2016-01-13, 09:53
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Även om resultatet i sig inte spelar någon roll så är matchen långt ifrån betydelselös. Det är då man lägger grunden inför säsongen. Som supporter bygger man upp förväntningarna när man inbillar sig att "Visst fan ser det snäppet vassare ut än förra säsongen?". Man följer träningarna och spelarna närmre (Åtminstone jag själv) då man är helt svältfödd på allt som har med fotboll att göra.

Nog är det jävligt oglamoröst att stå och frysa i år igen på Kanalplan/Stadshagen/Grimsta/Skytteholm. Men det är där den riktiga längtan efter tävlingssäsongen tar vid.
En träningsmatch i januari mot div.1 motstånd är betydelselös, enda givande är det som du är inne på som supporter och att man får se nyförvärven in action. Lägga grunden för säsongen? Nja.. Inte i denna match kanske.

Alltid ett nöje att stå stelfrusen på Skytteholm och dra dom första slutsatserna av spelarnas status. Är Eero påverkad av sin viktuppgång på 18 kilo ( )? Vart står Avdic nånstans? Har Yasin utvecklats något i Danmark? Är Nisse lika pigg i steget? Frågorna är många

Men måste återigen poängtera hur mycket man uppskattar att C-more sänder försäsongsmatcherna i Dubai, förra året kunde inte AIK-play sända för att nån shejk som var ute på golfrunda inte hann godkänna sändningen i tid.. Ganska bra matcher också i form av Midtjylland, Molde och FC Köpenhamn.
Citera
2016-01-13, 10:01
Avslutad
För oss supportrar är träningsmatcher (och träningar för den delen ) högintressanta för att man får en känsla av nyförvärvens styrkor och svagheter. De som påstår att träningsmatcher är betydelselösa läser nog in massa annat än det jag poängterade i det jag just skrev...

Självklart är inte träningsmatcher betydelselösa. Isf skulle man inte ha dem.
Citera
2016-01-13, 10:28
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
För oss supportrar är träningsmatcher (och träningar för den delen ) högintressanta för att man får en känsla av nyförvärvens styrkor och svagheter. De som påstår att träningsmatcher är betydelselösa läser nog in massa annat än det jag poängterade i det jag just skrev...

Självklart är inte träningsmatcher betydelselösa. Isf skulle man inte ha dem.
Ifall det där är riktat mot mig har jag aldrig påstått att träningsmatcher är betydelselösa. Bara att en träningsmatch i januari. Mot Vasalund. I minus 10 grader på Skytteholm är det. Tror inte säsongen direkt blir lidande om vi istället skulle kört dubbelpass i Bosön men jag klagar inte, ska bli kul å se AIK igen.
Citera
2016-01-13, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ifall det där är riktat mot mig har jag aldrig påstått att träningsmatcher är betydelselösa. Bara att en träningsmatch i januari. Mot Vasalund. I minus 10 grader på Skytteholm är det. Tror inte säsongen direkt blir lidande om vi istället skulle kört dubbelpass i Bosön men jag klagar inte, ska bli kul å se AIK igen.

Menar du inte: Första träningsmatchen kan man inte dra så stora växlar på så som på sista träningsmatchen? Isf håller jag med dig, så länge du inte säger man inte kan dra några växlar alls.
Citera
2016-01-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Det är jag beredd att hålla med om. Frågan är ju varför egentligen man väljer att spela den typen av matcher annat än för att inventera bänkspelare/juniorer (Ni har väl visserligen ett samarbetsavtal med Vasalund där en träningsmatch "ingår"?). Ska man förbereda sig för en säsong i Allsvenskan så känns det väl rimligt att under försäsongen matcha mot andra lag som åtminstone är i klass med bottenlagen?

Gillar upplägget vi har. Visserligen börjar vi mot finska Kups som inte är särskilt bra men utöver det träningsspelar vi mot den typen av lag vi måste börja vinna mot på regelbunden basis för att kunna ta nästa steg. Dvs lag som Östersund, Helsingborg och Sundsvall. Där vi mot det sistnämnda laget inte har vunnit sen hemmapremiären 2010, vilket stör mig något enormt.
Citera
2016-01-13, 10:54
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Det är jag beredd att hålla med om. Frågan är ju varför egentligen man väljer att spela den typen av matcher annat än för att inventera bänkspelare/juniorer (Ni har väl visserligen ett samarbetsavtal med Vasalund där en träningsmatch "ingår"?). Ska man förbereda sig för en säsong i Allsvenskan så känns det väl rimligt att under försäsongen matcha mot andra lag som åtminstone är i klass med bottenlagen?

Gillar upplägget vi har. Visserligen börjar vi mot finska Kups som inte är särskilt bra men utöver det träningsspelar vi mot den typen av lag vi måste börja vinna mot på regelbunden basis för att kunna ta nästa steg. Dvs lag som Östersund, Helsingborg och Sundsvall. Där vi mot det sistnämnda laget inte har vunnit sen hemmapremiären 2010, vilket stör mig något enormt.

Jag tror mycket är för att blidka fanbasen också. Vi vill ju se matcher och våra lag tycker nog det är roligare att spela match än att runda koner i kylan.
Citera
2016-01-13, 11:12
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Menar du inte: Första träningsmatchen kan man inte dra så stora växlar på så som på sista träningsmatchen? Isf håller jag med dig, så länge du inte säger man inte kan dra några växlar alls.
Mer eller mindre kan man knappt dra nå växlar, exempelvis kan Yasin göra hattrick och totaldominera men fortfarande visa sig va urkass när allsvenskan börjar, Avdic som inte spelat på ett bra tag kan va blek som fan men det betyder inte per automatik att han suger i april, eller så kan vi torska med 3-1. Detta kan man vända med x antal spelare och lag. Absolut kan man få ett gott intryck av nån individuell spelare men resultatet på söndag säger verkligen noll om hur bra vi är i premiären.
Citat:

Mjo nu när du nämner det har jag för mig att vi har ett sådant avtal med Vasalund där dom är hemmalag och biljettintäkterna tillfaller dom. Gissningsvis tror jag man spelar denna typ av matcher för oss svältfödda supportrars skull (mestadels iaf).
Citera
2016-01-14, 16:48
Medlem
Bajenjeppes avatar
Jävligt uppskattat att Cmore sänder såpass många träningsmatcher. Fick ju en liten försmak redan förra försäsongen då alla våra hemmamatcher sändes där. Roligt med lite kvalité när man inte kan vara på plats. Blir kul att följa, och då menar jag alla lagen.

Verkar även bli ännu fler matcher som sänds, enligt Cmore.
Citera
2016-01-14, 17:11
Medlem
Här slipper de av oss som vill se försäsongsmatcher misären i år.

Citat:
30 januari spelar IFK Göteborg sin första match för året. Norska Sarpsborg kommer på besök till Göteborg och Prioritet Serneke Arena. Nedan följer info inför säsongspremiären 2016.
Citera
2016-01-14, 22:19
Medlem
Tonyos avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/djurgarden/article22089683.ab

Radetinac och Bergström verkar inte gilla fys.

Citat:
– Nanne är känd för det, jag skulle aldrig skriva på där han tränar. Jag gillar inte löp utan boll, med boll då är det okej. Mycket spel och sånt. Det är mer tröttsamt att springa utan boll, men man tänker inte så mycket. Utanför tänker man hur många man har kvar, det är psykiskt svårt, säger han.

Hur kan man som elitfotbollsspelare gnälla så oerhört mycket över löpträning? Psykiskt svårt, vilken vekling.
Citera
2016-01-14, 22:40
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/djurgarden/article22089683.ab

Radetinac och Bergström verkar inte gilla fys.

Hur kan man som elitfotbollsspelare gnälla så oerhört mycket över löpträning? Psykiskt svårt, vilken vekling.
Ärligt talat. Vad är det för skräpartikel du har grävt fram? Några lösryckta citat med väldigt oklart sammanhang. Vilka frågor har spelarna ens svarat på?

Kan för övrigt förstå att Haris är rätt trött på att cykla och springa, tror inte rehabträningen efter en korsbandsskada är speciellt rolig.

Om det var Hammarbys fysiska överlägsenhet som tog dem hela vägen till 11e plats förra året är jag direkt oroad av hur lite fotbollskompetens det krävs för att spela i Allsvenskan.

Tycker du också att allting du gör på jobbet är skitkul? Det tror jag att väldigt få tycker.
Citera
2016-01-14, 23:10
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ärligt talat. Vad är det för skräpartikel du har grävt fram? Några lösryckta citat med väldigt oklart sammanhang. Vilka frågor har spelarna ens svarat på?

Kan för övrigt förstå att Haris är rätt trött på att cykla och springa, tror inte rehabträningen efter en korsbandsskada är speciellt rolig.

Om det var Hammarbys fysiska överlägsenhet som tog dem hela vägen till 11e plats förra året är jag direkt oroad av hur lite fotbollskompetens det krävs för att spela i Allsvenskan.

Tycker du också att allting du gör på jobbet är skitkul? Det tror jag att väldigt få tycker.
Nu jobbar jag ju knappast som elitfotbollsspelare så den jämförelsen håller inte. Jag har heller inte påstått att Hammarby är fysiskt överlägsna, konstaterade mer att Haris verkar vara vek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in