Citat:
Ursprungligen postat av
zzirGrizz
Det är jag med på, men får jag dela upp min 30 min rast så som jag gjort?
15 min efter ca 4 timmar, jobba i 3 till, för att sedan ta 15 min igen?
Egentligen ska det väl vara 45 min-1 timme man har rätt att ha rast på eftersom du jobbar 9 timmar på en arbetsdag varav 1 timme är obetald rast.(alla jobb har olika tider jag vet men principen är att du jobbar 1 timme längre än du ska eftersom den timmen inte är jobb)
Se Edit innan du läser nedanstående:
Nej den rasten får du inte dela upp då den ska vara minst 30 min efter 6 timmars arbetstid.
Det gäller alla jobb inom vägarbetstidslagen inte bara själva chaufförerna. Så den som kör B-bil och installerar trafikljus måste också följa den lagen. Även han som sopar trottoarerna ingår i Vägarbetstidslagen.
---------
Alltså rasterna får delas upp följande:
1 timme rast: 15+30, 20+40
45 min: 15+30
30 min: 30
Ej tillåtet:
1 timme: 10+50, 5+55,
45 min: 10+35, 5+40, 15+25,
30 min: 15+15(
Se edit), 10+20, 5+25
Rast räknas endast om vilotiden är 15 minuter eller över. 14 min och under är en paus och räknas ej som rast.
Edit: iom att du inte jobbar 6 timmar i sträck så gäller inte det ovan, har du kollektivatal så reglerar den hur lång en rast ska vara så ovanstående gäller inte som en lag utan allt utgår från ditt kollektivavtal.
Den sista rasten BÖR inte vara mindre än 30 minuter men jag hittar ingenting som säger att den inte FÅR vara kortare.
Igen om inte ditt kollektivavtal säger minst 30 min för isåfall har du skitit i det blå skåpet
Dock så får inte en rast vara kortare än 15 min så uppdelning jag visade är mer rekkomendationer om hur det är okej och inte okej att dela upp den.