anställning utan kontakter/referenser/erfarenhet?
3. Drömmen hade varit att bli utlandsförare. Svårt att bli utan kontakter/referenser/erfarenhet?
4. Det står ofta att läsa att "arbetsgivarna letar med ljus och lykta efter chaufförer". Jag ser knappt några platsannonser och när man har ringt runt och frågat så säger man "nej, vi letar inte efter nya chaufförer". Verkar inte alls vara ett yrke där man skriker efter folk, som yrkesvägledaren på vuxenutbildningen påstår. "Man är närmast garanterad en anställning efter utbildningen, speciellt eftersom ni kommer praktisera ute hos en åkare någon vecka".
5. Har inga barn eller något som håller mig kvar här så jag är beredd att flytta, helst norrut, men är öppen för allt om det innebär en fast anställning. Någon här som gjort det och hur löste ni det då med boende?
6. Drömmen är som sagt att bli utlandsförare, efter det fjärrbilsförare. Vilka andra alternativ om man vill köra mycket lastbil och spendera mycket tid ensam. Distributionskörning är det sista jag vill göra.
7. Stämmer det att ingångslönen (Transport) är på 25198 kr (144.82 kr/tim, 40 tim/vecka, 174 tim/mån, 2 kr extra per arbetad timma i premiekomp) och att en vuxenutbildning gör att man kommer in i arbetet med 2 års erfarenhet, i alla fall lönemässigt?
Tack på förhand.
Mvh
ExSumo
1. Jag var 35 när jag var klar med mitt CE-kort och blev erbjuden jobb direkt på ett av mina praktikställen (samma ort som kursen), men tackade nej för jag hade fått annat jobberbjudande på annan ort. När det gäller storlek så är jag själv 190cm och 140kg och har inte haft problem att få jobb.
2. Jag fick timanställning, sen valde jag att dra till Norge och köra ett par månader. Blev erbjuden vik på ett år där, men valde att flytta tillbaka hem efter första kontraktet var slut. Får du bara in foten så är det i första hand timmisanställningar, när du visat vad du går för och åkaren har mer att erbjuda så brukar det leda till mer och mer jobb.
3. Med tanke på allt illegalt cabotage så är chanserna rätt små att få något som utlandsförare. Vet dock att Scania haft annonser där de letat folk för deras körning ner med testlastbilar till Holland, och det utgår från Södertälje.
4. När du ser annonser på arbetsförmedlingen så är det ofta för att åkaren inte lyckats få tag på någon genom kontakter, någon som de redan har en uppfattning av hur den är som förare istället för att prova på någon helt ny.
5. Tror det är svårt att få fast direkt som ny chaffis, i första hand skall du nog inrikta dig på att bli timmis och kanske få komma vidare därifrån.
6. Skulle nog säga att du måste ha någon form av erfarenhet först innan du kommer hamna på en fjärrbil om du inte skulle ha riktig tur.
7. Ingen aning, jag vet bara att jag ligger högre än avtal, och i Norge var det 200Nok/timmen