Citat:
Ursprungligen postat av
berra77
Som du själv också uttryckt så är inte de svenska liberalerna liberaler, jag räknar med dem i kategorin sossar.
1. Du menar väl snarare att det finns massvis med socialdemokrater, som inte är socialdemokrater utan liberaler?
2. Socialdemokratin blev ganska tidigt semi-invaderat av liberaler, främst på de lägre nivåerna i kommunalpolitiken. Vanligen representerade invadörerna inte politiska intressen, utan saker som affärsintressen, markintressen, främmande makt eller typ egenintressen. För att förtydliga:
2.a Affärsintressen - målsättning utverkande av statsbidrag till egen affärsverksamhet, alternativt politisk kontroll av byråkratiska funktioner för godkännande eller ickegodkännade av verksamheter.
2.b Markintressen - målsättning tex. påverka dragning av vägar, järnvägar och annan infrastruktur, vanligtvis att dra fram sakerna till eget markägande för värdestegring.
2.c Främmande makt - subversiv verksamhet, vanligen med Sovjet eller Europeiska dåtida stater som sponsorer för "det nya". Funktionalismen och Modernismen är väl de mest uppenbara inriktningarna relaterat till bostadsbristen liksom förklaringen till vad som ibland populistiskt beskrivs som rivningsraseriet dvs. rivningar utan annat syfte än att visa på makt och politisk tillhörighet.
2.d Egen intressen - bli socialdemokrat rita om världen så att den passar dig.

S breda väljarskaror bryr sig inte mycket om hur världen ser ut - bara den ritas.
3. Så du missförstod det där.