2016-07-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Jag har nyligen tagit mitt c kort och har fått ett jobb som styckegods chaufför,kommer åka på slinga som inte är relativt stor och svår.

har åkt med nu någon vecka för att lära mig rutten dator osv, dock känner jag mig lite nervös för att använda pallyften och hantera stora tunga pallar där det är svårare att lasta av tex direkt på grus om pallen är jävligt tung.

Någon som kört styckegods länge som har bra tips att använda sig av då man lastar av tunga och otympliga pallar där det finns risk att pallyften bara sjunker ner om man lastar av direkt på grus.

Man ska va väl enligt regler (har jag för mig) aldrig gå baklänges ur skåpet med pallyften, men det gör ju alla ändå, Är det bäst att tex dra hjulen precis utanför kanten på bakgavelen så lyften åker ner och som låser sig emot bakgavelen eller är det bäst att dra tex en tung pall ut på gavelen vinkla hjulen på pallyften och sänka den direkt på bakgavelen.

Lite nervös är man... tips från experterna tack
Har du inga osbskivor lr plyfaskivor i bilen? Är ju perfekt att lägga på marken om den är grusig och jävlig.
Citera
2016-07-11, 21:09
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Jag har nyligen tagit mitt c kort och har fått ett jobb som styckegods chaufför,kommer åka på slinga som inte är relativt stor och svår.

har åkt med nu någon vecka för att lära mig rutten dator osv, dock känner jag mig lite nervös för att använda pallyften och hantera stora tunga pallar där det är svårare att lasta av tex direkt på grus om pallen är jävligt tung.

Någon som kört styckegods länge som har bra tips att använda sig av då man lastar av tunga och otympliga pallar där det finns risk att pallyften bara sjunker ner om man lastar av direkt på grus.

Man ska va väl enligt regler (har jag för mig) aldrig gå baklänges ur skåpet med pallyften, men det gör ju alla ändå, Är det bäst att tex dra hjulen precis utanför kanten på bakgavelen så lyften åker ner och som låser sig emot bakgavelen eller är det bäst att dra tex en tung pall ut på gavelen vinkla hjulen på pallyften och sänka den direkt på bakgavelen.

Jag drar dem bakåt tills hjulen hamnar utanför lyften. Så jävla lätt att palldragarn fastnar o man välter pallen annars. Använd lutningen på liften till din fördel!

Citat:
Nu har jag jobbat några dagar själv som distributionsförare, från helt grön till hetluften direkt jag inser att det positiva med detta yrket hos denna stora arbetsgivare, är att man får körvana som ny i branschen samt att man får öva mycket backövningar där det är trångt..

Men jag hoppas att i framtiden att jag inte blir fast i denna gren inom denna bransch, för fy faan vad stressigt och fort man måste köra om något strular extra under dagen.

Det går inte att följa hastigheten vid varje skylt, som skolan lärt ut, för då hinner man ju inte hem i tid korrekt och då har man en galen chaufför som ska åka kvällspasset som väntar på grejorna man har i bilen. SUCK jag hoppas jag hittar mitt kall inom detta yrke senare framöver, för jag gillar att köra

Ja smådistribution verkar suga, ännu värre när man har släp med sig. Men erfarenheten du får är svårslagen, du kommer lära dig snabbt på gott o ont.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Jag ska för första gången i mitt liv testa på att sova ute i lastbil. Har verkligen sett fram emot denna dag, betydande att jag var på långväga, mot nya äventyr. Så nu undrar jag, vad kan vad bra att veta/ha koll på när man sover ute, t.ex vad man ska ta med sig, m.m.

Nu blir det bara för natten, men jag planerar att sova ute en del. Börjat nytt jobb, och jag kan få chansen att dra långväga redan på måndag nästa vecka, så tar tacksamt emot alla tips och råd runt att vara en riktig lastbilschaufför.

M.v.h.

Samma här, eller chefen vill att jag ska ligga ute. Aldrig sett tjusningen i det. Någon som vet hur det funkar med trakt? Är det samma ersättning om jag sover 9h eller 12h?
Citera
2016-07-11, 22:02
Medlem
[
Citat:

Det bästa när det gäller tunga pallar är väl att först och främst kolla om de kan ta ned med motviktare, hjullastare osv. Så slipper man böket själv. Sedan kanske man kan backa intill någonstans så att liften går ned på ett bättre ställe. Nödlösning är ju som tidigare skrivit, en skiva av något slag under. Tänk på att ha tunga pallar långt in på liften för att undvika att överbelasta den i onödan.

Det är alltid bra att ha vissa regler på liften för att undvika olyckor. Så länge man är försiktigt och inte står på ett dumt sätt ska det gå bra.
Citera
2016-07-13, 22:36
Medlem
TheGamers avatar
Stängde av för natten i en större stad, vid en självbemanningsmack då jag inte fick plats vid lossningsplatsen. Detta gjorde att jag valde en plats i närheten, och i början verkade bra - men efter någon timme dundrade det in högljudda "eu-migranter", så gjorde det mest självklara, visa mitt förakt mot dessa genom att backa in släpdörrarna mot en skylt och min vänstersida in mot ett staket, så att de såg det tydligt, så i mitt ekipage kommer de inte in, förutom till lite plankor men har noll värde för mig eller åkaren.

Hur gör ni som sover ute, är ni inte rädda att obehöriga ska pilla eller förstöra? Jag blir direkt defensiv och sitter beredd med slagträ om jag märker något fuffens, min last rör de inte, inte så länge jag står upp.
Citera
2016-07-16, 14:39
Medlem
OnsdagsFyllos avatar
Undra om det blir några konsekvenser för franska lastbilschaufförer nu?
Med tanke på Nice.
Citera
2016-07-27, 15:16
Medlem
Är sugen på att ta C-kort och köra lastbil. Helst vill jag köra långt och intensivt, som nån skrev jobba 7 dagar ledig 7 eller liknande. Inom vilka branscher hittar man den typen av lastbilsjobb? Är det uteslutande lastbil med släp som gäller för sådana (långa) körningar?
Att sitta och köra lastbil i innerstaden skulle jag aldrig vilja, på tok för stressigt och trångt. Har dessutom inget motor/bil/lastbils intresse rent privat, kan det vara ett hinder? Har dock erfarenhet av distributionsbranschen.
Citera
2016-07-31, 09:30
Medlem
sebbolitos avatar
Någon som vet hur det är att köra distribution för posten i göteborg? Vill ha ett jobb som inte är så påfrestande för kroppen då jag svettas extremt lätt och mycket även fast jag inte är tjock.

Blir att jobba för posten om det är lugnt där eller ta släpkortet.
Senast redigerad av sebbolito 2016-07-31 kl. 09:49.
Citera
2016-08-01, 22:38
Medlem
hksnismos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbolito
Någon som vet hur det är att köra distribution för posten i göteborg? Vill ha ett jobb som inte är så påfrestande för kroppen då jag svettas extremt lätt och mycket även fast jag inte är tjock.

Blir att jobba för posten om det är lugnt där eller ta släpkortet.

Ja du kommer garanterat svettas mycket det är inget lugnt att köra för posten allmänt.. Visst någon gång är det kanske rätt lugnt med gods..,men oftast är det full fart 110% varje dag.
Citera
2016-08-02, 19:00
Medlem
sebbolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Ja du kommer garanterat svettas mycket det är inget lugnt att köra för posten allmänt.. Visst någon gång är det kanske rätt lugnt med gods..,men oftast är det full fart 110% varje dag.
Fyfan, kände på mig att det skulle vara jobbigt o stressigt på posten. Fick erbjudande om jobb på dsv så jag lär väl ta det istället. Är säkert mycket stress där med, YOLO!
Senast redigerad av sebbolito 2016-08-02 kl. 19:12.
Citera
2016-08-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Är sugen på att ta C-kort och köra lastbil. Helst vill jag köra långt och intensivt, som nån skrev jobba 7 dagar ledig 7 eller liknande. Inom vilka branscher hittar man den typen av lastbilsjobb? Är det uteslutande lastbil med släp som gäller för sådana (långa) körningar?

Det är väl att leta efter fjärrkörningar då. Tror garanterat att det är lastbil med släp på majoriteten av alla långkörningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Har dessutom inget motor/bil/lastbils intresse rent privat, kan det vara ett hinder? Har dock erfarenhet av distributionsbranschen.

Kan inte säga att det är ett hinder, av egen erfarenhet. Jobbet gå ut på att köra, och göra det säkert. Så länge man säkerhetskontroll regelbundet och håller koll på sitt fordon att det är trafiksäkert är det lugnt.
Citera
2016-08-02, 20:43
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbolito
Fyfan, kände på mig att det skulle vara jobbigt o stressigt på posten. Fick erbjudande om jobb på dsv så jag lär väl ta det istället. Är säkert mycket stress där med, YOLO!

DSV
Citera
2016-08-02, 22:47
Medlem
sebbolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
DSV
Hur är det på dsv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera