2023-02-05, 00:08
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway354
DHL och Schenker har inga egna bilar.
Mindre företag som kör åt dom bara under deras flagga. Så lika mycket skojare där!

Delvis rätt. Schenker åkeri och Dhl åkeri har ett hundratal egna bilar och finns på flera orter i Sverige. Men det finns som du säger också externa åkerier.
Citera
2023-02-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Delvis rätt. Schenker åkeri och Dhl åkeri har ett hundratal egna bilar och finns på flera orter i Sverige. Men det finns som du säger också externa åkerier.

I min hemort så har dom inga egna bilar dock. Men är säkert som du säger att dom kanske har ett fåtal egna bilar.
Citera
2023-02-05, 13:36
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
I min hemort så har dom inga egna bilar dock. Men är säkert som du säger att dom kanske har ett fåtal egna bilar.

Schenker åkeri har efter sökning på Merinfo.se 1163 stycken fordon och en omsättning på över 1 miljard. Släpvagnar är inräknat, likaså B-kortsbilar. Jag slutade räkna efter 100 tunga lastbilar. Dem har alltså minst 100 egna tunga lastbilar.

DHL Freight äger runt 100 bilar och har långt över 1 miljard i omsättning.
Citera
2023-02-05, 17:50
Medlem
Citat:

DB står för Deutsche Bahn, vilket är tyskarnas nationella transportföretag. Deutsche Bahn har ett allsköns olika verksamheter bundna till sig i flera olika länder. DB äger som exempel Arriva som kör för vår SL i Sverige.
DB Schenker är ett av deras logistikföretag som de köpte upp. Schenker har i sig själva ett stort imperium av verksamheter i flera olika branscher inklusive försvarsverksamhet. DB Schenker logistics och landstransport har sedan en egen speditionsverksamhet som äger alla terminaler som DB Schenker har. Det är under den här speditionsverksamheten som alla smååkerier ansluter sig till. Men DB Schenker har även DB Schenker åkeri AB som är själva åkeriet för landtransporter i Sverige. De har över tusen egna fordon och det är de fordon du t.ex. finner parkerade i Lunda-Stockholm.

DHL har givetvis en ligknande uppbyggnad. Föga förvånande hör DHL till Deutsche Post och är uppbyggt precis som DB-Schenker.

GDL lär vår svenska storspeditör som också har många branscher men som ofta kör svenska livsmedelstransporter tillsammans med Bring och Dagab.
Citera
2023-02-05, 19:56
Medlem
kanus avatar
Hej. Har en fråga angående att jag sedan tidigare har C-kort och arbetat i branschen. Kör däremot inte lastbil just nu. Börjar dock bli sugen på att ta CE, då jag aldrig kom mig för att göra detta ifrån första början…
Jag undrar därför om någon vet något billigt sätt att fixa E-behörighet? Fick C-kortet genom vuxenutbildningen, och är tveksam till om det hjälper till med bara E-behörighet. Finns det åkerier som kan hjälpa till med detta om jag föreslår detta? Vill helst inte lägga en förmögenhet för att fixa detta på egen hand!
Citera
2023-02-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanu
Hej. Har en fråga angående att jag sedan tidigare har C-kort och arbetat i branschen. Kör däremot inte lastbil just nu. Börjar dock bli sugen på att ta CE, då jag aldrig kom mig för att göra detta ifrån första början…
Jag undrar därför om någon vet något billigt sätt att fixa E-behörighet? Fick C-kortet genom vuxenutbildningen, och är tveksam till om det hjälper till med bara E-behörighet. Finns det åkerier som kan hjälpa till med detta om jag föreslår detta? Vill helst inte lägga en förmögenhet för att fixa detta på egen hand!

Skaffa ett jobb på ett åkeri som har både C och VE uppdrag. Säg sedan du vill övningsköra med dom!
Då kan du få lära dig mycket gratis via din arbetsgivare!

Kanske även att du får låna lastbil och släp för din uppkörning.
Citera
2023-02-24, 06:59
Medlem
storpikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanu

Hej Kanu!

Du kan även gå den vägen att du pratar med en arbetsgivare som har lastbil + släp, frågar om du kan börja jobba åt honom efter du har tagit E-kortet.
Säger han ja till detta kan du be honom att skriva ett kontrakt på det som du sedan visar upp för Arbetsförmedlingen.
Finns det kontrakt på att "utbildningen" leder till jobb så går dem oftast med på det.
På detta sätt fick jag sätt fick jag bla mitt hjullastarkort.

Mvh,
Citera
2023-03-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det finns mängder med jobb som lastbilschaufför i Sverige.
Vilket tycker ni är roligaste jobbet inom det? Eller är det vilket företag man jobbar åt som styr det? Det finns ju både bra och dåliga företag inom lastbilsbranschen.

Jag funderar på att ta CE kort och grusbil låter rätt kul & chill.

Tips?

Bulkbil! inriktning djurfoder. får åka ut till massa olika gårdar och lastning och lossning är rätt så lugnt och skönt om man räknar bort buller.
Citera
2023-03-07, 10:36
Medlem
Har totalt jävla hjärnsläpp och försöker lista ut om jag skitit i det blå skåpet under ett par dagar nu med vägarbetstidslagen.

Jag har arbetstid från 00.30-09.00.
Arbete mellan 6-9 timmar kräver ju 30 minuters rast, men när man delar upp det, det är där jag blir osäker.

De senaste dagarna har jag stoppat in förarkortet 00.30, lastat, kört och lossat fram till ca 04.45-05.00, tagit 15 min rast, kört till 08, tagit 15 min till, sedan gått hem runt 09.

Jag har ju skrapat ihop halvtimmen som krävs, men är uppdelningen av rasterna okej?

På min gamla tur hade jag 30 min frukost på morgonen och 30 min på eftermiddagen och tänkte aldrig något mer på det.
Senast redigerad av zzirGrizz 2023-03-07 kl. 10:41.
Citera
2023-03-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Har totalt jävla hjärnsläpp och försöker lista ut om jag skitit i det blå skåpet under ett par dagar nu med vägarbetstidslagen.

Jag har arbetstid från 00.30-09.00.
Arbete mellan 6-9 timmar kräver ju 30 minuters rast, men när man delar upp det, det är där jag blir osäker.

De senaste dagarna har jag stoppat in förarkortet 00.30, lastat, kört och lossat fram till ca 04.45-05.00, tagit 15 min rast, kört till 08, tagit 15 min till, sedan gått hem runt 09.

Jag har ju skrapat ihop halvtimmen som krävs, men är uppdelningen av rasterna okej?

På min gamla tur hade jag 30 min frukost på morgonen och 30 min på eftermiddagen och tänkte aldrig något mer på det.
Arbete max 6 timmar sen 30 min rast, med arbete menas allt inkl körning.

45 min rast efter 4.5 timmar KÖRTID. Så kommer du inte upp i 4.5 timmar körning på en dag så behöver du bara en rast på 30 min
Citera
2023-03-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Arbete max 6 timmar sen 30 min rast, med arbete menas allt inkl körning.

45 min rast efter 4.5 timmar KÖRTID. Så kommer du inte upp i 4.5 timmar körning på en dag så behöver du bara en rast på 30 min
Det är jag med på, men får jag dela upp min 30 min rast så som jag gjort?
15 min efter ca 4 timmar, jobba i 3 till, för att sedan ta 15 min igen?
Citera
2023-03-08, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Det är jag med på, men får jag dela upp min 30 min rast så som jag gjort?
15 min efter ca 4 timmar, jobba i 3 till, för att sedan ta 15 min igen?

Egentligen ska det väl vara 45 min-1 timme man har rätt att ha rast på eftersom du jobbar 9 timmar på en arbetsdag varav 1 timme är obetald rast.(alla jobb har olika tider jag vet men principen är att du jobbar 1 timme längre än du ska eftersom den timmen inte är jobb)

Se Edit innan du läser nedanstående:

Nej den rasten får du inte dela upp då den ska vara minst 30 min efter 6 timmars arbetstid.
Det gäller alla jobb inom vägarbetstidslagen inte bara själva chaufförerna. Så den som kör B-bil och installerar trafikljus måste också följa den lagen. Även han som sopar trottoarerna ingår i Vägarbetstidslagen.
---------

Alltså rasterna får delas upp följande:

1 timme rast: 15+30, 20+40

45 min: 15+30

30 min: 30

Ej tillåtet:

1 timme: 10+50, 5+55,

45 min: 10+35, 5+40, 15+25,

30 min: 15+15(Se edit), 10+20, 5+25
Rast räknas endast om vilotiden är 15 minuter eller över. 14 min och under är en paus och räknas ej som rast.

Edit: iom att du inte jobbar 6 timmar i sträck så gäller inte det ovan, har du kollektivatal så reglerar den hur lång en rast ska vara så ovanstående gäller inte som en lag utan allt utgår från ditt kollektivavtal.

Den sista rasten BÖR inte vara mindre än 30 minuter men jag hittar ingenting som säger att den inte FÅR vara kortare.

Igen om inte ditt kollektivavtal säger minst 30 min för isåfall har du skitit i det blå skåpet

Dock så får inte en rast vara kortare än 15 min så uppdelning jag visade är mer rekkomendationer om hur det är okej och inte okej att dela upp den.
Senast redigerad av pappana 2023-03-08 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in