2016-07-26, 08:09
Medlem
Har ett par grillade kalkonbröst med bbq glaze på, vill göra detta till smalmat.

Tänkte mig lite vildris som jag har i frysen, blomkålsris, broccoli, gröna ärtor, lök, burktomater.. andra förslag? Somsagt, siktar inte på världens godaste maträtt men om den är nyttig och går ner så är jag nöjd!
Citera
2016-07-26, 17:59
Medlem
Vad ska jag laga ikväll? Vegetariskt är ett krav. Har mycket ägg och morötter hemma.
Citera
2016-07-26, 18:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ampL
Vad ska jag laga ikväll? Vegetariskt är ett krav. Har mycket ägg och morötter hemma.
Pad thai variant fast utan kycklingen, tror du kan ha i rivna morötter åxå. https://www.ica.se/recept/pad-thai-714630/

Ängamat eller sommarsoppa går ju åxå att ha i tanken när du kikar på vad annat du har hemma. Bara morötter och ägg låter ju nästan som att det skulle gå att göra nån avart till rösti av. Men jag skulle faktiskt inte provat just det.

Nån typ av gratäng eller kanhända baka typ en morotskaka fast det är ju inte en middag direkt.

Nu är jag inte vegeterian men äter man ägg då, det visste jag inte. Eller är det veganer jag tänker på. Finns ju en massa varianter på dessa som jag inte ens tänker försöka hålla reda på vad personerna kan äta eller inte. Men är du Lakto-ovo-vegetarian så borde det funka.
Citera
2016-07-31, 08:49
Medlem
Behöver lite tips angående mager mat, förutom kyckling.

Äter mycket djur, så det vore kul om det vore något annat för en gångs skull.
Citera
2016-07-31, 09:07
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Behöver lite tips angående mager mat, förutom kyckling.

Äter mycket djur, så det vore kul om det vore något annat för en gångs skull.

Falafel/(kikärtsbiffar)? Steker du dem i smör istället för fritera blir de mindre onyttiga.
Citera
2016-07-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Falafel/(kikärtsbiffar)? Steker du dem i smör istället för fritera blir de mindre onyttiga.

Tack för tipsen! Skall kolla upp detta.
Citera
2016-08-11, 11:46
Medlem
christerys avatar
Råkade köpa en sida kallrökt lax, lite har jag en aning om vad jag skall göra av med. Steker en bit av den helt enkelt och serverar med potatismos, och lite på mackor (svansdelen) men sen... Soppa känns som att kasta pärlor åt svin på kallrökt lax, vad annat kan jag göra? Inspirationen tog liksom tokslut.

Fasiken, jag som brukar ha bra idéer är bara liksom ställd just nu. Nån pasta kanske..

EDIT: Ähh, inspirationen kom tillbaka, laxlasange med spenat och möjligtvis en laxlåda med lax+ägg+grädde. Det borde lösa mitt problem.
Senast redigerad av christery 2016-08-11 kl. 11:54.
Citera
2016-08-12, 01:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Råkade köpa en sida kallrökt lax, lite har jag en aning om vad jag skall göra av med. Steker en bit av den helt enkelt och serverar med potatismos, och lite på mackor (svansdelen) men sen... Soppa känns som att kasta pärlor åt svin på kallrökt lax, vad annat kan jag göra? Inspirationen tog liksom tokslut.

Fasiken, jag som brukar ha bra idéer är bara liksom ställd just nu. Nån pasta kanske..

EDIT: Ähh, inspirationen kom tillbaka, laxlasange med spenat och möjligtvis en laxlåda med lax+ägg+grädde. Det borde lösa mitt problem.

Jaja, det gick ju sådär... har kvar lax och nu är inspirationen slut igen... *suckar*
Funderar på att kasta skiten, börjar få lax som kommer ur öronen snart om jag käkar mer.
Citera
2016-08-20, 14:33
Medlem
Imbazs avatar
Har 2 skivor Entrecote, är det bara grilla/steka man kan göra?
Citera
2016-08-20, 14:37
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jaja, det gick ju sådär... har kvar lax och nu är inspirationen slut igen... *suckar*
Funderar på att kasta skiten, börjar få lax som kommer ur öronen snart om jag käkar mer.

Kallrökt lax passar ju perfekt att ha i sallad men det kanske du också redan hunnit äta?
Citera
2016-08-20, 14:50
Avslutad
http://malmo.matvaran.se/ica_produkt/i_36569323.jpg

Funkar alltid.
Citera
2016-08-20, 17:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Har 2 skivor Entrecote, är det bara grilla/steka man kan göra?
Du kan ju laga i princip allt men frågan är om det är så klokt att offra en så pass fin köttbit på att göra gryta eller bräsera detsamma. Saken framstår förstås i annan dager om köttet håller låg kvalitet. I det fallet föreslår jag den nämnda bräseringen.

Gör i så fall så här:

1. Skiva dina tämligen tjocka skivor tunnare. Lägg dem platt på brädan och skär därefter på längden. Du bör minst få fram sex tunna skivor allt som allt.

2. Salta och peppra skivorna, samt vänd dem i vetemjöl.

3. Hetta upp en stekgryta eller stekpanna (gärna teflonbelagd), klicka i lite smör och låt tysta. Lägg sedan i köttet utan att skivorna täcker varandra.

4. Ge köttbitarna en fin yta runtom och klicka sedan i 2 tsk neutral senap (ej söt!).

5. Gå genast i med 1 dl vitt vin ifall du har hemma. Reducera sedan vinet till hälften.

6. Gå i med ca 2 dl vatten så att det nätt och jämnt täcker köttet.

7. Sänk värmen, lägg på locket och bräsera tills köttet är genommjukt.

8. När tillagningen närmar sig slutet så kan du addera ca 1 dl petit pois (små gröna ärter).

9. Avsluta med att omplacera köttbitarna till ett serveringsfat och toppa rätten med färsk persilja.

Observera, du blir tvungen att med jämna mellanrum dutta i mer vatten. Köttet får under inga omständigheter steka fast!! Vattennivån skall under hela tillganingen vara konstant. Dock bör du heller inte överdriva mängden! Poängen är att det skall bildas en tämligen tjock sås/sky när rätten är färdig.

Fall inte för frestelsen att tillsätta grädde på slutet. Det blir inte bättre av det!

Servera med kokt potatis/potatismos/pressad potatis eller ris.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in