2016-08-18, 19:16
  #9697
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud. Det är bevisat sedan länge att det är din kära hyresreglering som stänger ute fattiga som aldrig får komma in i värmen.

På vilket sätt tycker du att dagens system gynnar de fattigaste?

Det är precis tvärtom... Det är socialismen som är mest ond.

Varför vägrar vänstermänniskor alltid att inse fakta?

Exemplen på att socialism inte fungerar står som spön i backen, men det biter aldrig på en kommunist.


Ingen förstår vad du menar med denna konstiga monolog om "fattiga som står utanför" du skriker om hela tiden.
Jag har varit fattig och även lat när jag var i 20-25 års åldern. Jag har haft csn, socialbidrag, akassa, varit visstidare och aldrig haft problem med allmänyttan eller bostadsköer, när jag inte fått lgh under dessa perioder har jag alltid haft borgenär och alltid fått kontraktet. Allmänyttans och hyresregleringens nivåer under dessa perioder när jag var yngre var en förutsättning jag skulle kunna ha en drägligt liv även som lågavlönad eller bidragstagare.
Även 7/10 socialbidragstagare får bostad hos allmänyttan.

Ingen förstår vad du pratar om för fattiga som står utanför. Det står alla möjliga människor i bostadskön, alltifrån socialbidragstagare till akademiker.

Jag har även fått bostadslån på akassa en gång utan borgenär genom att boka personligt möte med bankmannen och köra lite slipat snack, förinbetalda privatlån o bolån förut, egen kontantinsats och långvarig kund.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-08-18 kl. 19:32.
Citera
2016-08-18, 20:16
  #9698
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ingen förstår vad du menar med denna konstiga monolog om "fattiga som står utanför" du skriker om hela tiden.
Jag har varit fattig och även lat när jag var i 20-25 års åldern. Jag har haft csn, socialbidrag, akassa, varit visstidare och aldrig haft problem med allmänyttan eller bostadsköer, när jag inte fått lgh under dessa perioder har jag alltid haft borgenär och alltid fått kontraktet. Allmänyttans och hyresregleringens nivåer under dessa perioder när jag var yngre var en förutsättning jag skulle kunna ha en drägligt liv även som lågavlönad eller bidragstagare.
Även 7/10 socialbidragstagare får bostad hos allmänyttan.

Ingen förstår vad du pratar om för fattiga som står utanför. Det står alla möjliga människor i bostadskön, alltifrån socialbidragstagare till akademiker.

Jag har även fått bostadslån på akassa en gång utan borgenär genom att boka personligt möte med bankmannen och köra lite slipat snack, förinbetalda privatlån o bolån förut, egen kontantinsats och långvarig kund.

Ur ett fördelningspolitiskt perspektiv, hur ser du på att hyresrätten idag används som en pensionsförsäkring för rika som redan har sitt boende ordnat?

Tycker du att det är rätt och riktgt att jag kommer casha hem som pensionär och bo i en hyresreglerad lgh lagom till pensionen?
Citera
2016-08-18, 20:37
  #9699
Medlem
brutalares avatar
Jag undrar Kurt-Sune: Om hyrorna inte hade varit reglerade. Hade inte du sålt iallafall och ev flyttat till en HR? Annars dör du med din avbetalda bostad. Du kommer bada i pengar som pensionär iallafall oavsett om hyran är några tusen dyrare eller inte.
Citera
2016-08-18, 20:56
  #9700
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ur ett fördelningspolitiskt perspektiv, hur ser du på att hyresrätten idag används som en pensionsförsäkring för rika som redan har sitt boende ordnat?

Tycker du att det är rätt och riktgt att jag kommer casha hem som pensionär och bo i en hyresreglerad lgh lagom till pensionen?

Nice move, svara du på mitt inlägg först så ska du få bra svar på dina frågor sen.
Citera
2016-08-18, 21:42
  #9701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Slugevert, du inser att människor som lever på försörjningsbidrag inte kan köpa BRF? Eller menar du att kommunen skulle köpa BRF åt Rinkebys somalier om hyrorna där blev för höga (i en tänkt marknadshyresituation)?

När det gäller hela marknaden (inte bara de ekonomiskt olyckliga), så kan man resonera kring marknadshyrors införande:

1. Ett sådant införande leder til kraftigt höjda hyror över hela linjen. Detta är troligt när det finns så pass många människor som både passivt och aktivt efterfrågar HR. Befolkningsutvecklingen i relation till nyproduktionen de senaste 15 åren talar också för detta.
Resultatet blir en prispress uppåt på BRF. Du och Sune borde hålla med eftersom ni återkommande anger BRF som billigare.
Vid marknadshyra gäller:
1. De som måste bo i HR gör det men fyller inte alla HR
2. De som absolut inte vill bo i HR fyller inte alla småhus/BR.
3. Ett antal kan tänka sig antingen HR eller BR. De ligger på marginalen och bestämmer prisnivån.

Det är de i 3) som kopplar samman hyra för HR och boendekostnad för BR. Genom att välja antingen HR eller BR så reglerar de så att hyra och boendekostnad inte avviker för mycket.

Om HR hyra kryper upp för mycket väljer de i 3) BR och det blir vakanser för Fastighetsbolagen och de går i kk. Du har fortfarande inte talat om varför Fastighetsbolagen skulle vilja försätta sig i kk.

Du skriver också att kostnaderna för att bo i både HR som BR skulle stiga. Men berättar inte varför folk skulle vilja betala mer för samma boyta, när inget annat händer än att HR-hyran skulle krypa upp och folk drar ihop sig på mindre yta. (Jag tror du förstår att de som sitter med nedreglerad hyra idag kommer att välja mindre boyta om marknadshyra införs, varvid boyta frigörs).

Du borde inse att du gör tankefel och utelämnar marknadsmekanismerna. Du har gjort ett emotionellt ställningstagande i frågan och söker motivera den genom att ta ut en lite snutt ur verkligheten. Du behöver ha en helhetssyn för att göra korrekt bedömning.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
2. Alternativ: De höjda hyrorna stimulerar byggande av HR, men endast i en omfattning som bibehåller höga hyresnivåer. Detta är det troliga, vill jag påstå. Produktionen kommer följa befolkningsutvecklingen. Yngre människor kommer dock i högre utsträckning än tidigare kliva in på HR-marknaden, helt enkelt eftersom att brf-produktionens andel av helheten kommer att minska, samt att det är hopplöst höga summor som ska lånas när ingen bostad samtidigt går till försäljning. De som redan är inne på brf-marknaden får se prissättningen påverkas uppåt av höjda hyror på alternativområdet HR. På längre sikt kraschar brf-marknaden om det inte fylls på med nyköpare.
Det förklarar inte ditt påstående. Snarare tvärtom, när du på slutet skriver att BR marknaden skall dyka. Det skulle sänka boendekostnad för såväl BR som HR.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
3. Alternativ: Byggandet av HR tar verkligen fart. Då kommer priskraschen på brf snabbt.
Det förklarar inte heller ditt påstående. Se ovan.


Citat:
Högsta byggtakten sen miljonprogrammet
http://www.di.se/artiklar/2016/8/18/hogsta-byggtakten-sen-miljonprogrammet-2/
Citat:
Bostadsbyggandet fortsätter att accelerera. Byggtakten är nu den högsta sedan miljonprogrammets dagar
Det byggs mycket. Vi har haft en prisuppgång i tre år vilket gjort det lönsamt att bygga.
Dessutom går HGF med på presumtionshyra lite mer så det byggs även HR.

Riktigt varför du tänker dig att BR skulle falla under produktionskostnaden och stoppa all nyproduktion förstår jag inte. Har vi för mycket boyta i Sverige?
Citera
2016-08-18, 21:56
  #9702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nybyggena är inte hyresreglerade eller bruksvärdesreglerade kanske man ska säga.
Det är HGF som godkänner hyran.
Citera
2016-08-18, 22:28
  #9703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Att borgarna under sina 8 år inte gjorde något åt detta är för mig ett mysterium.
Jag sitter inte på något svar men min gissning är följande. Bildt och Westerberg försökte ta bort hyresregleringen på 90-talet, men åkte på så mycket stryk av media och vänstern att dom fann för gott att ge upp det.

Denna erfarenhet gjorde att Alliansen inte tyckte att det var värt opinionsfallet (som kommer av medias förföljelse) och valde att lägga krutet på andra reformer i stället.

Istället så valde man att exponera eländet och lät hyresgäster som ville ombilda få göra det (om fastigheten skulle säljas). Detta kunde inte media piska Alliansen så hårt för. Gjorde men det gav man sig ju på hyresgästerna samtidigt.

Men för att inte HR skulle försvinna helt så ökade Alliansen på presumtionstiden. Med 15 år så anser Fastighetsbolagen att det går att bygga HR. Sedan ankommer det att HGF går med på rimlig presumtionshyra om något skall bli byggt. Och ny byggs också HR.

Eftersom HR som är väldigt underprissatta blir väldigt intressanta att ombilda så försvinner de successivt. Och så fylls det på med nyproducerade HR med presumtionshyra. (Dessa är inte intressanta att ombilda). På sikt blir inte steget så stort att ta bort hyresregleringen. Hyresgästerna som ombildar har fått vinsten av övergången till marknadshyra. Och då skriker inte media så mycket som om det vore Fastighetsbolagen.

Dvs Alliansen ägnade sig åt politik.
Citera
2016-08-18, 23:07
  #9704
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag undrar Kurt-Sune: Om hyrorna inte hade varit reglerade. Hade inte du sålt iallafall och ev flyttat till en HR? Annars dör du med din avbetalda bostad. Du kommer bada i pengar som pensionär iallafall oavsett om hyran är några tusen dyrare eller inte.

Jag är en rationell person som för det mesta väljer det billigaste alternativet.

Och det är i dagsläget solklart vad som är mest fördelaktigt för mig.

Men att bunkra miljoner i en bostad lär jag inte vara sugen på som pensionär, marknadshyror eller ej.

Då lär jag försöka frigöra så mycket kapital det bara går.
Citera
2016-08-18, 23:53
  #9705
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är en rationell person som för det mesta väljer det billigaste alternativet.

Och det är i dagsläget solklart vad som är mest fördelaktigt för mig.

Men att bunkra miljoner i en bostad lär jag inte vara sugen på som pensionär, marknadshyror eller ej.

Då lär jag försöka frigöra så mycket kapital det bara går.

Så du skall flytta med andra ord.
Och för att frigöra mest kapital så är väl en hyreslägenhet det mest lämpliga. Det frigör mest kapital.

Eller hade du tänkt belåna din bostadsrätt?
Citera
2016-08-19, 09:33
  #9706
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så du skall flytta med andra ord.
Och för att frigöra mest kapital så är väl en hyreslägenhet det mest lämpliga. Det frigör mest kapital.

Eller hade du tänkt belåna din bostadsrätt?

Absolut inte nu, men rent hypotetiskt lär jag inte vara den som inte cashar hem som pensionär, då jag inte förstår vitsen med att dö med miljoner uppbundet i en bostad.
Citera
2016-08-19, 09:40
  #9707
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ingen förstår vad du menar med denna konstiga monolog om "fattiga som står utanför" du skriker om hela tiden.
Jag har varit fattig och även lat när jag var i 20-25 års åldern. Jag har haft csn, socialbidrag, akassa, varit visstidare och aldrig haft problem med allmänyttan eller bostadsköer, när jag inte fått lgh under dessa perioder har jag alltid haft borgenär och alltid fått kontraktet. Allmänyttans och hyresregleringens nivåer under dessa perioder när jag var yngre var en förutsättning jag skulle kunna ha en drägligt liv även som lågavlönad eller bidragstagare.
Även 7/10 socialbidragstagare får bostad hos allmänyttan.

Ingen förstår vad du pratar om för fattiga som står utanför. Det står alla möjliga människor i bostadskön, alltifrån socialbidragstagare till akademiker.

Jag har även fått bostadslån på akassa en gång utan borgenär genom att boka personligt möte med bankmannen och köra lite slipat snack, förinbetalda privatlån o bolån förut, egen kontantinsats och långvarig kund.

Problemet med dig är att du utgår från dig själv och bygger din världsbild efter det. Dessutom är du enligt egen utsago en "insider" och därmed bevakar du givetvis dina egna intressen.

Att folk längst bak i kön inte får komma in i värmen verkar du skita fullständigt i.

Vad jag efterlyser är ett system som fungerar bäst för alla och inte bara för insiderklubben. Och dit kan vi bara komma om även hyresmarknaden tillåts fungera på marknadens villkor.
Citera
2016-08-19, 09:52
  #9708
Medlem
Returpappers avatar
Hyreslägenheter finns i massor bara man har pengar här är en länk.

https://bostadsportal.se/hyresbostad/stockholm

http://www.bostaddirekt.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in