2016-08-18, 14:53
Medlem
Väldigt många som klagar på regelverket eller är tvärsäkra på utgången utan att ha läst det själv.

1) de lottar inte ut straffen
2) det finns regler
3) bara för att någon är inne på planen betyder det inte att situationerna är identiska.
Citera
2016-08-18, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
En person stör matchen med en handling och den avbryts? Det är samma sak även om handlingarna skiljer sig åt.

Nej det är inte ens i närheten samma sak.

I Göteborg så var det två idioter som agerade på impuls i ett laddat toppmöte och det var inte deras avsikt att matchen skulle avbrytas. Det blev däremot effekten. Bägge identifierades senare som hemmasupportrar enligt den definition som finns och därför så fick IFK Göteborg ta smällen. Övriga fall följer precis samma mönster.

I det här fallet så hade GM rest långt för att sabotera matchen, han hade troligtvis studerat säkerhetsarrangemanget på förhand (det var förmodligen därför som han stod på familjeläktaren) och han bröt mot de regler som han visste skulle föranleda en avbruten match. Det var helt enkelt ett planerat sabotage och därför så ska bägge klubbarna gå helt fria från ansvar. Regelrätta attacker kan och kommer vi aldrig kunna stävja.

Matchdelegaten har dock anmält Bachirou och Gero till Disciplinnämnden och särskilt den förstnämnde riskerar nog ett par matchers avstängning. Spjutkastningen på Gamla Ullevi bleknar i jämförelse med en spark i magen på en liggande planstormare.
Citera
2016-08-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Nej det är inte ens i närheten samma sak.

I Göteborg så var det två idioter som agerade på impuls i ett laddat toppmöte och det var inte deras avsikt att matchen skulle avbrytas. Det blev däremot effekten. Bägge identifierades senare som hemmasupportrar enligt den definition som finns och därför så fick IFK Göteborg ta smällen. Övriga fall följer precis samma mönster.

I det här fallet så hade GM rest långt för att sabotera matchen, han hade troligtvis studerat säkerhetsarrangemanget på förhand (det var förmodligen därför som han stod på familjeläktaren) och han bröt mot de regler som han visste skulle föranleda en avbruten match. Det var helt enkelt ett planerat sabotage och därför så ska bägge klubbarna gå helt fria från ansvar. Regelrätta attacker kan och kommer vi aldrig kunna stävja.

Matchdelegaten har dock anmält Bachirou och Gero till Disciplinnämnden och särskilt den förstnämnde riskerar nog ett par matchers avstängning. Spjutkastningen på Gamla Ullevi bleknar i jämförelse med en spark i magen på en liggande planstormare.
Gero är väl den som borde ligga sämst till eller? Bachirou kan ju åtminstone skylla på adrenalinet och att han ville skydda målvakten. Gero springer fram och tjuvnyper planstormaren när han förs av planen av vakterna.
Citera
2016-08-18, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
Gero är väl den som borde ligga sämst till eller? Bachirou kan ju åtminstone skylla på adrenalinet och att han ville skydda målvakten. Gero springer fram och tjuvnyper planstormaren när han förs av planen av vakterna.

Beror lite på hur man ser det.

Bachirou hade fått många matchers avstängning om han delade ut en dylik spark oprovocerat och med rabatt så kan han nog fortfarande åka på 2-3 matcher. Det var ärligt talat ingen dålig spark han satte i magen på den liggande planstormaren.

Gero var inte lika våldsam men hans agerande är desto mer oförsvarligt. Situationen var ju över sedan länge och idioten eskorterades ut ur arenan av typ sex vakter. Så han lär nog straffas men jag tror inte att han får mer än 1 match.
Citera
2016-08-18, 16:40
Medlem
bagarn29s avatar
Kan planstormaren anmäla spelarna för misshandel?
Citera
2016-08-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Misshandel?

Gamla tiders straffskala Prygel på plats

ÖFKs spelare borde få en belöning istället!!
Citera
2016-08-18, 17:25
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987

Sana blev inte ens anmäld, det är skillnad beroende på vilket lag du spelar för.

Men det är klart Sana var "chockad"......................................... ...
Citera
2016-08-18, 17:48
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hur man kontrollerar vet jag inte, men i det här fallet är det rätt uppenbart att han inte är supporter, det troliga är väl att han är en underhuggare/wannabee i nån av dom kriminella gängen i Södertälje. Annars är det inte speciellt svårt att ta reda på om någon är supporter, med cirka 100% sannolikhet så räcker det med att fråga några av hans vänner/skolkompisar/kollegor.

Och det är möjligt att regelverket är idiotiskt (jag tycker det inte), men trots det så är det detta regelverket som finns idag och det är detta regelverket man dömer efter. Och bara så du vet, det du efterfrågar just nu är den så kallade disciplinämnds-tombolan. Som lyckligtvis inte finns, eftersom disciplinnämnden faktiskt dömer efter dom reglerna som finns.

Bara för att saker är liknande så betyder det inte att dom är lika.

Det absolut största felet med nuvarande regelverk är att enskilda individer kan genomföra handlingar som får matcher att avbrytas, så. Det är det jag finner idiotiskt, ett bättre sätt vore givetvis att identifiera individ(er) som stör matcher och avlägsna dessa, sedan fortsätta med matchen och låta den avslutas på sportsligt sätt. Detta bör ju vara möjligt i de allra flesta fallen, kanske mer så i IFK-MFF än denna match dock.

Jag ser dock inte vad det spelar för roll vad gärningsmannen har för supporterskap eller inte, handlingen är idiotiskt och kriminell oavsett.

En tombola är det ingen som vill se, den existerar väl dock fortfarande med bengalböter och så vidare? För dålig insikt i det där så jag säger inte mer än så. Givetvis måste disciplinnämnden förhålla sig till regelverket som är av i dag, jag är dock av den åsikten att regelverket bör skrivas om. Lag ska inte bli straffade för vad enskilda individer gör, framförallt inte om säkerheten bedöms vara av bra kvalité.

---

Kanske uttryckte jag mig lite oklart och/eller så missuppfattade någon vad jag menade. Så, återigen regelverket av i dag är för dåligt, individer bör inte kunna fälla lag. Men då nuvarande regelverk är som det är, bör incidenter av typen 'individ sabbar fotbollsmatch' bedömas på liknande sätt. Vad GM har för bakgrund är orelevant.

Det bästa vore om regelverket ses över och ändras till nästa säsong. Detta togs även upp i Sporthuset podcasten av Lasse Granqvist, men har inte sett att det diskuterats alltför mycket i media.
Citera
2016-08-18, 18:08
Medlem
Citat:
Det absolut största felet med nuvarande regelverk är att enskilda individer kan genomföra handlingar som får matcher att avbrytas, så. Det är det jag finner idiotiskt, ett bättre sätt vore givetvis att identifiera individ(er) som stör matcher och avlägsna dessa, sedan fortsätta med matchen och låta den avslutas på sportsligt sätt. Detta bör ju vara möjligt i de allra flesta fallen, kanske mer så i IFK-MFF än denna match dock.

Jag ser dock inte vad det spelar för roll vad gärningsmannen har för supporterskap eller inte, handlingen är idiotiskt och kriminell oavsett.

En tombola är det ingen som vill se, den existerar väl dock fortfarande med bengalböter och så vidare? För dålig insikt i det där så jag säger inte mer än så. Givetvis måste disciplinnämnden förhålla sig till regelverket som är av i dag, jag är dock av den åsikten att regelverket bör skrivas om. Lag ska inte bli straffade för vad enskilda individer gör, framförallt inte om säkerheten bedöms vara av bra kvalité.

---

Kanske uttryckte jag mig lite oklart och/eller så missuppfattade någon vad jag menade. Så, återigen regelverket av i dag är för dåligt, individer bör inte kunna fälla lag. Men då nuvarande regelverk är som det är, bör incidenter av typen 'individ sabbar fotbollsmatch' bedömas på liknande sätt. Vad GM har för bakgrund är orelevant.

Det bästa vore om regelverket ses över och ändras till nästa säsong. Detta togs även upp i Sporthuset podcasten av Lasse Granqvist, men har inte sett att det diskuterats alltför mycket i media.

Fast varje situation måste ju bedömas utifrån rådande regelverk. Det hade inte varit i linje med regelverket att utdöma 3-0 i denna matchen, även om det var det i IFK-MFF. Reglerna må vara orättvisa, men fullt så otydliga är de faktiskt inte i det här fallet.
Citera
2016-08-18, 18:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
..
Fast jag kan ju tycka att det är rätt konstigt att i detta fallet när du håller med om reglerna så vill du att dom ska döma efter dom andra reglerna som du tycker är usla.
Citera
2016-08-19, 09:17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Anmäla kan han självfallet göra, sedan vad det blir av det är en annan femma... Troligen inte ett smack.

Söndagens match mot Bajen blir udda, det viktigaste är att vi inte sliter mer än nödvändigt på en enda spelare som skall spela i Baku. Vila Emil, Bjärsa, Rieks, Ankersen, Mads, Tom, Tobbe och Boman...

Adam kan få 90 min istället för Emil, Hjalle får ersätta Bjärsa, MSD och Billy kan ta kanterna, Seb och Lawson centralt och sedan får EMO starta längst fram. Hur man löser den andra anfallsplatsen är svårare när såväl Paka, Engvall som Prosper är väck. Kör varsin halvlek på Tobbe/Boman antagligen.
Citera
2016-08-19, 11:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Sana blev inte ens anmäld, det är skillnad beroende på vilket lag du spelar för.

Men det är klart Sana var "chockad"......................................... ...

Skillanden är väl att Sana drabbades av själva attacken, vilket inte var fallet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in