2016-08-19, 10:47
  #9709
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
.
.
.
3. Faktum är att det var den liberala bostadspolitiken som var katastrofal. Att sedan många Socialdemokrater gick på det där med att peyonyang bostäder är vår politik är en helt annan sak. Eller att de senare försökt så att säga överta det politiska ansvaret för det hela (när miljonprogrammen var nya) är också en annan sak. Idag vill ingen bära ansvaret för miljonprogrammen p.g.a. att deras negativa egenskaper blivit uppenbara för allmänheten.
.
.

Som du själv också uttryckt så är inte de svenska liberalerna liberaler, jag räknar med dem i kategorin sossar.
Citera
2016-08-19, 11:00
  #9710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och du förstår fortfarande inte skillnaden på hyresfastighetsmarknaden och hemnet, trots att du fått förklarat för dig hur verkligheten ser ut.

Ytterst tveksamt om Sthlms stad kommer köpa några BR i Sthlm city.

Där man köper BR är där det är ekonomiskt försvarbart att göra så, som exempelvis i Malmö där man fortfarande kan köpa en BR för några hundratusen. Kostnaden blir då lägre för kommunen än om de skulle hyra en hyresrätt.

Nej, inte tycker du att det är så noga med skattebetalarnas pengar inte ...

Så du kan inte se ironin i det hela ? Först avskaffar man av ideologiska skäl
allmännyttan (Nacka och Täby var väl först). Därigenom tror man sig ha löst
problemet med invånare som man inte vill ha i kommunen. Men nu visar det
sig att kommunerna (och ytterst staten) har ett försörjningsansvar vad gäller
bostäder åt invånarna. Och utan våra många nyanlända vänner hade vi haft
en mängd saker som aldrig hade uppenbarats ...

Jo, det är komiskt även om inte du skrattar ! Tennsoldat där !
Citera
2016-08-19, 11:02
  #9711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det fetstilta säger en hel del om nivån du håller i den här tråden...

Du har ingen humor ! Är det något mera du saknar i ditt liv ?

Men varför inte rapportera inlägget för trams ? Ellen var resten OK för dig ?
Citera
2016-08-19, 11:02
  #9712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Som du själv också uttryckt så är inte de svenska liberalerna liberaler, jag räknar med dem i kategorin sossar.

1. Du menar väl snarare att det finns massvis med socialdemokrater, som inte är socialdemokrater utan liberaler?

2. Socialdemokratin blev ganska tidigt semi-invaderat av liberaler, främst på de lägre nivåerna i kommunalpolitiken. Vanligen representerade invadörerna inte politiska intressen, utan saker som affärsintressen, markintressen, främmande makt eller typ egenintressen. För att förtydliga:
2.a Affärsintressen - målsättning utverkande av statsbidrag till egen affärsverksamhet, alternativt politisk kontroll av byråkratiska funktioner för godkännande eller ickegodkännade av verksamheter.
2.b Markintressen - målsättning tex. påverka dragning av vägar, järnvägar och annan infrastruktur, vanligtvis att dra fram sakerna till eget markägande för värdestegring.
2.c Främmande makt - subversiv verksamhet, vanligen med Sovjet eller Europeiska dåtida stater som sponsorer för "det nya". Funktionalismen och Modernismen är väl de mest uppenbara inriktningarna relaterat till bostadsbristen liksom förklaringen till vad som ibland populistiskt beskrivs som rivningsraseriet dvs. rivningar utan annat syfte än att visa på makt och politisk tillhörighet.
2.d Egen intressen - bli socialdemokrat rita om världen så att den passar dig. S breda väljarskaror bryr sig inte mycket om hur världen ser ut - bara den ritas.

3. Så du missförstod det där.
Citera
2016-08-19, 11:04
  #9713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo det är dom i praktiken visst. Vi har visserligen presumtionshyror, men dessa är begränsade till 15 år.

Efter det gäller sedvanlig bruksvärdeshyra...

Ett hyreshus ska inte stå i 15 år, utan snarare 100...

presumtionshyror infördes 2006 pga att produktionen av hyresrätter börjat köras i botten totalt.

Hyresgästföreningen var i princip tvingade att gå med på detta, för att inte låta hyresrätten självdö.

Det där kan du inte tro på på fullt allvar ! Jfr med t ex värnskatten som infördes som
ett provisorium och finns kvar än idag. Dessutom är mannaminnet väldigt kort ...
Citera
2016-08-19, 11:07
  #9714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

nej det stämmer inte. Det har alltid varit brist på hyresrätter under marknadspris.

Mina föräldrar fick muta sig till sin första hyresrätt i Sthlm på 70-tal


Jag bara älskar det här ! Kurtan berättar om sin uppväxt i brottslighet och omoral.
Ta gärna lite mera om din olyckliga barndom så att vi kan förstå dig lite bättre !

F ö har jag också hört om en farbror som mutade till sig lägenheter i Stockholm
eller kanske Solna under 40tal eller något liknande ...
Citera
2016-08-19, 11:09
  #9715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så du skall flytta med andra ord.
Och för att frigöra mest kapital så är väl en hyreslägenhet det mest lämpliga. Det frigör mest kapital.

Eller hade du tänkt belåna din bostadsrätt?

1. Kurt-Sune är bara en bedragare som försöker ägna sig åt falsk rådgivning till de äldre i syftet att stjäla ofta undervärderade egendomar.

2. Det är inte ny variant. Det finns många kommuner som ägnade sig åt expropriering av dödsbon mellan 1930-1980 talet, av samma skäl. Det var inte ovanligt att expropriationsdomstolarna förseddes med allt från förfalskade plankartor till förvanskade omgivningsbeskrivningar, för att så att säga minska fastighetsvärdena. Advokaterna hade väldigt svårt för den sortens verksamheter - men de hade ju inte %.

3. Kurt-Sune har inte tänkt på att äldre ofta vill bo kvar i sina hus. Bankerna fixar det där bättre med sina seniorlån. Kurt-Sune har helt enkelt inte en chans.
Citera
2016-08-19, 11:13
  #9716
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du menar väl snarare att det finns massvis med socialdemokrater, som inte är socialdemokrater utan liberaler?

2. Socialdemokratin blev ganska tidigt semi-invaderat av liberaler, främst på de lägre nivåerna i kommunalpolitiken. Vanligen representerade invadörerna inte politiska intressen, utan saker som affärsintressen, markintressen, främmande makt eller typ egenintressen. För att förtydliga:
2.a Affärsintressen - målsättning utverkande av statsbidrag till egen affärsverksamhet, alternativt politisk kontroll av byråkratiska funktioner för godkännande eller ickegodkännade av verksamheter.
2.b Markintressen - målsättning tex. påverka dragning av vägar, järnvägar och annan infrastruktur, vanligtvis att dra fram sakerna till eget markägande för värdestegring.
2.c Främmande makt - subversiv verksamhet, vanligen med Sovjet eller Europeiska dåtida stater som sponsorer för "det nya". Funktionalismen och Modernismen är väl de mest uppenbara inriktningarna relaterat till bostadsbristen liksom förklaringen till vad som ibland populistiskt beskrivs som rivningsraseriet dvs. rivningar utan annat syfte än att visa på makt och politisk tillhörighet.
2.d Egen intressen - bli socialdemokrat rita om världen så att den passar dig. S breda väljarskaror bryr sig inte mycket om hur världen ser ut - bara den ritas.

3. Så du missförstod det där.

Socialdemokrater är en underlig blandning av kommunister, sossar och moderater.
Saknar ett riktigt liberalt parti i Sverige som är tillräckligt stort.

Hur som helst, 75 års fallerande bostadspolitik ligger bakom situationen vi nu befinner oss i.
Om det är liberala sossar eller socialistiska liberaler som orsakat detta skiter jag egentligen i,
etiketten spelar ingen roll.
Citera
2016-08-19, 11:20
  #9717
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Absolut inte nu, men rent hypotetiskt lär jag inte vara den som inte cashar hem som pensionär, då jag inte förstår vitsen med att dö med miljoner uppbundet i en bostad.

Men hur skall du kunna casha hem om det inte finns lediga hyresbostäder?
Då måste du flytta till en ort eller område med rejält billigare bostadsrätter på grund av skatten på värdestegringen.
Citera
2016-08-19, 11:25
  #9718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Socialdemokrater är en underlig blandning av kommunister, sossar och moderater.
Saknar ett riktigt liberalt parti i Sverige som är tillräckligt stort.

Hur som helst, 75 års fallerande bostadspolitik ligger bakom situationen vi nu befinner oss i.
Om det är liberala sossar eller socialistiska liberaler som orsakat detta skiter jag egentligen i,
etiketten spelar ingen roll.

1. Det finns många kulörer av Socialdemokrati.

2. Sverige har aldrig haft ett äkta liberalt parti.

3. Socialistiska liberaler är den korrekta etiketten. De riktiga Socialdemokraterna har främst pysslat med subventionerat byggande liksom omfattande verksamhet för att ta kontrollen över byggföretagen. De lärde sig det där av Ivar och Torsten Kreuger 1930-1970. Så det är inte konstigt att kulörbytena kan så att säga förundra och konfundera folk. Politikerna lär sig saker hela tiden. Kan berätta hur en kommun lärde sig expropriationslagen en gång i tiden. - det var en privatperson som exproprierade 1 hektar av en stad. Reaktionen var lite som så här "va fan", "så får man inte göra", "höhöhöhhö" "oh shit" .... "hmmm, det där måste vi lära oss".

4. Högre IQ än så har inte de politiska partierna.
Citera
2016-08-19, 12:55
  #9719
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns många kulörer av Socialdemokrati.

2. Sverige har aldrig haft ett äkta liberalt parti.

3. Socialistiska liberaler är den korrekta etiketten. De riktiga Socialdemokraterna har främst pysslat med subventionerat byggande liksom omfattande verksamhet för att ta kontrollen över byggföretagen. De lärde sig det där av Ivar och Torsten Kreuger 1930-1970. Så det är inte konstigt att kulörbytena kan så att säga förundra och konfundera folk. Politikerna lär sig saker hela tiden. Kan berätta hur en kommun lärde sig expropriationslagen en gång i tiden. - det var en privatperson som exproprierade 1 hektar av en stad. Reaktionen var lite som så här "va fan", "så får man inte göra", "höhöhöhhö" "oh shit" .... "hmmm, det där måste vi lära oss".

4. Högre IQ än så har inte de politiska partierna.

Nu blir det lite offtopic,
är inte http://www.liberalapartiet.se/ ett liberalt parti eller saknas det någon pusselbit för att de skall vara liberala på riktigt?
Citera
2016-08-19, 14:16
  #9720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Nu blir det lite offtopic,
är inte http://www.liberalapartiet.se/ ett liberalt parti eller saknas det någon pusselbit för att de skall vara liberala på riktigt?

1. Jag ska medge att jag aldrig hört talas om liberala partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in