2016-08-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Skadades? Av spjutkastandet eller vad? Sana skadades inte, han hade inga problem att springa fram mot publiken och kasta en hörnflagga.

Att han slapp straff är en jävla skandal. Men han spelar ju för MFF.
Han slapp väl straff för att domaren valde att utelämna händelsen i rapporten. Vad jag minns kunde spjutkastet inte prövas.
Men finns inte möjligheten att bägge lagen tilldöms en 0-3 förlust? Det utfallet diskuterades ju i Malmöfallet.
Citera
2016-08-19, 20:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Skadades? Av spjutkastandet eller vad?
Av en banger. Du vet den som smällde precis bredvid honom...?
Kanske var lite överdrivet, men nog kan man ha förståelse för att det påverkar en spelare... eller...?
Citera
2016-08-19, 20:19
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Av en banger. Du vet den som smällde precis bredvid honom...?
Kanske var lite överdrivet, men nog kan man ha förståelse för att det påverkar en spelare... eller...?

En banger? Du vet hur många som kastades mot IFK:s bollkallar från bortastå?

Straffet? Inget............

Att det påverkar Sana har jag förståelse för, men han gjorde ingen impulshandling.

Han går i sakta mak till hörnflaggan och kastar den: https://www.youtube.com/watch?v=h8WUt925nXc
Citera
2016-08-19, 20:57
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, det är inte nödvändigtvis hemmalaget som tilldöms en skrivbordsförlust (3-0). Lagsympatierna hos supportern som orsakar ett matchavbrott är relevant. I fallet IFK-MFF var det en blåvit supporter. I fallet J Södra-ÖFK saknas lagsympatier hos idioten. Och som redan påpekats skiljer sig de två fallen åt även på andra sätt.

Det är framförallt fallet att personen är en supporter eller ej som jag inte förstår mig på. Varför skulle det vara mer eller mindre relevant om denne har årskort, halsduk eller något annat? Det gör det ju också möjligt för någon att påstå sig vara säg en IFK Göteborg supporter och sabba en specifik match för att uppnå en förlust för IFK Göteborg.

Handlingen är lika illa oavsett om det är en supporter eller ej som gör det. Men det får bli slut på att lag straffas när individer gör bort sig.
Citera
2016-08-20, 01:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det är framförallt fallet att personen är en supporter eller ej som jag inte förstår mig på. Varför skulle det vara mer eller mindre relevant om denne har årskort, halsduk eller något annat? Det gör det ju också möjligt för någon att påstå sig vara säg en IFK Göteborg supporter och sabba en specifik match för att uppnå en förlust för IFK Göteborg.

Handlingen är lika illa oavsett om det är en supporter eller ej som gör det. Men det får bli slut på att lag straffas när individer gör bort sig.
Så därför vill du i detta fallet straffa laget när en individ gör bort sig?
Citera
2016-08-20, 08:34
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ang. GBG - MFF matchen. Ass. domare blev ju chokad men han hade kunnat ersättas av 4:e domaren.
AD kunde knappast fungera som 4:e domare eftersom han var chokad och grät.

Frågan är då, kan man spela klart matchen utan en 4:e domare?

Inför ett derby mot gais (det där idioterna på vår läktare brände bengaler under vår bästa period i matchen så vi tappade momentum och tappade segerchansen) så skadade sig domaren inför matchen och fick ersättas. Man lät fjärdedomaren gå in men för att ha ett alternativ ringde man in en fjärdedomaren/en ny linjeman (minns inte vilket) så man kunde genomföra matchen.
Det är givetvis svårt i alla fall och där hade vi fördel av att gbg-området är såpass stort att det finns en del domare som får vara fjärdedomare (om än inte döma "på riktigt).
Det är givetvis ett alternativ.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas att man faktiskt i högtalarna ropat ut att man söker en licenserad domare eftersom någon ur domartrion skadat sig. D.v.s. man bad någon ur publiken ta en plats på linjen (detta var ju före fjärdedomare). Det var fina tider...

Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Någon blåvit som vill skriva en tänkbar elva till söndagens möte med oss?

Antar (läs hoppas) att ni vilar någon/några med dubbelmötet i EL i åtanke.

Jag skrev innan vilka spelare jag anser bör vila, sedan vad jag anser och vad som kommer ske är en annan femma men jag hoppas på att elvan blir som följer Alvbåge-Adam-Hjalle-Rogne-Scott-MSD-Lawson-Seb-Billy-EMO-Tobbe/Boman(den ena ersätter den andre i paus).

Anledningen till att Rogne och Scott spelar är givetvis att deras samarbete skall finslipas än mer inför torsdag och Rogne har inte samma skadeproblem vid tätt matchande som Bjärsa och gympasalsgolvet på tele2 gynnar ju inte direkt Bjärsa...

Vi kommer ju även vid torsk inte vara borta från en EL-plats till nästa säsong så denna matchen kan vi torska utan att det känns alltför jobbigt med tanke på att matchen på torsdag är del 2 av det viktigaste mötet vi spelat på 15 år...
Citera
2016-08-20, 10:04
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så därför vill du i detta fallet straffa laget när en individ gör bort sig?

Jag vill inte det. Men regelverket som det ser ut i dag, kräver ju det då det var utfallet av en liknande incident i våras.
Citera
2016-08-20, 10:29
Medlem
nygards avatar
Citat:
En banger? Du vet hur många som kastades mot IFK:s bollkallar från bortastå?

Straffet? Inget............

Att det påverkar Sana har jag förståelse för, men han gjorde ingen impulshandling.

Han går i sakta mak till hörnflaggan och kastar den: https://www.youtube.com/watch?v=h8WUt925nXc

Jag kan svara på hur många som kastades mot era bollkallar: noll.
Att bara kasta bangers ger mig veterligen inget straff. Men att uppsåtligen kasta på någon gör det.

Vet att ni brukar ha lite svårt att förhålla er till sanningen däruppe, men snälla. Ska det aldrig upphöra?
Senast redigerad av nygard 2016-08-20 kl. 10:33.
Citera
2016-08-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag vill inte det. Men regelverket som det ser ut i dag, kräver ju det då det var utfallet av en liknande incident i våras.

Nej. Regelverket kräver det inte alls. Faktum är ju att det är oförenligt att döma 3-0 till endera lag om den som står för ordningsstörningen inte är supporter till endera lag. Kan du snälla läsa regeln i kap 2 §15.1 innan du fortsätter uttala dig?

Man kan givetvis kritisera regeln som sådan och man också kritisera att det i vissa fall kan bli oklart huruvida någon är supporter till en förening eller inte. I det aktuella fallet finns det ju dock INGENTING (mer än att det var just ena lagets spelare som blev attackerad) som tyder på att förövaren var supporter till något av lagen och 3-0-regeln är därmed inte tillämplig. Att ändå tillämpa den vore MOT nuvarande regelverk.

Det du tycker är alltså att disciplinnämnden ska frångå sina regler. Dina motiv verkar vara att du tycker att eftersom regeln i sig är orättvis och IFK drabbades av den orättvisa regeln, så är det bättre att disciplinnämnden försöker se till så att alla beslut om avbrutna matcher renderar orättvisa skrivbordssegrar, även i de fall när reglerna vare sig påkallar eller ens tillåter det?
Citera
2016-08-20, 13:10
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Skadades? Av spjutkastandet eller vad? Sana skadades inte, han hade inga problem att springa fram mot publiken och kasta en hörnflagga.

Att han slapp straff är en jävla skandal. Men han spelar ju för MFF.

Lustigt hur en banger som landar precis invid en spelare kan viftas bort som något mikroskopiskt, men ett kast av en plastpinne kan benämnas som spjutkast (som dessutom kallats livsfarligt flera gånger, både här och på andra platser).
Citera
2016-08-20, 13:35
Medlem
Citat:
Sana blev inte ens anmäld, det är skillnad beroende på vilket lag du spelar för.

Men det är klart Sana var "chockad"......................................... ...

Jag tycker iaf att det är en stor skillnad mellan att kasta upp en plastpinne på läktaren och att måtta slag och sparkar mot en gripen person... Bachirous reaktion är ändå förståelig med tanke på att det sker så tätt inpå händelsen. Gero däremot springer ju fram efteråt och riktar ett slag mot förövaren efter han har blivit gripen. Självklart ska man straffa sådant beteende.
Citera
2016-08-20, 13:43
Medlem
cooldogs avatar
Hur går det i dagens matcher? Finns Dempseys energi kvar i djurgårdspelarna eller har den gått ut och Östersund kör sin tikitaka-fotboll och vinner stort så Laul ännu en gång kan skriva att Norrland är förbi?

Kan Helsingborg krampa sig till ett poäng mot Kalmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in