Citat:
Ursprungligen postat av
pizzaland
Jag har nyligen tagit mitt c kort och har fått ett jobb som styckegods chaufför,kommer åka på slinga som inte är relativt stor och svår.
har åkt med nu någon vecka för att lära mig rutten dator osv, dock känner jag mig lite nervös för att använda pallyften och hantera stora tunga pallar där det är svårare att lasta av tex direkt på grus om pallen är jävligt tung.
Någon som kört styckegods länge som har bra tips att använda sig av då man lastar av tunga och otympliga pallar där det finns risk att pallyften bara sjunker ner om man lastar av direkt på grus.
Man ska va väl enligt regler (har jag för mig) aldrig gå baklänges ur skåpet med pallyften, men det gör ju alla ändå, Är det bäst att tex dra hjulen precis utanför kanten på bakgavelen så lyften åker ner och som låser sig emot bakgavelen eller är det bäst att dra tex en tung pall ut på gavelen vinkla hjulen på pallyften och sänka den direkt på bakgavelen.
Lite nervös är man... tips från experterna tack

Jag drar dem bakåt tills hjulen hamnar utanför lyften. Så jävla lätt att palldragarn fastnar o man välter pallen annars. Använd lutningen på liften till din fördel!
Citat:
Ursprungligen postat av
pizzaland
Nu har jag jobbat några dagar själv som distributionsförare, från helt grön till hetluften direkt jag inser att det positiva med detta yrket hos denna stora arbetsgivare, är att man får körvana som ny i branschen samt att man får öva mycket backövningar där det är trångt..
Men jag hoppas att i framtiden att jag inte blir fast i denna gren inom denna bransch, för fy faan vad stressigt och fort man måste köra om något strular extra under dagen.
Det går inte att följa hastigheten vid varje skylt, som skolan lärt ut, för då hinner man ju inte hem i tid korrekt och då har man en galen chaufför som ska åka kvällspasset som väntar på grejorna man har i bilen. SUCK jag hoppas jag hittar mitt kall inom detta yrke senare framöver, för jag gillar att köra
Ja smådistribution verkar suga, ännu värre när man har släp med sig. Men erfarenheten du får är svårslagen, du kommer lära dig snabbt på gott o ont.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheGamer
Jag ska för första gången i mitt liv testa på att sova ute i lastbil. Har verkligen sett fram emot denna dag, betydande att jag var på långväga, mot nya äventyr. Så nu undrar jag, vad kan vad bra att veta/ha koll på när man sover ute, t.ex vad man ska ta med sig, m.m.
Nu blir det bara för natten, men jag planerar att sova ute en del. Börjat nytt jobb, och jag kan få chansen att dra långväga redan på måndag nästa vecka, så tar tacksamt emot alla tips och råd runt att vara en riktig lastbilschaufför.
M.v.h.
Samma här, eller chefen vill att jag ska ligga ute. Aldrig sett tjusningen i det. Någon som vet hur det funkar med trakt? Är det samma ersättning om jag sover 9h eller 12h?